» جاذبه های گردشگری لرستان » جاذبه های گردشگری خرم آباد » صنایع دستی و سوغات خرم آباد چیست ؟
ورشو خرم آباد
جاذبه های گردشگری خرم آباد

صنایع دستی و سوغات خرم آباد چیست ؟

۳ مرداد ۱۳۹۷ 14۱4,220

یکی از شیرین ترین بخش های هر سفر، حضور در بازارهای شهر مقصد سفر و خرید سوغات آن شهر بوده که می تواند با اتفاق ها و خاطرات هیجان انگیزی همراه باشد.

در این مطلب وبلاگ اقامت ۲۴ قصد دارد تا انواع سوغات خرم آباد را معرفی کرده تا در زمان سفر به این شهر سوغاتی از قلم نیفتد.

خرم آباد شهری با تاریخ و تمدن ۳۰۰۰ ساله بوده که این قدمت، سبب وجود فرهنگ و هنر غنی در مردمان این شهر است که نسل به نسل به آنها به ارث رسیده.

در سفر به این شهر، رد پای این تمدن تاریخی را حتی به وضوح می توان در صنایع دستی، خوراکی ها و سوغات خرم آباد مشاهد کرد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

شیرینی آردی خرم آباد

یکی از سوغاتی ها و شیرینی های خوشمزه خرم آباد، شیرینی آردی این شهر است. این شیرینی که از ترکیب آرد، روغن، شکر، دارچین، هل و زعفران تهیه می شود، مزه شیرین و طعمی دل نشین دارد.

شیرینی آردی به دلیل ماندگاری بالا، در سفر های طولانی به عنوان بهترین و مناسب ترین سوغات این شهر شناخته شده و می توان با آسودگی خاطر آن را خریداری کرد.

بیشتر بخوانید : “معرفی کامل بازارهای خرم آباد

شیرینی آردی خرم آباد
یکی از سوغاتی ها و شیرینی های خوشمزه خرم آباد، شیرینی آردی این شهر است

کاک

شناخته شده ترین و نام آشناترین شیرینی و سوغات خرم آباد، کاک بوده و همگان با طعم و مزه بی نظیر آن آشنایی دارند. این شیرینی از روغن حیوانی، شکر، آرد و زعفران تهیه شده و به دلیل ماندگاری بالا می توان مدت زیادی از آن نگهداری کرد.

کاک

روغن حیوانی

به دلیل موقعیت جغرافیایی اطراف خرم آباد که برای دامپروری بسیار مناسب است، محصولات دامی بی نظیری نیز در این منطقه تولید می شود. یکی از مرغوب ترین محصولات دامی خرم آباد، روغن حیوانی این شهر است که با بهترین کیفیت توسط عشایر و بومی های خرم آباد تولید می شود.

روغن حیوانی خرم آباد طعم، رنگ و بوی بی نظیری داشته و می تواند برای سوغات، یکی از بهترین انتخاب ها باشد.

بیشتر بخوانید : “بهترین رستوران های خرم آباد همراه آدرس

روغن حیوانی
یکی از مرغوب ترین محصولات دامی خرم آباد، روغن حیوانی این شهر است

ترخینه

ترخینه یک نوع ماده غذایی خوشمزه بوده که از ترکیب بلغور گندم، جو و دوغ تولید شده و از آن برای طبخ آش استفاده می کنند. برای تهیه این ماده غذایی، بلغور گندم، دوغ و جو را با یکدیگر مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را به صورت گلوله هایی درآورده و در آفتاب خشک می کنند.

بیشتر بخوانید : “غذاهای محلی خرم آباد

ترخینه

برساق

برساق نوعی شیرینی محلی خرم آباد بوده که از ترکیب آرد، روغن، شیر، تخم مرغ، رازیانه و شکر تهیه می شود.

این شیرینی که در دسته خانواده شیرینی های خشک قرار می گیرد، طعم و مزه ای شیرین و بی نظیر داشته و از پر طرفدارترین شیرینی های این منطقه بشمار می آید.

حلوا ارده

حلوا ارده یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و پرطرفدار استان لرستان و شهر خرم‌آباد است. در این شهر انواع مختلف حلوا ارده تولید و فروخته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به حلواشکری، حلوا ارده شیره و حلوا ارده مغزدار اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده حلوا ارده شامل تخم‌مرغ، هل، چوبک و ارده و شکر می‌شود.

عسل

پوشش گیاهی متنوع منطقه باعث شده تا عسل‌های بسیار باکیفیتی در منطقه لرستان و خرم‌آباد تهیه و تولید شود. از جمله فرآورده‌های جانبی عسل می‌توانیم به معجون و موم اشاره‌کنیم که در این منطقه در دسترس است.

ورشو خرم آباد

ورشو نوعی فلز سفید بوده که شباهت زیادی به نقره دارد. هنرمندان صنایع دستی خرم آباد، سال های زیادی است که با استفاده از این فلز سخت، کالاها و اجسام هنری زیبا و خاصی را خلق می کنند.

در بازار های خرم آباد می توان اشیائی مانند سینی، سماور ذغالی، استکان، بشقاب، قاشق و چنگال هایی را یافت که با استفاده از ورشو ساخته شده و به عنوان یکی از صنایع دستی خرم آباد به سوغات برد.

ورشو خرم آباد
ورشو ، یکی از صنایع دستی خرم آباد

گیوه دوزی

گیوه نوعی کفش محلی مردمان خرم آباد بوده که از راحتی، سبکی و دوام بی نظیری برخوردار است.

این نوع کفش که ریشه در فرهنگ، آئین و رسوم اهالی خرم آباد دارد، هنوز هم در این شهر با شکل ها و طرح های زیبا تولید می شوود که می تواند به عنوان یکی از سوغات این شهر، انتخاب مناسبی باشد.

گیوه دوزی
گیوه ، نوعی کفش محلی مردمان خرم آباد

جاجیم

در منطقه لرستان هم مانند بسیاری از مناطق ایران، جاجیم‌بافی رایج است. جاجیم‌های لرستان و خرم‌آباد شهرت بسیاری دارند. جاجیم زیراندازی است که هر طرف آن طرح و نقش متفاوتی همچون طرح های دنوموشی، شیروز، گلی و هچه دارد و در هر منطقه بر اساس سنت‌های آن منطقه بافته می‌شود. فصل بهار و پاییز، اوج بافت جاجیم در منطقه لرستان و شهر خرم‌آباد است چون در این فصل پشم‌ها به نخ‌های متنوع تبدیل می‌شوند.

سوغات، صنایع دستی و شیرینی های خرم آباد تنها به این چند مورد ختم نمی شود. در این شهر شیرینی ها و سوغات بسیار دیگری وجود دارد که باید به این شهر سفر کرد، در بازارهای آن قدم زد و از نزدیک با آنها آشنا شد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۱/۵ - (۱۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. علی

    ایشون هر آنچه که مربوط به بقیه شهرهای لرستان بوده رو به اسم خرم آبادی آورده و آخرش هم یک پسوند خرم آبادی گذاشته که تاکید بیشتری کرده باشه و لیستی که می نویسه کاملتر باشه. همه ایران میدونن که در استان لرستان ورشو مربوط به شهرستان بروجرده و اساتید حاذق این رشته در این شهر وجود دارند. ضمنا کلوچه قندی رو هم بهترین نوعش در بروجرد وجود داره. البته اینکه در گذشته بازار خرم آباد توسط بروجردی ها اداره میشده هم بی تاثیر در این قضه نیست که صنایع از بروجرد به خرم آباد انتقال پیدا کرده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×