بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » دبی » دبی کریک یا خور دبی؛ نهری بزرگ با چشم اندازی زیبا در قلب دبی
دبی کریک یکی از مناطق زیبا در قلب دبی
دبی

دبی کریک یا خور دبی؛ نهری بزرگ با چشم اندازی زیبا در قلب دبی

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ 10۰1,855

در سفر به جاهای دیدنی دبی، یکی از جاهایی که از تماشای آن لذت می‌برید، دبی کریک یا خور دبی است. این منطقه در قلب دبی قرار گرفته و دو بخش دیره و بور (Bur) را از یکدیگر جدا می‌کند. این منطقه که به آن خور دبی یا دبی کریک هاربر هم می‌گویند، با قلعه و ساختمان و بازارهای خود، حال‌وهوایی تاریخی و سنتی دارد. البته امکانات این منطقه قدیمی نیست و از بهترین سیستم حمل‌ونقل و هتل‌ها و رستوران‌ها برخوردار است. در این مقاله از اقامت۲۴ قرار است به معرفی ویژگی‌ها و موقعیت این منطقه دیدنی بپردازیم تا حتما در برنامه سفر به دبی قرار دهید.

معرفی دبی کریک یا خور دبی

خور دبی؛ نهری بزرگ با آب شور

دبی کریک درواقع نهری با آب شور است که از خلیج فارس به خاک دبی راه پیدا کرده است. نهر دبی کریک به دلیل عمق کم خود، جایی مناسب برای پهلوگرفتن قایق‌هاست. در طول این نهر بزرگ، لنج‌های سنتی عربی در حال عبور و مرور هستند که می‌توانید با این کشتی‌ها قایق سواری کرده و زیبایی‌های خور دبی و آسمان خراش‌های باشکوه اطراف آن را ببینید.

 دبی کریک جاذبه‌ای ارزشمند در شهر دبی است که در سال‌های اخیر به مرکز فعالیت‌های تجاری و مسکونی این شهر تبدیل شده و نقش به سزایی در رونق‌گرفتن صنعت توریسم این کشور دارد. همان طور که اشاره شد دبی کریک به دلیل قرار گرفتن بین دو منطقه دیر و بور دبی، باعث جدا شدن این منطقه‌ها از یکدیگر شده بود اما در سال ۱۹۶۳ با ساخت اولین پل روی این نهر به نام پل المکتوم، این دو منطقه به یکدیگر متصل شدند.

بنر هتل های دبی بلاگ برای موبایل

هم اکنون نیز دو طرف خور دبی به وسیله چهار گذر (پل مکتوم، تونل شندغه، پل قرهود و پل معبر خلیج تجاری) به یکدیگر متصل می‌شوند. انتهای این خور به منطقه ابوالکدره می‌رسد که پناهگاه حیوانات و محل استراحت پرندگان مهاجر و مرغان دریایی است و آن را رأس الخور می نامند. 

دبی کریک کجاست؟

دبی کریک ورودی آب دریای خلیج فارس است که در مرکز دبی به طول ۱۴ کیلومتر قرار دارد. این رودخانه از قسمت جنوب شرقی امتداد می‌یابد و در نهایت به پناهگاه حیات وحش راس‌الخور می‌رسد. 

چگونه به دبی کریک برویم؟

نحوه دسترسی به منطقه دبی کریک هاربر بستگی به این موضوع دارد که مبدا شما کجاست. اگر قصد استفاده از مترو را دارید، از طریق سه ایستگاه نزدیک به این منطقه یعنی ایستگاه الراس، الغیبه و الفهیدی واقع در خط سبز مترو می‌توانید به خور دبی دسترسی داشته باشید. برای رفتن به این منطقه با اتوبوس می‌توانید سوار خط‌های X64 و ۵۳ شوید.

تاریخچه دبی کریک

دبی کریک از گذشته تا کنون

در حدود چهار هزار سال پیش در امتداد این نهر زیبا اولین سکونتگاه‌ها شکل گرفتند و بعد رفته‌رفته دهکده‌هایی کوچک ساخته شدند. با رونق‌گرفتن دبی کریک، قوم‌های ثروتمندی هم‌چون طایفه بنی یاس و سلسله آل مکتوم در این منطقه ساکن شدند. طایفه بنی یاس در قرون ۱۹ میلادی در دبی کریک ساکن شدند و ساخت‌ساز در این منطقه را گسترش دادند.

در آن زمان جانوران دریایی و ماهی‌های زیادی نیز در رودخانه کریک می‌زیستند زیرا عمق کم و گرمای آب آن برای زندگی این موجودات کاملا مناسب بود و درعین‌حال موقعیت خوبی هم برای صیادان محسوب می‌شد. به همین دلیل در اوایل قرن بیستم، خور دبی به عنوان بندرگاهی برای کشتی‌های ماهیگیری که از سراسر دنیا مانند هند و آفریقا به دبی می‌آمدند، کاربرد داشت.

بعد از مدتی، دبی کریک از نظر صید ماهی و مروارید و صادرات آن به تمام نقاط دنیا اهمیت پیدا کرد. البته به دلیل عمق کم این رودخانه، کشتی‌های بزرگ برای ورود به این منطقه با محدودیت‌هایی مواجه بودند اما از سال ۱۹۵۵ با انجام لایروبی عمیق در این نهر، اجازه تردد، بارگیری و تخلیه بار به کشتی‌ها داده شد.

جاهای دیدنی دبی کریک یا خور دبی 

دیدنی‌های خور دبی

گشت‌‌وگذار در دبی کریک فرصتی ناب است تا با چهره سنتی دبی آشنا شوید. در میان بازارهای سنتی و ساختمان‌های قدیمی این منطقه می‌توانید قدم بزنید یا قایق‌های تاریخی و سنتی آن به نام عبره را سوار شوید. این قایق‌ها، مسافران خود را در چهار ایستگاه بندر طالب و السبخه (بخش دیره) و الشندغه و السوق الکبیر (بخش بور) جابه‌جا می‌کنند. اگر علاقه‌مند به دنیای پرندگان هستید، از رفتن به پناهگاه حیات وحش راس الخور در این منطقه غافل نشوید. چنان‌چه کودک همراهتان است به پارک خور دبی بروید تا آن‌ها با امکانات تفریحی متنوع این پارک سرگرم شوند.

علاوه بر آنچه گفتیم، شما می‌توانید به جاهای دیدنی زیر در خور دبی سر بزنید:

  • قلعه الفهیدی
  • دهکده میراثی، «قریه التراث»
  • دهکده غوص، «قریه الغوص»
  • خانه شیخ سعید (حاکم سابق دبی)
  • خانه شیخ عبید بن ثانی (نخست وزیر شیخ سعید المکتوم)
  • مساجد تاریخی شندغه
  • موزه اسکناس و تمبرهای تاریخی
  • بازارهای داروهای سنتی «سوق الاعشاب الطبیه»
  • بازارهای سنتی ادویه و طلا

امکانات دبی کریک

دبی کریک؛ منطقه‌ای با امکانات متنوع

در دبی کریک امکاناتی به چشم می‌خورد که در کمتر جایی از دبی می‌توان به آن دسترسی داشت. برای مثال در این منطقه می‌توانید از تفریحات آبی متنوع مانند جهاز تفریحی عربی، کشتی‌های تفریحی کروز و کشتی‌هایی به نام رستوران آبی برای جابه‌جایی بین دیره و بور دبی استفاده کنید. در این منطقه یکی از مرتفع‌ترین برج‌های دنیا به نام کریک تاور ساخته شده که حتی از برج خلیفه هم مرتفع‌تر است. به علاوه این منطقه، سیستم حمل‌ونقل پیشرفته و اسکله‌های تفریحی و تجاری متنوعی دارد. ساختمان‌های باشکوه، کتابخانه، انواع هتل‌های لوکس و بازارهای مختلف از دیگر امکانات موجود در دبی کریک است. 

جاهای دیدنی نزدیک دبی کریک

جاهای دیدنی اطراف دبی کریک

حالا که تا منطقه کریک هاربر آمده‌اید، فرصت خوبی است تا به دیدنی‌های حوالی این منطقه هم سری بزنید و لذت گشت‌وگذارتان در دبی را بیشتر کنید. جاهای دیدنی زیر در نزدیکی دبی کریک قرار گرفته‌اند:

رستوران‌های نزدیک دبی کریک

اگر در منطقه دبی کریک خواستید غذایی لذیذ را میل کنید، به رستوران‌های معرفی‌شده در لیست زیر بروید. در صورتی که اهل امتحان‌کردن غذاهای جدید نیستید و دوست دارید غذای شما همان طعم همیشگی ایرانی را داشته باشد، می‌توانید غذای خود را از یکی از رستوران های ایرانی دبی سفارش دهید.

  • رستوران Hot and Spicy
  • رستوران Next Door
  • رستوران Amici Miei
  • رستوران The Courtyard
  • رستوران Soulgreen 
  • رستوران Gazebo
  • رستوران Obaid Mahmood 
  • رستوران Nirvana
  • رستوران Al Tareeqe Al haqeeqe

هتل‌های نزدیک دبی کریک 

در منطقه دبی کریک هاربر و نزدیک آن، انواعی از هتل‌‌ها با امکانات مختلف ساخته شده‌اند، بنابراین اگر زمانی خواستید در این منطقه اقامت داشته باشید، دستتان برای انتخاب هتل باز است. لیست زیر انواع هتل دبی در نزدیکی این منطقه را به شما معرفی می‌کند.

  • هتل پنج ستاره حیات ریجنسی کریک هایتس (Hyatt Regency Creek Heights) 
  • هتل پنج ستاره رافلز (Raffles)
  • هتل پنج ستاره سوئیسوتل الغریر (Swissotel Al-ghurair)
  • هتل چهار ستاره رویال کنکورد دیره (Royal Concorde Deira)
  • هتل چهار ستاره کاپتورن (Copthorne)
  • هتل چهار ستاره سیتی سیزنز دیره (City Seasons Deira)
  • هتل چهار ستاره اج کریک ساید (Edge Creekside)
  • هتل چهار ستاره رویال کانتیننتال (Royal Continental)
  • هتل سه ستاره گرند میفر (Grand Mayfair)
  • هتل سه ستاره هاوارد جانسون بر دبی (Howard Johnson Bur Dubai)

سفر به دبی با آرامش خاطر و هزینه‌ای به صرفه

به نظر شما چه مدل سفر به دبی است که ذهنتان را آرام و آزاد می‌گذارد تا از گشت‌وگذار خود بیشتر لذت ببرید؟ اگر از ما بپرسید پیشنهادمان سفر با  تور دبی است. در این سفر، دیگر شما درگیر تهیه بلیط و پیداکردن محل اقامت نمی‌شوید و فقط فکر و ذهن خود را متمرکز می‌کنید تا در این شهر بیشتر خوش‌گذرانی کنید. 

صحبت پایانی

دبی کریک منطقه‌ای دوست‌داشتنی در دبی است که جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متنوعی دارد. در این منطقه می‌توان خانه‌ها و بازارهای قدیمی را تماشا کرد، با کشتی‌های تفریحی بین دو بخش بور و دیره جابه‌جا شد و در نزدیکی سواحل آن قدم زد. در گذشته خور دبی به دلیل داشتن آب گرم و کم‌عمق خود محل زندگی ماهیان بوده است. در چند سال اخیر، منطقه دبی کریک هاربر از نظر فعالیت‌های ساخت‌وساز نیز به دلیل داشتن امکانات متعدد و موقعیت مکانی مناسب رونق بیشتری گرفته است.

سؤالات متداول

منطقه دبی کریک هاربر کجاست؟

منطقه دبی کریک هاربر در شمال شرقی این شهر و امتداد جاده راس‌الخور قرار دارد.

چرا دبی کریک اینقدر معروف است؟

دبی کریک از گذشته تا کنون به دلیل موقعیت مکانی مناسب، امکانات مختلف مانند اسکله تفریحی، ساختمان‌ها و برج‌های باشکوه، قایق‌ها و فضاهای سنتی و پناهگاه حیات وحش راس‌الخور معروف شده است.

چرا دبی کریک برای خرید خانه مناسب است؟

از آنجا که دبی کریک دسترسی آسانی به فرودگاه و سیستم حمل‌ونقل عمومی دارد، منطقه‌ای مناسب برای خرید خانه است.

در خور دبی چه جاذبه‌های دیدنی وجود دارد؟

در این منطقه می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند بازارهای سنتی دارو و ادویه و طلا، قلعه الفهیدی، مساجد تاریخی شندغه، پناهگاه حیات وحش راس‌الخور و… دیدن کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×