قلعه فلک الافلاک
جاذبه های گردشگری خرم آباد

بهترین دیدنی خرم آباد

۲۳ تیر ۱۳۹۷ 24۰2,569

خرم آباد مرکز استان لرستان بوده و همانطور که از نام آن بر می آید، شهری خرم، آباد و سرسبز است. این شهر از آب و هوای بسیار دلپذیری برخوردار بوده و دارای منظره ها و چشم انداز های طبیعی بسیاری است.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی جاذبه ها و جاهای دیدنی خرم آباد همراه باشید.

خرم آباد در میان دره ای سرسبز قرار داشته و همجوار رودخانه خرم آباد است. این شهر دیار قلعه های تاریخی، روستاهای جذاب، طبیعت و چشم انداز های بکر و طبیعی بوده و قدمتی چندین هزار ساله دارد. در ادامه با مکان های تاریخی و طبیعی آن بیشتر آشنا می شویم.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک با معماری بسیار زیبا در شهر خرم آباد استان لرستان واقع شده است. این قلعه بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر و با مساحتی بالغ بر ۵۳۰۰ متر مربع احداث شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل و تعدادی اتاق و تالار است.

این قلعه‌ زیبا و تاریخی، متعلق به عصر ساسانیان بوده که به آن دژ شاپور‌خواست یا قلعه دوازده برجی نیز گفته می شود.

دور تا دور این قلعه را پرتگاهی فراگرفته که دارای پوشش گیاهی زیبایی است. موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خرم‌آباد که بخشی از تاریخ این شهر را روایت می‌کنند نیز در این قلعه که نماد شهر خرم‌آباد است، قرار دارند.

این قلعه در اواخر دهه پنجاه خورشیدی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید : “قلعه های ایران، سند افتخار و تاریخ ایران زمین

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک که به آن دژ شاپور‌خواست یا قلعه دوازده برجی نیز گفته می شود.

آبشار وارک خرم آباد

آبشار وارک در ۶۰ کیلومتری شهر خرم آباد و در نزدیکی زیست بوم پلنگ ایرانی واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۵۷ متر، از زیباترین آبشارها در کشور محسوب می‌شود.

اطراف این آبشار مملو از درختان بلوط، گلابی و زالزالک بوده که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

آبشار وارک خرم آباد

پل شاپوری یا پل شکسته

پل شاپوری یا شکسته، یک اثر تاریخی و شاهکار معماری عصر ساسانی و از میراث‌ کهن و ارزشمند ایرانیان است. این پل در جنوب خرم‌آباد و در ضلع جنوبی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک واقع شده است.

از مصالح بکار رفته در ساخت این پل تاریخی می توان به سنگ، ملات گچ و ساروج اشاره کرد. این پل ۲۳۰ متر طول و ۲۸ چشمه طاق داشته که تنها ۵ طاق از آنها باقی مانده است.

پل شاپوری یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران نیز به شمار می آید.

بیشتر بخوانید : “پل های تاریخی ایران

پل شاپوری یا پل شکسته
پل شاپوری یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران نیز به شمار می آید.

بقعه‌ بابا طاهر

با شنیدن نام باباطاهر، همگان این بقعه را با آرامگاه باباطاهر عریان همدان، اشتباه می گیرند.

در لرستان افرادی اهل حق هستند، که در گویش محلی، بابا خطاب می شوند؛ از این رو احتمال می رود این بقعه که قدمت آن به دوره صفوی باز می گردد، به یکی از این افراد که نام آن باباطاهر بوده، تعلق داشته باشد.

امامزاده زید بن علی خرم آباد

امام زاده زید بن علی(ع)، فرزند امام سجاد(ع) در بازار روز مرکز شهر خرم آباد واقع شده است.

مقبره اولیه این بقعه متبرکه در سال ۴۰۴ هجری قمری با دستور بدر بن حسنویه ساخته شده و در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی مورد بازسازی قرار گرفته است. این امامزاده به دلیل نزدیکی به بازار روز شهر خرم آباد، مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

امامزاده زید بن علی خرم آباد

پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد

پارک جنگلی مخمل کوه با مساحت ۵۰۰ هکتار در شمال شهر خرم آباد در مسیر خرم آباد-الشتر در کیلومتر ۱۵ این جاده واقع شده است. این پارک جنگلی در نزدیکی کوه مخمل کوه در ارتفاع بیش از ۱۹۰۰ متری شمال شرقی خرم‌آباد قرار دارد.

این کوه که با نام تنگ شبیخون نیز شناخته می‌شود، کوهی مرتفع با بافتی رسوبی بوده و بیشتر قسمت های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارندگی، این گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته، در این کوه دیدنی سبز رنگ می‌شوند.

وجود آبشار بسیار زیبایی که هم‌نام کوه بوده بر محبوبیت این ناحیه در خرم‌آباد افزوده است.

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو در مرکز شهر خرم آباد واقع شده که در سال ۱۳۵۲ توسط شهردار وقت خرم آباد احداث گردیده است. معنی لغوی کیو در لهجه لری به معنی کبودرنگ و آبی بوده و دلیل این نامگذاری وجود آب زلال و عمیق این دریاچه است.

این دریاچه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد همه ساله توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب می‌کند. از ویژگی‌های این دریاچه می توان به زیستگاه جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر در این دریاچه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : “سفر به دریاچه های زیبای ایران

دریاچه کیو خرم آباد
آدرس: استان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

گرداب سنگی

گرداب سنگی بنایی مدور به جا مانده از دوران ساسانیان بوده که در بافت قدیمی شهر خرم‌آباد واقع شده است. این بنا دارای دریچه‌ای برای هدایت آب‌ آشامیدنی و توزیع آن در سطح شهر خرم‌آباد و سیراب نمودن زمین‌ها بوده است.

بنای تاریخی گرداب سنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از مکان‌های زیبا و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

گرداب سنگی
آدرس: لرستان- خرم آباد- میدان تختی- ابتدای خیابان ۱۷ شهریور

جاذبه های و مکان های دیدنی، تاریخی و طبیعی خرم آباد به این تعداد محدود نشده و آثار فراوان و چشم اندازهای بی نظیر بسیاری در این شهر وجود دارد که باید به خرم آباد سفر کرده و زمان زیادی را برای بازدید از آنها صرف کرد.

۴.۲/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×