» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » عمارت مسعودیه ، بنایی به وسعت تاریخ و هنر
masoudie mansion 3
استان تهران

عمارت مسعودیه ، بنایی به وسعت تاریخ و هنر

۸ مهر ۱۳۹۷ 18۰1,886

در ایران عمارت های بسیاری وجود داشته که هر کدام حکایت ها و داستانهای خود را دارد و وقایع تلخ و شیرینی بسیاری را به خود دیده اند، بنایی که امروز وبلاگ اقامت ۲۴ قصد معرفی آنرا دارد، عمارت مسعودیه تهران بوده که از دوران قاجار به یادگار مانده است. در ادامه بیشتر با عمارت مسعودیه از جاهای دیدنی تهران آشنا خواهید شد.

با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : ” کاخ نیاوران تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : ”  دربند تهران : دیدنی های تهران

عمارت مسعودیه
آدرس : عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۵ هجری قمری دستور ساخت باغ  عمارت مسعودیه را درزمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ متر صادرکرد.

این باغ و عمارت زیبای آن در نزدیکی میدان بهارستان تهران واقع شده و شاهد بسیاری ازحوادث طول تاریخ معاصر بوده است.

این باغ  از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده و  دارای ۵ عمارت دیوانخانه، عمارت مشیر الدوله، عمارت سردر، سفره خانه، عمارت سید جوادی، حوضخانه  است.

هنرهای گوناگونی نظیر کاشی کاری ، نقاشی دیواری، گچ بری، خطاطی وتزئینات نفیس دراین بنا به چشم خورده و زیبایی ویژه ای این باغ و عمارت های آن بخشیده است.

در این مجموعه ۷ کتیبه وجود داشته که به اعتبار و ارزش این بنا افزوده و از آنها می توان به عنوان سندی بر قدمت این باغ یاد کرد.

مقاله مرتبط: آشنایی با عمارت های تهران

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا در سال ۱۲۹۵ ساخته شده

در جریان جنبش مشروطه عمارت مسعودیه به علت نزدیکی به میدان بهارستان و اختلاف ظل السطان با برادر خود، مظفرالدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد‌‌علی شاه بود.

همچنین درسال ۱۲۸۷ در نزدیکی عمارت بمبی در زیر کالسکه محمدعلی شاه منفجر شد که همین موضوع بهانه به توپ بستن مجلس را به دست او داد و نیز عمارت مسعودیه به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

این باغ باشکوه و زیبا که تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی را در خود دارد به دستان هنرمند استاد شعبان معمار باشی با ظرافت و دقت با نقش و نگارهای بی نظیر ساخته شده و نشان دهنده قدمت، هنر ایران و تاریخ کشور است

عمارت مسعودیه
باغ عمارت مسعودیه از دوبخش تشکیل شده اندرونی و بیرونی

.

از دیگر ویزگی‌های این مجموعه، بنا شدن بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در آن بوده که از اولین آنها می توان از کتابخانه و موزه ملی ایران که درگوشه این عمارت واقع شده نام برد.

همچنین تاریخچه کتابخانه احداث شده در این عمارت اینگونه است که انجمن معارف درسال ۱۳۰۴یکی از اتاق های عمارت را به عنوان کتابخانه برگزیدند و به این صورت اولین کتابخانه رسمی ایران شکل گرفته و رکن اساسی و آغازین کتابخانه ملی ایران محسوب می شود.

عمارت مسعودیه
باغ و استخر زیبای عمارت مسعودیه

چند سال پس از احداث کتابخانه در عمارت مسعودیه، یکی از اتاق های این عمارت به نگهداری از اشیا قیمتی وارزشمند و عتیقه اختصاص داده شد و در واقع اولین موزه ایران به شمار می‎آید.

البته باید اشاره کرد که درسال ۱۳۱۸ اشیای ارزشمند و عتیقه این موزه به اولین موزه ملی ایران انتقال یافت.

عمارت مسعودیه تهران درسال ۱۳۷۷ در فهرست اثار ملی ایران ثبت شد.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×