» استان گیلان » فومن شهر تاریخ و طبیعت گیلان
fooman
استان گیلان

فومن شهر تاریخ و طبیعت گیلان

۱ مهر ۱۳۹۷ 13۰1,839

استان گیلان یکی از زیباترین مناطق کشور بوده که به دلیل برخورداری از سرسبزی همیشگی و جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، همواره به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگر در کشور بشمار می آید.

این استان شهر های بسیاری داشته که هر کدام دارای جاذبه های منحصر به فردی و بوده هر کدام به نوع خود سهمی را در جذب گردشگر به استان گیلان بر عهده دارند.

فومن یکی از شهر های دیدنی گیلان بوده و مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

اگر می خواهید با مکان های دیدنی فومن بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : ”  آبشار دودوزن خرم کش ، معجزه کمتر شناخته شده گیلان

مقاله مرتبط : ”  امامزاده ابراهیم، ییلاقی دیدنی در گیلان

 

فومن
فومن یکی از قدیمی ترین و زیباترین شهرهای استان گیلان

 

فومن یکی از شهر های تاریخی گیلان و همچنین کشور بوده که به آن قدمتی در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰ سال را نسبت می دهند.

این شهر یکی از نقاط سرسبز کشور بوده که آن را به نام شهر باغ ها، درختان چنار، شالیزارها، مجسمه ها و چشم اندازهای زیبا و طبیعی می شناسند.

زبان شناسان معنی نام فومن را محل و جایگاه کشت سیر عنوان کرده و بر این عقیده هستند که چون از روزگاران قدیم این شهر محل کشت سیر بوده این نام برای آن انتخاب شده است.

همچنین این شهر از دیرباز سرزمین شعرا، ادیبان، دانشمندان و فرهیختگان بوده و برخی دلیل انتخاب نام فومن را برای این شهر، معنی لغوی متفاوت آن به معنی پناهگاه اندیشمندان می داند.

فومن مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبای بسیاری بوده و همین امر سبب شده تا امروزه به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کشور شناخته شود.

در این شهر جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای بی نظیری مانند ییلاق آندره، ییلاق زودل سیر و مناطق کوهستانی بی مانندی وجود داشته که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم .

 

فومن
غار خون فوشه در فومن

غار خون فوشه

در جنوب غربی روستای فوشه در نزدیکی شهر فومن، غاری ریزشی با نام غار خون فوشه وجود دارد.

غارخون فوشه ۴ دهنه داشته و چیزی در حدود ۳۰۰ متر طول و ۳۰ متر عمق دارد.

در ابتدای ورودی این غار شیب ملایمی وجود داشته و پس از سپری کردن ۱۰ متر از طول غار به دلیل وجود سنگی بزرگ، باید حدود ۱ متر غار را به صورت سینه خیز طی کرد.

غار خون فشه به دلیل واقع شدن در دل کوهی سرسبز، دارای منظره های زیبایی بوده و یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی فومن بشمار می آید.

 

فومن
ییلاق زودل سر شهر فومن

ییلاق زودل سر

ییلاق زودل سر یکی از مناطق طبیعی و خوش آب و هوای فومن بوده که در نزدیکی روستایی با نام زودل واقع شده است.

این ییلاق به دلیل واقع شدن در مسیر قله کوه تراشوم و برخورداری از آب و هوایی بسیار دلپذیر، همه روزه شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری است.

 

فومن
ییلاق آندره فومن

 

 ییلاق آندره

در مرز میان گیلان و زنجان، و در فاصله ۵ کیلومتری از ماسوله، ییلاقی زیبا با چشم اندازی بی نظیر به نام ییلاق آندره واقع شده است.

این ییلاق یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی فومن بوده و گردشگران بسیاری برای بهره مندی از زیبایی ها و آرامش حاکم بر محیط این منطقه همه روزه به آن سفر می کنند.

همچنین همانطور که گفته شد، به دلیل قدمت و تاریخ کهن فومن، در این شهر جاذبه های تاریخی بی نظیری نیز مانند وجود داشته که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

 

فومن
قلعه تاریخی قلعه رودخان فومن

 

قلعه تاریخی قلعه رودخان

در دل جنگل های گیلان در نزدیکی شهر فومن، قلعه ای تاریخی، با شکوه و عظمتی حیرت انگیز، قرن هاست که بر بلندای این جنگل پا برجا مانده و از دور ترین فاصله ها نیز، نگاه هر گردشگری را خیره می کند.

این سازه عظیم همان قلعه رودخان است که نام پر آوازه و شهرتش را زیاد شنیده اید.

مسیر رسیدن به قلعه رودخان، جاده ای پر پیچ و خم و آسفالت شده در حاشیه رودخانه ای است که در انتها به جنگلی شگفت انگیز می رسد.

در انتهای جنگل در هنگام ورود به این سرسبزی وصف ناپذیر، بهتر است خودتان را برای پیاده روی هیجان انگیزی تا اعماق جنگلی آماده کنید که آغاز ماجراجویی به سوی قلعه ای خیره کننده در دل این جنگل زیباست.

باید هزار پله معروف این قلعه را بپیمایید تا به بلندای این قلعه برسید.

پله های سنگی متعددی که در کنار رودخانه های خروشان جنگل و انبوه درختان بلند سر به فلک کشیده، باید پیموده شوند.

در ابتدای راه، شاید مسیر، سخت و دشوار به نظر برسد اما در کنار طبیعت و حال و هوای بی نظیر، چنان غرق در زیبایی منظره های پیش رویتان خواهید شد که خستگی راه را فراموش می کنید و تنها از لحظه هایتان لذت خواهید برد.

منطقه‌ حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی

از جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی فومن می‌توان به منطقه جنگلی و محافظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی اشاره کرد. این منطقه علاوه بر دارا بودن جنگل‌های هیرکانی از مراتع ییلاقی، جلگه‌، رودهای متعدد خروشان و باغ‌های زیبای چای نیز برخوردار می‌باشد. گشت رودخان و سیاه مزگی به دلیل اینکه زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله قرقاول، آبیا، تشی، گورکن، سیاه‌گوش، روباه، گربه‌ جنگلی، گراز، خرس قهوه‌ای، مرال شوکا، شغال و پلنگ می‌باشد، در سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد.

چشمه آب معدنی علی زاخونی

این چشمه که به نام زمزمه نیز شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های شهرستان فومن با خاصیت درمانی می‌باشد. آب این چشمه معدنی حاوی بی کربنات است و برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند امراض گوارشی و ریوی بسیار مفید واقع می‌شود.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×