» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » ساحل نقره ای قشم؛ تماشای ماسه های سحرآمیز در جزیره هنگام
ساحل نقره ای هنگام قشم؛ تماشای ماسه های سحرآمیز در دل جنوب ایران
قشم

ساحل نقره ای قشم؛ تماشای ماسه های سحرآمیز در جزیره هنگام

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ 30۰2,801

به جرات می توان گفت که ساحل نقره ای قشم در جزیره هنگام، یکی از تماشایی ترین سواحل در جنوب کشور است که طرفداران زیادی هم دارد. به طور کلی جزیره قشم با جاهای دیدنی مختلف و امکانات متعددی که دارد، مقصد بسیاری از مسافران برای لذت از تعطیلات است. جزیره هنگام از نزدیک ترین جزایر جنوبی و یکی از جاهای دیدنی قشم است که ساحل نقره ای هم در این جزیره قرار دارد که با زیبایی بی نظیر چشمان هر مسافری را به خود خیره می کند. اگر در تاریکی شب به تماشای ساحل بروید، شن و ماسه های براق با نور درخشان آبی را روی زمین خواهید دید که تکه ای از بهشت را به وجود آورده اند.

اگر فقط یک عکس هم از ماسه های جادویی در ساحل نقره ای ایران قشم ببینید، شما هم لحظه شماری خواهید کرد تا بتوانید از نزدیک پا روی ماسه های این ساحل بگذارید و متوجه خواهید شد که چرا ساحل هنگام جزو زیباترین سواحل ایران است. شما را زیاد معطل نمی کنیم؛ در ادامه با اقامت ۲۴ همراه باشید تا اطلاعات جالبی درباره ساحل نقره ای قشم و نحوه دسترسی به آن را در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی ساحل نقره ای هنگام قشم

جزیره هنگام جزو تقسیمات منطقه ای جزیره قشم است. این جزیره در همسایگی جزیره هرمز در استان هرمزگان واقع شده است. با وجود وسعت بسیار کوچک و نزدیک به ۵۰ کیلومتر مربع، جزیره هنگام از زیباترین و ارزشمندترین جاهای دیدنی قشم محسوب می شود. در جزیره هنگام قشم انواع منابع معدنی مانند نمک، سرب و خاک پیدا می شوند و این موضوع برای جمعیت اندک این جزیره یک موهبت بزرگ به حساب می آید. ساحل نقره ای جزیره هنگام در پایین دست معدن خاک سرخ قرار گرفته است. البته شغل بیشتر ۶۱۵ نفر ساکن در این جزیره ماهیگیری است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

تپه ها و قله های مرتفع زیبایی های طبیعی این جزیره هستند اما قطعا عمده اهمیت و زیبایی این جزیره مربوط به ساحل نقره ای هنگام قشم است. ساحل نقره ای قشم در قسمت شمال غربی جزیره هنگام واقع شده است. از جزیره قشم تا ساحل نقره ای کمتر از ۲۹ مایل دریایی فاصله دارید و به راحتی می توانید از طریق کشتی این مسیر را طی کنید. تصور کنید که تماشای یک ساحل با ماسه های نقره ای درخشان چه منظره جذابی می تواند داشته باشد؟ شاید بتوانید رویای خودتان از سفر آرامش بخش ساحلی را با دیدن ساحل نقره ای در هنگام قشم به واقعیت تبدیل کنید.

حلزون های ساحل نقره ای هنگام قشم

ساحل نقره ای جزیره هنگام قشم کجاست؟

اگر با ماشین شخصی قصد سفر به جزیره هنگام و ساحل نقره ای را دارید، ابتدا باید خودتان را از بندرعباس به قشم برسانید. از جزیره قشم باید به اسکله کندالو یا اسکله شیب دراز بروید. فاصله بین بندر شهید ذاکری جزیره قشم و این اسکله در حدود ۶۰ کیلومتر است. در صورتیکه سفر هوایی به قشم در پیش رو دارید، فرودگاه قشم تنها ۱۲ کیلومتر از اسکله کندالو فاصله خواهد داشت و به راحتی می توانید به این اسکله دسترسی پیدا کنید. از طریق تهیه بلیط و سوار شدن به کشتی، قایق و یا شناورهای موجود در اسکله کندالو، می توانید به جزیره هنگام برسید. سفر آبی شما به سمت جزیره هنگام بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی کشد تا به ساحل شن های نقره ای برسید. خلاصه مسیر قشم تا جزیره هنگام مسیری سر راست است. در واقع از قشم تا بندر کندالو دو مسیر وجود دارد؛ هم می‌ توانید از بزرگراه قشم-درگهان به سمت اسکله بروید و هم از جاده‌ ساحلی جنوبی برسید.

یکی از دلایل زیبا ماندن طبیعت خدادادی، عدم دخالت ما انسان هاست. در سال های اخیر مسافران مختلف می توانستند روی شن و ماسه های درخشان جزیره هنگام ساحل نقره ای جزیره هرمز راه بروند و لحظات خوشی را برای خودشان ثبت کنند. متاسفانه به دلیل برداشتن ماسه های ساحل و آسیب رساندن به منظره زیبای ساحل نقره ای قشم، امروزه اجازه راه رفتن در این ساحل به مسافران داده نمی شود. البته شما از فاصله بسیار نزدیک از روی لنج و کشتی می توانید شاهد درخشندگی و زیبایی ساحل نقره ای جزیره هنگام باشید.

بنر هتل آرتا قشم

آدرس ساحل نقره ای هنگام: استان هرمزگان، ۲ کیلومتری جنوب جزیره قشم

دلیل شهرت ساحل نقره ای قشم

اگر ساحل نقره ای هنگام قشم را زیباترین ساحل جنوب ایران قلمداد نکنیم، قطعا جزو زیباترین هاست. هیچ ساحل دیگری در کشور، ماسه های درخشان نقره ای ندارد و این موضوع دلیل شهرت هنگام قشم و ساحل نقره ای آن شده است. چه در هنگام روز و چه در تاریکی شب به این ساحل بروید، برخورد نور با ذرات درخشان این ساحل، تلالو و درخشانی آن ها را چند برابر می کند. شب ها زیر نور ماه شاهد درخشش آبی رنگ از ماسه های ساحل نقره ای قشم خواهید بود و می توانید یکی از زیباترین منظره ها را در سفرتان به ساحل پلانکتون قشم ببینید که بعضی ها آن را ساحل شیشه ای قشم هم لقب داده اند. 

عکس زیر، تصویری از زیبایی خیره کننده شب در ساحل نقره ای هنگام است که یکی از دیدنی ترین  آسمان های شب در جنوب کشور به شمار می رود.

ساحل نقره ای در شب

چرا ماسه های ساحل نقره ای قشم درخشان هستند؟

طبق گفته کارشناسان زمین شناسی، دلیل درخشندگی ماسه های ساحل نقره ای هنگام قشم، به دلیل وجود کانی های سنگی براق است که نور را به شکل جالبی از خود انعکاس می دهند. البته صدف های دریایی پودر شده هم می تواند بر انعکاس نور ماسه های این ساحل موثر باشد. یکی دیگر از عوامل موثر در تلالو نور ساحل نقره ای قشم، وجود موجودات ریزی به نام فیتوپلانکتون ها هستند. پلانکتون ها در حالت معمولی چون دارای سبزینه هستند، رنگ آب دریا را به رنگ سبز تبدیل می کنند؛ هنگام تاریکی شب و همچنین در زمان گذر موج های نا آرام، پلانکتون ها نور آبی منتشر می کنند. به همین دلیل است که انعکاس نور درخشان آبی رنگ در ساحل نقره ای قشم در تاریکی شب بیشتر است و منظره زیباتری را در ساحل نقره ای ایران می سازد.

ساحل درخشان و نقره ای رنگ

نحوه تشکیل ساحل نقره ای قشم

در زمان های خاص از سال، این مقصد گردشگری دریایی جذاب جنوب ایران زمین، چهره جادویی و باشکوهی به خود می گیرد. آب جزیره هنگام به رنگ آبی درخشان درآمده و فضایی رویایی را روبروی دیدگان گردشگران قرار می دهد. اگر به دنبال یک مقصد طبیعت گردی کم نظیر در جنوب کشور هستید، حتما ساحل درخشان هنگام جزیره قشم را در نظر داشته باشید. این پدیده را مالدیو گردها و کالیفرنیا گردها هم دیده اند. یعنی صرفا موردی نیست که در ایران به وقوع پیوسته باشد.

نحوه تشکیل ساحل پلانکتون هرمز ، ناشی از فیتوپلانکتون ها است که از ریز موجودات دریایی به شمار می روند. این آبزیان خیلی ریز، وقتی در شرایط نا آرام قرار می گیرند، از خود، نوری ساطع می کنند و سبب می شوند که موج ها و ماسه های ساحل نیز به شکلی درخشنده ظاهر شوند.

خاکی که در شمال غرب جزیره هنگام و به صورت پراکنده در جزیره قشم، هرمزگان و بندرعباس به صورت اکلیل پخش شده و در روی زمین دیده می شود، در واقع حاصل پودر شدن کانی آذرین و میکا به خاطر وجود سیلیس یا آمینو سیلیکات است که به صورت اکلیل روی خاک دیده شده و چهره خاصی به این منطقه دیدنی گردشگری جنوب کشور بخشیده است.

این پودرهای سنگ های آذرین، محصول فعالیت آتشفشانی است. لذا تجدید پذیر نیست و باید به عنوان میراث دار طبیعت ایران، امانت دار خوبی برای محیط زیست این منطقه باشیم. این خاک، تجدید نمی شود چون فعالیت آتشفشانی در منطقه وجود ندارد. اگر گردشگران مراقب این محیط نباشند، شاید در سال های نه چندان دور، ساحل نقره ای هنگام را صرفا باید در عکس ها و مستندهای طبیعت گردی ببینیم.

نکته ای که گردشگران محترم این  ساحل نقره ایی باید به آن دقت کنند، مقوله ای زمین شناسی است. غالب خاک های جزایر خلیج همیشه فارس ایران به خصوص ساحل نقره ای جزیره هرمز، حاصل فرسایش سنگ های آذرین بوده و حاصل فعالیت آتشفشان ها و رطوبت هوا. نوع کانی این خاک ها، توسط وزش باد، جابجا نشده و توسط طبیعت هم نیز تجدید پذیر نیست.

یعنی اکوسیستم غیر تجدید پذیری در جزیره هنگام فرا روی گردشگران قرار دارد. پروژه فرش خاکی هرمز به نظر می رسد که یکی از بزرگ ترین آسیب ها به طبیعت منطقه بوده است. خاکی که میلیون ها سال پیش در نتیجه فعالیت آتشفشانی و فرسایش سنگ های آذرین ، میلیمتر به میلیمتر تولید شده، در عرض ۶ سال، ده ها تن از آن برای گردشگری استخراج شده و از بین رفته است. ممنوعیت ورود گردشگر به ساحل نقره ای هرمز  می تواند موثر باشد.

عکس ساحل نقره ای جزیره هنگام

بهترین زمان برای سفر به ساحل نقره ای قشم

همانطور که می دانید، آب و هوای گرم و شرجی در جنوب ایران، باعث شده است تا مسافران در فصل تابستان محدودیت هایی برای رفتن به جزایر جنوبی داشته باشند. فصل پاییز و بهار بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم و گردش در جزیره هنگام ساحل نقره ای است. اوایل زمستان هم گزینه خوبی برای سفر محسوب می شود؛ البته از قبل باید از آرام بودن دریا و برقراری سفر هوایی به قشم و سفر آبی به ساحل نقره ای هنگام قشم اطمینان حاصل کنید. هنگام رفتن به جزیره هنگام همراه داشتن تجهیزات ضروری مانند عینک آفتابی، کلاه آفتابگیر، دوربین و لباس مناسب را از یاد نبرید.

نکات بازدید از ساحل نقره ای قشم

یکی از دیدنی های ساحل نقره ای هنگام، دلفین های این منطقه کشور است. با فرا رسیدن سومین ماه سال، آب خلیج فارس مهمان تازه ای به خود می بیند. دلفین ها، یکی پس از دیگری ظاهر شده و تا اواسط اردیبهشت ایران، در منطقه حضور دارند. بیش از ۱۳ گونه از ۴۰ گونه دلفین در آب های خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده اند.

دلفین های بازیگوش کنار قایق شما ، بالا و پایین می روند و می توانید سلفی و استوری های خاطره انگیزی ثبت کنید. از جمله نکات دیدنی در جزیره هنگام، تماشای آهوی بومی شبه قاره هند به نام جبیر در منطقه است. شبیه آهو بوده و بدن لاغر تری دارد. این حیوانات، انسان گریز هستند با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می دوند. نه به دلفین ها و نه به جبیرها، غذا ندهید. غذا دادن به حیوانات در محیط زیست، نظم اکوسیستم را مختل می کند.

برای بسیاری از پرنده نگرها در طبیعت ایران، هنگام جای معروفی برای پرنده نگری نیست. اما آب و هوا و شرایط زیستی این جزیره، کمی از دیگر جزایر کشور ندارد و مقصد پرنده نگری در برخی ماه های سال است. اگر خوش‌ شانس باشید برخی از گونه‌ های پرندگان هم چون اگرت خاکستری را در این جزیره تماشا خواهید کرد.

دلفین های جزیره هنگام

از مهم ترین موضوعاتی که بایستی در زمان عزیمت به ساحل نقره ای قشم و جزیره هنگام بدانید، توجه به حفظ محیط زیست منطقه است که بسیار بکر و منحصر به فرد است. حفاظت از محیط زیست ، وظیفه اصلی طبیعت گرد مسئول است و نباید هیچ جای پایی از خود به جا بگذاریم.

در واقع بهترین هدیه به ما طبیعت، آن است که هیچ ردی از خود در طبیعت بر جای نگذاریم. همان طور که در ابتدای این مطلب گفتیم و اینجا نیز تاکید می کنیم، شن و ماسه ساحل نقره ای جزیره از میراث کشور بوده و منابع تجدید پذیر  نیست.

امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی در  ساحل نقره ای جزیره هنگام وجود ندارد و توصیه ما این است که سفر به این جزیره را به یک روز محدود کنید. امکان حمل خودرو به جزیره هنگام وجود ندارد، زیرا در این مسیر لندیگراف فعالیت ندارد. بهتر است قبل از سفر به ساحل نقره ای جزیره ی هنگام ، نسبت به مناسب بودن پارکینگ خودروی خود مطمئن شوید.

اگر گردشگر مسئول هستید و به حفظ محیط زیست اعتقاد دارید و قصد شما این است که امانتدار محیط زیست ایران برای نسل های بعدی باشید، لذا مراقب محیط جزیره باشید. اصلا این سرمایه های ملی را از جزیره خارج نکنید تا آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود.

موضوع دیگری که باید در زمان سفر به جزیره هنگام ساحل نقره ای قشم به آن دقت داشته باشید، تخم ریزی لاکپشت ها در فصل زمستان است. از ایجاد سر و صدا پرهیز کنید چون اصوات انسان، فرکانسی دارد که روی بدن حیوانات تاثیر منفی خواهد داشت و محیط را نا امن می کند.

لاک پشت پوزه عقابی در ساحل هنگام

این مسئله می تواند سبب اختلال در تولید مثل این حیوانات شده و نظم محیط زیست را نیز مختل کند. در هنگام عزیمت به این جزیره دیدنی خلیج همیشه فارس ایران، شایسته است که همراه خود کیسه زباله به همراه داشته و از ریختن زباله در طبیعت بکر و پاک جزیره هنگام به شدت پرهیز کنید. احترام به مردم محلی و بومیان آن منطقه و خرید صنایع دستی زیبا و رنگارنگ آن ها را نیز در نظر داشته باشید که به اقتصاد گردشگری کمک می کند.

مساله دیگری که در زمان عزیمت به ساحل نقره هرمز باید مد نظر گردشگران و طبیعت گردان عزیز و مسئول قرار بگیرد، مقوله کمپینگ است. کمپینگ هم باید اصولی باشد و رد پایی از شما در طبیعت بکر منطقه بر جای نگذارد. این منطقه گزینه عالی برای کمپ است اما شما با یک محیط تجدید ناپذیر روبرو هستید.

لذا باید خیلی مراقب باشید. با تجهیزات کامل رفته و حتما ضدآفتاب و عینک آفتابی و لوازم مناسب را همراه داشته باشید و شبی را در منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوای اطراف سواحل هنگام که برای کمپینگ هم بسیار مناسب هستند سپری کنید. مطمئن باشید شبی هیجان انگیز برای شما و همراهان شما رقم خواهد خورد و حسابی لذت می ‌برید. مخصوصا که آسمان شب جزیره نیز دیدنی های بسیاری برای اهل نظر دارد و هر ورقش دفتری است.

از کارهای دیگری که در اطراف ساحل نقره فام جزیره هنگام می توانید انجام دهید و خیلی جالب است، نقش ریختن است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

نقش ریختن در کنار ساحل نقره ای قشم

چشمان خود را ببندید و دستان خود را به یکی از بانوان هنرمند جزیره بسپارید تا در چند لحظه، زیباترین نقش حنا را بر روی پوست خود احساس کنید. این‌ کار در فرهنگ بومی با عنوان نقش ریختن شناخته می‌شود. جالب اینجاست که تمامی این نقش‌ و‌ نگارها ذهنی بوده و کاملا بداهه طراحی می‌شوند.

توجه داشته باشید که نقش حنا در روز اول نارنجی رنگ است و کم‌کم به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و اگر آن را چرب کنید مدت زمان بیشتری روی پوستتان می‌ماند.ی های نزدیک

دیدنی های نزدیک ساحل نقره ای قشم

این جزیره با وجود طول و عرض کمی که دارد، به دلیل وجود جاهای تماشایی خاطره انگیز و ماسه های درخشان در ساحل نقره ای قشم جایگاه ویژه ای در بین گردشگران در سال های اخیر پیدا کرده است. شما می توانید در طول یک روز سفرتان به جزیره هنگام علاوه بر تماشای ساحل نقره ای از سایر جاهای دیدنی و تفریحات این جزیره هم استفاده کنید. اگر در نیمه نخست سال، عازم جزیره هنگام هستید، سعی کنید صبح زود خودتان را به کنار ساحل برسانید.

علاوه بر خلیج دلفین ها، یک بازار محلی سنتی و زیبا هم در جزیره هنگام وجود دارد. در این بازار، انواع اکسسوری دست ساز مثل گوشواره، دستبند و گردنبند وجود دارند که از صدف تولید شده اند و بانوان هنرمند جزیره آن ها را می فروشند و نمونه ای را در عکس زیر مشاهده می کنید.

صدف فروشی در جزیره هنگام توسط زنان بومی

علاوه بر این ها، انواع ادویه ها و خوراکی های جنوبی هم در این بازار پیدا می شود که یادآور بازار ادویه استانبول است.

هم چنین از دیگر سواحل جزیره هنگام می توان به ساحل غُبانه، ساحل شغابی، ساحل خنیزی، ساحل خَماسی و ساحل رویایی اشاره کرد که هر کدام می توانند تجربه ای متفاوت باشند. ساحل گردی را در سفر به ساحل نقره ای قشم در نظر داشته باشید. موضوعی که برخی از هموطنان از آن غافل هستند!

بازدید از ساحل هنگام با تور قشم

اقامت ۲۴ برای بازدید و اقامت راحت شما در جزیره قشم و لذت بردن از دیدنی های آن از جمله ساحل نقره ای هنگام قشم، لیستی از بهترین تورهای قشم را برای رزرو آماده کرده که شما می توانید تور مدنظرتان را با هتل درخواستی رزرو کنید. با این اوصاف دیگر نگران رزرو همزمان بلیط هواپیما یا قطار و هتل نباشید. کیفیت تورها بسیار عالی و قیمت ها کاملا مقرون به صرفه هستند.

هتل های نزدیک

در جزیره کوچک هنگام هیچ هتلی برای استقرار وجود ندارد. اما در عوض چندین اقامتگاه گردشگری دنج و راحت مانند اقامتگاه دلفین، اقامتگاه هنگامی و اقامتگاه گاروم زنگی در کنار چندین سوئیت در جزیره هنگام وجود دارند که در صورت تمایل در آنها ساکن شوید. البته شاید مثل بیشتر مسافرین دلتان بخواهد با رزرو هتل های قشم، در این جزیره مستقر شوید و تنها بخشی از روز را برای سفر به جزیره هنگام و ساحل نقره ای هنگام قشم اختصاص دهید. بدین منظور می توانید در هتل خلیج فارس، هتل رویال و هتل مارینا قشم که نزدیکترین هتل های جزیره قشم به ساحل نقره ای است، مستقر شوید.

سؤالات متداول

ساحل نقره ای قشم کجاست؟

ساحل نقره ای در شمال جزیره هنگام قرار دارد که یکی از جزایر اقماری قشم است.

دلیل درخشش ساحل نقره ای هنگام در شب چیست؟

کانی های براق خاص، صدف های پودر شده و فیتوپلانکتون های خاص باعث درخشش این ساحل در شب شده است.

چه دیدنی هایی در ساحل نقره ای هنگام قشم هستند؟

شما می توانید علاوه بر بازدید این ساحل در شب از جاذبه های دیگری مثل بازار محلی، سنگ مادر و دختر، کشتی پرتغالی ها هم بازدید کنید یا به تماشای دلفین ها بنشینید.

۴/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×