بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کاشان » جاهای دیدنی کاشان » آشنایی با جاذبه های نیاسر کاشان
نیاسر کاشان
جاهای دیدنی کاشان

آشنایی با جاذبه های نیاسر کاشان

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ 25۰10,979

با فرا رسیدن اردیبهشت، حجم سفر به شهرهایی چون شیراز و اصفهان افزایش می یابد. این شهر ها بدلیل داشتن آب و هوای بسیار دل انگیز و مناطق و جاذبه های طبیعی بسیار در این روزهای سال، مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده و سفرهای زیادی به این مناطق انجام می شود.

همچنین کاشان بدلیل داشتن مناطق گردشگری بسیار و آب و هوای مناسب و همچنین مراسم و آئین سنتی گلاب گیری کاشان شاهد مسافران و گردشگران بسیاری است.

اگر شما هم قصد سفر به کاشان دارید با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی یکی از مناطق زیبا و دیدنی حومه کاشان همراه باشید تا در زمان حضور خود در این شهر بیشترین بهره را از سفر خود ببرید.

نیاسر کاشان

نیاسر یکی از شهرهای کاشان است که با جاذبه های گردشگری فراوان، هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. شاید وقتی اسم نیاسر را می شنوید ابتدا به یاد آبشار معروف نیاسر بیافتید، اما باید بدانید که این منطقه تاریخی و باستانی، جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که می تواند شما را ترغیب کند که به نیاسر سفر کنید.

نیاسر در ۲۰ کیلومتر شهر کاشان و در مسیر کاشان به مشهد اردهال واقع شده و با شهر تهران ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر به دلیل جاذبه های گردشگری و آب و هوای معتدل و خنکی که دارد بسیار مورد توجه گردشگران است. جمعیت ثابت این شهر ۵۰۰۰ نفر است اما در ایام نوروز و فصل گلابگیری به میانگین روزانه ۵۰۰۰ نفر افزایش می یابد و در تابستان، به دلیل آب و هوای کوهستانی که دارد جمعیت آن به ۱۰۰۰۰ نفر نیز می رسد.

نیاسر کاشان

نیاسر در گذشته روستایی باستانی بوده به طوری که در آثار به جای مانده از سده های ۶ و ۷ از این روستا نام برده شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته در مورد اسم این شهر، نیاسر واژه ای است متعلق به فارسی باستان که به معنای سایه و سرما بوده و با توجه به آب و هوای این شهر کاملا اسم با مسمایی است. در مقایسه با آب و هوای کاشان که هوایی گرم و خشک دارد، نیاسر آب و هوایی کوهستانی و خنک دارد و در گذشته مورد توجه پادشاهان ساسانی برای استراحت بوده است.

آثار تاریخی فراوان این شهر، حکایت از تاریخ قدیمی و پر فراز و نشیب دارد. از آثار باستانی و طبیعی نیاسر می توان به چهارطاقی نیاسر، آبشار نیاسر، گرمابه صفوی، پناهگاه زیرزمینی معروف به سوراخ رئیس، چنارهای کهنسال نیاسر و نیایشگاه مجاور آن (که اکنون به مسجد تبدیل شده) اشاره کرد. در ادامه توضیحاتی در مورد هریک از این جاذبه های نیاسر خواهیم داد که خود به تنهایی یکی از با صفاترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می شود.

چهارطاقی نیاسر

این بنای باستانی به جا مانده از اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوره ساسانی است و یکی از قدیمی ترین و سالم ترین چارطاقی های ایران است. این چارطاقی که به آتشکده ساسانیان نیز معروف است در شهر نیاسر و در حوالی چشمه اسکندریه واقع شده است. هرچند این بنا در نزد عوام به آتشکده معروف است اما پژوهشگران برای این چهارطاقی کاربری های مختلفی مثل نشانه راهیابی، بنای یادبود، آتشگاه و مقر بزرگان را محتمل می دانند. چهارطاقی نیاسر بر فراز صخره ای قرار گرفته و از دور خودنمایی می کند. این بنا به صورت اتاقی با اضلاع ۱۴*۱۴ به همراه یک گنبد ساخته شده است.

نیاسر کاشان

چشمه و آبشار نیاسر

چشمه ای تاریخی در نیاسر وجود دارد که به نام چشمه اسکندریه شهرت داشته و آبی زلال و بسیار خنک دارد. در حقیقت تمام تاریخ و قدمت و حیات این روستای باستانی مدیون وجود این چشمه بابرکت است. این چشمه چند متر پایین تر از چهارطاقی قرار دارد و از قدیمی ترین چشمه های شناخته شده ایران به شمار می رود. آبشار نیاسر که یکی از مشهورترین جاذبه های نیاسر است در واقع از همین چشمه تاریخی نشات می گیرد. در بدنه این آبشار می توان استلاکتیت ها و استلاکمیت های زیبایی را مشاهده کرد که به دلیل انحلال سنگ های آهکی، در طول سالیان دراز به وجود آمده اند و جلوه چشم نوازی به این آبشار بخشیده اند. آبشار نیاسر در فصل پاییز کمترین و در فصل بهار بیشترین مقدار آب را داراست.

نیاسر کاشان

 غار رئیس

غار نیاسر یکی از غارهای مصنوعی بوده که به دست انسان ایجاد شده و در گذشته به منظور اجرای اعمال مذهبی خاص مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهشگران قدمت این غار را به اوایل دوران پارت ها تخمین می زنند. این غار سه طبقه دارد و تونل ها، راهروهای تنگ و طولانی و چاه های متعددی در آن وجود دارد. عمق این چاه ها بحدی زیاد است که دسترسی به عمق چاه ها بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته امروزی ممکن نیست. غار نیاسر اسم های متعددی دارد و به نام های «غار رئیس»، «سوراخ ویس»، و «غایر ویس» شهرت دارد. این غار آنقدر پرپیچ و خم است که طی کردن کل مسیر بدون راهنما توصیه نمی شود.

Neyasar 4

حمام و آسیاب تاریخی

یکی دیگر از آثار تاریخی نیاسر حمام و آسیاب آبی است که پژوهشگران طبق تحقیقات صورت گرفته  و با توجه به نوع معماری به کار رفته در آن، قدمت آن را به دوران صفویه نسبت داده اند. معماری این حمام و نحوه انتقال آب به داخل حمام بسیار جالب و قابل توجه است. آب از آبشار نیاسر به وسیله کول های گلی به داخل هشت گوش و از آنجا به داخل حمام هدایت می شده و سپس به کل حمام انتقال می یافته است. سوخت این حمام هیزم بوده است. آسیاب آبی نیز با استفاده از آب آبشار به گردش در می آمده است. نحوه کار این آسیاب آبی به این صورت بوده که ابتدا آب در داخل تنوره هایی ذخیره و از آنجا از طریق کول باریکی با فشار روی چرخ آسیاب می ریخته و باعث به حرکت در آمدن سنگ آسیاب می شده است. از این آسیاب آبی برای آسیا کردن گندم و جو استفاده می کردند. معماری آسیاب مشابه حمام است و از لحاظ قدمت احتمالا به همان دوران تعلق دارد.

مراسم گلابگیری

شاید وقتی حرف از گلابگیری می زنیم تنها به شهر کاشان فکر می کنیم، اما جالب است بدانید که به علت موقعیت جغرافیایی خاص نیاسر، گل های محمدی آن، زودتر از نقاط دیگر کاشان به ثمر می نشینند. مراسم گلابگیری از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در این شهر برگزار می شود. اگر در این زمان به نیاسر سفر کردید علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی و باستانی این شهر، می توانید از مراسم زیبا و خوشبوی گلابگیری نیز دیدن کنید و چند شیشه گلاب به عنوان سوغات با خود بیاورید.

نیاسر کاشان

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۷/۵ - (۴۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×