» جاذبه های گردشگری مازندران » برج رسکت مازندران
برج رسکت مازندران
جاذبه های گردشگری مازندران

برج رسکت مازندران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ 10۰1,821

برج رسکت یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی و آجری در مازندران می باشد که در کنار سرسبزی کوه ها و جنگل های این استان، رنگ و چهره ی متفاوتی را به منطقه بخشیده است. بومیان رسکت این برج را یادبودی از شهاب سنگ برخورد کرده با این روستا می دانند و داستان های زیادی در پشت ساخت چنین بنای آجری پنهان می باشد. برج رسکت یادگاری از قرن پنجم هجری قمری است و سندی محکم بر قدمت بالای این منطقه و روستا به شمار می رود.


برای آشنایی بیشتر با برج رسکت مازندران در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “سفر به شهر زیراب مازندران

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

مقاله مرتبط : “هفت آبشار سوادکوه تابلوی هزار رنگ طبیعت مازندران

 

برج رسکت مازندران

معرفی برج رسکت مازندران

برج رسکت مازندران یکی از بناهای آجری بسیار با ارزش دوره ساسانیان می باشد که انتخابی عالی برای عاشقان تاریخ و تمدن کهن ایران محسوب میگردد. در جنوب غربی ساری و در روستایی به نام رسکت، برج آجری با ارتفاع ۱۸ متر به چشم میخورد که برخی معتقدند برای یادبود برخورد شهاب سنگ اسپهبد شروین ساخته شده است. البته برخی نیز معتقدند که در این برج یکی از شهریاران آل باوند در دوره سلجوقیان به خاک سپرده شده است. دلیل ساخت این بنا و اهداف و داستان هایی که پشت آن وجود دارد بسیار زیاد بوده و برخی تنها بر اساس حدس و گمان است و برای بعضی از آنها سند و مدارکی کشف شده است. به عنوان مثال، دو کتیبه ی بسیار قدیمی به خط پهلوی ساسانی و کوفی گلزار در برج رسکت به چشم میخورد که نشان دهنده ی قدمت بالای برج بوده و متن های روی آن نشان از دین اسلام و اشاره به آیات قرآن دارند.

 

معماری برج رسکت مازندران

یکی از ویژگی های جالب در معماری برج رسکت مازندران، قرار گرفتن آن بر روی شیب کوه سنگی می باشد و با توجه به ارتفاع برج، حدس و گمان های زیادی برای نوع ساختش وجود داشت. از آنجا که در قرن پنجم هجری قمری وسایل و تجهیزات ساختمانی مدرن وجود نداشت، در نتیجه چگونگی ساخت چنین بنای مرتفع بر روی شیب و همچنین استحکام و ماندگاری آن در تمام این سالها باعث شد باستان شناسان زیادی را به فکر فرو برد. به همین خاطر در اطراف برج، عملیات کاوش و بررسی انجام شد و در نهایت سکویی آجری در پایین بنا به چشم خورد و پاسخ معما پیدا شد.

 

برج رسکت مازندران

در حالت کلی می توان معماری برج رسکت را به این صورت شرح داد که، ابتدا حفره ای بر روی کوه سنگی ایجاد شده است تا سکوی برج در آن ساخته شود. بعد از مسطح شدن پایه ی برج، بنایی به ارتفاع ۱۸ متر و با محیط ۱۴.۷۶ متر مربع از جنس آجر ساخته شده که با مقرنس کاری ها، بخش پایه و گنبد آن از هم جدا شده است. گنبد آجری بنا به مرور زمان دچار تخریب گردید و در نهایت با مرمت های انجام شده در سال های اخیر، مخروطی فلزی بر روی آن قرار گرفته است تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند.
دو کتیبه تاریخی برج رسکت یکی در قسمت ورودی بنا به چشم میخورد و دیگری در پایین مقرنس کاری های زیر گنبد نصب شده اند. البته لازم است بدانید که تنها بخش کوچکی از این کتیبه ها در حال حاضر سالم هستند و قدمت بسیار بالای برج، باعث ویرانی و کمرنگ شدن چهره ی آنها شده است.

دسترسی به برج رسکت

سفر به شمال ایران، برای ما ایرانی ها به یکی از اصلی ترین تفریحات، مخصوصا در تعطیلات تابستان تبدیل شده است و برج رسکت می تواند چهره ای متفاوت از این خطه ی سرسبز را نمایان کند. برج رسکت در واقع در منطقه ی دودانگه ساری و در روستایی به همین نام واقع شده است و برای رفتن به این منطقه باید حدود ۴۰ کیلومتر از جنوب غربی ساری فاصله بگیرید. در نهایت به دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه میرسید و برای اینکه بتوانید برج زیبای رسکت را ببینید باید مسیر سد را ادامه دهید.

جاذبه های نزدیک به برج رسکت

به هر شهر و منطقه از کشورمان که سفر کنید کاملا متوجه خواهید شد که در فاصله ی کم با هر جاذبه و بنای تاریخی، می توانید از جاهای دیدنی دیگری نیز بازدید کنید و تمام لحظات سفر را به بهترین شکل بسازید. از آنجا که برج رسکت مازندران در منطقه دودانگه واقع شده است، در نتیجه جاذبه های طبیعی خارق العاده ای در اطراف آن وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

 

برج رسکت مازندران

آبشار اوبن

آبشار اوبن در جنگل های سرسبز و در لابه لای درختان سر به فلک کشیده ی روستای سنگده در منطقه دودانگه واقع شده و تلفیق سرسبزی طبیعت و زلالی آب را به تصویر کشیده است. آب این آبشار از چشمه های طبیعی در بالای آن تغذیه می شود و در نهایت به شیرین رود سرازیر میشود. برای اینکه بتوانید زیباترین چهره ی آبشار اوبن را ببینید و از آب و هوای عالی این منطقه استفاده کنید، اردیبهشت تا شهریور ماه زمان های مناسبی برای سفر به آن می باشند.

سد سلیمان تنگه

در مسیر روستای رسکت، سد سلیمان تنگه در منطقه ای کوهستانی و البته بسیار سرسبز به چشم میخورد که از سال ۱۳۷۹ در لیست جاذبه های گردشگری منطقه قرار گرفت. علاوه بر چشم انداز عالی و تماشای آب و کوه و طبیعت، می توانید در این منطقه قایق سواری و اسکی روی آب را تجربه نمایید و ساعاتی را در آلاچیق های اطراف آن به استراحت بپردازید. وجود امکانات تفریحی و رفاهی مناسب در اطراف سد باعث شده است که اغلب مسافران قبل از برج رسکت دقایقی را در این منطقه سپری کنند و از سفرشان لذت ببرند.

 

برج رسکت مازندران

گرگین آباد

گرگین آباد یکی از مناطق سرسبز و پر از چشمه های جوشان در منطقه دودانگه می باشد که در چند سال اخیر امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در آن فراهم شده است. علاوه بر زیبایی های طبیعی، اغلب افراد، چشمه های گرگین آباد را بخاطر داشتن خواص معدنی و درمانی انتخاب و برای برطرف شدن مشکلاتی مانند رماتیسم به این منطقه سفر می کنند.
از دیگر جاذبه های اطراف برج رسکت می توان به قله اچو، رودخانه شیرین رود، روخانه تلار و رودخانه اشک پاجی و میانا اشاره کرد که هر یک می توانند انتخابی عالی در طول سفر باشند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×