بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
خورشت ریواس
غذاهای محلی سنندج

بهترین غذای سنندج

۱۹ تیر ۱۳۹۷ 13۰5,408

سفر و گردشگری با تجربه های گوناگونی همراه بوده و هر شهر و منطقه تحت تاثیر از فرهنگ، آب و هوا و تاریخ، حرفی تازه برای گفتن داشته و مسافران و گردشگران می توانند با حضور در مناطق مختلف، تجربه های جدیدی نیز کشف کنند.

چشیدن غذاها در میان مردمانی با فرهنگ های متفاوت، امکان آشنایی بیشتر با سرزمینی تازه را فراهم می آورد؛ از این رو این بار، وبلاگ اقامت ۲۴ به سراغ غذاهای محلی سنندج رفته تا شما را هر چه بیشتر با غذاهای بومی مردمان این منطقه آشنا کند.

قایرمه

یکی از دلچسب ترین غذاهای محلی سنندج، قایرمه یا همان کنگر سوخاری است. این غذا به همراه نان سرو شده و با استفاده از کنگر یا کرفس، آرد، زیره، تخم مرغ، آب یا شیر، کره، زعفران و روغن طبخ می شود.

بیشتر بخوانید : “لیست بهترین رستوران های سنندج

قایرمه

شلکینه

نوعی نان محلی نازک و ظریف در سنندج با نام شلکینه وجود دارد. این نان بر روی تنوری که به آن ساچ گفته می شود، طبخ شده و مردم سنندج اغلب این نان را در فصل بهار و یا میهمانی ها می پزند.

برای تهیه این نان از تخم مرغ، آرد و شیر اسفاده می شود.

شلکینه

خورشت ریواس

به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن سنندج و نیز فراوانی گیاه ریواس در این منطقه، این گیاه کاربرد زیادی میان مردمان سنندج دارد. یکی از کاربرد های ریواس، تهیه خورشتی خوش طعم و لذیذ به نام خورشت ریواس است.

برای تهیه این غذا گوشت گوسفندی، پیاز، نعنا و جعفری را به ریواس اضافه کرده و طبخ می کنند. این خورشت یکی از غذاهای پر طرفدار در سنندج و استان کردستان بوده و یکی از اصلی ترین غذاهای این منطقه بشمار می آید.

خورشت ریواس

خورشت تره کردی

یکی دیگر از غذاهای بومی و خوشمزه سنندج که روش طبخ بسیار آسانی دارد، خورشت تره کردی است. این غذا از گوشت چرخ کرده، تره خرد شده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن، پودر لیمو و ادویه های مخصوص تهیه می شود.

آش عدس بلغور

یکی دیگر از غذاهای محلی سنندج که در دسته خانواده آش ها جای میگیرد، آش عدس بلغور است. این آش خوشمزه از عدس، بلغور گندم، پیاز، سیب زمینی و ادویه تهیه شده و به آن نیسک و ساوار نیز گفته می شود.

آش عدس بلغور

آش دانه کولانه

یکی از غذاهای محلی سنندج که معمولا در مناسبت ها طبخ می گردد، آش دانه کولانه است. این آش معمولا به مناسبت رشد اولین دندان های شیری کودکان تهیه شده و در میان اقوام و آشنایان توزیع می گردد.

برای تهیه این آش دلپذیر از گندم، نخود، عدس، لوبیا قرمز، مرزه خشک، پیاز، قلم گوسفندی و ادویه استفاده می شود.

آش دانه کولانه

آش سه نگه سیر

گوشت مرغ یا بوقلمون با استخوان، برنج، عدس، کشک، سینه مرغ که به صورت کوفته های ریز تهیه می شود، پیاز و ادویه، مواد اولیه تهیه آش سه نگه سیر بوده که در فصل سرما جایگاه خاصی بر سر سفره اهالی سنندج دارد.

آش برویشین تورش

برویشین تورش نوعی آش بوده که هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا می توان آن را مصرف نمود. بلغور، لپه، زردآلو، سرکه، پیاز، روغن و ادویه موادی هستند که در تهیه این آش به کار می روند.

اضافه کردن پوره ی زردآلو نیز طعم خاصی به این غذا می دهد.

که لانه

با آغاز فصل بهار بر سر سفره مردمان سنندج غذای خوشمزه و بسیار ساده ای قرار می گیرد که، که لانه نام دارد. این غذا با استفاده از مقداری پیازچه یا پیرچک و نان پخته شده بر روی ساج مخصوص، به صورت خانگی و در میهمانی ها تهیه می گردد.

اهالی سنندج این غذا را با روغن حیوانی و یا کره چرب میل کرده و همراه با آن دوغ مصرف می کنند. مواد به کار رفته در که لانه عبارتند از پیرچک یا پیازچه، آرد، روغن حیوانی یا کره، آرد، آب و نمک.

که لانه

شیش کباب

در سنندج نوع خاصی از کباب طبخ می شود که به شیش کباب شهرت دارد. برای تهیه شیش کباب، گوشت گوساله یا گوسفند را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون می خوابانند.

این کباب هم بر روی آتش و هم به صورت تابه ای تهیه می گردد و به هنگام مصرف، در کنار آن گوجه فرنگی و جعفری نیز قرار می دهند.

شیش کباب

خورشت گیلاخه

به دلیل رویش گیاهی خاص به نام گیلاخه در استان کردستان، تهیه خورشت از این گیاه رواج دارد. گیاه گیلاخه دو قسمت پیازچه و برگ دارد که پیازچه آن منبع غنی فیبر است.

به جز این گیاه از گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره یا جعفری یا گشنیز نیز در تهیه این غذا استفاده می شود.

کوفته شوروا

کوفته شوروا کوفته ی محلی استان کردستان است که طرز تهیه و مواد اولیه ی آن به کوفته برنجی که در سایر استان ها طبخ می شود بی شباهت نیست. برای ساخت این غذای خوشمزه از گوشت با استخوان، گوشت چرخ‌کرده، برنج، لپه، انواع سبزی‌های معطر، تخم مرغ پخته شده و ادویه‌ها استفاده می‌شود.

قیماغ

قیماغ یا قیماخ یک نوع دسر محلی ویژه ی استان کردستان است که شباهت زیادی به کاچی دارد و معمولاً آن را تا چند روز بعد از زایمان برای مادران تهیه می کنند. قیماغ کردستان باعث تسکین دل درد می شود و روده ها را گرم می کند و برای کسانی که سردمزاج هستند مصرف آن بسیار مناسب است. بعضی به قیماغ زعفران و گردو هم اضافه می کنند که خوشمزه تر می شود. مواد اولیه قیماغ شامل روغن حیوانی، آرد، گلاب، شکر و ادویه جات می‌باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۳/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×