» جاذبه های گردشگری استان همدان » جاذبه های گردشگری ملایر » جاهای دیدنی ملایر » تالاب آقگل، مرز زیبای استان همدان و استان مرکزی
پرندگان مهاجر تالاب آقگل
جاهای دیدنی ملایر - جاهای دیدنی همدان

تالاب آقگل، مرز زیبای استان همدان و استان مرکزی

۲۷ شهریور ۱۳۹۸ 14۰2,006

تالاب آقگل، یکی از زیباترین تالاب های ایران با ویژگی های اکولوژیکی جالب و منحصر به فرد، از جاهای دیدنی استان همدان و استان مرکزی و یکی از جذاب ترین تالاب های ایران است.

تالاب ‌ها مناطقی با ویژگی هایی میان خشکی و آب هستند. ممکن است دارای آب باشند یا به صورت دوره ای، گاهی خشک و گاهی مملو از آب باشند. تالاب ‌هایی که در نزدیکی دریا قرار دارند، با جزر و مد دریا، تغییر می کنند. تالاب‌ ها زیستگاه خوبی برای پرندگان مهاجر و بومی هستند و در برخی فصول، دسته های پرندگان مهاجر بسیاری را به خود می‌بینند که این تالاب را برای روزهای سرد زمستان برگزیده اند.

پرندگان مهاجر تالاب آقگل
پرندگان مهاجر تالاب آقگل

مطلب مرتبط: فهرست دیدنی ترین تالاب های ایران

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی همدان با آدرس و عکس

تالاب آقگل
تالاب آقگل

تالاب آق گل

در غرب ایران و دامنه‌ های زاگرس، تالاب آق گل که نام دیگر آن تالاب کورد خورد است، در ۲۰ کیلومتری شمال شرق ملایر و در جنوب شرق روستای کورد قرار گرفته است. کوه ‌های سر به فلک کشیده در اطراف تالاب کورد خورد، رقص پرندگان مهاجر و آواز خواندن غوک‌ ها، فضایی رویایی می آفرینند و تصویری متفاوت را خلق می کنند.

پرندگان تالاب آقگل
پرندگان تالاب آقگل

موقعیت دقیق تالاب آقگل

محل دقیق تالاب آق گل در حد فاصل استان های مرکزی و همدان، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرق ملایر و یک کیلومتری جنوب شرق روستای کورد خورد یا اسلام آباد است.

مطلب مرتبط: شهر ملایر : عکس، مشخصات و معرفی

تالاب های ایران
تالاب های ایران

ویژگی های تالاب آق گل

این تالاب که در دسته تالاب های آب شیرین قرار دارد، در ارتفاع ۱۶۴۵ متری از سطح دریا قرار گرفته است و تالابی فصلی محسوب می‌ شود.

پیشینه تالاب آق گل بر اساس آزمایشات زمین شناسی ۴۰ هزار سال برآورد شده است. این تالاب در حوزه آبریز رودخانه قره چای قرار گرفته است و آب تالاب هم از بارش‌ های فصلی، ذوب برف ‌ها، نهر های فصلی، چشمه ها و طغیان رودخانه قره چای تامین می‌شود.

پرندگان تالاب کورد خورد
پرندگان تالاب کورد خورد

در این تالاب حدود ۴۶ گونه پرنده شامل کشیم کوچک، باکلان بزرگ و کوچک، کشیم، اگرت، فلامینگو، بوتیمار، حواصیل زرد، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستو دریایی و اردک بلوطی زندگی می کنند.

با توجه به تنوع اکولوژیک بالای منطقه و به منظور حفاظت از گونه ‌های گیاهی و جانوری اطراف تالاب، این منطقه، در دسته مناطق شکار ممنوع قرار دارد. با توجه به همزمانی فصل پرآبی تالاب با کوچ پرندگان در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار و پوشش گیاهی مناسب، مسیر مهاجرت انواع گوناگونی از پرندگان آبزی و کنار آبزی است که از مناطق سردسیر شمال روسیه، قفقاز و شبه جزیره اسکاندیناوی، به سوی مقاصد گرم تر مهاجرت می‌کنند.

حیات جانوری تالاب آقگل
حیات جانوری تالاب آقگل

وسعت تالاب آق گل در فصل ‌های پر بارش سال به ۶۰۰ هکتار و عمق آن به ۹۰ سانتی متر می ‌رسد، البته در فصول گرم سال تا حدودی رو به خشکی می‌ رود. وسعت و عمق این تالاب، با میزان بارندگی سالیانه ارتباط مستقیم دارد. با پیشروی آب در بخش های میانی، جزیره هایی به ارتفاع شش متر ظاهر می شوند. فصل آبگیری تالاب از اواخر پاییز و آذر ماه آغاز می شود و تا اواسط خردادماه ادامه پیدا می کند.

 

می توانید در سفر به استان همدان و یا استان مرکزی، بازدید از این تالاب را هم در برنامه خود قرار دهید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×