بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان همدان » همدان » جاهای دیدنی همدان » جاهای دیدنی همدان با آدرس و عکس
جاذبه های گردشگری همدان
جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان با آدرس و عکس

۴ تیر ۱۳۹۶ 23۰6,309

استان همدان یکی از استان‌های زیبای غرب کشور است که همچون سایر استان‌های ایران، جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده و پذیرای همه نوع سلیقه‌ای می باشد. اگر قصد سفر به همدان دارید و به دنبال برترین جاذبه‌های گردشگری این استان هستید، وبلاگ اقامت ۲۴ را در معرفی این پایتخت تاریخ و تمدن ایران، دنبال کنید.

همدان به‌عنوان یکی از ۵ شهر گردشگری و تاریخی کشور مطرح است و از این لحاظ نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این استان، از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری غرب کشور است. وجود آثار تاریخی و فرهنگی با قدمت چند هزارساله در این شهر، همچون تپه هگمتانه، گنبد علویان، برج قربان، موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه، موزه مشاهیر، کتیبه‌های گنج‌نامه و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، گواه جایگاه همدان در حوزه گردشگری کشور و دنیا است که به معرفی هر یک از این جاذبه‌های گردشگری همدان، به‌صورت مجزا می‌پردازیم.

مقاله مرتبط : هتل های ارزان همدان

مقاله مرتبط : بهترین رستوران های همدان

با این که همدان، از اصلی ترین مقاصد گردشگری برای سفر تابستان است، اما در بهار و پاییز هم بسیار دیدنی است. سفر به همدان در هر فصلی قشنگی های خود را دارد. حتی در زمستان هم با داشتن پیست اسکی و داشتن امکانات جهت ورزش های زمستانی، به اندازه کافی برای سفر جذابیت دارد.

جاهای دیدنی همدان

  •  غار علیصدر

جاذبه های گردشگری همدان
غار علیصدر، طولانی‌ترین غار آبی جهان

بازدید از غار علیصدر، به عنوان طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین قسمت های سفر به همدان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.این غار با ارتفاع تقریبی ۲۱۰۰ متر از سطح دریا، دارای دالان‌های پیچ‌درپیچ و دهلیزهای متعددی است. برای بازدید از این غار، بعد از تهیه‌ بلیت، قایقی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، زیرا بازدید از این غار با قایق امکان‌پذیر است. دمای داخل غار ثابت و همواره ۲۰ درجه سانتی‌گراد می باشد.

غار علیصدر یکی از زیباترین غار‌های جهان می‌باشد که آوازه آن به گوش گردشگران خارجی هم رسیده است. حال که فرصت این را داریم تا از یکی از کم نظیرترین پدیده‌های زمین شناسی دیدن کنیم بهتر است این فرصت را مغتنم بشماریم.

غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران آن را ثبت کرده است. ساعت بازدید از غار ۸ صبح الی ۱۷ عصر می باشد .

آدرس غار علیصدر همدان:

۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان، روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ

  • دریاچه و سد اکباتان

جاذبه های گردشگری همدان

در ۱۱ کیلومتری شرق همدان می‌توانید از تنها دریاچه‌ این شهر بازدید کنید. دریاچه‌ای زیبا که با وجود فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری، مسافران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. از تفریحات این دریاچه، ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب می باشد . همچنین به‌منظور راحتی مسافران و گردشگران، امکاناتی چون رستوران و مهمانسرا در این منطقه تفریحی ساخته‌شده است.

  •  آرامگاه ابوعلی سینا

جاذبه های گردشگری همدان

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میدانی به همین نام واقع شده است. میدانی بیضوی که با درختان چنار کهن‌سال و آب‌نماهایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه بنا از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلامی یعنی برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس‌شده است. تالار جنوبی آرامگاه به‌عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد می باشد. در تالار شمالی نیز، مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا به چشم میخورد.

آدرس آرامگاه بوعلی سینا همدان:

این آرامگاه در میدان بوعلی سینا قرار دارد.

  • تپه هگمتانه

جاذبه های گردشگری همدان
هگمتانه نخستین پایتخت ایران

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده اند. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هرکدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ی هگمتانه، مشخص‌شد که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن می باشد .

با مشاهده شهر باستانی هگمتانه، سفری به تاریخ خواهید داشت. احساس می‌کنید چندین قرن به گذشته بازگشته‌اید. با قدم زدن در بین دیوار‌های باقیمانده از تمدن هگمتانه حس بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد. پیش از سفر به هگمتانه کمی درباره این شهر باستانی تحقیق کنید تا سفر پربارتری داشته باشید.

  •  آرامگاه حیقوق نبی

جاذبه های گردشگری همدان
آرامگاه حیقوق نبی همدان یکی از بناهای دیدنی این استان در شهرستان تویسرکان

آرامگاه حیقوق نبی همدان یکی از بناهای دیدنی این استان به شمار میرود که در شهرستان تویسرکان قرارگرفته است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران است که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد. ساختمان این آرامگاه مربوط به دوره‌ سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری است. این بنا، بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ آجری به‌عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی شکل دارد. ارتفاع از سطح زمین، ۱۲ متر بوده و سقف آن‌که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع ۷ متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ آجری برجسته به شکل مثلث دارد. آرامگاه حیقوق نبی (ع) به شماره‌ی ۹۶۹ در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

  •  دشت میشان

جاذبه های گردشگری همدان

دشت میشان در دامنه‌های کوه الوند قرارگرفته و یکی از جاذبه‌های طبیعی و مقاصد طبیعت‌گردی شهر همدان به شمار می‌آید. حرکت به سمت دشت میشان، یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین است. دشت میشان همه‌روزه از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان بی شماری پذیرایی می‌کند.

قبل از رسیدن به مسیر کوه‌پیمایی، از جاده‌ای عبور می‌کنید که در طول دره زیبا و خرم عباس‌آباد قرارگرفته و پر است از منظره باغ‌ها و درختان بلند که در پاییز شکوه و جلوه‌ای خاص دارند. در انتهای این جاده و درست قبل از شروع مسیر کوه‌پیمایی، در نزدیکی آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر، کتیبه باستانی گنج‌نامه قرار دارد که متعلق به عصر داریوش و خشایارشاه، دو پادشاه بزرگ هخامنشی است. مسیری که برای رسیدن به آن طی می‌کنید همان راه کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و پادشاهان و همراهیانشان از آن عبور می‌کرده‌اند.

بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای، دشت میشان را برای کمپ انتخاب می‌کنند. بازدید از دشت میشان در فصل بهار پیشنهاد می‌شود. یعنی زمانی که تمام بوته‌های گل‌های وحشی دشت را رنگارنگ کرده‌اند و صدای پرندگان از دور و نزدیک شنیده می‌شود. برای بازدید از دشت میشان حتما لباس گرم و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

  •  گنبد علویان

جاذبه های گردشگری همدان
آدرس: چهارباغ علویان، در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان

این بنا در میان نمونه‌های به‌جامانده‌ معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصربه‌فرد معماری ایران‌زمین است. گنبد علویان در چهارباغ علویان، در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین‌القضات را به میدان امامزاده عبدالله وصل می‌کند، قرارگرفته و از سمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان محصور شده است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان بوده و طی شماره‌ ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس گنبد علویان همدان:

گنبد علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله، در چهارباغ علویان قرار دارد.

  •  سراب گیان

جاذبه های گردشگری همدان
آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند

سراب گیان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند قرارگرفته است؛ بهشتی گمشده با درختان چنار کهن‌سال که نشان از قدمت طولانی این منطقه دارد. سراب گیان با آب جوشان و فراوان خود، این طبیعت زیبا را پدید آورده است. در ۲ کیلومتری سراب گیان، تپه‌ باستانی گیان قرار دارد که از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است و آثار بسیاری از میان این تپه، کشف‌شده است.

  • امامزاده حسین

جاذبه های گردشگری همدان
آدرس: همدان، ابتدای خیابان شهدا

امامزاده حسین یا شاهزاده حسین در همدان، در ابتدای خیابان شهدا قرار دارد. این حرم از آثار ممتاز معماری شهر همدان است که گنبد آجری زیبایی بر بالای آن قرار گرفته است. ساختمان مقبره، شمالی است و یک ایوان کوچک، ورودی و دو حرم با پلان‌های صلیبی دارد. نمای ورودی دو طبقه بوده و در هر طبقه حجره‌هایی قرار دارد. رسمی‌بندی‌هایی در داخل طاق‌نما وجود دارد و ضریح‌ چوبی نفیس و گنبدی مرتفع در این بنا ساخته‌شده است.

با توجه به متن شجره‌نامه، این محل مدفن امامزاده حسین، از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) یا پسر امام حسن عسگری (ع) است. شواهد نشان می‌دهد که بنای امامزاده جدیدتر از دوره صفویه نیست. در طول زمان دخل و تصرف‌هایی در بنا انجام‌شده است. این بقعه دارای حیاط دل‌بازی است که درخت توت کهن‌سالی نیز در آن وجود دارد.

  • باغ ایرانی همدان

باغ های ایرانی جزو جاذبه های مورد توجه در اکثر شهرهای ایران به شمار می روند، چرا که معماری و چشم انداز زیبای این باغ ها از مرزهای این کشور فراتر رفته است و تاکنون بیش از ۹ باغ ایرانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده اند. باغ ایرانی همدان نیز اگرچه در شمار این ۹ باغ قرار ندارد، اما در میان جاهای دیدنی همدان همواره مورد علاقه گردشگران بوده است.

باغ ایرانی در همدان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران جلوه ای از تاریخ پرشکوه این شهر است. وقتی وارد این باغ می شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد وجود جوی های آب در سراسر این باغ می باشد. جالب است بدانید آب رسانی و شیوه ساخت آبنماها در باغ ایرانی همدان از معماری باغ فین کاشان الهام گرفته شده است. این باغ زیبا در شهر همدان، میدان فلسطین و بلوار فلسطین قرار دارد.

  •  بازار سنتی همدان

جاذبه های گردشگری همدان
بازار سنتی همدان مسقف می باشد که بعضی بخش‌های آن، پوششی گنبدی شکل دارد

مجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده بناهای آن مربوط به دوره قاجاریه است. مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی ایران، بازار سنتی همدان نیز مسقف می باشد که بعضی بخش‌های آن، پوششی گنبدی شکل دارد. بازار همدان به لحاظ  وجود راسته‌های مختص به اصناف مختلف، از معماری ویژه‌ای برخوردار است. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می‌دهند، اما اکثر این مجموعه بازمانده از دوره قاجاریه است.

آدرس بازار سنتی همدان:

این بازار در محدوده خیابان های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد.

  •  برج قربان

جاذبه های گردشگری همدان

برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری است که در شهر همدان بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان ابن‌سینا قرار دارد. این بنا مدفن حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدانی و امرای سلجوقی است.

درباره دلیل نام‌گذاری این بنا به برج قربان، گفته می‌شود که در جریان شورش افغان‌ها در دوره صفویه، این محل سنگرگاه فردی به اسم قربان بود. او از اهالی محل دفاع و تلاش می‌کرد شورشیان را دفع کند. به همین دلیل مسجد و بقعه به نام او شهرت یافت.

اگر هنوز برای سفر خود تصمیم نگرفته اید، می توانید با توجه به آنچه که در این مقاله گفته شد، این استان را به عنوان مقصد انتخاب کنید. مطمئن باشید که لحظات خوشی در انتظار شما است. خاطرات سفر همدان، می تواند تکرار نشدنی باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۶/۵ - (۲۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×