مالابیج
غذاهای محلی رامسر

لیست غذا در رامسر

۲۵ تیر ۱۳۹۷ 15۰3,319

مزه بی‌نظیر غذاهای محلی شمال کشور برای تمام ایرانی ها آشنا و شناخته شده است. غذاهایی فوق‌العاده و بسیار لذیذ که در کنار انواع چاشنی‌های بومی، به راحتی نمی توان از آنها گذشت.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با غذاهای محلی رامسر همراه باشید.

رامسر با غذاهای محلی و سنتی‌ همچون خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو جز شهرهایی است که تجربه‌ی لذت خوردن را در کنار آب و هوا و جاذبه های دیدنی آن نباید از دست داد.

بیشتر بخوانید : “با سفر به رامسر، وارد بهشت شوید

در ادامه با برخی از این غذاهای محلی و دلچسب بیشتر آشنا می شویم.

مالابیج

یکی از غذاهای محلی مشترک گیلان و مازندران بویژه شهر رامسر، مالابیج است. این غذا با استفاده از ماهی سفید، سبزی های معطر، مغز گردو، رب انار، نمک، فلفل و گلپر تهیه می شود.

مالابیج
یکی از غذاهای محلی مشترک گیلان و مازندران بویژه شهر رامسر، مالابیج است

محلی‌ها اغلب این غذا را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا بر این باور هستند که ماهی سفید نر از نوع ماده‌ آن خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر است.

برای طبخ این غذا پس از پاک‌ کردن ماهی، شکم آن را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند. سپس آن‌ را با حرارت آتش یا فر می‌پزند. علاقه‌مندان به غذاهای دریایی، طبخ این خوراک خوشمزه را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید : “جاذبه های گردشگری رامسر، عروس شهرهای ایران

ناز خاتون

یکی دیگر از غذاهای سنتی و پر طرفدار رامسر، نازخاتون است. این غذا با استفاده از گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب انار یا آب انار و بادمجان تهیه می شود.

ناز خاتون
یکی دیگر از غذاهای سنتی و پر طرفدار رامسر، نازخاتون است

کدوبره مازندران

کدوبره یکی از غذاهای محلی رامسر بوده که از ترکیب سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه طبخ می‌شود.

این غذا یکی از غذاهای گیاهی و رژیمی این شهر بشمار آمده و زمان کمی نیز برای طبخ آن نیاز است.

کدوبره مازندران

باقلا وابیج یا باقالاقاتوق

باقالا ویچ غذایی لذیذ و پر طرفدار در استان های گیلان و مازندران است. این غذای خوشمزه که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره، روغن و ادویه تهیه می‌شود، اغلب با برنج شمالی و زیتون پرورده، ماهی شور و ماست سرو می‌شود.

باقالاقاتوق

آغوز مسما

آغوز مسما یکی از غذاهای سنتی و البته مقوی رامسر بشمار می آید. این غذا به دلیل داشتن گوشت اردک و گردو در ترکیب خود، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های قابل توجهی را به بدن شما می رساند.

این خوراک خوشمزه که در ترکیب خود گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، رب انار، آب، شکر، دانه‌ی ساییده شده‌ی انار و ادویه دارد، با برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی سرو می‌شود.

در آماده شدن آغوز مسما باید کمی صبور باشید، زیرا برای جا افتادن این خورشت به ۲ ساعت زمان نیاز است.

آغوز مسما
آغوز مسما یکی از غذاهای سنتی و البته مقوی رامسر بشمار می آید

خورشت آلو

خورشت آلو یا همان مرغ و آلوی مازندرانی، برای تهیه نیاز به مواد اولیه ای نظیر مرغ تکه‌شده، دانه‌ی انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده دارد.

اگر دانه‌های انار شما ترش باشد برای متعادل‌سازی طعم خورشتان می‌توانید از کمی شکر کمک بگیرید. خوراک مرغ و آلو اسم بهتری است، زیرا در نهایت غذایی غلیظ و بدون آب خواهید داشت.

خورشت آلو

اسپناساک

مواد اولیه‌ این خوراک رامسری از گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، آب و ادویه‌جات تشکیل شده است. خورشت اسفناج رامسری ها بو و طعم مطبوع داشته و یکی از لذیذترین غذاهای این شهر بشمار می آید.

بیج بیج

بیج بیج یکی از غذاهای سنتی و محلی رامسر بوده که آن را از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌کنند.

این غذا معمولا با برنج کته سرو شده و ترکیب این دو با هم، غذایی فوق العاده را خلق می کند.

بیج بیج

اسفناج مرجی

اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش ترکیب اصلی اسفناج مرجی است. این غذا که یکی از بهترین غذاهای محلی رامسر است به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آهن، بهتر است افراد مبتلا به فقر آهن این غذا  را در فهرست غذاهای هفتگی خود جای دهند.

اردک شکم‌پر

یکی از غذاهای محبوب و لذیذ مازندران و شهر رامسر اردک شکم‌پر می‌باشد. برای طبخ این غذا شکم اردک را با ترکیبی از پیاز، دانه های انار، آلو، گردو، زرشک و سبزی های معطر پر می کنند. مدت زمان طبخ اردک شکم‌پر به علت سفت بودن گوشت اردک، طولانی‌تر از طبخ مرغ شکم‌پر می‌باشد. از همین روش برای طبخ غاز یا خروس نیز استفاده می‌کنند.

بادمجان شکم‌پر

بادمجان یکی از گزینه‌های بسیار پرطرفدار و پراستفاده در غذاهای شمالی می‌باشد. غذاهای لذیذی همچون میرزاقاسمی و کشک بادمجان از معروفترین غذاهای شمال ایران و رامسر هستند. یکی دیگر از غذاهای بر پایه بادمجان در رامسر، بادمجان شکم‌پر می‌باشد که برای طبخ این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، گردو، سیر، سبزی‌های معطر، رب انار، ادویه، روغن و خلال بادام احتیاج است.

خورشت سیر انار

خورشت سیر انار برای طبخ نیاز به مواد اولیه ای مانند پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران دارد و برای جا افتادن این خورشت ۵۰ دقیقه وقت لازم است.

این خورشت یکی از غذاهای پرطرفدار در میان مردم رامسر بوده و البته گاهی این غذا را با گوشت بلدرچین نیز طبخ می کنند.

خورشت سیر انار

بشته واش

این غذای محلی رامسر نوعی آش بوده که در آن از اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره‌ی سبز و ادویه استفاده شده است. بشته واش برای آماده شدن تقریبا ۲ ساعت زمان نیاز دارد. اغلب بشته واش را با نارنج و زیره‌ی فراوان میل می‌کنند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×