» جهانگردی » دبی » قاب دبی (فریم دبی) و هر آنچه باید از این بنای شگفت‌انگیز بدانید!
قاب دبی؛ دریچه‌ای به سمتزیبایی‌ها
دبی

قاب دبی (فریم دبی) و هر آنچه باید از این بنای شگفت‌انگیز بدانید!

۱۵ تیر ۱۴۰۱ 12۰2,724

دبی یکی از شهرهای توریستی مطرح دنیاست که در چند سال اخیر با ساخت آسمان‌خراش‌هایش معروف‌تر شده است. یکی از آسمان‌خراش‌ها و جاهای دیدنی دبی، بنایی به شکل قاب عکس است که به اسم فریم دبی DUBAI FRAME شناخته می‌شود. قاب دبی همانند دروازه‌ای بین دبی مدرن و قدیم است، چرا از یک سمت آن می‌توان نمای مدرن و از سمت دیگر، بخش‌های قدیمی این شهر را تماشا کرد. با این توصیفات اگر دنبال جایی هستید که با دیدن آن حس ماشین زمان به شما دست بدهد، حتما در برنامه‌های گشت و گذارتان در تور دبی، بازدید از این قاب را از دست ندهید.

اگر می‌خواهید بدانید دبی فریم چه زیبایی‌هایی را برای شما به نمایش می‌گذارد و نکات طلایی بازدید از این مکان را بدانید، در ادامه این مقاله از اقامت۲۴ همراه ما باشید.

معرفی قاب دبی و لذت تجربه‌‌‌های به یادماندنی 

قاب دبی و زیبایی‌های آن در شب

قدم‌زدن روی پل شیشه‌ای، نوشیدن قهوه در ارتفاع ۱۵۰ متری از سطح زمین، تماشای رقص آب‌نمای موزیکال و مناظر خیره‌کننده دبی از آسانسورهای پانورامایی، تجربه‌های لذت‌بخش شما در قاب دبی خواهند بود. قاب دبی در جایی از شهر قرار گرفته که زمان قدیم امارات و حال باشکوه این شهر را با بناهای قدیمی و مدرن برای شما به تصویر می‌کشد به همین خاطر به آن عنوان «پل میان دبی قدیم و جدید» را داده‌اند.

بنر هتل های دبی بلاگ برای موبایل

این بنای متفاوت را به نام‌های قاب دبی، دبی فریم و به زبان عربی پرواز دبی نیز می‌شناسند. برای اینکه به درک عمیقی از بزرگی این قاب برسید، باید بگوییم که وسعت این بنا حدود ۹۹۰۰ متر مربع بوده و برای ساخت آن از ۲۰۰۰ تن فولاد و ۲۹۰۰ متر مربع شیشه استفاده شده است. قاب دبی در سال ۲۰۱۸ با طرحی زیبا و شگفت‌انگیز ساخته شد و در روزنامه بریتانیایی گاردین لقب بزرگترین قاب عکس روی زمین را از آن خود کرد. 

قاب دبی کجاست؟

قاب دبی در دروازه پارک زعبیل (گیت یا همان دروازه چهارم) قرار گرفته است. از طرفی این بنا به ایستگاه مترو و اتوبوس الجافلیه نزدیک است.

آدرس: دبی، پارک زعبیل، دروازه چهارم

چگونه به قاب دبی برویم؟

دسترسی به قاب دبی از روش‌های مختلفی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی امکان‌پذیر است. برای رفتن به قاب دبی با مترو باید در ایستگاه الجافلیه Al Jafiliya پیاده شوید. اتوبوس هم شما را به قاب دبی می‌رساند که نام ایستگاه نزدیکش به قاب، همان الجافلیه است. تاکسی‌ها نیز روش مناسبی برای دسترسی به فریم دبی هستند اما در نظر بگیرید هزینه آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

تاریخچه قاب دبی

تاریخچه قاب دبی

در سال ۲۰۰۹ رقابتی بزرگ بین ۹۲۶ نفر از سراسر جهان در دبی شکل گرفت. افراد شرکت‌کننده در این رقابت باید طرحی را ارائه می‌دادند که نمادی از دبی مدرن باشد. هیئت بین‌المللی داوران، طرح معمار مکزیکی-هلندی «فرناندو دونیس» را انتخاب کردند که درواقع همین قاب دبی بود و این فرد برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری شد. درنهایت ساخت قاب دبی با طرح دونیس و حمایت شهرداری در سال ۲۰۱۳ شروع شد و این بنا در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری رسید. 

معماری قاب دبی

معماری و طراحی زیبای فریم دبی

قاب عکس دبی از شیشه، آلومینیوم، فولاد و بتن طوری ساخته شده که از سمت جنوب آن بخش‌های قدیمی شهر (مانند حراره و دیرا) و از سمت شمال، آسمان خراش‌های مدرن خودنمایی می‌کنند. نمای این برج با بیش از ۱۵۰۰۰ متر مربع فولاد ضد زنگ پوشش داده شده و برای طراحی بیرونی قاب از لوگوی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ الهام گرفته شده است.

بسیاری از معماران معتقدند که نسبت تعادل ساختاری کم‌نظیری برای طراحی دبی فریم به کار رفته چرا که در ساخت آن از نسبت طلایی ۱/۶۱۸ (نسبت ارتفاع به عرض) استفاده شده است. 

امکانات و بخش‌های مختلف فریم دبی

ورودی قاب دبی تا خروجی آن شامل بخش‌هایی جذاب می‌شود که دیدن آن‌ها را نباید از دست داد. در این قسمت با امکانات و بخش‌های مختلف فریم دبی آشنا می‌شوید و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر بخش را می‌شناسید.

بخش ورودی

ورودی قاب دبی

از دروازه پارک زعبیل که عبور می‌کنید به ورودی قاب دبی می‌رسید. از همین قسمت نمای  برج طلایی قاب عکس دبی و آسانسور شیشه‌ایش نمایان می‌شود. مهم‌ترین نشانه‌ای که به شما می‌گوید در ورودی قاب دبی قرار دارید، درختان زیبای نخل هستند. بخش ورودی قاب دبی راهی برای ورود به لابی و طبقه اول این مکان است. رفتن به طبقه اول قاب دبی فرصت مناسبی است تا تابلوهای متحرک و چندبعدی از مشاهیر دبی را ببینید.

آسانسور

آسانسور قاب دبی و نمای پایین از شیشه کف

آسانسور قاب دبی شبیه خیلی از آسانسورهایی که تا به حال دیده‌اید نیست. این آسانسور شیشه‌ای شما را در مدت زمان ۷۵ ثانیه از اولین طبقه به آخرین طبقه (طبقه ۴۸‌ام) می‌رساند. حواستان باشد حین بالا رفتن از طبقات مختلف با این آسانسور، دیدن منظره زیبای پارک زعبیل را از دست ندهید.

کافه 

در طبقه آخر قاب دبی کافه‌ کوچکی قرار گرفته که از شما با خوراکی‌های خوشمزه‌ای همچون شکلات‌های بلژیکی، کروسان و توت‌فرنگی‌های شکلاتی پذیرایی می‌کند.

گالری قاب دبی

در آخرین طبقه قاب دبی که ضلع بالایی این قاب به حساب می‌آید، گالری شبیه یک پل از جنس شیشه قرار گرفته است. در این گالری رکوردهای جهانی و شگفتی‌های دبی را مشاهده خواهید کرد. طول گالری قاب دبی به ۹۵ متر می‌رسد و به اندازه ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد.

فروشگاه سوغات

در طبقات مختلف قاب دبی فروشگاه‌های مختلفی وجود دارند که اغلب اجناس برند را می‌فروشند. در طبقه منفی یک وسایلی هم‌چون ماگ و لوازم تزئینی به فروش می‌رسند که برای سوغات گزینه مناسبی هستند.

بخش خروجی و عبور از تونلی شگفت‌انگیز

اگر قصد خروج از قاب دبی را دارید، باید با آسانسور به طبقه اول بروید. در این مسیر از تونلی شگفت‌انگیز به نام Future Gallery عبور می‌کنید که در یک فیلم کوتاه، چند سال آینده دبی را به شکل سه‌بعدی جذابی نشان می‌دهد. تاکسی‌های پرنده، پهباد و ربات از جمله موارد خاصی هستند که در گالری فیوچر به چشمتان می‌خورد.

حقایق خواندنی قاب دبی

قاب دبی و حقایق آن

ویژگی‌ها و اعداد و ارقام خاص، ساختار قاب دبی را شکل داده‌اند که در قسمت زیر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  •  ارتفاع قاب دبی ۱۵۰ و عرض آن ۹۵ متر است.
  • در ساخت دبی فریم بیشتر از ۹۹۰۰ متر مربع بتن، ۲۰۰۰ تن فولاد و ۲۹۰۰ متر مربع شیشه استفاده شده است.
  • بیشتر از ۱۵۰۰۰ متر مربع فولاد طلایی ضد زنگ در قسمت بیرونی قاب دبی به کار رفته که طراحی آن برگرفته از لوگوی اکسپو ۲۰۲۰ دبی است.
  • مقامات دبی، بودجه کلانی تقریبا برابر با ۲۶۰ میلیون درهم برای ساخت قاب دبی پرداخت کردند تا چهره جدید دبی را از درون این قاب به نمایش بگذارند. 
  • سمت شمالی و جنوبی قاب دبی سبک کاملا متفاوتی دارد. قسمت شمالی آن حالت قدیمی دارد و در بخش جنوب این قاب، مراکز خرید مدرن و برج خلیفه قرار گرفته است.
  • زیبایی و استحکام بزرگترین قاب عکس جهان در دبی حاصل تلاش ۳۶۰۰ مهندس، معمار و تکنسین است.
  • هنگامی که مراسمی خاص مانند آتش‌بازی در دبی برگزار می‌شود، دیدن این صحنه‌ها از دریچه قاب دبی تماشایی‌تر خواهد بود.

قوانین و شرایط بازدید از فریم دبی

بازدید از فریم دبی شرایط و قوانین خاصی دارد که قبل از رفتن به این مکان، مهم است آن‌ها را بدانید و رعایت کنید.

  • قاب دبی هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب آماده پذیرایی از گردشگران است.
  • این مکان، آخر هفته و ایام تعطیل در مقایسه با روزهای اول هفته شلوغ‌تر است.
  • ورود حیوانات به داخل بنای قاب دبی ممنوع است.
  • همراه داشتن مواد غذایی و نوشیدنی از بیرون به داخل قاب دبی ممنوع است.
  • استعمال دخانیات در قاب دبی ممنوع است.
  • کودکان زیر ۱۲ سال باید یک همراه بزرگسال باشند تا اجازه ورود به قاب دبی را پیدا کنند.
  • همراه داشتن اشیای تیز و اسباب‌بازی‌ در قاب دبی، خلاف قوانین این مجموعه است.
  • لمس وسایل  فریم دبی مانند صفحات نمایش ممنوع است.
  • کودکان خود را به هیچ وجه روی نرده‌های قاب دبی قرار ندهید.
  • لباس شما برای ورود به این مکان باید ساده و پوشیده باشد.

نکات مهم خرید بلیط قاب دبی 

برای خرید بلیط قاب دبی این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه آن برای گروه‌های سنی مختلف فرق می‌کند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، قیمت بلیط قاب دبی برای بزرگسالان حدودا دو برابر کودکان ۳ تا ۱۲ سال است. اگر کودک شما زیر ۳ سال سن دارد، بلیط قاب دبی برای او رایگان خواهد بود. در نظر داشته باشید که در ایام پربازدید هزینه بلیط این مکان ممکن است افزایش پیدا کند.

جاهای دیدنی نزدیک قاب دبی (فریم دبی)

در نزدیکی قاب دبی جاهای دیدنی متنوعی قرار گرفته‌اند که سرزدن به آن‌ها تفریح شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند. در قسمت زیر با جاهای دیدنی نزدیک به قاب دبی امارات آشنا می‌شوید.

پارک زعبیل Zabeel Park

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم، قاب دبی در پارک زعبیل قرار گرفته، پس نزدیک‌ترین مکان دیدنی به این قاب، همین پارک زعبیل است. پارک زعبیل در فضای ۴۷ هکتاری خود بخش‌های مختلفی برای بازی و تفریح و ورزش دارد. به علاوه در این پارک موسیقی زنده نیز برگزار می‌شود. دریاچه، رستوران ساحلی، باربیکیو و فضای بازی مخصوص کودکان از امکانات موجود در پارک زعبیل است.

سافاری دبی

سافاری از تفریحات نزدیک به قاب دبی

در نزدیکی قاب دبی کویرهایی قرار گرفته‌اند که در این بخش‌ها علاوه بر کویرگردی می‌توانید تفریح هیجان‌انگیز سافاری را تجربه کنید. تفریحات سافاری دبی متنوع هستند و دست شما باز است تا موتورسواری و شترسواری کنید یا سوار لندکروز شوید. علاوه بر تفریحات هیجان‌انگیز، تجربه سافاری فرصت مناسبی است تا عمیق‌تر با آیین و سنت مردم عرب از طریق تماشای مراسم‌ها و رقص سنتی، آشنا شوید.

دبی کریک Dubai Creek

دبی کریک رودخانه بزرگی است که از آن در زمان گذشته برای تجارت و حمل و نقل استفاده می‌کردند. در دبی کریک قایق‌های سنتی چوبی به نام عبره را می‌توانید ببینید و از طرفی تقابل ساختمان‌های مدرن و سنتی در اطراف این جای دیدنی خودنمایی می‌کند.

پارک گاردن گلوی دبی Dubai Garden Glow

گاردن گلو از دیدنی‌های نزدیک به قاب دبی

پارک گاردن گلو تنها ۶ کیلومتر با قاب دبی فاصله دارد. آنچه بیش از هر چیزی در این پارک به چشم شما می‌آید، درخشندگی گل‌ها و قوهاست چرا که با بیشتر از ده میلیون چراغ LED نورانی شده‌اند. قسمتی از پارک گاردن گلو برای دوستداران دایناسورها جذاب و دیدنی است زیرا این موجودات را به آن‌ها در ابعاد واقعی و بزرگ نشان می‌دهد. خوردن غذاهای خیابانی و شنیدن موسیقی زنده از دیگر تجربه‌های لذت‌بخش شما در این پارک خواهد بود.

برج خلیفه Burj Khalifa

از قاب دبی تا مرتفع‌ترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه، فقط ۹ کیلومتر فاصله دارید. با رفتن به این برج، شما زیبایی‌های دبی را از ارتفاع ۸۲۸ متری تماشا می‌کنید. در برج خلیفه انواع رستوران، هتل، سالن ورزشی و سکوهای تماشا برای رفاه و تفریح گردشگران در نظر گرفته شده است.

موزه آینده دبی Museum of The Future

موزه آینده از جاهای دیدنی در حوالی دبی فریم

موزه آینده دبی مدلی متفاوت از یک موزه است که به شما شگفتی‌های تکنولوژی و فناوری مدرن را نشان می‌دهد. موزه آینده دبی در سال ۲۰۲۲ افتتاح شد تا قدرت دبی را در نشان‌دادن تکنولوژی روز به رخ بکشد. تپه سبز، ساختمان بیضی‌شکل و فضای خالی از بخش‌های مختلف این موزه هستند. موزه آینده با قاب دبی از نظر زمانی حدود ده دقیقه فاصله دارد.

رستوران های نزدیک قاب دبی (فریم دبی)

رستوران‌های مختلفی در نزدیکی قاب دبی قرار گرفته‌اند که انواع غذاهای بین‌المللی و فست‌فودی را ارائه می‌دهند. در قسمت زیر تعدادی از رستوران‌های نزدیک به این مکان را معرفی کرده‌ایم:

  • رستوران KARAMA
  • رستوران Ameer
  • رستوران Kadavu
  • رستوران Happy 
  • رستوران New Five Star Thattukada

هتل های نزدیک قاب دبی (فریم دبی)

برای اقامت در نزدیکی قاب دبی، هتل‌های پنج، چهار و سه ستاره متنوعی به چشم می‌خورد که هر کدام بسته به امکانات خود قیمت متفاوتی دارند. در لیست زیر آن دسته از هتل های دبی که نزدیک به قاب دبی هستند، معرفی شده‌اند.

  • هتل پنج ستاره د اچ (The H)
  • هتل پنج ستاره آرمانی (Armani) 
  • هتل چهار ستاره سیتی مکس بیزینس بی (Citymax Business Bay) 
  • هتل سه ستاره ناین (Nine)
  • هتل سه ستاره سان اند سندز (Sun and Sands) 

صحبت پایانی 

قاب دبی چشم‌اندازی بی‌نظیر از زیبایی‌های قدیم و جدید این شهر مانند بناهای قدیمی و آسمان‌خراش‌ها را به شما نشان می‌دهد. در ساخت این قاب موادی مانند بتن، فولاد، شیشه و آلومینیوم به کار رفته تا این بنا زیباتر به نظر بیاید و در عین حال مستحکم باشد.

سؤالات متداول

چرا قاب دبی ساخته شد؟

این قاب عکس بزرگ در دبی با این هدف ساخته شد که چهره مدرن و جدیدی از این شهر را به گردشگران سراسر دنیا نشان دهد.

کدام بخش قاب دبی از همه جذابیت بیشتری دارد؟

گالری فریم دبی همچون یک پل شیشه‌ای است که در آن می‌توان شگفتی‌های دبی را تماشا کرد.

تفریحات قاب دبی چیست؟

سافاری، عکاسی و تماشای آب‌نما از جمله تفریحات جذاب در قاب دبی هستند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
×