» جهانگردی » وان » دریاچه وان ترکیه کجاست؟ آدرس، عکس و تفریحات
دریاچه وان ترکیه کجاست؟ آدرس، عکس و تفریحات
وان

دریاچه وان ترکیه کجاست؟ آدرس، عکس و تفریحات

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 37۰3,045

در شرقی ترین قسمت ترکیه نزدیک به مرز ارمنستان در شهر وان پدیده ای زیبا و خارق العاده به نام دریاچه وان ترکیه جا خوش کرده است. این دریاچه تکتونیکی که ۶۰۰ هزار سال پیش بر اثر فرونشست پوسته عظیم زمین و تکانه های گسل ها ایجاد شده است، چشم انداز بسیار زیبایی به این منطقه از استان وان ترکیه بخشیده است. دریاچه وان دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه و یکی از جاهای دیدنی وان است. تقریبا ۴۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در ارتفاع ۱۷۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این دریاچه فاقد خروجی است و از این نظر هم تراز با دریاچه ارومیه در ایران و دریاچه سوان در ارمنستان است. برای آشنایی بیشتر با دریاچه وان، اینکه دریاچه وان در کدام کشور است با ادامه مقاله همراه باشید.

معرفی دریاچه وان ترکیه

دریاچه وان کشور ترکیه یک دریاچه داخلی است که در مرتفع ترین و بزرگترین منطقه ترکیه واقع شده است و تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه ای، دارای آب و هوای مرطوب قاره ای است. این دریاچه از رودخانه های کوچکی که از کوه های اطراف جاری می شوند، تغذیه می شود. علاوه بر آن، بزرگترین دریاچه ترکیه محسوب شده و ۳۸% از مجموع آب های سطحی ترکیه را شامل می شود. در سال های بسیار دور فوران های آتشفشانی راه های خروجی آن را مسدود کردند. به همین دلیل یکی از دریاچه های نادر دنیا  به حساب می آید که خروجی یا بیرون ریز ندارد. ارتفاع آن از سطح دریا برابر با ۱۷۵۰ متر است و به دلیل شوری آب، برخلاف سرمای زیر صفر درجه در زمستان ها یخ نمی زند. این دریاچه از هر طرف توسط دشتی باریک اما حاصلخیز احاطه شده است و یک سرویس قایق مسافربری در دریاچه بین شهرهای ساحلی در رفت و آمد است. از تفریحات دریاچه وان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قایق سواری
  • شنا
  • ماهیگیری
  • راه رفتن در سواحل شنی
  • حمام آفتاب گرفتن

دریاچه وان ترکیه

مساحت دریاچه وان چقدر است؟

طول دریاچه وان برابر با ۸۰ کیلومتر است و عرض دریاچه وان در گسترده ترین حالت خود به میزان ۱۱۹ کیلومتر است. خط ساحل دریاچه وان ۴۳۰ کیلومتر است. بخش غربی دریاچه عمیق ترین حالت با عمقی بیش از ۴۰۰ متر را دارد که تا شمال غربی شهر تاتوان و جنوب شهر احلات امتداد یافته است. بال شرقی دریاچه عمق کمتری دارد. این دریاچه شامل جزایری چون آکدامار که از نظر وسعت دومین جزیره دریاچه وان است و در جنوب دریاچه قرار گرفته است. جزیره چارپاناک که جزیره کوچکی است و در شرق دریاچه است، آدیر که بزرگترین جزیره وان است و جزیره آرتر است. بیش از ۱۰۳ گونه از فیتوپلانکتون در این دریاچه ثبت شده است.

خصوصیت دریاچه وان چیست؟

عمق دریاچه وان حدودا به ۲۰۰ متر می رسد و به دلیل آب  و هوای کویری میزان تبخیر آب بسیار بالا است. همین مسئله باعث شده است، آب دریاچه قلیایی شود و منبع غنی از سدیم کربنات و سایر انواع نمک ها باشد. آب دریاچه غیر قابل آشامیدنی است و برای آبیاری نیز نامناسب است. البته، امکان شنا کردن در نزدیکی سواحل کم عمق آن امکان پذیر است. این دریاچه در تابستان دارای سه حالت دمایی است. این سه منطقه دمایی از لایه بالایی آب گرم، منطقه پایینی سرد و یک لایه انتقالی میانی تشکیل شده است

 تا قبل از سال ۲۰۱۸، در این دریاچه نوعی ماهی وجود داشت که کم کم به سمت آب هایی با غلظت قلیایی کمتر مهاجرت کردند. بعد از حدود سال ۲۰۱۸، نوع دیگری از ماهی در این دریاچه نیز کشف شد. نوعی ماهی به نام تارک در این دریاچه وجود دارد که در هیچ نقطه دیگری در دنیا یافت نمی شود. این ماهی در ماه های ژوئن و می هر سال از طریق شاخه های دریاچه به سمت بالا حرکت می کند تا برای تخم گذاری آماده شود. این ماهی درست مانند قزل آلا از آب به بیرون می پرد و همین موضوع به افرادی محلی کمک می کند تا در این دو ماه به صید ماهی در دریاچه وان بپردازند.

دریاچه وان،ماهیگیری

دریاچه وان کجاست؟

دریاچه وان شهر ترکیه در قسمت شرقی آناتولی و نزدیک به مرز ایران قرار گرفته است. این دریاچه تقریبا مثلثی شکل است. دریاچه از طریق یک گذرگاه باریک از امتداد شمالی بسیار کم عمق جدا می شود. سواحل دریاچه وان غالبا صخره ایف شیب دار و شنی هستند.

هزینه ورودی: رایگان

آدرس دریاچه وان ترکیه: ترکیه، شهر وان، دریاچه ترکیه

چگونه به دریاچه وان برویم؟

وان شهری مدرن با مراکز خرید بزرگ است که کردهای ترکیه اکثریت جمعیت آن را تشکیل می دهند. این شهر در قسمت شرقی دریاچه قرار گرفته است. شهر وان از نظر موقعیت مکانی طوری قرار گرفته است که از بسیاری از شهرهای داخل ترکیه و حتی کشورهای دیگر می توان به راحتی به این شهر رسید. برای رسیدن به دریاچه وان در ترکیه باید ابتدا به وان سفر کنید. مسیر دریاچه وان به صورت زیر است.

مسیر رسیدن به وان از دیاربکر: اتوبوس هایی در ساعت ۹:۰۰، ۱۲:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۲۱:۰۰ از دیاربکر به سمت وان حرکت می کنند. فاصله دیاربکر تا وان ۷ ساعت است و ۸۰ لیر ترکیه که معادل ۲۰ دلار استرالیا است هزینه در بر دارد.

مسیر رسیدن به وان از کارس: کارس شهری در شمال شرقی ترکیه است که فاصله آن تا وان با اتوبوس بین ۷ تا ۸ ساعت زمان می برد. اتوبوس های از کارس هر روز صبح حرکت می کنند. میزان هزینه بلیط این سفر معادل ۱۰۰ لیره یا ۲۵ دلار استرالیا است.

مسیر رسیدن به وان از استانبول: فاصله استانبول تا وان کمی طولانی است. این سفر با اتوبوس حدود ۲۵ ساعت طول می کشد. شرکت های بسیاری مسافران را به این شهر و دریاچه می رسانند.

جاهای دیدنی وان، کلیسا

جاهای دیدنی دریاچه وان

دریاچه وان یکی از جاهای دیدنی ترکیه است که بسیاری از توریست ها تور مربوط به این شهر را برای بازدید از دریاچه و سایر جاهای دیدنی اطراف آن انتخاب می کنند.

  • جزیره آکدامار
  • جزیره آدیر
  • کلیسای آلتینساج
  • شهر تاریخی احلات
  • موزه احلات
  • گورستان گواش
  • سکونتگاه باستانی اورارتویی در چاوش تپه در جنوب و آیانیس در شمال
  • کوهپایه صخره ای در شرق وان
  • قلعه باشکوه Bahçesaray
  • قلعه هوساپ

هتل های نزدیک دریاچه وان

برای اقامت در شهر وان ترکیه و بازدید از دریاچه استان وان ترکیه به همراه جاهای دیدنی دیگر این شهر، ابتدا باید هتل های وان ترکیه را بررسی کنید. برای رزرو هتل های وان ترکیه می توانید با اقامت ۲۴ در ارتباط باشید و با کمک آن ها اقامتگاهی مناسب، با کیفیت و ایده آل بیابید. علاوه بر هتل، هاستل هایی در شهر وان وجود دارد که می تواند از آن ها برای اقامت چند روزه خود استفاده کنید.

  • هتل کانفوریوم (Conforium)
  • هتل دابل تری بای هیلتون (Doubletree by Hilton)
  • هتل الیت ورلد (Elite World)
  • هتل رنسانس لایف (Ronesans Life)
  • هتل رامادا (Ramada)
  • هتل گرند وان (Grand)
۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×