بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
موزه عبرت تهران
جاذبه های گردشگری تهران

موزه عبرت تهران

۲۹ فروردین ۱۳۹۸ 44۰2,118

یکی از مکان های دیدنی تهران موزه عبرت می باشد که قطعا با همه موزه هایی که تا به حال دیده اید کاملا فرق دارد. این موزه جایی است که وقایع ناخوشایندی را برایتان روایت می کند. این مکان زمانی یک شکنجه گاه مخوف بوده و حالا در فهرست مقاصد گردشگری سیاه ایران قرار گرفته است.

موزه ای که مزه تلخ و گزنده آن ممکن است شما را با گریه، ترس و یا خشم روبه رو کند. برای آشنایی بیشتر با موزه عبرت تهران ، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی موزه های تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “آشنایی با عمارت های تهران

موزه عبرت تهران

تاریخچه موزه عبرت

شاید برایتان جالب باشد و بخواهید بدانید این موزه اصلا از کجا آمد و چرا در این مکان قرار دارد. در سال ۱۳۱۱ اولین کلنگ ساخت این ساختمان به دستور رضاشاه و توسط مهندسان آلمانی به عنوان نخستین زندان مدرن ایران زده شد.

این ساختمان در سال ۱۳۱۶ به عنوان توقیفگاه و بعدها به عنوان زندان موقت شهربانی و اولین زندان اختصاصی زنان مورد بهره برداری قرار گرفت. اما در زمان پهلوی دوم یعنی زمانی که مبارزات انقلابی آغاز شدند، گروه های مخالف حکومت شکل گرفتند و بر علیه رژیم پهلوی قیام کردند زمانی بود که اصل ماجرای ساختمان این موزه رخ داد.

در این زمان چهار دستگاه مردم را سرکوب می کردند: ساواک، شهربانی، ضد اطلاعات ارتش و ژاندارمری.

ساواک مدت ها در این زندان به شکنجه زندانیان سیاسی پرداخت، اما با پیروز شدن انقلاب اسلامی ایران، تمام این ماجراها خاتمه یافت و زندانیان همه آزاد شدند. سپس از این زندان به عنوان بازداشتگاه توحید استفاده می شد. چندین سال بعد مسئولان تصمیم گرفتند این مکان را به موزه عبرت تبدیل کنند. به همین منظور کارشناسان با استفاده از اسناد و مدارک مکتوب وشفاهی موجود، فضای آن دوران را بازسازی کردند وحرکات و جنایات نیروهای ساواک را به تصویر کشیدند و بدین ترتیب موزه عبرت شکل گرفت.

خوب است بدانید موزه عبرت در تاریخ ۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ خورشیدی، توسط محمد خاتمی، ریاست جمهور وقت افتتاح گردید.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

آشنایی با موزه عبرت

موزه عبرت یا بهتر است بگوییم زندان عبرت یکی از متفاوت ترین مقاصد گردشگری است که در آن میتوان حال و روز زندانیانی که در زمان پهلوی شکنجه می شدند را مشاهده کرد. در این موزه مجسمه هایی از این زندانیان وجود دارد که به ظرافت و دقت طراحی شده اند و شما را رهسپار سفری تلخ در تاریخ می کنند.

موزه عبرت تهران

معماری خوفناک زندان پهلوی

موزه عبرت که طراحی و ساخت آن را مهندسان آلمانی بر عهده داشته اند، ساختمانی است دارای سه طبقه، مدور با راهروهای پیچ در پیچ و اتاق های متعدد که باعث سردرگمی هر مراجعه کننده ای می شود. نقشه این زندان آن قدر پیچیده است که هیچ کس نمی تواند از آن بگریزد. قرینه سازی این ساختمان و دارا بودن چندین لایه حفاظتی از جمله ویژگی های بارز این موزه می باشد.

معماری این ساختمان به گونه ای است که صدا و انعکاس به بیرون نمی رود بلکه در داخل زندان منعکس می شود و این خود بدترین شکنجه برای زندانیان آن زمان بود.

دیدنی ها و بخش های مختلف موزه عبرت

اتاق افسر نگهبان

اولین جایی که زندانی به آن وارد می شد اتاق افسر نگهبان بود. در این اتاق اطلاعات شخصی زندانی را ثبت می کردند و همه لوازم شخصی اش را می گرفتند و تنها یک جفت دمپایی و لباس زندان به زندانی تحویل داده می شد.

محل نگهداری البسه زندانیان

در این مکان لباس ها و لوازم شخصی زندانیان که در اتاق افسر نگهبان از زندانی گرفته می شد را در کیسه ای ریخته و روی آن شماره ای می نوشتند (هر زندانی شماره ای مخصوص به خود را داشت ) و تحویل افسر نگهبان می دادند و سپس در کمد فلزی قرار می گرفت.

عکاسخانه

در این زندان اتاقی به نام عکاسخانه وجود داشت که تابلویی از مشخصات زندانیان را به آنها می دادند و از آنها عکس می گرفتند. این عکس در پرونده زندانی قرار داده می شد.

سلول های عمومی و انفرادی

این زندان چهار بند انفرادی با ۸۶ سلول و دو بند عمومی با ۱۸ سلول داشت که بزرگ ترین سلول آن ۳۰ متر مربع وسعت داشت و برای نگهداری ۳۰ زندانی تعبیه شده بود. در این زندان که دارای ظرفیتی حدود ۲۰۰ زندانی بود گاهی حتی تا ۸۰۰ زندانی را جای می دادند بطوری که اغلب، زندانیان مجبور بودند به علت فضای کم ایستاده بخوابند.

iran ebrat museum 4

اتاق پانسمان

شاید برایتان عجیب باشد که در چنین جای مخوفی اتاق پانسمان وجود داشته باشد. اما باید گفت پانسمان زخم های زندانیان نیز خود شکنجه ای بزرگ بود. آن ها باندهای آغشته به خونابه و زخم های خشک شده را بدون استفاده از داروهای بی حس کننده از روی پوست می کندند و دردی تازه برای زندانیان به وجود می آوردند.

شکنجه گاه ها

در این زندان اتاق های متعددی برای شکنجه زندانیان ساخته شده بود که از معروف ترین این شکنجه گرها می توان به محمد علی شعبانی معروف به دکتر حسینی اشاره کرد. اتاق فوتبال، اپولو، زیر ۸ یا اتاق تمشیت، قفس داغ، تخت شلاق، سوزاندن لب و … از جمله این شکنجه ها درآن زمان بود.

محل ملاقات زندانیان

در این زندان فضایی را برای ملاقات زندانیان با خانواده هایشان قرار داده بودند. اما جالب است بدانید از این فضا که در دو طرفش تور های حفاظتی قرار داشت خیلی استفاده نمی شد.

اتاق معرفی پهلوی ها و اسلحه ها

در موزه عبرت بخشی به نمایش تصاویر پهلوی و معرفی آن ها اختصاص یافته است. همچنین اتاقی وجود دارد که می توانید با اسلحه ها، ابزار جاسوسی و برخی ادوات نظامی آن زمان آشنا شوید.

اتاق رییس زندان

یکی دیگر از اتاق های این زندان، اتاق مخصوص رییس کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک می باشد. در این اتاق وسایل ارتباطی، تخصصی، چارت و نقشه های عملیاتی به چشم می خورد.

موزه عبرت تهران

راه دسترسی به موزه عبرت

علاقه مندان به تاریخ، موزه گردی و گردشگری سیاه می توانند از این موزه که در تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی پلاک۱۱ واقع شده است بازدید نمایند. توصیه می شود کودکان، معلولان و افراد کم توان جسمی در بالا رفتن از پله ها مراقب بوده و افرادی که دارای روحیه حساس هستند از تماشای این موزه صرف نظر کنند.

ساعات بازدید از موزه عبرت

در شش ماهه اول سال، صبح از ساعت ۹ الی ۱۳ وعصرها از ساعت ۱۴ الی ۱۷ و شش ماهه دوم سال صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۲ وعصر ها از ساعت ۱۳ الی ۱۶ امکان بازدید از این موزه فراهم می باشد. گفتنی است بهای ورودی این موزه برای هر نفر ۲۵۰۰ تومان است و بازدید از آن حدود ۲ ساعت طول می کشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×