» جاذبه های گردشگری استان همدان » همدان » جاهای دیدنی همدان » آشنایی با آرامگاه باباطاهر
باباطاهر
جاهای دیدنی همدان

آشنایی با آرامگاه باباطاهر

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 21۰2,377

آرامگاه باباطاهر در شهر همدان خانه ی ابدی یکی از بزرگترین شاعران ایران زمین می باشد که با دوبیتی های ناب، در دل تمام عاشقان ادب فارسی جای گرفته است. این آرامگاه، علاوه بر داشتن اهمیت زیاد از نظر معنوی، از بُعد معماری و زیباشناختی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند.


برای آشنایی بیشتر با آرامگاه باباطاهر عریان، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “جاهای دیدنی همدان، در همدان کجا تفریح کنیم؟

مقاله مرتبط : “غذاهای محلی همدان چیست ؟

 

باباطاهر

معرفی آرامگاه بابا طاهر

بابا طاهر عریان یکی از شاعران بزرگ ایران در سده ی چهار و پنجم هجری قمری می باشد که با دو بیتی های زیبا با زبان شیرین لری، از شهرت بالایی برخوردار می باشد. آرامگاه بابا طاهر در شهر همدان و درست در روبه روی قله ی استوار الوند، با معماری خارق العاده جلوه گری میکند. البته لازم به ذکر است، بنایی که در حال حاضر به عنوان آرامگاه این شاعر نامی معرفی میشود، تفاوت زیادی با مقبره ی اولیه داشته و به مرور دستخوش تغییرات شگرفی شده است.
آرامگاه اولیه باباطاهر در دوره ی سلجوقیان ساخته شده است که ساختمانی آجری بوده و به مرور دچار تخریب و ویرانی گردید و در نهایت به دستور رضا شاه بنای دیگری به عنوان مقبره این شاعر طراحی شد. در نهایت، آرامگاه فعلی باباطاهر در سال ۱۳۴۴ طراحی و ساخته شد. اگر تجربه ی سفر به نیشابور و بازدید از مقبره ی خیام را داشته باشید، براحتی شباهت هایی بین این دو مقبره احساس می کنید. مهندس هوشنگ سیحون طراح این دو آرامگاه بوده و به زیباترین شکل ممکن معماری مدرن و ایرانی را با هم تلفیق نموده است. البته علاوه بر سیحون، هنر و طراحی علی فروغی نیز در ساخت آرامگاه بابا طاهر دیده میشود و کنار هم قرار گرفتن هنر دو معمار معروف کشورمان در نهایت چیزی جز بنایی خارق العاده را به همراه نخواهد داشت.

بخش های مختلف آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر در حالت کلی بنایی هشت ضلعی با گنبد فیروزه ای می باشد که در بالای تپه ای با ارتفاع کم و در فضایی سرسبز قرار گرفته است. علاوه بر نمای بیرونی و سفید رنگ آن که با رنگ فیروزه ای گنبد، ترکیبی فوق العاده پیدا نموده است، در بخش داخلی آن، از هنر خارق العاده ای استفاده شده است. کافیست در لحظه ی ورود به آرامگاه، سرتان را بالا بگیرید تا نمونه ای بی نظیر از کاشی کاری ایرانی را مشاهده نمایید که به جرات می توان گفت یکی از بهترین کاشی کاری های عصر حاضر می باشد.
بعد از لذت بردن از هنر کاشی کاری، ناخودآگاه چشمتان به اشعار و نقش و نگار روی دیوارهای آرامگاه خواهد افتاد. دیوارهای مثلثی که به نوعی بیانگر عروج می باشند، در کنار اشعار و دوبیتی های شیرین بابا طاهر شباهت بسیار زیادی با اشعار خیام بر روی دیوارهای آرامگاهش دارند. در قسمت پایین دیوارها و اطراف مقبره ۲۴ کتیبه به چشم میخورد که اشعار بابا طاهر بر روی آنها نوشته شده اند. در نهایت می توان گفت در آرامگاه بابا طاهر عریان باید تمام افکار و دل مشغولی ها را برای دقایقی کنار گذاشت و گرداگرد آن را با چشم دل نظاره کرد و غرق در هنر و ادبیات و شعر شد.

 

باباطاهر

امکانات تفریحی اطراف آرامگاه بابا طاهر

از آنجا که در اطراف آرامگاه، فضای سبز و باغی به وسعت حدود هشت هزار متر قرار گرفته است، در نتیجه شرایط ایده آلی برای نشستن و لذت بردن از آب و هوای عالی این شهر در کنار هنر ایرانی فراهم شده است. خرید سوغات و صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه از جمله کارهایی می باشند که می توانید در فضای اطراف آرامگاه تجربه کنید.
یکی از ویژگی های خوب آرامگاه بابا طاهر، قرار گرفتن در موقعیت مکانی عالی و داشتن شرایط مناسب برای برگزاری برنامه های سنتی می باشد. اگر در طول سفر به همدان خوش شانس باشید می توانید از این برنامه ها استفاده کنید و لذت ببرید.

جاذبه های نزدیک به آرامگاه بابا طاهر

همدان یکی از تاریخی ترین شهرهای کشورمان می باشد که جاذبه های زیادی را در دل خود جای داده است. بعد از بازدید از آرامگاه بابا طاهر که در قسمت غربی این شهر قرار گرفته است، می توانید از سایر جاذبه ها و بناهای تاریخی همدان نیز دیدن کنید که مهم ترین آنها عبارتند از:

 

باباطاهر

آرامگاه ابوعلی سینا

بعید به نظر میرسد که کسی در ایران زندگی کند و نام ابوعلی سینا را نشنیده باشد. ابوعلی سینا فیلسوف و طبیب مشهور ایران می باشد که در شهر همدان به دنیا آمده و در آنجا نیز به خاک سپرده شده است. آرامگاه این طبیب مشهور کشورمان دارای بنایی با تلفیق معماری ایران باستان و بعد از اسلام می باشد که شباهت زیادی با گنبد قابوس در شهر گنبد دارد. این آرامگاه در فاصله ی یک کیلومتری آرامگاه بابا طاهر قرار گرفته و نمادی از همدان محسوب می گردد. موزه ی ابن سینا یکی از بهترین بخش های این آرامگاه می باشد که در آن سکه، ظروف سفالی و برنزی متعلق به قبل از اسلام نگهداری میشود.

گنبد علویان

در فاصله ی بسیار کوتاه با امامزاده عبدالله و آرامگاه بابا طاهر، گنبدی بسیار قدیمی و به جای مانده از دوره سلجوقیان قرار گرفته است که عاشقان تاریخ را به سمت خود جذب می کند. این بنای تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در ابتدا به عنوان مسجد کاربرد داشته است. در حال حاضر مقبره ی خاندان علویان در آن قرار گرفته است و معماری منحصر به فرد آن از جمله ویژگی های منحصر به فردش به شمار می رود.

 

باباطاهر

موزه هگمتانه

همدان و گذشته اش با هگمتانه پیوند خورده و در محوطه ی این منطقه ی باستانی می توانید موزه ای را مشاهد کنید که از سال ۱۳۷۳ به لیست موزه های این شهر پیوسته است. وسایل و اشیای قدیمی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند از منطقه ی باستانی هگمتانه جمع آوری شده و تمدن کهن این شهر را نشان می دهند. موزه هگمتانه تنها ۱.۳ کیلومتر با آرامگاه بابا طاهر فاصله دارد و شک نکنید که بازدید از آن تجربیات متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

هتل های نزدیک آرامگاه بابا طاهر

همان طور که قبلا اشاره کردیم، آرامگاه بابا طاهر از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردار می باشد و در نتیجه می توانید هتل های ایده آلی را در فاصله ی کم با آن انتخاب کنید. از بهترین هتل های همدان در فاصله ی کم با این آرامگاه می توان به هتل بابا طاهر همدان، هتل پارسیان، هتل پارسیان بوعلی و هتل آپارتمان خاتم اشاره نمود.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×