بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
آش بادمجان
غذاهای محلی بروجرد

بهترین غذا بروجرد

۸ تیر ۱۳۹۷ 21۳6,340

معمولا بوها و مزه ها خاطراتی فراموش نشدنی خلق می کنند. خاطراتی خوشمزه که از دوران تفریح و دورهمی با دوستان و عزیزانمان در سفرها و جاهای مختلف در گوشه ای از ذهن ما می ماند. یکی از شهرهایی که باید رفت و با مزه های محلی و سنتی آن خاطره سازی کرد، شهر بروجرد است.

شهری که می توان در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی اش از غذاهای محلی و سنتی خیلی خوشمزه آن هم لذت برد. با اقامت۲۴ همراه باشید تا شما را با برخی از این غذاهای محلی آشنا کنیم.

در این مقاله میخواهیم سری بزنیم به شهر زیبای بروجرد و با غذاهای متنوع ، لذیذ و مفید بروجرد آشنا شویم.

مقاله مرتبط : “۸ مکان دیدنی که در سفر به بروجرد نباید از دست داد

کباب بروجرد

کباب بروجرد یکی از معروف ترین، با کیفیت ترین و بهترین کباب های ایرانی است. هنر دست کباب پزان بروجردی و استفاده از گوشت های مرغوب مورد استفاده برای درست کردن این کباب، دلایلی هستند که کباب بروجرد را بهترین کرده اند. کباب های بروجرد شامل انواع کباب برگ، کوبیده و چنجه می شوند که از میان آنها، کباب کوبیده چیز دیگری است و نسبت به سایر کباب ها دلچسب تر و لذیذتر است. این کباب به همراه نان سنگک، دوغ محلی و سبزیجات ارائه می شود. اگر به بروجرد رفتید، حتما خوردن کباب بروجردی را در برنامه هایتان قرار دهید .

کباب بروجرد

آش ترخینه

بروجردی ها آشی دارند به نام ترخینه که یک غذای سنتی و رایج در این شهر است. این آش خواص درمانی مجربی دارد و بهترین انتخاب در فصل های سرد است. ترکیبات به کار رفته در این آش، گندم، پونه، ترخینه خشک، دوغ تخمیر شده و غیره است که این معجون گرم را به بهترین درمان برای سرماخوردگی و زکام تبدیل کرده است. همچنین به دلیل اثرات پروبیوتیکی، این سوپ در اختلالات گوارشی و هضم نیز تاثیر بسیار خوبی دارد.

آش ترخینه

آش بادمجان

آش بادمجان یکی از آش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که در بروجرد هم پخته می شود. اگر شما طرفدار بادمجان، کشک بادمجان و یا حلیم بادمجان هستید، حتما از طعم و مزه این آش هم خوشتان خواهد آمد. آش بادمجان موادی مثل گوشت، لوبیای سفید و قرمز، نخود، بلغور گندم، پیاز و سیر، نعناع خشک، بادمجان و کشک را شامل می شود که از این نظر، آشی فوق العاده مقوی است و یک وعده کامل غذایی به حساب می آید.

آش بادمجان

ماسوا

ماسوا نام آشی است که یکی از غذاهای محلی و اصیل بروجردی هاست که هم خیلی خوش طعم و هم خیلی لذیذ است. البته به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارد که اکثرا ترجیح می دهند، ماسوا را با کشک محلی میل کنند. این آش هم به دلیل داشتن مواد مفید به کار رفته در آن، یکی دیگر از آش های پر خاصیت بروجردی ها به شمار می رود.

ماسوا

ورکوآز

ورکوآز نام نوعی آش محلی و قدیمی بروجردی است. این آش بسیار مقوی، سالم و پرخاصیت است. در واقع ورکوآز نوعی سبزی خودرو با طبیعتی گرم و مرطوب است که در دشت ها و کوه های اطراف بروجرد رشد می کند. بروجردی ها با این سبزی پر خاصیت، آشی پر خاصیت می پزند. آش ورکوآز که طعم مطلوب و خوشایندی دارد، هم برای درمان دردهای مفصلی و رماتیسمی بسیار موثر است و هم برای تقویت روده ها بسیار مناسب و کارآمد است.

خورشت کنگر، ماست و کنگر

در بروجرد از گیاهان خوردنی استقبال زیادی می شود. یکی از این گیاهان کنگر است که بروجردی ها هم آن را با ماست سرو می کنند و هم با آن خورشت کنگر می پزند. خورشتی خوشمزه و لذیذ که طرفداران خاص خودش را دارد.
جالب است بدانید که کنگری که بروجردی ها با آن غذا می پزند، منبعی غنی از پتاسیم است و به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد آن را با ماست می خورند. کنگر ضد عفونی کننده، تب بر و هضم کننده غذا است که در تقویت دستگاه گوارش و قلب نیز کارایی دارد. این گیاه همچنین در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی نیز بسیار موثر است. پس اگر شما همچنین مشکلاتی را دارید در سفر به بروجرد این غذا را حتما میل کنید.

خورشت کنگر

آش شله ماش

شله ماش یکی از آش‌های لذیذ و بومی استان لرستان است که بیشتر در شهر دورود سرو می‌شود. این آش مقوی از ترکیب عدس، لوبیا چیتی، برنج، ماش، پیاز، ادویه جات، روغن، آب گوشت و زعفران تشکیل می‌شود و روی آن با کشک و نعناع داغ تزیین می‌شود. این آش زمان زیادی می‌برد تا پخته شود و جا بی‌افتد اما طعمی اصیل دارد.

خورشت قلیه ترش

قلیه ترش یکی از قدیمی‌ترین خورشت های لرستان و بروجرد است که محبوبیت زیادی دارد. این ترکیب لذیذ از موادی همچون سیب زمینی، شیره تمر هندی، ادویه جات، پیاز، زعفران، گوشت و روغن تشکیل می‌شود. البته به جای گوشت قرمز از مرغ هم می‌توان استفاده کرد.

چزنک رغو

چزنک به معنای نان فطیر و رغو به معنای روغن حیوانی و محلی می‌باشد. چزنک رغو یک میان وعده خوشمزه است که مردم بروجرد برای خوش آمد گویی به میهمان طبخ می کنند و همچنین بسیار مقوی است. برای تهیه چزنک رغو بر روی نان فطیر داغ که خود پخته اند روغن محلی می‌ریزند و پس از سرد شدنش به آن پودر قند اضافه کرده و با خرما و شیره انگور سرو می‌کنند.

خوب است بدانید که از بروجرد سوغاتی های شیرین و خوشمزه ای می توانید تهیه کنید. مانند حلواجات که شامل(حلوا ارده، حلوا مغزی، حلوا شیره،حلواشکری، ترحلوا) و کلوچه قندی که کیفیت بالایی دارد و یکی از بهترین سوغاتی های خوراکی بروجرد است. همچنین شیره انگور و سمنوی معروف بروجرد هم می تواند جزیی از یادگاری های شیرین سفرتان باشد.

سوغاتی های خوراکی بروجرد

حالا که تقریبا با برخی از غذاهای سنتی بروجردی ها آشنا شدیم، دریافتیم که آشپزی و حتی خوردن غذا، نیازمند علم است، علمی که بروجردی ها با افتخار آن را بر سر سفره خودشان می برند و به گونه ای، طبیعت بی کران را به تن و جان آدمی پیوند می زنند.

در انتها، بهتر است بدانید که در سفر به شهر بروجرد برای رزرو هتل و اقامت تان نگرانی نخواهید داشت و حتی می توانید قبل از  سفر، به راحتی هتل هالیس بروجرد و یا هتل زاگرس را، از طریق سامانه اقامت ۲۴ به صورت آنلاین انتخاب و رزرو کنید.

هتل زاگرس بروجرد

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۴۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. علی

    چه غذاهایجذابی بهههه

    • کامران

      واقعا درسته ????????????????????? بروجردیها خیلی هم با کلاس و صد البته با ادب و خوش برخورد هم هستن البته باید به پست بروجردیه واقعه بخورید ،چون در سالهای اخیر مهاجرت بی وقفه و بیش از حد از روستاهای دیگر شهرستان های لرستان جوّ شهری و با کلاس این شهر ه زیبا و تاریخ دار رو تحت تاثیر فراوان محیطی قرار داده ،ولی در مجموع مطمئنم سفر خییییییلی خوبی رو تجربه خواهید کرد. ????????❤??????❤???

  2. danesh

    کباب بروجرد واقعا عالیه . شاید بعضی ها غذاهای سنتی هر شهری، با ذائقشون جور در نیاد ولی کباب یه چیز دیگست و همیشه طرفدار داره . مخصوصا کباب های بروجرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×