» جاذبه های گردشگری لرستان » جاذبه های گردشگری خرم آباد » دریاچه کیو خرم آباد دریاچه ای با چشمه های طبیعی در دل شهر
دریاچه کیو خرم آباد
جاذبه های گردشگری خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد دریاچه ای با چشمه های طبیعی در دل شهر

۲ تیر ۱۴۰۱ 17۰1,986

بسیاری از گردشگران هنگام سفر به مکان هایی که از طبیعت سرسبز، دریاچه و رودخانه برخوردار هستند، علاقه بسیاری نشان می دهند و بخشی از زمان خود را صرف بازدید از آن ها می کنند. چرا که طبیعت و صدای دلنشین آب خستگی را از انسان دور کرده و جانی دوباره به آدم می بخشد. یکی از جاهای دیدنی خرم آباد، دریاچه کیو خرم آباد است که در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی آن بپردازیم.

تاریخچه ای از خرم آباد

خرم آباد مرکز استان لرستان بوده و در دل دره های زاگرس قرار دارد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران به سمت جنوب کشور، از اهمیت ارتباطی بالایی برخوردار است. به وسیله آثار تاریخی ای که از دوره ساسانیان به جا مانده می توان دریافت که خرم آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران بوده است. فلک الافلاک و دژ شاپورخواست، آثار به جامانده از دوره ساسانیان هستند.

شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم، حدود محل کنونی خرم آباد ساخته شده بود. در اواخر قرن هفتم هجری این شهر به دلایلی به طور کلی خالی از سکنه شد و مردم به سمت قلعه فلک الافلاک که موقعیت بهتری داشت، نقل مکان کردند. با جمع شدن مردم در این منطقه به مرور زمان شهر خرم آباد فعلی شکل گرفت.

لازم است بدانید که جاذبه های گردشگری زیادی همچون فلک الافلاک، گرداب سنگی، پل شاپوری، آرامگاه باباطاهر و دریاچه کیو در این شهر وجود دارد.

معرفی دریاچه کیو در خرم آباد

معرفی دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو در خرم آباد یک دریاچه طبیعی و پرطرفدار است. اگر به این شهر سفر کردید حتما باید از آن دیدن کنید. دریاچه کیو (به لری: سراو کیاو) در دل شهر قرار دارد، بنابراین برای رفتن به آن لازم نیست از شهر خارج شوید. به دلیل خوش آب و هوا بودن این ناحیه، اطراف دریاچه اغلب اوقات گردشگران و افراد زیادی حضور دارند که برای تفریح به آنجا آمده اند.

این دریاچه حدود ۷ هکتار مساحت دارد. عمق آب آن بین ۳ الی ۷ متر می باشد و در محدوده شمال غربی شهر قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است. وجود این دریاچه در دل شهر باعث به وجود آمدن چشم انداز زیبا در منطقه شده و آب و هوای این ناحیه در تمام فصول سال خنک و دلنشین می باشد. دریاچه کیو به یک تفرجگاه زیبا تبدیل شده که در اطراف آن امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران وجود دارد. همچنین وجود پرندگان مهاجر در برخی از فصل ها به جذابیت این ناحیه افزوده است. «اگرت ها» نام گونه ای خاص از لک لک ها است که از جمله معروف ترین پرندگان مهاجر دریاچه کیو خرم آباد به حساب می آیند.

احتمالا کنجکاو شده اید تا بدانید آب این دریاچه از کجا تامین می شود. باید به شما بگوییم که آب این منطقه از طریق چشمه هایی که در کف دریاچه وجود دارد و سرچشمه هایی که از مخمل کوه و چشمه گلستان می آید، تامین می شود.

تاریخچه دریاچه کیو خرم آباد

قبل از هر چیزی بگویم که کلمه کیو یک عبارت لری بوده و به معنای رنگ کبود و آبی تیره است. به دلیل رنگ دریاچه هنگامی که  پر آب است و وجود گونه های گیاهی و آبزی در آن، دریاچه رنگ کبود به خود می گیرد، بنابراین در گویش لری به آن دریاچه کیو گفته می شود.

در گذشته یعنی سال های قبل از ۱۳۵۴ شمسی، چشمه ای به نام «سراب کیو» در محل فعلی دریاچه کیو خرم آباد وجود داشته که امروزه نیز بخش عمده آب این دریاچه از این چشمه تامین می شود. سراب کیو در سمت شمال شرقی دریاچه کیو قرار دارد. سرانجام در اوایل دهه ۵۰ دریاچه فعلی در زمان شهرداری، مرحوم علی محمد ساکی ساخته شد. 

معرفی و تاریخچه دریاچه کیو در خرم آباد لرستان

این دریاچه فصلی معمولا در فصل پاییز خشک و دوباره در زمستان پر آب می شود. شهرداری خرم آباد به منظور دائمی کردن آب دریاچه کیو، آب چشمه دائمی گلستان را که در زیر قلعه فلک الافلاک قرار دارد، به این ناحیه انتقال داده است. در سال های اخیر نیز اقدامات دیگری در جهت حفاظت و زیباسازی این منطقه انجام شده است. 

تفریحات دریاچه کیو خرم آباد

برای جذب بیشتر گردشگران و رفاه حال آن ها در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی تعبیه شده است. علاوه بر آن قدم زدن و تنفس در فضای سرسبز این ناحیه و تماشای گونه های آبزی و پرندگان مهاجر احساس سرزندگی و رهایی از خستگی های روزمره را به شما منتقل می کند. امکانات رفاهی که در دریاچه کیو وجود دارد، عبارت اند از:

پیک نیک

طبیعت اطراف دریاچه، فضای بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات خود به همراه خانواده و دوستان فراهم کرده است. می توانید همراه خانواده به آن جا رفته و زیرانداز انداخته و غذای خود را در دل طبیعت با چشم انداز به دریاچه ای که روبه روی خود دارید، میل کنید.

شهربازی

برای رفاه بیشتر خانواده ها و همچنین سرگرم شدن کودکان در اطراف این دریاچه، یک شهربازی تاسیس شده که وسایل متنوعی برای بازی و شادی کودکان دارد.

قایق سواری روی دریاچه کیو خرم آباد

یکی از محبوب ترین تفریحات آبی، قایق سواری می باشد که خوشبختانه این امکان برای علاقمندان به قایق های موتوری و پدالی در  دریاچه فراهم شده است.

تفریحات دریاچه کیو در لرستان

جت اسکی

یکی دیگر از تفریحات آبی که طرفدار زیادی دارد، جت اسکی می باشد. به راحتی می توانید در دریاچه کیو خرم آباد سوار جت اسکی شده و خاطره به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

اسکی روی آب دریاچه کیو خرم آباد

با پرداخت هزینه می توانید این تفریح مهیج را امتحان کنید. اسکی روی آب به این صورت است که شما روی صفحه مخصوص اسکی قرار می گیرید و یک قایق با سرعت حرکت کرده و شما را به دنبال خود روی آب حرکت می دهد.

دیدنی های اطراف

همانطور که قبلا گفتیم خرم آباد یکی از شهرهای مهم غرب کشور از گذشته تا کنون بوده است و دارای جاذبه های طبیعی زیادی می باشد. با سفر به این شهر می توانید از تمامی آن ها دیدن کنید. جاذبه های اطراف دریاچه کیو خرم آباد عبارت اند از: قلعه فلک الافلاک، گرداب سنگی، بام خرم آباد، مناره آجری خرم آباد، باغ پرندگان خرم آباد، آسیاب گبری خرم آباد، غار کلدر و پل شاپوری.

هتل های نزدیک

هتل هایی که در نزدیکی دریاچه کیو خرم آباد قرار گرفته اند و شما می توانید با رزرو آن ها به این جاذبه طبیعی نزدیک باشید، عبارت اند از: هتل سالیز خرم آباد، هتل آزادی خرم آباد، هتل رنگین کمان و هتل شاپور خواست. برای رزرو هتل های خرم آباد با بهترین قیمت می توانید از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×