آش لخشک
مشهد

غذاهای سنتی مشهد

۲۸ خرداد ۱۳۹۷ 13۰3,602

مشهد از قدیم، علاوه بر حرم مطهر رضوی و دیگر جاذبه های گردشگری،  به داشتن غذاهای لذیذ و رستوران های متعدد و باکیفیت مشهور بوده است.

در مطالب قبل با عنوان “معرفی غذاهای محلی مشهد” چند نمونه از غذاهای سنتی مشهد را به شما معرفی کردیم و در ادامه قصد داریم با دیگر غذاهای اصیل مشهدی بیشتر آشنا شوید، پس با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

پلو مخلوط

پلو مخلوط یکی از غذاهای سنتی مشهدی بوده که آن را با نام استانبولی نیز می شناسند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
پلو مخلوط
پلو مخلوط یکی از غذاهای سنتی مشهدی بوده که آن را با نام استانبولی نیز می شناسند.

طرز تهیه پلو مخلوط

برای تهیه این غذای دلچسب و لذیذ، ابتدا باید لوبیا سبز خورد شده را با گوشت، هویج، پیاز و رب گوجه فرنگی مخلوط کرده و بگذارید تا خوب بپزد.

سپس برنج را تا مرحله صاف کردن بگذارید تا قل زده و بعد از صاف کردن، سس تهیه شده با مواد ذکر شده را، به لا به لای آن اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی دم بکشد.

بیشتر بخوانید : “لیست بهترین رستوران های مشهد به همراه مشخصات

آش لخشک

آش لخشک یکی از غذاهای سنتی مشهد بوده که از خانواده آش ها بشمار می آید. تفاوت آش لخشک با سایر آش ها در این است که در آن به جای حبوبات، تنها از عدس استفاده می شود.

همچنین در تهیه این آش از رشته بلند و پهنی به نام لخشک استفاده می شود که در قدیم توسط خود بانوان، در منزل تهیه می شد. معمولا همراه این آش از کشک، نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ استفاده می کنند و از این ها به عنوان چاشنی برای آش لخشک بهره برده می شود.

آش لخشک
لخشک یکی از غذاهای سنتی مشهد بوده و از خانواده آش ها بشمار می آید

شله

مشهدی ها آشی معروف و پر طرفدار دارند که به آن شله می گویند. این آش به طور معمول در مراسم های مذهبی به ویژه برای پذیرایی در سوگواری ها، طبخ و توزیع می شود.

شله مملو از گوشت ریش شده گوسفند، گاو و گوساله بوده که در کنار حبوباتی چون نخود و لوبیا و همچنین ادویه جات تند و معطر، به آن طعم و مزه ای خاص می بخشد.

برای تزئین و به عنوان چاشنی شله، بر روی آن از خورش قیمه استفاده می کنند که خوشمزگی دو چندانی به آن می دهد. این نوع آش که به دلیل داشتن گوشت و حبوبات فراوان دارای ارزش غذایی بالایی است، بیشتر در ایام محرم و صفر در مشهد طبخ می شود.

در ارزش معنوی و اصالت شله همین بس که، این غذای دلچسب مشهدی در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور، به عنوان میراث معنوی خراسان رضوی و همچنین به عنوان نخستین غذای محلی کشور در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

شله
مشهدی ها آشی معروف و پر طرفدار دارند که به آن شله می گویند

دیگچه

دیگچه نوعی دسر سنتی و قدیمی مشهد است. این دسر شباهت زیادی به شیر برنج دارد، با این تفاوت که از شیر برنج مغز پخت تر بوده و کمی برشته تر طبخ می شود.

برای معرفی بیشتر این دسر می توان گفت که دیگچه نوعی کته زعفرانی بوده که در پخت آن به جای آب، از شیر استفاده می شود. دیگچه جایگاه معنوی بالایی در میان اهالی مشهد داشته و به عنوان یک نذری در مراسم های مذهبی طبخ و توزیع می شود.

دیگچه
دیگچه نوعی دسر سنتی و قدیمی مشهد است

اشکنه قوروت

اشکنه قوروت نوعی غذای مقوی و خوشمزه مشهدی است که با استفاده از کشک ساییده شده، روغن و پیاز داغ تهیه می شود. درون این غذا که به آن کله جوش نیز گفته می شود مملو از مغز گردو کوبیده شده است که ارزش غذایی آن را دوچندان می کند.

اشکنه قوروت
اشکنه قوروت که به آن کله جوش نیز گفته می شود

بیشتر بخوانید : “فست فودهای مشهد، به همراه آدرس

کوکو شیرین

یکی دیگر از غذاهای معروف و خوش طعم مشهدی، کوکو شیرین بوده که امروزه بیشتر به عنوان پیش غذا و یا دسر استفاده می شود. این غذا با استفاده از سیب زمینی، تخم مرغ، زعفران و آرد ذرت تهیه شده و شباهت زیادی به کوکو سیب زمینی دارد.

اما اصلی ترین نکته ای که باعث پر طرفدار شدن و مزه ویژه این غذا می شود، شیره ای است که بر روی آن ریخته شده و طعم شیرین و خاصی را به آن می بخشد. شیره ای که از ترکیب شکر، آب، گلاب و زعفران تهیه شده و وقتی به کوکویی که کمی سرد شده اضافه می شود، دیگر نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

کوکو شیرین
کوکو شیرین که امروزه بیشتر به عنوان پیش غذا و یا دسر استفاده می شود

آبگوشت یا دیزی

یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای سنتی که البته نه تنها در شهر مشهد بلکه در تمام شهرهای ایران زمین پخته می شود و طرفداران مخصوص به خودش را دارد آبگوشت یا دیزی است. در شهر مشهد هم این غذا بسیار مورد علاقه ی مردم قرار گرفته است و از گذشته های خیلی دور تا به امروز در هر خانه ای طبخ می شود. البته محبوبیت این غذای سنتی تا حدی است که در بسیاری از رستوران های شهر نیز سرو می شود. اهالی شهر مشهد آبگوشت را به همان شیوه ای می پزند که در شهر تهران رواج دارد. این غذا چون هم گوشت استخوان دار دارد و هم حبوبات و هم گیاهانی از قبیل پیاز و سیب زمینی و لیمو عمانی سرشار از خاصیت و پروتئین و ویتامین است. مخصوصاً که اهالی شهر مشهد این غذا را همراه با سبزی خوردن و انواع ترشی و شوری های خانگی میل می کنند. در گذشته از این غذا بیشتر استقبال می شد اما همین حالا هم حتی در برخی از مهمانی های دورهمی آبگوشت طبخ می شود.

رستوران هایی مانند پسران کریم، معین درباری، رضایی، ارم شاندیز، حسین شیشلیکی، صفدری شاندیز و چهارفصل عنبران از گذشته در بین اهالی مشهد و مسافران و زائران این شهر، محبوب و معروف بوده اند که غذاهای مشهد را در حد عالی و با کیفیت طبخ می کنند و می توان در سفر به این شهر برای چشیدن مزه واقعی غذاهای اصیل مشهدی از آن ها بهره برد.

برای آشنایی بیشتر با این رستوران ها با مطلب “بهترین رستوران های مشهد، همراه با آدرس و تلفن” در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×