» جاذبه های گردشگری گلستان » گرگان » جاهای دیدنی گرگان » موزه میراث روستایی گیلان، نمایش فرهنگ مردمی اصیل
موزه میراث روستایی گیلان
جاهای دیدنی گرگان - جاهای دیدنی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان، نمایش فرهنگ مردمی اصیل

۷ مرداد ۱۳۹۸ 18۰1,895

آیا چیزی از موزه میراث روستایی گیلان شنیده اید؟ این موزه، فرصتی است برای آشنایی با معماری و فرهنگ خطه گیلان. از جاهای دیدنی گیلان، این موزه است که اگر گذرتان سمت گیلان افتاد، باید حتما سری به آن بزنید.

موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

اگر از این موزه بازدید کنید، شاید متفاوت ترین و خاص ترین موزه ای باشد که تا کنون دیده اید. این موزه دوستداشتنی، پر است از خانه های قدیمی و وسایل نوستالژیک و زیبا.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های گرگان از اقامت24

موزه میراث روستایی گیلان، از جاذبه های گردشگری گیلان و اولین اکوموزه ایران است. اکوموزه ها موزه هایی هستند که بر اساس امکانات و ویژگی های فرهنگی و محیطی منطقه ایجاد می شوند. هدف از ایجاد اکوموزه ها، نگهداری از میراث طبیعی، تاریخی، فرهنگی و صنایع یک منطقه است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

مطلب مرتبط: آشنایی با ۵ هتل موزه محبوب در ایران

جاذبه های دیدنی گیلان
جاذبه های گردشگری گیلان

ویژگی های موزه میراث روستایی گیلان

  • نخستین اکوموزه ایران
  • قرار داشتن در فضای باز و فضایی متفاوت در مقایسه با موزه های دیگر
  • فرصتی مغتنم جهت آشنایی با فرهنگ و معماری گیلان
  • وجود خانه هایی قدیمی که از محل اصلی خود به این موزه منتقل شده اند

    موزه گیلان
    موزه گیلان

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان، در پارک جنگلی سروان رشت و در فضایی باز قرار گرفته است. این موزه از جاهای دیدنی گیلان است و مانند روستایی بزرگ است با خانه های قدیمی و لوازم زندگی سنتی گیلانی ها. در این موزه، افرادی با لباس های محلی اصیل، غذاهای سنتی گیلان را می پزند و با همان لهجه شیرین صحبت می کنند. موزه میراث روستایی گیلان، اولین موزه خاورمیانه به این سبک است و چندین جایزه و گواهینامه از سوی نهاد های ملی و بین المللی را به خود اختصاص داده است.

این موزه از دو جهت اهمیت دارد:

  • اولین اکوموزه ایران است؛ موزه ای که بر اساس امکانات و ویژگی های فرهنگی و محیطی بنا شده و برای هدف از ایجاد آن حفظ و توسعه میراث طبیعی، تاریخ و فرهنگ یک منطقه است.
  • یک موزه کاملا روستایی است؛ به این معنی که می توانید تصاویری از یک زندگی سنتی‌ را در آن ببینید و با معماری، آداب و رسوم، هنر و صنایع دستی روستا آشنا شوید.
موزه گیلان - جاهای دیدنی گیلان
موزه گیلان – جاهای دیدنی گیلان

نکات جالب درباره موزه میراث روستایی گیلان 

برای بازدید از این موزه نیاز است که مدتی پیاده روی کنید. جالب است بدانید که خانه های این موزه از مکان های دیگر به این فضا منتقل شده اند. این خانه ها از روستا ها و توابع شهر های فومن، رشت، ماسال و تالش برای به نمایش درآمدن در این موزه، انتقال داده شده اند.

لباس های محلی گیلان
لباس های محلی گیلان

۱- خانه های واقعی سنتی گیلان

خانه های این موزه با قدمتی بین ۶۵ تا ۱۸۰ سال، سبک زندگی، روش درامد و صنایع دستی گیلان را به نمایش کشیده است. خانه های این موزه در چند بخش به نمایش درآمده اند و هر کدام یکی از حوزه های فرهنگی و معماری گیلان را نشان می دهند.

برای لمس بهتر حال و هوای واقعی روستاهای گیلان، فضا هایی مانند مسجد، کوره سنتی، انبار، طویله، باغچه سبزیجات، آهنگری، مدرسه، و غیره هم در نظر گرفته شده است. باغ های چای، توت و نارنجستان هم در این موزه ایجاد شده اند تا بازدید کنندگان، با فعالیت های معیشتی مردم روستا هم آشنا شوند. نگهداری دام و طیور هم بخشی از این فعالیت ها است که به صورت واقعی در موزه نمایش داده می شود.

جاهای دیدنی گیلان
جاهای دیدنی گیلان

۲- ارائه خوردنی های گیلان

با ورود به فضا موزه، رنگ و بو های خوردنی های آن، شما را به سمت خود جذب می کند. خوشمزه ترین خوردنی این موزه، نان محلی هوس انگیزی است که جلوی شما طبخ می شود. زنان گیلکی با لباس های بومی خوش آب و رنگ، و با لبخند نان تازه به دست شما می دهند. مجموعه ای از نان های سنتی شامل نان برنجی، نان خرفه، کاکا و حلوا های محلی، انواع آش و غذا های محلی گیلان مانند باقلاقاتق، کباب ترش، ترشه تره و غیره، از غذاها و خوردنی های متنوعی است که در این موزه پخت می شود و می توانید به صورت داغ و تازه میل کنید. خوردنی های موزه میراث روستایی گیلان، خاطره خوشی از سفر به این خطه را برایتان رقم خواهد زد.

۳- آشنایی با لوازم زندگی و پوشاک مردم گیلان

ابزار کشاورزی، تزیینات و وسایل سنتی، پوشاک متنوع، رنگارنگ و سنتی گیلان بخش مهمی از جذابیت های موزه میراث روستایی گیلان است. همچنین نمایشگاه و بازارچه های صنایع دستی، عکاسی، نقاشی، معماری، پوشاک محلی و غذاهای گیلکی هم در محوطه موزه برگزار می شود که مسافران می توانند از آنجا خرید کنند.

کارگاه صنایع دستی موزه هم امکانی برایتان فراهم می آورد تا بتوانید سوغات اصیل گیلان را بخرید. در این موزه کارگاه های حصیر بافی، کوزه گری و آهنگری قرار دارد که محصولات خود را به میهمانان موزه ارائه می کنند.

۴- موزه مشاهیر گیلان

محوطه موزه میراث روستایی گیلان، موزه مشاهیر گیلان قرار دارد که تندیس ها و معرفی هایی از بزرگان خطه گیلان در آن قرار دارد و می توانید بیشتر با آن ها آشنا شوید. این موزه هم از جاذبه های گردشگری گیلان است.

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×