» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » آشنایی با عمارت های تهران
عمارت های تهران
تهران

آشنایی با عمارت های تهران

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ 21۰2,263

عمارت های تهران یکی از بزرگترین نشانه های اهمیت این شهر از نظر سیاسی و انتخاب آن برای زندگی اکثر سران کشور از گذشته تا امروز می باشد. پیدا شدن رد و پای معماری باشکوه و تلفیق معماری ایرانی و فرنگی در عمارت های تهران را می توان از دوره ی قاجاریه مشاهده کرد و به مرور و با تغییر حکومت ها تعداد آنها افزوده شده و رنگ و چهره های جدیدی در بین آنها به چشم میخورد. در ادامه به معرفی عمارت های تهران می پردازی که جزو پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران هستند.


برای آشنایی با عمارت های تهران با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

عمارت های تهران

مقاله مرتبط : “معرفی بوستان های تهران

مقاله مرتبط : “معرفی تفریحات تهران

عمارت های تهران؛ دوره قاجاریه

تا قبل از دوره ی قاجار روابط بین المللی ایران با سایر کشورها بسیار کم رنگ بود و نبود وسایل مناسب برای حمل و نقل یکی از مهم ترین دلایل در این زمینه به شمار میرفت. با گسترش روابط خارجی، عمارت های تهران یکی بعد از دیگری به این شهر وارد شده و البته این تغییر تنها شامل پایتخت نبود و در سایر شهرها مانند اصفهان، تبریز، مشهد، بندرعباس و بوشهر نیز می توان نمونه های آنها را مشاهده کرد. از معروف ترین عمارت های تهران که در دوره قاجار ساخته شده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاخ گلستان

شکوه معماری و هنر ایرانی را می توان در کاخ گلستان مشاهده کرد که نشانه هایی از دوره های صفویان و زندیه نیز در آن وجود دارد. این کاخ در واقع مجموعه ای از بناهایی بوده که هر یک به تنهایی می توانند در لیست بهترین عمارت های تهران قرار گیرند. شمس العماره، تالار مرمر، تالار آیینه و خلوت کریم خانی از جمله مکان های فوق العاده زیبا در این کاخ می باشند که بازدید از آنها برای عموم آزاد است. یکی از بهترین بخش های این کاخ، تابلوهای نقاشی بسیار با ارزش از کمال الملک می باشد که نه تنها از نظر مادی بلکه از بُعد معنوی نیز اهمیت ویژه ای برای ایران دارد.
آدرس: تهران، خیابان پانزدهم خرداد، میدان ارگ

عمارت های تهران

کاخ فرح آباد

کاخ فرح آباد یکی دیگر از بناهای زیبا و تاریخی در تهران می باشد که به دستور مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۱ ساخته شد. با اولین نگاه به این کاخ به یاد کاخ های سلطنتی فرانسوی خواهید افتاد و این تصور بخاطر این است که قصر فیروزه یا فرح آباد از روی کاخ تروکادرو الهام گرفته شده است. در حال حاضر این کاخ به عنوان موزه ی نیروی دریایی سپاه پاسداران مورد استفاده قرار گرفته و برخلاف سایر عمارت های تهران بازدید از آن برای عموم آزاد نمی باشد.
آدرس: تهران، انتهای خیابان پیروزی

شمس العماره

در ضلع شرقی کاخ گلستان، شمس العماره با معماری خارق العاده که هنر ایرانی در آن به اوج خود رسیده است واقع شده. هنر و طراحی دکوراسیون داخلی هر یک از اتاق های موجود در ۵ طبقه ی این ساختمان از ظرافت بسیار زیادی برخوردار بوده و محمد علی کاشی؛ یکی از معماران نام آشنای آن دوره با تلفیق هنر و معماری ایرانی و فرنگی این کاخ را طراحی نمود. پیشنهاد می کنیم در طول سفر به تهران حتما بازدید از این بنای زیبا را در برنامه ی خودتان قرار دهید و شک نکنید که تجربیات زیادی در آن بدست خواهید آورد.
آدرس: تهران، خیابان پانزدهم خرداد، میدان ارگ، ضلع شرقی کاخ گلستان

عمارت مسعودیه

مسعودیه یکی از بناهای ساخته شده در باغ نظامیه می باشد که متعلق به ظل السطان بوده و معماری خارق العاده ی آن حاصل هنر و علم رضا قلی خان معمار است. سرسبزی و آرامش تلفیق شده با تاریخ و زیبایی های این عمارت، شرایط مناسبی را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده و لازم است بدانید که این بنا یکی از بزرگترین اسناد تاریخی با ارزش ایران محسوب میگردد. نوشیدن یک لیوان چای ایرانی در کافه ی این مجموعه می تواند حس و حال فوق العاده ای را برایتان به ارمغان آورد.
آدرس: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت

باغ نگارستان

یکی دیگر از عمارت های بسیار باشکوه به یادگار مانده از دوره ی قاجار، باغ نگارستان می باشد که متعلق به فتحعلی شاه بوده و نشانه هایی از سبک کلاه فرنگی در آن به چشم میخورد. این باغ در حال حاضر به عنوان یکی از باغ موزه های بسیار با ارزش تهران یاد میشود و در طول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی از اقصی نقاط دنیا می باشد. بازدید از تابلوهای نقاشی هنرمندانی مانند میرزا جانی نقاش، عبدالله خان نقاش باشی و میرزا بابا نقاش را که در یکی از اتاق های عمارت نصب شده اند را پیشنهاد می کنیم از دست ندهید.
آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، ابتدای خیابان شهید گودرزی

لازم به ذکر است که عمارت های متعلق به دوره قاجاریه بسیار زیاد هستند که برخی از آنها در حال حاضر به موزه تبدیل شده و برخی امکان بازدید از آنها وجود ندارد. موزه ی آبگینه و سینما از دیگر بناهای با ارزش متعلق به گذشته ی ایران هستند که در حال حاضر به عنوان موزه کاربرد داشته و می توانند انتخابی عالی در سفر یک روزه به تهران محسوب گردند.

عمارت های تهران

عمارت های تهران؛ دوره پهلوی

بعد از برکناری قاجاریه و روی کار آمدن سلطنت پهلوی، ایران وارد دوره ی جدیدی شد و به طبع نشانه هایی از آن در عمارت های تهران بروز کردند. در دوره پهلوی اول و دوم بناهای باشکوهی در پایتخت ایران و سایر شهرها ساخته شد که به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

کاخ نیاوران

نیاوران در واقع باغ بسیار بزرگی می باشد که از زمان فتحعلی شاه تا امروز و با روی کار آمدن هر پادشاه، تغییراتی در آن بوجود آمده است. ساخت ابتدایی این باغ به دستور فتحعلی شاه انجام شده و بعد از آن کاخ صاحبقرانیه را ناصرالدین شاه در گوشه ای از آن بنا نمود و در نهایت، کاخ بسیار بزرگ و باشکوهی که معماری و هنر به خوبی در آن به هم گره خورده اند، به دستور محمدرضا شاه در آن ساخته شد. این کاخ محل زندگی محمد رضا شاه و خانواده بود و بعد از بنا شدن آن، صاحبقرانیه به عنوان محل کار شاه مورد استفاده قرار گرفت.
کاخ نیاوران در لیست آثار ملی ثبت شده و بخاطر داشتن مجموعه های با ارزش ظروف چینی و نقره، تابلوهای نقاشی، سینما اختصاصی، تالار آبی و فرش و گلدان وسایل عتیقه و لوکس از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این کاخ در تمام طول سال به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در دسترس بوده و می توانید لحظات خوبی را در آن سپری نمایید.
آدرس: تهران، میدان شهید باهنر

عمارت های تهران

کاخ سبز

کاخ سبز یکی از بناهای تاریخی و زیبا در مجموعه ی کاخ سعدآباد می باشد که بخاطر داشتن تذهیب کاری و حجاری و گچبری های بسیار با شکوه و تلفیق معماری ایرانی و اروپایی، در لیست زیباترین عمارت های تهران قرار گرفته است. استفاده از سنگ های سبز و زمردی رنگ خمسه که از معدن زنجان به تهران انتقال یافته اند، نمای بیرونی این کاخ را رنگ و چهره ای خاق العاده بخشیده و این تنها یک گوشه از ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب میگردد.
آیینه کاری های روی در و دیوار،خاتم کاری و تذهیب کاری های داخل این کاخ از دیگر ویژگی های با ارزش آن می باشد که اهمیت تاریخی و هنری را به آن تا حد زیادی افزایش داده اند.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

عمارت های تهران؛ بعد از انقلاب

بعد از انقلاب و در سال های اخیر نیز چهره های جدید و مدرنی در بین عمارت های تهران به چشم میخورد که هر روز به تعداد آنها افزوده میشود. برای مثال می توان برج های بسیار لوکس و گران قیمتی مانند برج قصر چناران،پارمیس فرشته، رولکس، آلتون و نارسیس نام برد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×