» جهانگردی » وان » معرفی شهر وان ترکیه؛ ۰ تا ۱۰۰ شهر وان که باید بدانید!‏
معرفی شهر وان ترکیه
وان

معرفی شهر وان ترکیه؛ ۰ تا ۱۰۰ شهر وان که باید بدانید!‏

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ 5۴694

سال‌های بسیاری است که ایرانیان برای یک سفر خارجی کم هزینه و پر توشه به شهر وان ترکیه سفر می‌کنند. این شهر که در شرقی‌ترین بخش ترکیه و با فاصله نسبتا ناچیزی از روستاهای مرزی ایران قرار دارد، یکی از پرطرفدارترین محل اجتماع ایرانیان است. خواننده‌های بسیاری نیز تور کنسرت خود را به دلیل دسترسی راحت‌تر مخاطبان ایرانی به شهر وان، در این شهر برگزار می‌کنند. اما گفتنی‌ها از این شهر به همین اندک ختم نمی‌شود؛ اگر به خواندن جزئیات بیشتری از این شهر توریستی ترکیه علاقه‌مندید تا قبل از سفر به وان اطلاعات کاملی داشته باشید، تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

فهرست این مطلب

آشنایی مختصر با شهر وان ترکیه

نکته پررنگ در معرفی شهر وان ترکیه، تاریخی بودن و زیبایی بی حد وحصر این شهر است. قدمت شهر وان را بالغ بر ۳۰۰۰ سال گزارش می‌کنند که به همین واسطه گنجینه‌های تاریخی ارزشمندی را در دل خود جای داده است. از مشخصات شهر وان در ترکیه، به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان این شهر می‌توان اشاره کرد. در کنار این جاذبه‌ها، تفریحات متنوع و بازارهایی که قیمتی ارزنده به‌ویژه برای ایرانی‌ها دارند، سبب جذب گردشگران به شهر وان شده است. اگرچه این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. با این‌حال، می‌توان آب و هوای شهر وان ترکیه را معتدل و آن را یک شهر چهار فصل دانست.

شهر وان کجاست؟

این شهر همانطور که روی نقشه شهر وان ترکیه هم قابل مشاهده است، در ساحل شرقی دریاچه وان و منتها الیه شرقی استان وان ترکیه قرار دارد. جمعیت شهر وان ترکیه تنها به ۳۷۰ هزار نفر می‌رسد و مساحت شهر وان ۱۹۳۸ کیلومتر مربع است. اگر از مسیر دریاچه تنها ۵ کیلومتر به سمت ایران حرکت کنید، به شهری در دل کوه خواهید رسید که زیبایی آن حتی در شب نیز شما را مسحور خود خواهد کرد. تعریف بلوار اصلی وان که از یک سر آن به سر دیگر شهر می‌رسد را حتما شنیده‌اید. در خاطرات تمام کسانی که به شهر وان سفر کرده‌اند، اشاره به این بلوار وجود دارد.

یکی از نکات قابل توجه دیگری که در معرفی شهر وان به چشم می‌آید، فراوانی کردها در این ناحیه است. این شهر در واقع یکی از مناطق کردنشین است نه ترک‌نشین! مانند فرهنگ غالبی که در ترکیه وجود دارد، تردد گربه‌ها و تعداد زیاد آن‌ها در گوشه و کنار شهر، آزاد است. حتی می‌توانید در یکی از میدا‌ن‌های وان، تندیسی از گربه را نیز مشاهده کنید.

چطور خودمان را به شهر وان برسانیم؟

خوشبختانه به دلیل نزدیکی شهر وان ترکیه به ایران، گزینه‌های زیادی برای سفر به این شهر روی میز است. می‌توان با استفاده از ماشین شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما به این شهر سفر کرد. در این بخش از معرفی وان ترکیه به بررسی انواع این روش‌ها می‌پردازیم.

تور وان

رزرو تور وان یکی از کارهایی است که برای سفر به این شهر می‌توان انجام داد. در اقامت ۲۴ این تور با قیمت‌ها و امکانات متفاوتی ارائه می‌شود که دست گردشگران را برای انتخاب باز می‌گذارد. تور وان معمولا با نظر به عوامل متعددی نظیر تعداد روز و شب‌های اقامت، شیوه سفر(هوایی، زمینی)، نوع هتل (۵ستاره، ۴ستاره، هتل آپارتمان و…)، وعده‌های غذایی‌ (صبحانه، ناهار، شام)، برنامه تفریحی و… قیمت‌های مختلفی دارد. با بررسی آفرهای سایت اقامت ۲۴ می‌توانید ارزانترین تور وان را با بهترین خدمات، رزرو کنید. نکته بسیار مهم، توجه به مدت اعتبار پاسپورت و نیز در دست داشتن جواب منفی تست کرونا و دریافت کد HESS است.

مسیر زمینی

اینکه از کدام شهر ایران، عازم شهر وان هستید زیاد تفاوتی نمی‌کند. سه مسیر برای رسیدن به شهر وان وجود دارد که هر کدام را بسته به نزدیکی به مبدا سفر می‌توان انتخاب کرد. این مسیرهای مرزی عبارتند از:

  • مسیر مرز سرو (اسندره)
  • مسیر مرز رازی (کاپیکوی)
  • مسیر مرز بازرگان (گورباغ)

نزدیک‌ترین مسیر به شهر وان ترکیه، مسیر مرزی رازی است. برای این سفر باید خود را به شهر تبریز رسانده و از آن‌جا عازم خوی شوید. به خاطر بسپارید که قبلا این مرز از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر باز بود و باید در این بازه زمانی حتما خود را به مرز ‌می‌رساندید اما اخیرا این محدودیت برداشته شده و شبانه روزی است.

برای سفر از مسیر مرز سرو نیز از شهر ارومیه و بدون محدودیت زمانی می‌توانید راهی شهر وان شوید. طولانی‌ترین مسیر تا وان را مرز بازرگان دارد. دلیل این موضوع، ترانزیتی بودن این مرز است. این مرز علی‌رغم آنکه ۲۴ ساعته فعالیت دارد، اما یکی از شلوغ‌ترین مرزهای کشور به شمار می‌آید. مرز بازرگان برای سفر با ماشین شخصی بسیار مناسب است.

وسایل حمل و نقل عمومی

برای سفر به شهر وان ترکیه با سیستم نقلیه عمومی، شما می‌توانید یکی از مسیرهای زیر را بر اساس نزدیکی و یا هزینه آن، انتخاب کنید:

مسیر تهران-تبریز-خوی-وان

نزدیک‌ترین شهر مرزی ایران به وان، شهر خوی است. بنابراین کسانی که از تهران قصد عزیمت به وان دارند، می‌توانند بلیط اتوبوس تبریز را تهیه کنند. ماشین‌های شخصی و ون‌هایی در شهر تبریز حضور دارند که شما را به شهر خوی و از آن‌جا به وان منتقل می‌کنند.

مسیر تهران-خوی-مرز رازی-وان

خود را به ترتیبی که شرح آن گفته شد به خوی برسانید. از شهر خوی، تاکسی‌هایی برای انتقال شما به مرز رازی منتظرند. از مرز رازی به سمت شهر وان نیز در اکثر ساعات روز، ون‌ها آماده جابه‌جا کردن مسافران هستند.

مسیر تبریز-خوی- وان

از هر شهری در ایران می‌توانید با رساندن خود به تبریز و سپس راهی شدن به سمت خوی، خود را به شهر وان برسانید. در تبریز برخی از ون‌ها مسافران را مستقیم تا شهر وان ترکیه جابه‌جا می‌کنند.

ترکیب مسیر هوایی-زمینی

اگر در شهرهای مرکز و جنوبی ایران ساکن هستید، بهترین انتخاب برای شما سفر هوایی تا تبریز یا ارومیه است. از آن‌جا به بعد می‌توانید با هر یک از وسایل نقلیه عمومی اتوبوس، تاکسی یا ون، خود را به خوی برسانید. سفر از خوی به شهر وان نیز مشابه روش‌های بالاست.

ماشین شخصی

این سبک سفر معمولا مورد علاقه افرادی است که زیاد در قید و بند برنامه‌ریزی و چارچوب‌های خاص نیستند. سفر با ماشین شخصی فرصت سرک کشیدن به نقاطی خارج از محدوده و گاه ناشناخته را فراهم می‌کند. البته پیش از انتخاب این روش، باید بدانید که این سبک سفر کار آسانی نیست. برای سفر به وان با ماشین شخصی، باید گواهینامه بین‌المللی تهیه و پلاک ماشین را نیز کاپوتاژ کنید. اگر قبلا این کارها را انجام داده‌اید تا یکسال کاپوتاژ‌ آن اعتبار دارد. کافی است به مرز بازرگان رفته و از آن‌جا راهی شهر وان ترکیه شوید.

به خاطر بسپارید اگر از سفر پیشین شما کمتر از ۳ ماه می‌گذرد، در صورت پر بودن باک ماشین، سوخت شما به عنوان قاچاق تلقی شده و باید هزینه آن را به نرخ ترکیه قبل از ورود به مرز، با نرخ ترکیه پرداخت کنید.

تاریخچه شهر وان

معرفی کامل شهر وان بدون مرور و ورق زدن تاریخچه این شهر، شدنی نیست. شهر وان در روزگار قبل از میلاد مسیح، به عنوان پایتخت قلمرو پادشاهی اوراتو شناخته می‌شد. دیری نپایید که پادشاهی اسپورکان ارمنی در این منطقه قوت گرفت و از آن زمان به بعد محلی برای سکونت ارامنه شد. قرن‌ها بعد، حدود نیمه اول قرن ۱۵ میلادی بین امپراطوری عثمانی و صفوی نزاعی درگرفت و شهر وان در سال ۱۵۰۲ به صفویان واگذار شد. این موضوع ترکیب آیینی و مذهبی شهر را تغییر داد و اغلب مردم به دین اسلام روی آوردند. سرانجام با مشخص شدن مرز ایران و ترکیه در سال ۱۵۵۵، وان برای همیشه بخشی از کشور ترکیه شد.

تاریخچه شهر وان و تصویری از یک بنای تاریخی

اطلاعات مهم در خصوص شهر وان

برای سفر به هر مکان جدید و شاید ناشناخته، آگاهی و داشتن اطلاعات کافی از زبان، آداب و رسوم، شماره تماس‌های ضروری و… می‌تواند بسیار کمک‌کننده و موثر باشد. برای معرفی کامل شهر وان ترکیه برخی از اطلاعات مهم این شهر را مرور می‌کنیم که عبارتند از:

اطلاعات عمومی

اختلاف ساعت این شهر با تهران تقریبا ۱ ساعت و نیم عقب‌تر است. واحد پولی آن مانند ترکیه لیر بوده و زبان اصلی مردم آن ترکی استانبولی است. دین رسمی شهر وان اسلام است. از سوغاتی‌های شهر وان می‌توان به انواع قالی و گلیم، شیرینی‌ها و تنقلات ترکی اشاره کرد.

قوانین شهر وان ترکیه

قوانین و مقررات در این شهر دقیقا مشابه با سایر شهرهای ترکیه است و به دلیل جو صمیمی و گرم آن، امنیت نسبتا خوبی در این شهر برقرار است.

شماره تماس‌های ضروری

همیشه در سفرهای خارجی سعی کنید شماره تماس‌های ضروری را در گوشی همراهتان ذخیره کنید. این کار، آمادگی و سرعت واکنشی شما را در زمان بروز حادثه بالا می‌برد.

کد شماره گیری ترکیه ۹۰+
پیش شماره وان ۴۳۲
پلیس ۱۵۵
آمبولانس ۱۲۲
آتش نشانی ۱۱۰

عبارت‌های کاربردی در سفر به شهر وان ترکیه

توانایی برقراری ارتباط، یکی از اصول اولیه تعامل انسان‌هاست. موفقیت در گرفتن ارتباط خوب با اهالی منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، خاطرات سفر را دلچسب‌تر می‌کند. برای سفر به شهر وان این لیست را از حفظ کنید.

فارسی تلفظ ترکی
سلام SELAM Selam
خداحافظ HOSH-CHA-KAL Hoşçakal
متشکرم TE-SHE-KOR EDERIM Teşekkür ederim
لطفا LUTFEN Lütfen
متوجه نمی شوم SIZI ANN-LA-MA-YOR-UM Sizi anlamıyorum
قیمتش چقدره؟ NAY KADAR Ne kadar?
ببخشید AFFEDARSIN-IZ Afedersiniz
بله EVET Evet
خیر HAYER Hayır
نمی دانم BILL-ME-YOR-UM Bilmiyorum
اکی TAMAM Tamam

فرهنگ و آداب و رسوم مردم وان ترکیه

آداب و رسوم مردمان هر کشوری با کشور دیگر تفاوت‌های فراوانی دارد. این تفاوت‌ها در شهرهای یک کشور نیز دیده می‌شود که اصل زیبایی آداب و رسوم در همین تنوع و رنگارنگی است. یکی از تفریح‌های اصلی مردم شهر وان خوردن غذا به ویژه صبحانه است. ساعت‌های طولانی گرد میزی که وعده غذایی‌شان را میل کرده‌اند، می‌نشینند و با هم گفت و شنود می‌کنند. به همین دلیل وعده صبحانه در این شهر بسیار مفصل برگزار می‌شود. در زمان دیدار و احوالپرسی با یکدیگر، دست دادن از رسومی است که به جا می‌آورند. همچنین هدیه دادن به مهمانان از دیگر آداب پسندیده این مردمان است.

آداب و رسوم رقص رایج در بین مردم شهر وان

آب و هوای شهر وان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. نزدیکی به دریاچه‌ای به وسعت و پرآبی دریاچه وان، اعتدال را به هوای این شهر هدیه می‌کند و خبری از سوز و سرمای طاقت فرسا در آن نیست. فصل بهار و پاییز این شهر بسیار دلپذیر و معتدل است و رگبارهای بهاری را می‌توان انتظار داشت. تابستان‌های وان، گرمای مطلوب و بی آزاری دارد و زمستان نیز بارش برف با تمام زیبایی‌اش، چهره شهر را تغییر می‌دهد. حداقل دما در زمستان به ۴- درجه سانتیگراد و بیشینه دمایی در تابستان ۲۹ درجه سانتیگراد گزارش می‌شود. بنابراین حتی سفر در تابستان به این شهر نیز برای ما ایرانی‌ها دلپذیر و مطبوع است.

بهترین فصل آب و هوایی برای سفر به شهر وان

حمل و نقل درون شهری وان

شهر وان ترکیه، شهر خیلی بزرگی نیست. از این‌رو، توقع سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته از آن را از ذهنتان دور کنید. به غیر از تاکسی که در همه جای دنیا متداول است، ون‌هایی به نام دلموش نیز در این شهر به مسافران خدمات ارائه می‌کنند. امتیاز دلموش نسبت به تاکسی این است که با پرداخت هزینه کمتر می‌توانید در شهر و یا مسیرهای بین شهری تردد کنید. تاکسی‌های شهر وان با تاکسی‌متر کار می‌کنند و به دلیل نرخ بالای بنزین در ترکیه، جزو وسایل نقلیه گران‌قیمت محسوب می‌شوند. بنابراین اگر به فکر یک سفر اقتصادی هستید، ما استفاده از دلموش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در شهر وان از کجا دیدن کنیم؟

وان جاهای دیدنی و تفریحی کم ندارد، بنابراین سعی کنید از زمان سفر خود به این شهر حداکثر استفاده را بکنید. برخی از معروف ترین جاهای دیدنی وان عبارتند از:

دریاچه وان

دریاچه وان که آن را دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه می‌نامند، در واقع خواهر دوقلوی دریاچه ارومیه ایران است. با این تفاوت که در ایران دیگر اثری از شکوه و طراوت این دریاچه باقی نمانده است. اما در آن سو، دریاچه وان با منظره‌ای خیره‌کننده در اقلیمی سبز و رویایی، خودنمایی می‌کند. در این دریاچه امکان شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری وجود دارد.

قلعه وان

این قلعه باستانی که پیکره‌ای سنگی دارد، قدمتش به آغاز پیدایش شهر وان باز می‌گردد و یکی از بزرگترین قلعه‌های سنگی به شمار می‌آید. از آن‌جا که فضای داخل این قلعه به موزه اختصاص پیدا کرده است، برای ورود به آن باید بلیط ورودی به ارزش ۱۰ لیر ترکیه تهیه کنید.

مرکز خرید وان اِی وی ام VAN AVM

این مرکز خرید در بلوار اصلی شهر وان، یعنی بلوار جمهوری قرار گرفته است. بنابراین، دسترسی به آن بسیار آسان است. مرکز خرید AVM از سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد و ظرف این مدت کوتاه توانسته محبوبیت فراوانی در میان گردشگران و اهالی شهر وان ترکیه به دست آورد.

جزیره آکدامار و کلیسای ارمنی

آکدامار دومین جزیره بزرگ واقع در دریاچه وان است که در فاصله ۳ کیلومتری از ساحل آن واقع شده است. این جزیره یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ترکیه یعنی کلیسای آکدامار Akdamar Church را در خود جای داده است. طبیعت جزیره در کنار معماری زیبای این کلیسای تاریخی، روز شما را خواهد ساخت.

دریاچه وان ترکیه

از شهر وان سوغاتی چی بخریم؟

فرهنگ خرید سوغاتی، در تمام دنیا به ویژه در میان ایرانیان سنت زیبا و پسندیده‌ای است. اینکه به عزیزانی که در سفر همراه ما نبوده‌اند، نشان دهیم که در خاطر ما عزیز و ماندگارند. در شهر وان نیز سوغاتی‌های متنوع و ارزشمندی می‌توان تهیه کرد که معروفترین سوغاتی وان عبارتند از:

قالیچه و گلیم

یکی از صنایع دستی مردمان بومی این شهر، بافت قالیچه و گلیم است. طرح‌های نقش بسته بر این آثار، خاص و بومی این منطقه بوده و زیبایی ویژه‌ای دارد.

ظروف سرامیک و سفال

دست‌سازه‌های گلی و سفالی از دیرباز در میان اقوام گوناگون مرسوم بوده است. مردم وان نیز ظروف سفالی و سرامیکی زیبایی را با نگاه هنری خود خلق می‌کنند که برای سوغاتی بسیار مناسب است.

چشم نظر

در همه شهرهای ترکیه چشم‌نظر به عنوان سوغاتی اصلی شناخته می‌شود. در تمامی بازارها، خانه‌ها، دکه‌ها، قهوه‌خانه‌ها تعداد زیادی از این چشم نظر را می‌توان دید.

خوشمزه‌جات

اگر از افرادی هستید که همیشه خوراکی‌ها جور دیگری چشمتان را می‌گیرد، شهر وان انتخاب‌های زیادی برای شما دارد. از گردو، عسل و پنیر محلی گرفته تا چای و قهوه ترکی را می‌توانید در بساط بازاری‌های این شهر پیدا کنید.

سوغاتی شهر وان

در شهر وان ترکیه غذا چی بخوریم؟

شهر وان، شهر شکموهاست. چرا که هر طرف که سرتان را بگردانید، بوی غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه شما را وسوسه می‌کند. به طور کلی، ترکیه یکی از کشورهایی است که توریسم غذایی در آن رونق بسیار خوبی دارد و شهر وان نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از غذاهای محلی وان که در این شهر شهرت جهانی دارند عبارتند از:

کوفته های ترکی

شهر وان، دارای تنوع بالایی از کوفته‌های ترکی است که عطر و مزه بی‌نظیری دارند. در زبان ترکی به کوفته، «کوفته مامان» نیز گفته می‌شود. این غذا معمولا با فلفل سبز و گوجه فرنگی تهیه شده و شباهتی به کتلت گوشت ایرانی دارد.

لاهماجون Lahmacun

این غذا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی است که شباهت آن به پیتزا زیاد است. از این رو به آن پیتزای ترکی هم گفته می‌شود. اگر به شهر وان سفر کردید، حتما یک بار طعم این غذا را امتحان کنید. مواد تشکیل‌دهنده این غذا عبارتند از: گوشت چرخ‌کرده، پیاز و گوجه و جعفری و سبزیجات معطر خرد شده و از ادویه‌ها، آویشن و فلفل و دارچین و زردچوبه و نمک.

کومپیر Kumpir

این غذا در واقع نوعی سیب‌زمینی شکم‌پر است. پس از اینکه سیب زمینی را می‌پزند، شکمش را خالی کرده و با موادی چون نخود فرنگی، ذرت، کاهو، خیارشور، زیتون سیاه و سبز، سوسیس و سس پر می‌کنند. در انتها روی آن پنیر پیتزا ریخته و مدت کوتاهی در فر می‌گذارند.

امام بایلدی imam bayildi

ایمام بایلدی نیز بادمجان شکم‌پری است که طرفداران بسیار زیادی دارد. بادمجان یکی از صیفی‌جات خوشمزه است که تقریبا هر غذایی با آن به ذائقه اکثر افراد خوشایند است. درون شکم بادمجان را با گوشت قرمز ریش شده و پیاز و جعفری و فلفل و گوجه تفت داده شده پر می‌کنند.

غذای لاهماجون شهر وان

رستوران های معروف شهر وان

نشستن در رستوران و سفارس غذا دادن جدای از پرستیژ و لذتی که در آن هست، راحتی ظرف نشستن بعد از غذا را نیز با خود به همراه دارد. اما چه کسی است که منکر اهمیت خوردن غذای خوب در رستوران خوب شود؟ برخی از بهترین رستوران های وان عبارتند از:

رستوران Sütçü Fevzi

این رستوران تنها وعده صبحانه را سرو می‌کند اما کافی است تنها یک‌بار در آن صبحانه میل کنید. طعم بی‌نظیر صبحانه را برای اولین و آخرین بار، در این رستوران به طور واقعی لمس خواهید کرد.

رستوران Kervansaray

این رستوران علاوه بر طعم خوشمزه و دلچسب غذاهایش،‌ به دلیل محیط دنج، سنتی و زیبا، همچنین قیمت منصفانه غذاها، طرفداران بسیاری دارد. قرار گرفتن این رستوران در بلوار جمهوری، دسترسی به آن را آسان می‌کند.

رستوران Kebabistan

رستوران کبابستان، رستورانی سنتی و محلی است که انواع کباب و غذاهای محلی را می‌توان با طعمی بی‌نظیر و دوست‌داشتنی در آن سفارش داد. پرسنل رستوران در کمال خوش‌رویی و احترام پذیرای مهمانان و گردشگران هستند.

رستوران Aişe

رستوران عایشه، رستورانی محلی است که توسط زنان بومی کرد و ترک اداره می‌شود. همه روزه انواع غذاهای محلی با موادی تازه، توسط آشپزانی حرفه‌ای طبخ و روی میز مهمانان سرو می‌شود.

رستوران Aise وان،تصویری از نمای داخلی با میز سرو غذا

در شهر وان کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در شهر وان ترکیه جای هیچ نگرانی نیست. به لطف سفرهای متعدد گردشگران به این شهر، امکانات اقامتی این شهر بسیار گسترده و قابل قبول است. رزرو هتل وان از طریق بررسی بخش هتل سایت اقامت ۲۴ یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای اقامتی آرام و رضایت‌بخش است. برخی از هتل های معروف شهر وان که می توانید برای رزرو هتل زیر نظر داشته باشید عبارتند از:

  • هتل های ۵ ستاره

هتل دابل تری بای هیلتون، هتل الیت ورلد

  • هتل‌های ۴ ستاره

هتل ریفُرم وان، هتل رامادا

  • هتل‌های ۳ ستاره

هتل گرند وان، هتل یاقوت وان

جمع بندی

در این فرصت کوتاه سفری به شهر وان داشتیم و معرفی شهر وان را با همه تنوع و جاذبه‌هایش با هم مرور کردیم. با آداب و رسوم، ذائقه‌ها و صنایع دستی مردمان این دیار آشنا شدیم. اکنون اگر قصد سفر به شهر وان ترکیه را داشته باشید، خیالتان از بابت همه چیز راحت است. فکر می‌کنید چه ناگفته‌ای از شهر، جا مانده است؟

سؤالات متداول

شهر وان در کدام کشور است؟

شهر وان در شرقی‌ترین بخش کشور ترکیه و نزدیک مرز ایران قرار دارد.

در شهر وان چه بپوشیم؟

اگر در بهار و تابستان به این شهر سفر می‌کنید، حتما عینک دودی، کرم ضد آفتاب و لباس آستین بلند همراه ببرید. اگرچه در روز هوا بسیار عالی است، اما شب‌ها کمی خنک می‌شود. در فصل پاییز و زمستان هم حتما لباس‌های گرم بپوشید.

زبان شهر وان ترکیه چیست؟

زبان رسمی مردم این شهر، ترکی استانبولی است.

فاصله شهر وان تا استانبول چقدر است؟

بسته به مسیر انتخابی بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر

فاصله شهر وان تا مرز ایران چقدر است؟

فاصله وان تا مرز رازی، تقریبا ۱۰۰ کیلومتر است.

شهر وان ترکیه فرودگاه دارد؟

شهر وان فرودگاه دارد؛ اما این فرودگاه امکانات یک فرودگاه بین‌المللی را ندارد و در گرید محلی فعالیت می‌کند. از این رو پروازی از کشورهای دیگر به سمت این شهر انجام نمی‌شود. اما از سایر شهرهای ترکیه نظیر استانبول، ازمیر، آنکارا و... می‌توان به این شهر، سفر هوایی داشت.

آیا برای رفتن به شهر وان پاسپورت لازم است؟

بله، این سفر یک سفر خارجی محسوب می‌شود و برای آن باید پاسپورت شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

شهر وان ترکیه دریا دارد؟

خیر، این شهر دسترسی به دریا ندارد. برای شنا و دیگر تفریحات آبی می‌توان از دریاچه وان بازدید کرد.

شهر وان ترکیه دیسکو دارد؟

بله، یکی از تفریحات شبانه در شهر وان، رفتن به دیسکوهای پرانرژی و همیشه زنده این شهر است. برنامه‌های بسیار هیجان‌انگیزی برای جوانان و علاقه‌مندان به موسیقی در دیسکوهای شهر اجرا می‌شود.

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. امیر توکلی

    با سلام
    فقط نکته ایی که هست اینکه حدود سه،چهار ماهی هست مرز رازی(قطور) شبانه روزی شده است.. و محدودیت قبل رو ندارد

    • علیرضا قانع

      سلام امیر جان
      خیلی لطف کردی از اطلاعاتی که دادی؛ اطلاعات مقاله رو بروز کردم

  2. حامد

    درودبرشما اطلاعات کامل وجامعی بود چون بنده چندین بار به این شهر سفر کردم و مقایسه کردم اطلاعات عالی بود ممنونم ازشما.

    • علیرضا قانع

      سلام و درود وقت شما بخیر
      خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×