بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان قم » جاذبه های گردشگری قم » جاهای دیدنی قم » دریاچه حوض سلطان کجاست
دریاچه نمک حوض سلطان
جاهای دیدنی قم

دریاچه حوض سلطان کجاست

۲۲ مرداد ۱۳۹۷ 13۰2,310

گردشگری طبیعی همواره به معنی حضور در مکان های سرسبز نبوده و گاهی می توان با حضور در کویر و یا مکانی خاص رنگی متفاوت از قلم خداوند را مشاهد کرد. دریاچه حوض سلطان، یکی از این گونه مقاصد گردشگری طبیعی بوده که با برخورداری از جاذبه های خاص و منحصر به فرد، به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان قم بشمار می آید.

اگر می خواهید با دریاچه حوض سلطان قم بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

دریاچه نمک حوض سلطان
آدرس: ۴۰‌ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﻤﺎل ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ‌ﻗﻢ‌، حاشیه بزرگراه تهران – قم

 

مقاله مرتبط : “لیست دریاچه های ایران

 

هنگامی که در بزرگراه خلیج فارس در حال رانندگی هستید، در کیلومتر ۸۵ جاده تهران به قم با پدیده ای زیبا و عجیب مواجه می شوید که به نام دریاچه حوض سلطان شناخته می شود.

دریاچه نمک که به آن آینه ایران نیز گفته می شود مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع داشته و در جنوب رشته کوه های البرز واقع شده است. این دریاچه از ۵ لایه تشکیل شده که ضخامت این لایه ها به حدود ۲۴ متر می رسد.

در دریاچه حوض سلطان تفریحات ویژه ای به چشم نمی خورد، اما قدم زدن بر روی زمینی آینه ای شکل، جذابیت خود را داشته و همچنین می توان دوچرخه سواری و آفروید را در این دریاچه تجربه کرد.

دریاچه نمک حوض سلطان قم
دریاچه نمک که به آن آینه ایران نیز گفته می شود مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع دارد

 

این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پر آب، ابتدا چاله مره پر شده و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

آب دریاچه حوض سلطان به غیر از آب های سطحی، از رودهایی مانند رودشور و قره‎چای تامین می شود و همچنین به دلیل نزدیکی به رشته کوه های البرز، در مواقع بارندگی و ذوب برف های ارتفاعات، بر میزان آب آن افزوده می شود.

 

دریاچه نمک حوض سلطان
آب این دریاچه به غیر از آب های سطحی، از رودهایی مانند رودشور و قره‎چای تامین می شود

 

بهترین زمان برای رفتن به دریاچه، اوایل فصل بهار و اواسط پاییز است، چرا که در دیگر ایام سال سرمای سخت و یا تابش شدید آفتاب در این دریاچه آزار دهنده می شود.

برای دسترسی به دریاچه نمک حوض سلطان مسیرهای متعددی وجود دارد که دو راه ماشین‌رو معروف‌تر از همه است.

 

مقاله مرتبط : “دریاچه چیتگر تهران

 

راه دسترسی اول به دریاچه حوض سلطان برای کسانی که از سمت قم می‌آیند بدین شرح است که بعد از مجتمع مهتاب و عبور از اولین تپه‌ای که دریاچه بعد از آن دیده می‌شود، درست در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به سمت پایین و دریاچه سرازیر می‌شود که جاده اصلی معدن نمک است.

 

دریاچه نمک حوض سلطان
بهترین زمان برای رفتن به دریاچه، اوایل فصل بهار و اواسط پاییز است

 

یکی از نشانه‌های این خروجی، تابلوی تهران ۹۵ کیلومتر است.

راه دسترسی دوم به دریاچه حوض سلطان برای کسانی که از سمت تهران می‌آیند، پس از طی ۷۰ کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان جاده‌ای به سمت روستای چشمه شور می‌رود که نشانه آن در اتوبان تابلوی اطلاعات گردشگری است.

برای رسیدن به‌طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر اقدام کنید.

 

دریاچه نمک حوض سلطان

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×