چزنک رغو
غذاهای محلی خرم آباد

غذاهای محلی خرم آباد

۲۲ تیر ۱۳۹۷ 14۰3,160

استان لرستان و شهر خرم آباد به دلیل تنوع غذایی بی نظیر، از آن دست شهرها و استان هایی هستند که هر فرد و با هر ذائقه ای که به آن سفر کند، بی تردید از غذاهای محلی آن لذت برده و تنوع غذایی آن هر سلیقه ای را راضی می کند.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی غذاهای سنتی خرم آباد همراه باشید.

 

چزنک رغو

در میان مردم خرم آباد نوعی نان که غذایی سنتی است با نام چزنک رغو وجود دارد که در زمان ورود مهمانی تازه وارد و به احترام وی طبخ می شود.

در گویش محلی به نان فطیر چزنک و به روغن حیوانی رغو گویند و به همین سبب نیز نام این غذا برگرفته شده از مواد اولیه تشکیل دهنده آن که نان فطیر و روغن حیوانی است، بوده و به آن چزنک رغو گویند. این نان اغلب با شیره انگور، خرما و یا خاک قند خورده می شود.

چزنک رغو

 

آش شله ماش

یکی از غذاهای محلی خرم آباد و همچنین شهرستان دورود، آش شله ماش دورود است. طبخ این آش به دلیل زمان بر بودن، نیازمند صبر زیادی است.

مواد اولیه تشکیل دهنده آش شله ماش، لوبیا چیتی،‌‌ ماش،‌ عدس، ‌برنج،‌ پیاز، آب‌گوشت، کشک، زعفران و نعنا داغ است. بهتر است لوبیایی که برای تهیه این آش دلپذیر درنظر گرفته شده، از شب قبل خیس شده و آب آن‌ چند بار عوض شود. همچنین برنج  و عدس را نیز از یک ساعت قبل از تهیه‌ آش باید در آب خیس کرد.

 

بیشتر بخوانید : “مشخصات کامل هتل های خرم آباد

 

آش شله ماش
آش شله ماش، یکی از غذاهای محلی خرم آباد و همچنین شهرستان دورود است

 

آش گوشت خرم‌آباد

یکی دیگر از غذاهای سنتی خرم آباد که بیشتر در مناسبت ها طبخ می شود، آش گوشت خرم‌آباد است. این غذا معمولا در عروسی ها و اعیاد طبخ شده و برای سرو آن از سینی های بزرگی که به آن مجمع گویند استفاده می شود.

نحوه‌ کشیدن این غذا در مجمع نیز آداب خاصی دارد، به این گونه که کمی پلو در کف مجمع می‌ریزند، سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج کشیده و روی آن‌را با برنج می‌پوشانند به‌طوری که گوشت پیدا نباشد.

در آخر یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود.

شامی کوو خرم‌آباد

شامی کوو خرم‌آباد در طبخ تفاوت چندانی با شامی‌های مرسوم ندارد. اما در مواد اولیه‌ آن برای تهیه‌ سس شامی، از رب انار، سبزی‌های معطر و مغز گردو استفاده می‌شود.

این غذای لذیذ به دلیل داشتن رب انار، ترش بوده، بنابراین اگر مزه‌ ترشی با ذائقه‌ی شما سازگار نیست، بهتر است مقداری شکر به سس آن اضافه کنید.

شامی کوو خرم‌آباد

 

خورش کلیه‌ترش

گوشت گوسفند، سیب‌زمینی، رب انار، پیاز، نمک،‌ زردچوبه و فلفل، غذای سنتی و پر طرفداری را با نام خورش کلیه ترش تشکیل می دهند. این غذای لذیذ در بین مردم خرم آباد طرفداران زیادی دارد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×