بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری لرستان » جاذبه های گردشگری بروجرد » سوغات بروجرد به شیرینی حلوا ارده به زیبایی هنر ورشوسازی
سوغات بروجرد
جاذبه های گردشگری بروجرد - جاذبه های گردشگری لرستان

سوغات بروجرد به شیرینی حلوا ارده به زیبایی هنر ورشوسازی

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ 24۰13,553

سوغات بروجرد که شهری کوهستانی با آب و هوایی متفاوت و قدمتی حدود ۲۰۰۰ ساله است بسیار جذاب و تماشایی به نظر می‌رسد. بروجرد زیبا یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان لرستان به شمار می‌رود. همان طور که اشاره شد قدمت این شهر به اندازۀ قرن‌ها است اما دوران طلایی و رونق و اهمیت این شهر تا همین سال‌های ۱۲۴۲ ادامه داشته است. البته در حال حاضر نیز شهر بروجرد همچون خورشیدی تابان در غرب ایران زمین می‌درخشد و قلب‌های بسیاری را تسخیر خود کرده ؛ اما تا سال ۱۲۴۲ این شهر مرکز دو استان لرستان و خوزستان به شمار می‌آمده و به همین دلیل از لحاظ سیاسی موقعیتی محوری و اهمیتی قابل توجهی داشته است.

مطلب مرتبط: شهرستان بروجرد کجاست؟

در عصر و روزگار ما این شهر عزیز شاید کمتر به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود، شاید فقط به این دلیل که کمتر شناخته شده است. بدون شک اگر زیبایی‌ها، شکوه و تفاوت‌های این شهر تماشایی شناخته شود، درست مثل آهنربایی قوی قلب تمام گردشگران کنجکاو را به سمت خود جذب خواهد کرد. در ادامه اقامت ۲۴ قصد دارد به معرفی سوغات شهر منحصر به فرد بروجرد بپردازد تا اگر هر زمان مهمان این شهر بی‌نظیر بودید بعد از بازدید از جاهای دیدنی بروجرد ، بدانید که باید برای عزیزان خود چه سوغات و هدیه‌ای مناسب از صنایع دستی برورجرد و خوراکی های خوشمزه آن همراه ببرید.

صنایع دستی بروجرد، یادگارهایی به یادماندنی

ایران زمین مهد فرهنگ، تمدن و هنر است. در هر شهر و دیاری از این خاک پهناور و عزیز هنر خاصی رواج دارد که آثاری چشم‌نواز و تحسین‌برانگیز خلق می‌کند. در برخی از شهرهای بزرگ آثار دستی به قدری شهرت پیدا کرده‌اند که موقعیتی جهانی یافته‌اند و شاید حتی بتوان گفت در شهرهای مختلفی تکرار می‌شوند. چون از شهری به شهری دیگر انتقال پیدا کرده‌اند و آنقدر محبوب بوده‌اند که در فروشگاه‌ها و بازارهای بسیاری در سراسر ایران زمین عرضه شوند.

با این حال برخی از شهرها همچنان هنرهای ناب و منحصر به فردی دارند که برای خودشان نگه داشته‌اند و در شهرهای زیادی به چشم دیده نمی‌شوند. می‌خواهم بگویم برای تهیۀ بعضی از آثار دستی یا هنرهای محلی چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه مهمان همان شهر و دیار باشید. بروجرد زیبا یکی از همین شهرها است. این شهر اصیل صنایع دستی و آثار هنری مخصوص به خودش را دارد که برای تماشا یا تهیۀ آن‌ها حتماً و حتماً باید مهمان همین شهر باشید. در ادامه هنرهای لطیف با طرح‌های ظریف مخصوص صنایع دستی بروجرد معرفی شده‌اند. با ما همراه باشید تا بیشتر دربارۀ آن‌ها بخوانید.

ورشو سوغات بروجرد

ورشو سازی

یکی از ناب‌ترین و متفاوت‌ترین سوغات بروجرد هتر ورشو سازی است. لازم است حتماً مهمان این شهر باشید تا بتوانید از زیبایی و شکوه این هنر ظریف لذت ببرید. هنرمندان بروجردی با حرکات ظریف دست نقش و نگارهایی تماشایی را روی وسایلی از قبیل سماور، سینی، بشقاب، یا گلاب پاش و از این نوع پیاده می‌کنند. ورشو برورجرد شاید نوع دیگری از هنر قلم‌زنی باشد. چون با تکرار همان روش روی این ظروف خاص که از جنس خاصی هم ساخته می‌شوند ایجاد می‌شود.

گیوه دوزی

خوشبختانه در شهر بروجرد هنوز سنت دیرینۀ گیوه دوزی رواج دارد. در خیابان‌های این شهر مردانی از جنس گذشته با موی سپید و دستانی پینه بسته گیوه می‌دوزند. شاید جالب باشد بدانید که این گیوه‌ها انواع متفاوت مخصوص به خود را دارند. اگر مهمان شهر بروجرد بودید حتماً نوع مناسب خودتان را امتحان کنید.

گیوه سوغات بروجرد

روسری گلونی لُری

یکی دیگر از انواع سوغات بروجرد با نام روسری گلونی شناخته می‌شود. این روسری زمینه‌ای سیاه دارد که با گل‌های درشتی به رنگ‌های قرمز و سفید پر شده است. روسری گلونی بخشی از لباس محلی لری به شمار می‌رود و به غیر از شهر بروجرد و روستاهای اطراف آن در هیچ بازار دیگری یافت نخواهد شد.

3.gelooni

سوغات بروجرد خوردنی‌ های ناب

یکی از بخش‌های غیر قابل حذف سوغات، در مورد تمام شهرها، خوراکی‌های منحصر به فرد همان شهر است. در واقع اگر قصد دارید شهری را به خوبی بشناسید یا بتوانید با مردم آن شهر ارتباط مؤثر و خوبی برقرار کنید باید بتوانید ذائقۀ شهر را به خوبی درک کنید. بهترین راه برای دستیابی به این درک و البته اولین گام، چشیدن طعم خوراکی‌هایی است که به عنوان سوغات شهر عرضه می‌شوند. بدون شک هر شهری با توجه به اقلیم، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خاصی که دارد خوراکی‌هایی مخصوص به خود خواهد داشت. معمولاً رایج‌ترین محصول زراعی شهر اصل و بن‌مایۀ تهیۀ سوغات آن شهر قرار می‌گیرد. در ادامۀ همین بخش قرار است در مورد سوغات خوشمزۀ شهر بروجرد بیشتر بحث شود. بنابراین از شما یاران جان دعوت می‌کنیم همچنان با اقامت ۲۴ همراه باشید.

حلوا ارده و شیرۀ مخصوص بروجرد

یکی از خوشمزه‌ترین، مفیدترین، طبیعی‌ترین و صد البته محبوب‌ترین انواع سوغات بروجرد حلوا ارده و شیرۀ مخصوص شهر بروجرد است. حلوا بروجرد خوراکی شیرین و خوشمزه‌ای است که با وجود شیرین‌بودن هیچ اثر سوئی برای بدن نخواهد داشت. در شهر بروجرد از شیرۀ خرما به عنوان مکمل ارده استفاده می‌شود.

حلوا ارده بروجرد

عسل مخصوص بروجرد

شهر بروجرد به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد از طبیعتی متفاوت با سایر نقاط کشور برخوردار است. بنابراین بسیار واضح است که محصولات آن نیز طعم و عطری متفاوت و خاص خواهند داشت. در نظر بگیرید گلستانی که در کوهستان قرار داشته باشد و زنبورانی که در گلستان کوهستانی به چرخ و پرواز بپردازند و شیرۀ گل‌های کوهستانی را بمکند و عسل تولید کنند. این عسل، عسلی کوهستانی خواهد بود. خوشبختانه عسل کوهستان در اکثر فروشگاه‌های شهر بروجرد به فروش می‌رسد و به راحتی می‌توانید تهیه کنید.

عسل سوغات بروجرد

سمنوی فرد اعلاء

یکی دیگر از ناب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات بروجرد که بسیار مورد توجه مهمانان شهر قرار می‌گیرد سمنوهای این شهر است. شاید در سایر شهرها بیشتر در روزهای نزدیک به عید نوروز پخت و فروش سمنو رونق پیدا کند. اما در شهر بروجرد در تمام روزهای فصول سرد سمنو پخته و عرضه می‌شود. شاید دلیل این امر سرمای زمستان در این منطقۀ کوهستانی و البته ارزش غذایی سمنو باشد.

خیارشور

شاید جالب باشد بدانید که روستایی به نام ونا در حوالی شهر بروجرد به عنوان مهد تولید خیارشور در غرب کشور شناخته شده است. در این منطقه در سطح بسیار وسیعی خیار کشت می‌شود. به همین دلیل هم تعداد بسیار زیادی کارگاه تولید خیارشور ایجاد شده است. مردم این ناحیه با استفاده از نعمت فراوانی خیار، دست به کارآفرینی زده و به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده‌اند.

سوغات بروجرد را از کجا تهیه کنیم؟

شهر بروجرد که قدمت طولانی و تمدنی ۲۰۰۰ ساله دارد بدون شک جاذبه‌های بسیاری برای تماشا خواهد داشت. در واقع هر گوشۀ این شهر عزیز خاطره‌ای از دوران خوش گذشتۀ آن است. بازارهای اصلی و مرکزی شهر بهتر از هر مکان دیگری می‌توانند بازگوکنندۀ شکوه، فرهنگ و اصالت شهر باشند. در واقع بهترین محل برای شناخت یک شهر و مردم آن قدم‌زدن در دل بازار آن شهر خواهد بود. شهر بروجرد نیز بازاری قدیمی و سنتی دارد که قدمت آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. خوشبختانه این بازار در عصر و دورۀ زندگی ما نیز همچنان فعال است.

مطلب مرتبط: بازار بروجرد

جذاب‌ترین و ارزشمندترین آثار دستی و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های محلی شهر را عرضه می‌کند. شما هم هر زمان مهمان این شهر تماشایی بودید، به بازار شهر بروید و بخش‌های مختلف بازار را با جان و دل لمس کنید. البته از اجناس و کالاهای دلبرانۀ بازار نیز خریداری کنید تا هم بتوانید یادگاری برای خودتان نگه دارید هم به عزیزترین عزیزان خودتان هدیه کنید.

۴.۳/۵ - (۲۲۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×