بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
پل قلعه حاتم بروجرد
جاذبه های گردشگری بروجرد

پل قلعه حاتم در بروجرد

۹ مرداد ۱۳۹۷ 7۰1,861

ایران دارای تاریخ و تمدن کهنی بوده و در هر گوشه و کنار آن سازه و بنایی به یادگار مانده از گذشتگان قد برافراشته است. سازه هایی کهن که همچنان استوار بوده و هنر، تخصص و معماری اصیل ایران را حکایت کرده و داستان های بسیاری را در خود جای داده اند.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با پل قلعه حاتم ، یکی از آثار کهن بجای مانده از تاریخ و تمدن ایران در بروجرد همراه باشید.

پل قلعه حاتم
آدرس : بروجرد، غرب روستای قلعه حاتم

بیشتر بخوانید : “شهرستان بروجرد کجاست ؟

پل قلعه حاتم کجاست؟

پل قلعه حاتم به عنوان یکی از با ارزش ترین جاذبه ها و آثار تاریخی شهر بروجرد، در فاصله ۵ کیلومتری از شمال شرق این شهر و در نزدیکی روستای قلعه حاتم واقع شده است.

قدمت این پل که بر روی رودخانه کوچکی واقع شده، به حدود دوره های قاجار بازگشته و به منظور انتقال آب مورد استفاده قرار می گرفته که همین کارایی به آن ارزش بالایی بخشیده است.

پل قلعه حاتم
پل قلعه حاتم یکی از با ارزش ترین جاذبه ها و آثار تاریخی شهر بروجرد

این پل زیبا و مهندسی ساز، آب چشمه ماءشا را از غرب روستا به سمت باغ های شمال بروجرد هدایت می کرد. محیط پیرامون پل تاریخی قلعه حاتم دارای مناظر زیبا و چشم اندازهای بی نظیری بوده و همه روزه گردشگران و مسافران بسیاری از این پل دیدن می کنند.

معماری این پل بسیار دقیق و منحصر به فرد بوده و پایه های آن در جهت مخالف جریان آب دارای موج شکن های مثلثی شکل است.

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی بروجرد

مصالح بکار رفته در طاق های این پل از جنس آجر بوده و دیگر بخش های آن با استفاده از مصالحی نظیر سنگ و ملات آهک ساخته شده است.

پل قلعه حاتم علاوه بر انتقال آب، دو سمت رودخانه را به یکدیگر متصل کرده و وظیفه ارتباط این دو سمت رودخانه را نیز بر عهده داشته است.

این پل زیبا و تاریخی دارای ۱۴ طاق چشمه آجری به طول ۲۶۱ متر و عرض ۲.۵ متر بوده است.

پل تاریخی قلعه حاتم در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل قلعه حاتم

ارزش میراث تاریخی

ایران زمین، این کشور پهناور، علاوه بر مساحت بسیار و معادن سرشار، مملو از سرگذشت هایی تاریخی است که در طول قرن های بسیار زیاد به مرور روی هم انباشته شده اند و حالا، در عصر امروز، توانسته اند گنجینه ای گران قیمت و ارزشمند ایجاد کنند. ابنیه ی تاریخی بخشی از همین خاطره ی تاریخی یا گنجینه ی ارزشمند شمرده می شوند. چون این بناها می توانند شواهدی از جریان زندگی در قرن های متمادی باشند. این آثار و نشانه ها به بهترین شکل ممکن نشان می دهند که در گذشته های دور در ایران فراخ و زیبا چه می گذشته است یا اینکه مردم دوره های قبل چطور بر مشکلات ناشی از شرایط طبیعی فائق می آمده اند. اما جالب ترین مسأله در بازدید از آثار تاریخی دقت و ظرافتی است که برای ساخت یک بنا به کار گرفته می شده است.  هر زمان مهمان پل قلعه حاتم بروجرد بودید به تک تک آجرهایی که کنار هم قرار گرفته اند تا پل را بسازند نگاه کنید؛ ظرافت عجیب و تحسین برانگیزی در آن موج می زند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۸/۵ - (۵۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×