بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
آرامگاه کمال الملک در نیشابور
جاهای دیدنی نیشابور

در سفر به نیشابور از کجاها دیدن کنیم ؟

۱۴ فروردین ۱۳۹۷ 19۱7,157

سفر همواره به مقصد رسیدن نیست و خوب است گاهی در مسیر سفر، پا را از پدال گاز اتومبیل برداشته و توقفی مختصر داشته باشیم. برای رسیدن به مقصد نباید عجول بود. گاهی مسیر می تواند بسیار جذاب تر از مقصد سفر باشد و تجربه ای ویژه را برای سفر به ارمغان بیاورد.

همه روزه و در تمام فصول سال سفرهای مختلفی به مقاصد مختلف در داخل کشور انجام می شود؛ برخی برای بازدید از اماکن تاریخی، راه اصفهان، شیراز، کاشان و شهر های این چنینی را در پیش میگیرند و بعضی افراد نیز برای بهره مندی از طبیعت در جاده های منتهی به شمال کشور، راهی سفر می شوند.

همچنین سفر های زیارتی بسیاری به قصد تشرف به حرم مطهر رضوی همه روزه انجام می شود که افراد بی شماری را برای پابوسی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) راهی جاده های مشهد کرده است.

سفر به نیشابور

از این رو مشهد، یکی از اصلی ترین مقصد سفرهای داخلی در تمام ایام سال بشمار آمده و همه روزه میزبان زائران و مسافران بسیاری است.

اما این موضوع را نیز باید دانست که در نزدیکی این شهر و در مسیر منتهی به مشهد، شهرهای بسیاری وجود دارد که می تواند مسیر سفر را بسیار دلچسب تر کرده و اگر از آنها مطلع باشیم، می توانیم از حضور در این شهر ها که تا کنون فقط مسیر عبور بوده، بیشترین استفاده و لذت را ببریم.

یکی از شهر های نزدیک مشهد و به عبارتی دیگر آخرین شهر مسیر جاده تهران به مشهد که از تاریخ، تمدن و طبیعت زیبایی نیز برخوردار است، شهر نیشابور بوده که در فاصله ۱۲۰ کلیومتری مشهد واقع شده است.

مشهد

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی جاذبه های گردشگری شهر نیشابور همراه باشید.

نیشابور دارای جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله، مناطق بکر و طبیعی، آرامگاه مشاهیر و عارفان بسیار و همچنین اماکن زیارتی بوده که در کنار فرهنگ و آداب و رسوم مردم فرهیخته این شهر، منطقه ای خاص را به وجود آورده است. این شهر دارای مناطق بکر زیادی است که جز رفتن و دیدن،  هیچ قلمی حق مطلب را نمی تواند آنطور که شایسته این شهر باشد ادا کند.

بوژان

در معرفی مناطق زیبای و طبیعی شهر نیشابور می توان به روستای بوژان اشاره کرد؛ در ۲۱ کیلومتری شمال شرقی نیشابور و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود ، روستایی وجود دارد که به عنوان یکی از جاذبه های با ارزش استان خراسان شناخته می شود، این روستا  به دلیل وجود طبیعت بکر و دیدنی، ساختار پلکانی و ویژگی های منحصر به فرد تاریخی، به مقصدی تماشایی برای گردشگران تبدیل شده است.

بوژان نیشابور

به هر گوشه ای از این منطقه که سر بزنید، جاذبه ای تازه، شما را غافلگیر می کند و رنگی تازه به سفر شما می دهد. کافی است زمانی را برای کشف تکه تکه این بهشت زمینی داشته باشید تا با دیدن هر جاذبه، آرامشی وصف ناپذیر سراسر وجودتان را فرا گیرد. در بوژان لحظه ای را تلف نخواهید کرد، چرا که دیدنی های زیادی بساط خود را در این روستا پهن کرده اند.

باغرود

در هنگام حضور در نیشابور، حتما زمانی را برای بازدید از منطقه سرسبز و زیبای باغرود در برنامه سفر خود بگنجانید و این طبیعت زیبا و رودخانه آن را از دست ندهید.

باغرود نیشابور

باغرود در ۱۲ کیلومتری نیشابور قرار گرفته و به دلیل برخورداری از آب و هوایی مناسب و دلپذیر و طبیعت بکر و چشم نواز، به یکی از ییلاقات پر طرفدار منطقه بدل شده و همه روزه، به ویژه در روزهای پایانی هفته، عده بسیاری از شهرهای دور و نزدیک به این منطقه می آیند و در کنار رودخانه جاری باغرود، تعطیلات آخر هفته خود را سپری می کنند.

آبشار بار

اگر میخواهید طبیعت بکر و دست نخورده ای را در مسیر سفر خود به مشهد تجربه کنید، بی شک باید در ۵۵ کیلومتری راه، از مسیر منحرف شده و به سمت رشته کوهای بینالود حرکت کنید.

آبشار بار نیشابور

در ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور، در میان دره های رشته کوه بینالود، شهری به اسم بار وجود دارد که آبشاری زیبا به همین نام در آنجا قرار گرفته است. این آبشار در احاطه کوه ها و باغ های گردو قرار گرفته و جلوه گر چشم انداز ناب طبیعت است. در اینجا، آب از دل کوه های بینالود بیرون می زند و آبشاری به طول بیش از ۳۰۰ متر را به وجود آورده است. در ادامه این آبشار، رودخانه ای به طول ۲۰ کیلومتر شکل گرفته که در طول مسیر، آب چشمه سارهای زیادی به آن وارد می شود. اگر دوست دارید در سفر به این شهر، چشم اندازهایی سرسبز و بی نظیر را ببینید، حتما به این روستا سری بزنید، چون در آن به غیر از این آبشار، باغات میوه زیادی هم هست که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

آبشار گرینه

برای دیدن این آبشار تماشایی، باید به ۴۰ کیلومتری شمال شرقی نیشابور بروید. در آنجا روستایی به اسم گرینه هست که آبشاری زیبا را در دل خود جای داده است. این آبشار در شمال روستا قرار دارد و اگر به دره رودخانه بروید در جایی که رودخانه به دو بخش شمالی و شرقی منشعب می شود، آبشار تماشایی گرینه در بخش شمالی رودخانه در جلوی چشمتان است. این روستا با اینکه چندان مورد توجه گردشگران نیست اما وجود رودخانه ای پر آب، باغات سرسبز و این آبشار، از آن منطقه ای تماشایی ساخته است.

گرینه نیشابور

آرامگاه خیام

خیام، شاعر، ستاره شناس و ریاضی دان معروف ایرانی است که آرامگاهش در شهر نیشابور، تبدیل به یکی از پربازدید ترین جاذبه های این شهر شده است. این آرامگاه در باغی قرار دارد که در هنگام حیات این شاعر، محل زندگی اش بوده است. همین که به داخل این باغ وارد می شوید تندیس زیبایی از خیام را می بینید و بعد از مدتی قدم زدن در میان درخت های سرسبز و سر به فلک کشیده شده، به محل آرامگاه می رسید. عمارت آرامگاه توسط استاد سیحون ساخته شده و طراحی آن به گونه ای است که شکوفه های درختان اطراف، در هنگام بهار بر روی آرامگاه می ریزد. بر روی این عمارت،  بیست بیت از اشعار این شاعر در کتیبه های لوزی شکل با خطی خوش نوشته شده است.

آرامگاه خیام در نیشابور

باغ قدمگاه

در ۲۴ کیلومتری نیشابور، کمی آنطرف تر از جاده نیشابور- مشهد، جایی در دامنه های جنوبی کوه بینالود و مشرف به دشت نیشابور، مکانی مقدس به اسم باغ قدمگاه وجود دارد. علت نامگذاری این باغ به اسم قدمگاه این است که در آن سنگی سیاه وجود دارد که بر روی آن دو ردپا دیده می شود. این ردپاها را به امام رضا (ع) نسبت می دهند. برای همین موضوع، زوار زیادی که برای زیارت حرم امام رضا (ع) عازم مشهد هستند، در مسیرشان برای دیدن این سنگ به این باغ می روند. باغی که امروز در این محل می بینید در زمان صفوی ساخته شده و تماشای معماری کوشک هشت ضلعی داخل آن حتما برایتان جالب خواهد بود.

قدمگاه نیشابور

غار سر نی

برای بازدید از غار «سر نی»  باید به روستای درخت جوز در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور در مسیر جاده نیشابور – قوچان بروید. این روستا طبیعت بکری دارد که به خصوص در فصل پاییز هزار رنگ، زیبایی چشم نوازی پیدا می کند. در این دره، یک درخت چنار کهنسال وجود دارد که بیش از ۴۰۰ سال قبل کاشته شده و در پاییز تماشای برگ های یکدست رنگی اش از جاذبه های سفر به این دره است. اگر راه این دره را در پیش بگیرید، در زیر یالی که به قله بینالود می رسد این غار آبی را پیدا می کنید. غاری که می گویند بزرگ ترین غار آبی خراسان است. نکته قابل توجه این است که در اینجا فقط می توانید از قسمت ابتدایی غار بازدید کنید، چون در ادامه غار حوضچه آبی وجود دارد که اجازه پیشروی بیشتر به داخل غار را نمی دهد.

غار سر نی نیشابور

دهکده چوبی

روستایی چوبی در ایران است که توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است و از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور به شمار می‌رود. مسجد چوبی بی‌نظیری که در این دهکده قرار دارد نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر‌به‌فرد است.

دهکده چوبی نیشابور

گفته می‌شود، این مسجد به گونه‌ای ساخته شده که تا صدها سال آسیبی نمی‌پذیرد و حتی تا هشت ریشتر زلزله را نیز می‌تواند تحمل کند. مناره‌ها در سقف به‌گونه‌ای اتصال دارند که در داخل مسجد ستونی وجود ندارد. در ساختمان و تزیینات داخلی، از چوب‌های مختلف درختان مثمر و غیر مثمر مانند انواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نورپردازی ویژه مجموعه و هارمونی ویژه‌ای از رنگ‌های شاد، در شب‌ها جلوه خاصی دارد.

آرامگاه عطار نیشابوری

یکی دیگر از دیدنی های شهر نیشابور، مدفن «شیخ فریدالدین عطار»، شاعر، عارف و ادیب ایرانی است که در قرن هفتم هجری توسط «یحیی ابن صاعد» برپا شده است. این آرامگاه که در محله باستانی شادیاخ نیشابور در خیابان عرفان کنونی قرار گرفته است، سالانه میزبان علاقه‌مندان به ادب،  معماری و فرهنگ ایرانی است.

آرامگاه عطار در نیشابور

در سال ۱۳۴۱ شمسی، انجمن آثار ملی، بنای ویران شده را مرمت و بازسازی کرد و با کاشی‌های الوان آن را به شکلی زیبا آراست. کاشی‌کاری‌های گنبد عطار، مزین به گل‌وبوته و نقوش هندسی و کتیبه کوفی و معلقی به رنگ‌های سبز ، زرد ، لاجوردی و سفید است.

مقبره کمال الملک

مقبره کمال الملک در جوار آرامگاه  شاعر معروف پارسی، شیخ عطار نیشابوری قرار گرفته است و مدفن محمد غفاری معروف به  کمال الملک، بزرگ‌ترین نقاش کشور، در سده اخیر و از پرنفوذترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران در دوران قاجار است.

آرامگاه کمال الملک در نیشابور

آرامگاه کمال‌الملک نیز مانند آرامگاه خیام توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی شده و طراحی آن در هماهنگی با آرامگاه عطار نیشابوری نقش مهمی در تاکید بر ارزش‌های فرهنگ ایرانی در این مکان داشته است.

مسجد جامع

مسجد جامع نیشابور با معماری و بنایی به سبک دوره تیموری در سال ۸۹۹ هجری ساخته شده که در قسمت مرکزی شهر نیشابور و در خیابان امام خمینی این شهر واقع شده است. این بنا به صورت چهار ایوانی با ایوان‌های بلند و تزییناتی همچون کاشی‌کاری‌های معرق و هفت رنگ و کتیبه‌هایی با خط نسخ و ثلث و کوفی به رنگ طلایی ساخته شده است. مسجد جامع نیشابور به عنوان بزرگترین مسجد نیشابور و همچنین قدیمی‌ترین سازه این شهر که کاربری‌اش تغییر نکرده است، در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ هجری خورشیدی و با شماره ۳۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای شاه عباسی

این کاروانسرا مربوط به دوران صفویه می‌باشد و هم‌اکنون به عنوان موزه کار می‌کند که در مرکز شهر در حاشیه جنوبی خیابان امام خمینی (ره) و نزدیک به میدان خیام قرار دارد. فرم بنای کاروانسرا از نوع چهار ایوانی با پلان مربع شکل می‌باشد و از لحاظ وضع بنا، دیوارها، ایوان‌ها و سقف غرفه‌ها از آجر، به صورت ضربی، با ملات گچ و ماسه و سنگ لاشه، در پی بنا، ساخته شده و روکار آن‌ها در تعمیرات مکرر بازسازی شده است.

نیشابور شهری دیرینه

نیشابور شهری زیبا و اصیل است که شاید روزگاری بسیار پیش از این مهمترین شهر خراسان بزرگ به شمار می آمد. شاید به همین دلیل هم باشد که مقبره ی افراد بزرگی همچون عطار یا خیام در این شهر قرار گرفته است. شهر نیشابور شهر بزرگان بوده است. البته نه تنها از جهت دانش و علم و ادبیات بلکه از لحاظ رونق شهری و شور اجتماعی نیز شهر نیشابور در جایگاه والا و ارزشمندی قرار داشته است. شاید همین اهمیت و رونق هم سبب شده باشد که لشگریان مغول با شدت و حدّت بیشتری به آن حمله کنند. این شهر در اثر حمله ی مغول با خاک یکسان شد اما زمان طولانی نگذشت که دوباره مردم به آن شهر روی آوردند و شهر را دوباره ساختند. شاید موقعیت جغرافیایی شهر و شرایط آب و هوایی و اقلیمی آن سبب می شد که مردم راضی به ترک شهر یا گذشتن از آن خاک نشوند. برخی دیگر از شهرها بعد از نابودی برای سالیان طولانی خالی از سکنه بودند. اما نیشابور تماشایی از همان زمان رونقی دوباره پیدا کرد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۷/۵ - (۱۱۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. nemidonam

    نیشابور از لحاظ سبزی و ادویه و محصولات گیاهی خیلی عالی هست
    همه اینها رو در فروشگاه تک کارت قرار دادم و میتونید با خیال راحت خرید کنید
    http://www.takkart.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×