» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » جهنم سفید بهشت طبیعتگردی اصفهان
1
اصفهان

جهنم سفید بهشت طبیعتگردی اصفهان

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ 21۰12,546

درمیان محل ها و جاذبه های گردشگری مکان هایی هستند که به دلیل برخورداری از نام عجیب، مخاطبان را از روی حس کنجکاوی به سوی خود جلب می کنند. یکی از این مکان های جالب و عجیب در لیست جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد.

اگر قصد دارید با یکی از اینگونه جاذبه های گردشگری با نام جهنم سفید آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : لیست مراکز تفریحی اصفهان، عکس و آدرس

جهنم سفید
آدرس : جنوبی ترین بخش استان اصفهان ، منطقه ای است وسیع در دامنه کوه دنا

جهنم سفید کجاست؟ 

جهنم سفید، در جنوبی ترین بخش استان اصفهان قرار داشته و منطقه ای است وسیع در دامنه کوه دنا.

این منطقه در میان کوهنوردان و طبیعت گردان، نامی آشنا و البته هیجان انگیز است.

جهنم سفید در واقع، شهرت روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم بوده و مرز میان استان اصفهان کهگیلویه و بویر احمر است.

گردشگران و مسافران این روستا را معمولا افرادی تشکیل می دهند که قصد دارند از این مسیر به اصفهان و یا کهگیلویه و بویراحمد سفر کنند.

ویژگی های طبیعی و اکوسیستم خاص جهنم سفید و برخورداری آن از چشم انداز های زیبا و حیرت بر انگیز سبب شده تا این محل به یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعتگردها و کوهنوردان بدل شود.

در نزدیکی روستا خفر، منطقه پادنا قرار گرفته است. پادنا یکی از مناطق بسیار مهم برای قشلاق عشایر بختیاری می‌باشد. عشایر کوچ نشین در این مناطق خانه‌ها و آغل‌هایی ساخته‌اند که در فصل گرما به آن‌ها کوچ می‌کنند. معمولا در این فصل عشایر علاوه بر چرای دام‌ها به مشاغل فصلی در روستاهای اطراف مشغول می‌شوند. در اواخر تابستان می‌توانید کوچ نشین‌ها را در باغ‌های سیب یا مزرعه‌های مناطق اطراف پادنا مشاهده کنید که مشغول جمع آوری محصول می‌باشند. در سال‌های اخیر طبیعت پادنا برای بسیاری از دوستداران طبیعت تبدیل به محلی مناسب برای کوهنوردی و ایجاد کمپ شده است. هر چند حیوانات وحشی مختلفی مانند گرگ، روباه و خرس در این منطقه وجود دارند که امکان ایجاد کمپ را برای طبیعت‌گردان دشوار می‌کنند. همچنین مسیر های جنگل‌های این منطقه سنگلاخی می‌باشد که پیاده‌روی را مشکل کرده و مانند ییلاقات شمال کشور نیست. با این همه تمام ویژگی‌های روستای خفر و منطقه پادنا باعث بکر ماندن طبیعت آن شده است.

پوشش خاص گیاهی، آب و هوای ییلاقی و چشم اندازهای بی نظیر، از ویژگی های منحصر به فرد جهنم سفید بوده که نگاه هر بیننده ای را مات و مبهوت خود می کنند.

در کنار طبیعت خیره کننده، وجود آبشارهای روان، رودهای جاری و پرواز پرندگانی که بر فراز دامنه سرسبز کوه دنا آواز زندگی سر می دهند، خاطره ای فراموش نشدنی را برای هر مسافر و گردشگری به یادگار می گذارد.

دلیل نام عجیب که بر روی این روستا گذاشته اند، تغییر فصل و زمستان های وحشتناک سرد و پر برف آن است.

شدت بارش برف در این منطقه به نوعی است که تمام منطقه را رخت سفید پوشانده و سرمایی طاقت فرسا را بر این محل حاکم کرده و به عبارتی جهنمی سفید به راه می اندازد.

جهنم سفید
آبشار روستای خفر

جهنمی سرد

طبق عادتی دیرینه، تصوری که از جهنم داریم سرخ و آتشین و گداخته است. ضمن اینکه از گذشته ها عادت داشته ایم روزهای گرم تابستان را جهنم بنامیم. درست همان لحظاتی که از شدت گرما دیگر طاقت از کف می دهیم و احساس می کنیم اگر همین حالا یک کولر قوی شروع به کار نکند و خنکای باد آن هم با عطر آب در فضا نپیچد به کل از بین خواهیم رفت. حالا در این دره ی تماشایی و حیرت برانگیز ماجرا درست برعکس شده است. این بار آن چه باعث می شود به یاد جهنم بیفتیم نه گرما که اتفاقاً سرمای سخت است. سرمایی چنان شدید و چنان مهیب که طاقت از دست می دهد و تحمل را به کل از بین می برد. بنابراین فکر می کنم جهنم افراط خیلی خیلی زیاد باشد. کسی چه می داند شاید بهشت هم تعادل و توازن باشد. دقیقاً همان طور که عادت داریم وقتی دشتی سبز و خوش آب و هوا می بینیم وقتی دمای هوا و شرایط فضا را متعادل می یابیم بگوییم که در بهشت برین هستیم.

منطقه مسکونی در روستای جهنم سفید چگونه است؟

معماری و شکل خانه های روستا نیز یکی از جاذبه های دیدنی آن بوده و خانه هایی از خشت، گِل و یا حتی چوب زیبایی و آرامش حضور در این مکان را دو چندان کرده است.

با تمام اینکه جهنم سفید، منطقه توریستی و پر رفت و آمد است، اما خوشبتانه اثری از زباله و آلودگی های مناطق توریستی، در کوچه های سنگ فرش این روستا نیست.

این منطقه نیز مانند سایر مناطق خوش آب و هوا و با مردمان خوش ذوق و هنرمند، دستتان را برای انتخاب سوغاتی های رنگارنگ باز می گذارد.

جالب است بدانید که اهالی روستای خفر، مردمان پر تلاشی بوده که عمدتا مشغول باغداری و زنبور داری هستند.

به همین دلیل عسل و میوه هایی مانند سیب و آلو، جزو پر طرفدار ترین سوغاتی های این روستا است.

صنایع دستی جذاب و محصولات محلی که زنان روستا، تولید می کنند بخش دیگری از سوغاتی های منطقه را تشکیل می دهند.

جهنم سفید
طبیعت زیبای روستای فخر (جهنم سفید)

بهترین زمان برای سفر به جهنم سفید 

اگر تصمیم دارید در فصل زمستان به روستای خفر سفر کنید و چهره  جهنم سفید را نظاره گر شوید، بهتر است بدانید که سفر زمستانی به جهنم سفید اصلا فکر خوبی نیست.

بهترین فصل گردشگری جهنم سفید، فصل بهار و تابستان است.

زمانی که باغ های میوه روستا پر بار و سرسبز، نهر ها جاری و آبشارها روان هستند و فضا را بوی طبیعت و زندگی پر کرده است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۷/۵ - (۱۵۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×