» جاذبه های گردشگری کردستان » جاذبه های گردشگری سنندج » جاهای دیدنی سنندج » موزه سنندج یا عمارت سالار سعید با اشیای ماقبل تاریخ تا معاصر را بیشتر بشناسید!
موزه سنندج یا عمارت سالار سعید
جاهای دیدنی سنندج

موزه سنندج یا عمارت سالار سعید با اشیای ماقبل تاریخ تا معاصر را بیشتر بشناسید!

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ 14۰1,853

اگر از علاقمندان به تاریخ هستید و قصد سفر به کردستان را دارید، حتما بازدید از موزه سنندج را که یکی از موزه های سنندج است را در برنامه خود قرار دهید. جاهای دیدنی سنندج به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای کردنشین جزو جاذبه های مهم غرب کشور محسوب می شوند. در این شهر خانه های تاریخی و بناهای قدیمی بسیار زیبایی وجود دارد که یکی از آنها به نام عمارت سالار سعید محل برپایی موزه سنندج است. با اقامت ۲۴ همراه باشید تا بیشتر با این موزه خاص و شگفت انگیز آشنا شوید.

عمارت سالار سعید

یکی از زیباترین جاهای دیدنی سنندج عمارت سالار سعید است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد. این خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، توسط ملا لطف الله شیخ الاسلام ساخته شد. نوادگان ملا لطف الله این عمارت را به دو قسمت تقسیم نموده و آن را فروختند. قسمت بیرونی به مالکیت عبدالحمید خان سنندجی ملقب به سالار سعید درآمد.

در سال ۱۱۳۶ این قسمت توسط سالار سعید به اداره فرهنگ واگذار گردید و تا سال ۱۳۵۱ به عنوان دانشسرا، خانه پیشاهنگان و کتابخانه مورد استفاده قرار گرفت. سپس این عمارت باشکوه توسط وزارت فرهنگ و هنر به موزه تبدیل شد. قسمت داخلی عمارت تا سال ۱۳۷۱ در اختیار خانواده حبیبی بود و در نهایت میراث فرهنگی و گردشگری مالکیت آن را بدست آورد.

عکس های موزه سنندج

معماری عمارت سالار سعید و پلان موزه سنندج

این عمارت دوست داشتنی دارای معماری قاجاری بوده و از سنگ، آجر و چوب ساخته شده است. خانه تاریخی سالار سعید دارای بنای اصلی و حیاط است که ساختمان آن شامل زیرزمین و طبقه فوقانی می شود. سبک معماری عمارت سالار سعید به صورت زیرزمین است که به صورت حوض خانه است سقفی گنبدی با تزئینات و آینه کاری، شاه نشین و یک حوض سنگی شش ضلعی دارد. زیباترین بخش ساختمان عمارت سالار سعید پنجره های ارسی بزرگ هال است که بسیار هنرمندانه ساخته شده اند. در ادامه این مطلب آدرس عمارت سالار سعید را برای شما قرار داده ایم تا شما بتوانید از این عمارت زیبا بازدید کنید پس تا انتهای این مطلب با اقامت ۲۴ همراه باشید.

معرفی موزه سنندج

کردستان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان به شمار می رود و تمدن های مختلفی این منطقه را برای زندگی انتخاب نمودند. از این رو آثار تاریخی و یادگاری های ارزشمندی از دوران های مختلف در این نقطه از کشور توسط باستان شناسان و محققان پیدا شده است. برخی از این آثار کشف شده در موزه سنندج نگهداری و در معرض نمایش قرار گرفتند. در ادامه به بررسی تاریخچه موزه سنندج می پردازیم و شما را بیشتر با موزه ی سنندج آشنا می کنیم.

این موزه به دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی تقسیم می گردد که وسایل دوره های گوناگون ماقبل تاریخ تا دوران قاجار در بخش باستان شناسی به نمایش گذاشته شده اند. در بخش مردم شناسی که پیش از انقلاب یک نمایشگاه موقت بوده، وسایلی مربوط به استان کردستان و استان های همجوار قرار دارند. البته بعد از تاسیس خانه کرد در سال ۱۳۸۲ تمامی وسایل بخش مردم شناسی به عمارت آصف وزیری یا همان خانه کرد منتقل گردید. در حال حاضر فقط اشیا باستانی و تاریخی در موزه سنندج نگهداری می شوند.

موزه سنندج

بخش ها و اشیا موزه سنندج

اشیا باستانی که از مناطق مختلف طی کاوش های متعدد بدست آمده در موزه سنندج در بخش های مختلفی نگهداری می شوند. در ادامه به بررسی هر بخش و اشیا با ارزش آن می پردازیم.

موزه سنندج در استان کردستان به دو قسمت دیگر یعنی بخش باستان شناسی و مردم شناسی نیز تقسیم بندی می شود که در ادامه این مطلب به بررسی این دو بخش نیز می پردازیم پس با اقامت ۲۴ همراه باشید.

بخش ماقبل تاریخ

این قسمت از موزه سنندج در راهرو ورودی و در یکی اتاق های مجاور سالن اصلی قرار دارد. در قسمت ماقبل تاریخ موزه شما می توانید مجموعه ای از ظروف سفالی بدست آمده از کردستان و به ویژه شهرستان بانه مانند پیه سوزها را تماشا کنید. در این بخش ظروف دیگری نیز وجود دارد که متعلق به کنگاور هستند.

بخش دوره تاریخ

اصلی ترین بخش موزه سنندج دوره تاریخ نام دارد که سالن اصلی، راهرو خروجی و یکی از اتاق های مجاور سالن به آن اختصاص یافته است. عمده ترین وسایل و اشیا موزه در این بخش قرار دارند که جزو با ارزش ترین آثار تاریخی کشور به شمار می روند. این بخش شامل مجموعه های مختلف است که عبارتند از:

اشیا تاریخی موزه سنندج

  • تپه زیویه

وسایل کشف شده از تپه زیویه کردستان مهمترین اشیا این موزه محسوب می شوند و از مهمترین آثار باستانی موزه سنندج به حساب می آیند که شامل وسایل طلایی و سنگی هستند. در این بخش می توانید انواع سردوک ها، مهره ها، زیورآلات زنانه، ظروف و اشیا سفالی، وسایل مفرغی و اشیا با جنس استخوان و عاج را مشاهده کنید.

  • خمره های سفالی

در قسمت دوران تاریخی موزه سنندج خمره های بزرگی وجود دارد که در فضای باز نگهداری می شوند. این خمره ها در گذشته جهت مراسمات تدفین مورد استفاده قرار می گرفتند. نسخه های کوچکتر این خمره ها در فضای داخلی موزه نیز قرار داده شده اند.

  • وسایل فلزی و ظروف شیشه ای

مجموعه دیگری در این بخش از موزه قرار دارد که شامل وسایل فلزی مانند انواع سرنیزه، خنجر، حلقه های گوناگون و مجسمه های کوچک است. همچنین در این مجموعه ظروف شیشه ای همچون پیاله و عطردان نیز در معرض نمایش قرار گرفتند.

  • غار کرفتو

مجموعه دیگر متعلق به آثار و اشیا کشف شده از حفاری های غار کرفتو است.

آثار ماقبل تاریخ عمارت سالار سعید

بخش دوران اسلامی

این قسمت از موزه سنندج کردستان شامل اشیا سفالی و فلزی می شود. این وسایل متعلق به دوران های مختلف اسلامی بوده و به شکلی استادانه و بسیار زیبا ساخته شده اند. اشیایی نظیر تنگ، کاسه، قدح، بشقاب، مجسمه و ریتون جزو آثار سفالی هنرمندان مختلف در این بخش هستند.

تعداد اندکی از این وسایل متعلق به کردستان بوده و مابقی در نقاط دیگر کشور مانند ری، کاشان و نیشابور یافت شده اند. در بخش اشیا فلزی نیز می توانید اشیا و وسایلی همچون انواع تنگ، سینی، دیگچه، کاسه و پیه سوز را مشاهده کنید.

بخش نمایش موقت

در این قسمت از موزه سنندج آثار هنری خارجی مانند مجسمه های برنزی و ظروف شیشه ای به نمایش گذاشته شده اند. در این بخش وسایل مختلفی با توجه به برنامه موزه به صورت موقت در معرض نمایش قرار می گیرند.

آثار فلزی موزه سنندج

بخش باستان شناسی

در این بخش از موزه سنندج یا همان عمارت سالار سعید، اشیائی که به دوره‌ های مختلف ماقبل تاریخ تا دوره‌ قاجار مربوط می شوند نگهداری می‌ شوند. بخشی از آنها از استان کردستان و بخشی دیگر نیز از استان‌ های کنار استان کردستان کشف شده‌ اند. برخی دیگر از این اشیا نیز از قاچاقچیانی که قصد داشتند این آثار تاریخی را از کشور خارج کنند ضبط شده اند و اکنون در موزه عمارت سالار سعید سنندج نگهداری می شوند.

بخش مردم شناسی

بخش بیشتری از این بخش موزه سالار سعید سنندج در گذشته به عنوان نمایشگاه موقت کاربرد داشته است. سپس برای نمایش آثار مردم‌ شناسی مورد استفاده قرار گرفته است و تا کنون نیز این عنوان خود را حفظ کرده است. هدف از این کار، در معرض نمایش قرار دادن شیوه‌ زندگی مردم کردستان است. در این بخش از موزه، اشیای مختلفی از جمله ابزار کشاورزی، هنرهای دستی، ابزار موسیقی سنتی و پوشاک مردم کردنشین به نمایش درآمده است که شما می توانید با بازدید از موزه سنندج عمارت سالار این اشیا را مشاهده کنید.

البته خوب است بدانید که پس از مدتی در سال ۱۳۸۲، اشیای بخش مردم‌ شناسی این موزه به خانه‌ ای به نام خانه کرد یا آصف وزیری انتقال پیدا کرد. به همین دلیل، موزه سنندج به نمایش اشیا باستان‌ شناسی اختصاص یافت.

موزه سنندج یا عمارت سالار سعید کجاست؟

موزه سنندج یا همان عمارت سالار سعید در مرکز سنندج، خیابان امام کوچه حبیبی و در بخش برونی عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام قرار دارد و افراد گردشگر می توانند با استفاده از هر گونه وسیله مسافربری و نقلیه که  برایشان راحت تر است و امکانش را دارند؛ به آن جا بروند و از تماشای این بنای با قدمت زیبا لذت ببرند. در زیر آدرس موزه سنندج و عمارت سالار سعید را به طور دقیق به همراه تلفن موزه سنندج را برای شما قرار داده ایم.

آدرس: استان کردستان، سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی

تلفن: ۰۸۷۳۳۱۷۷۷۴۴

ورودی موزه سنندج: قیمت بلیط موزه سنندج درسال ۱۴۰۱ به ازای هرنفر ۴ هزار تومان است و برای اتباع خارجی ۳۰ هزار تومان است.

ساعت بازدید از موزه سنندج

این موزه جذاب و دیدنی در شیفت صبح از ساعت ۹ الی ۱۳ و در شیفت بعد از ظهر از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۲۰ میزبان علاقمندان است. لازم به ذکر است که موزه در روزهای جمعه، شهادت امام علی (ع)، تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و رحلت امام خمینی (ره) تعطیل است.

جاذبه های نزدیک موزه سنندج

شما می توانید در سفر به کردستان و پس از بازدید از موزه سنندج به سراغ جاذبه های گردشگری و اماکن مهم دیگری نیز بروید. از نزدیکترین جاهای دیدنی سنندج نزدیک موزه می توان به خانه کرد یا همان عمارت عاصف، عمارت تاریخی مشیر دیوان، پل معلق آبیدر، عمارت خسرو آباد، مسجد جامع، مرکز خرید نور، عمارت مشیر دیوان، بام سنندج، مسجد و مقبره پیر عمر، حمام شیشه، تپه روسی، پارک شهدا، زورخانه پهلوان نادر و … اشاره نمود.

دیدنی های نزدیک عمارت سالار سعید

هتل های نزدیک موزه سنندج

اگر به دنبال مکانی مناسب برای اقامت در سنندج هستید تا علاوه بر راحتی و داشتن امکانات و خدمات خوب از دسترسی راحتی به موزه تاریخی سنندج نیز برخوردار گردید می توانید به به سراغ هتل ها و مهمانسراهای زیر بروید. این هتل های سنندج جزو مراکز اقامتی خوب محسوب می شوند و اقامتی خاطره انگیز را برای مهمانان فراهم می آورند.

  • هتل شادی
  • هتل جهانگردی
۴.۸/۵ - (۱۰۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×