بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
بازار بزرگ بروجرد
جاذبه های گردشگری بروجرد

بازار بروجرد

۹ تیر ۱۳۹۷ 26۵3,308

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق چیزهای قدیمی و سنتی هستند، سری به بازار بزرگ بروجرد بزنید، بازاری که با وجود این همه تغییر و پیشروی به سمت دنیای مدرن، هنوز هم می شود در آن ردپایی از تاریخ و سنت ایرانی پیدا کرد.

در این بازار بزرگ، عده ای همچنان پایبند به تولید محصولات سنتی هستند و به نحوی اجازه ندادند که هنر و حرفه گذشته اشان به فراموشی سپرده شود. با اقامت ۲۴ همراه باشید تا با بازار بزرگ بروجرد و رزرو هتل در این شهر زیبا و تاریخی آشنا شوید.

بروجرد یکی از زیباترین شهرهای غرب کشور و دومین شهر بزرگ استان لرستان است. این شهر دارای تاریخی غنی بوده و همچنین آثار تاریخی مختلفی نیز دارد. شهری که به دلیل داشتن زیبایی ها و جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی، مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. وقتی شما به بروجرد سفر می کنید، همزمان دارید به سمت هنر و صنعت هم سفر می کنید.هنر و صنعتی که آن را درون بازار بزرگ بروجرد میتوان دید. در ادامه شما را با معروفترین و کاملترین بازار این شهر، یعنی بازار بزرگ بروجرد آشنا می کنیم. پس اگر شما هم به دنبال چیزهایی مانند پارچه های زیبا با طرح های سنتی، زیور آلات سنتی، گیوه و جوراب و ظروف مسی هستید، به هیچ وجه بازدید از این بازار را از دست ندهید.

بروجرد

مقاله مرتبط : “۸ مکان دیدنی که در سفر به بروجرد نباید از دست داد

بازار بزرگ بروجرد

در واقع بازار، در تمدن ایران و جهان سابقه چند هزار ساله دارد. بازار بزرگ بروجرد هم قدمتی چندین ساله دارد. این بازار اصلی ترین و عمده ترین مرکز تجارت سنتی شهر بروجرد است که هم شهرنشینان، هم روستاییان و عشایرِ لر و بختیاری و هم مردم مناطق دیگر از آن بهره می برند.
بازار بزرگ بروجرد یکی از مراکز بسیار قدیمی است که حتی می توان گفت سابقه برپایی و پیدایش آن به اولین دوره شکل گیری شهر بر می گردد و همپا و همسان با دیگر شهرهای قدیمی ایران، بروجرد نیز دارای بازارهای مختلفی بوده که هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ فعالیت های اجتماعی شناخته شده بوده است.

بازار بزرگ بروجرد
آدرس: بروجرد، خیابان تختی، بازار بزرگ بروجرد

بخش های مختلف بازار بزرگ بروجرد

ساختار فعلی و امروزه ای که این بازار بزرگ دارد در دوران قاجار طراحی و ساخته شده است که به مرور بافت اصلی و تاریخی خود را تا حدی از دست داده است و به گونه ای از جاذبه ها و دیدنی های شهر بروجرد به شمار می رود.
این بازار به طور کلی سه بخش مختلف دارد که شامل راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد می شود. جالب است بدانید که کاروانسراها در دوران قاجار و پهلوی ساخته شده اند و برخی از آنها از لحاظ تاریخی و معماری با ارزش هستند که از این بین می توان به کاروانسرای حافظیه اشاره کرد.
بهتر است بدانید که بیشترین بخش بازار، مربوط به راسته بازارها است که هر یک به حرفه و کار مخصوصی تعلق دارد. بزرگترین راسته بازار بروجرد در بین ساکنان محلی با نام راسا شهرت دارد. از دیگر راسته بازار ها می توان به بازار مسگرها، بازار نجارها، بزازها، کله پزها، زرگرها، بوریا باف ها، لحاف دوزها، بازار چلنگرها، حلبی سازها و بازار دباغ ها اشاره کرد.

در واقع با بازدید از این بازار همه چیز می بینید و برای خرید سوغات، انتخاب های زیادی از جمله پارچه قلمکار، گلیم، جاجیم، نمد و منبت کاری دارید. البته ورشو یکی از سوغات و صنایع دستی معروف در بروجرد به حساب می آید که معمولا  هر کسی بدون تردید یک سماور یا ظرف ورشو برای سوغات و یادگاری از این بازار خواهد خرید. ورشو با ظرافت، زیبایی و دقت خاصی تهیه می شود و در واقع این فلز بازتابی از هنر و زیبایی دست هنرمند است. اگر چه که این هنر امروزه کم رنگ شده اما هنوز هنرمندانی هستند که صدای چکششان به گوش می رسد و به نوعی این هنر را  برای علاقه مندان زنده نگه داشته اند.

بازار بزرگ بروجرد

یکی دیگر از راسته بازارهای مهم بروجرد که در بالا به آن اشاره کردیم، بازار مسگرها است که در گذشته از نظر اقتصادی بهتر بود و رونق بیشتری داشت، اما این روزها دیگر رونق پنجاه سال قبل را ندارد، چرا که سالها قبل حدود ۲۰۰ مغازه در این بازار وجود داشت و متاسفانه با آمدن ظروف چینی، بلور و استیل، این صنعت کم کم خودش را کنار کشید. اما خوشبختانه در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله خواص درمانی و پزشکی، استفاده از ظروف مسی، با استقبال مردم مواجه شد و این موضوع باعث شد تا بار دیگر صدای چکش ها بلند شوند و این صنعت و هنر اصیل و کهن بروجرد، دوباره نفسی تازه کند.

بازار بزرگ بروجرد
مسگری، صنعت و هنر اصیل و کهن بروجرد

لذت گشت و گذار در دل بازارهای سنتی

شهر بروجرد یکی از آن شهرهای عزیزی است که سنت ها را به خوبی حفظ کرده؛ اگر در قلب این شهر تماشایی قدم بزنید و راهی بازارهای پر رونق آن شوید خواهید دید که زندگی همچنان به سبک صمیمانه، سرشار از مهر، مملو از سنت های ارزشمند دیرینه؛ ناب و خاص آن در جریان است. گاهی وقت ها قلب های ما آدم ها تشنه ی ذره ای از آن همه صافی و سادگی و مهر و صفا هستند. غرفه هایی که در همان ها به چشم می بینید که هنرمندان بی ریا، با دست هایی پینه بسته نشسته اند و در حال خلق اثری بی نظیر و تحسین برانگیز هستند. هیچ چیزی هم از هیچ جای دیگری وارد مغازه های کوچک شان نمی شود و آنچه به مهمانان بازار ارائه می دهند تمام و کمال حاصل رنج دست ها و لذت احساس آن ها است. هیچ می دانستید که خلق یک اثر هنری چقدر لذت بخش است! هنرمندان قدیم برای تجربه ی لذتِ خلقِ هنر می نگاشتند و کسب حلال؛ و با همان اندک خوش بودند.

رزرو هتل در بروجرد

اگر برای اقامت و رزرو هتل در بروجرد به دنبال بهترین گزینه ها هستید، بهتر است بدانید که این شهر هتل های با کیفیت و ارزانی مانند هتل ۴ ستاره زاگرس و هتل ۳ ستاره هالیس دارد که به شما این امکان را می دهند تا قبل از سفر،  خدمات و قیمت ها را از طریق سامانه های رزرواسیون هتل، مانند اقامت ۲۴، به راحتی بررسی کنید و رزرو هتل تان را به صورت اینترنتی انجام دهید.

۴.۷/۵ - (۲۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۵

  1. نازنین

    بازار قدیمی بروجرد در خیابان تختی نیست این بازار در میدان رازان می باشد که از یک طرف به خیابان جعفری و از طرف دیگر به خیابان آزادی مشرف می باشد.

  2. مریم

    چه خووبه بازارش مرسی از معرفی خوبتون

  3. محمد براتی

    وای خدای من این بازار عالیه خاطراتم زنده شد
    مرسی از اقامت ۲۴

    • معصومه نوروزی

      خوشحالیم که این مطلب، برای شما مفید واقع شده و سپاس از همراهی اتان

  4. ملیحه سالاری

    واقعا این بازار آدمو یاد گذشته و کسب و کارهای قدیم میندازه . تو گشت و گذار این بازار ، میتونین سوغاتی های خوبی رو خرید کنین .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×