غار علیصدر همدان
جاهای دیدنی همدان

غار علیصدر همدان

۱۶ تیر ۱۳۹۷ 27۰4,882

رفتن به نقاط شگفت انگیز و خاص، یکی از هیجان انگیز ترین نوع سفر بوده و گردشگران همواره تمایل دارند تا با حضور در این گونه مکان ها تجربه های جدیدی کسب کنند.

غار علیصدر همدان نیز یکی از این گونه مکان ها بوده و در نوع خود بی نظیر است. اگر می خواهید با این غار اسرار آمیز و زیبا بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

غار علیصدر کجاست؟

در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر همدان، در حومه شهرستان کبودر آهنگ و در روستای علیصدر، غاری طبیعی به نام غار علیصدر وجود دارد که یکی از غارهای طبیعی جهان بشمار می آید.

این غار، طولانی ترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان بوده که نمونه ای نادر در دنیاست.

 

بیشتر بخوانید : “همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

 

غار علیصدر همدان
غار علیصدر همدان، یکی از غارهای طبیعی جهان

 

تاریخچه غار علیصدر

طی تحقیقات به عمل آمده بر روی سنگ های کوهی که غار علیصدر درون آن واقع شده، قدمت آن را به دوره دوم زمین شناسی یا همان دوره ژوراسیک نسبت داده و عمر آن را ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال می دانند.

همچنین درون غار، آثاری کشف شده که نشان می دهد این غار سکونت گاه انسان های اولیه بوده است. مردم بومی و محلی علیصدر، از قدیم از وجود این غار آگاه بوده و از آب موجود در آن برای مصارف گوناگون بهره می بردند.

غار علیصدر همدان

 

در پنجم مرداد ماه ۱۳۴۲، اعضای گروهی ۱۴ نفره، متشکل از اعضای هیئت کوهنوردی همدان، وارد غار شده و آن را مورد کاوش قرار دادند.

 

 

آشنایی با غار علیصدر همدان

ارتفاع غار علیصدر همدان از سطح دریا به ۲۱۸۰ متر رسیده و از آنجایی که هنوز تمام نقاط غار کشف نشده است، اطلاع دقیقی از طول و عرض آن در دسترس نیست.

تنها اطلاعاتی که از کاوش های کنونی بر روی غار به دست آمده حاکی از این موضوع است که برخی از حفره های زیر زمینی غار تا ۴۰ متر درازا داشته و عمق دریاچه آن بین ۵۰ سانت تا ۱۴ متر است.

 

بیشتر بخوانید : “آشنایی با غارهای ایران

 

غار علیصدر همدان
غار علیصدر، بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان

 

این غار زیبا از دالان ها، تالارها، و دهلیزهایی تو در تو تشکیل شده و بخش اعظم غار به وسیله دریاچه بزرگ که در میان آن قرار دارد به یکدیگر وصل می شوند.

وجود همین دریاچه در میان غار علیصدر سبب شده تا این غار به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان بدل شود.

برخی محققان در خصوص بزرگی این غار بر این باورند که غار علیصدر با غار کتله خور زنجان در ارتباط است و در صورت کشف تمام مسیرهای آن، امکان دسترسی از غار علیصدر به غار کتله خور وجود دارد.

 غار کتله خور زنجان

 

دیدنی های غار علیصدر

یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی غار علیصدر، دریاچه وسیعی است که در میان غار قرار داشته و امکان قایقرانی را در آن ایجاد کرده است. با بهره گیری از این دریاچه و با قایقرانی در آن می توان درون غار به پیش رفته و به بخش های دیگر آن دسترسی پیدا کرد.

تجربه این قایق سواری در گذرگاه آبی غار علیصدر را به ندرت می توان در سایر غارهای جهان تجربه کرد و تنها چند نمونه مانند غار مولیس فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا شباهت اندکی به این غار آبی دارند.

آب دریاچه غار علیصدر از طریق چشمه های زیر زمینی و نیز ریزش آب از دیوارها و سقف آن تامین شده به طوری که این دریاچه دارای آبی بی رنگ و بو است.

آب دریاچه به حدی زلال و شفاف است که می توان حتی با چشم غیر مسلح به راحتی تا عمق ده متری آن را دید. یکی از نکات جالب توجه در خصوص آب این دریاچه درجه حرارت ثابت آن بوده که در تمام طول سال دمایی در حدود ۱۲ سانتیگراد دارد.

غار علیصدر همدان

 

ارتفاع سقف غار از کف آن به حدود ۱۰ متر رسیده و رسوبات گوناگون پس از سپری شدن میلیون ها سال چکننده ها و چکیده هایی را تشکیل داده و شکل زیبایی را به سقف غار بخشیده اند.

منظره درونی غار با وجود این چکیده ها و چکنده ها بسیار تماشایی و خارق العاده است و در هر قسمت از آن می توان معجزه طبیعت و قدرت خالق را به خوبی مشاهده و لمس کرد.

هوای درون غار بسیار پاک و بدون هیچ گونه گرد و غباری بوده و این موضوع لطافت ویژه ای به هوای درون غار بخشیده است که می توان آن را یکی دیگر از جاذبه های غار علیصدر بشمار آورد.

دمای درون غار نیز همانند دمای آب در تمام فصول سال حدود ۱۴ درجه سانتیگراد و ثابت است.

غار علیصدر با حدود ۱۹۰ میلیون سال سن، یکی از غارهای زنده و طبیعی جهان بشمار آمده که هیچ گونه دستکاری انسانی در آن وجود ندارد. ورودی اصلی غار ۱۱۰ متر زیر سنگ های سطح زمین قرار داشته و با وجود این، هیچ گونه گاز سمی در آن به مشام نمی رسد.

از زیباترین مظاهر غارها، چکیده ها و چکنده ها آنها هستند که به شکل های متنوع، جذاب و تماشایی در سال های مختلف شکل گرفته اند و هر ببینده ای را سر ذوق می آورند.

از دیگر جاهای دیدنی غار علیصدر، تخته سنگی بزرگ بوده که به دلیل شباهت آن به یک آبشار بزرگ و زیبا؛ آن را آبشار سنگی خطاب می کنند. این آبشار عظیم و زیبا در میان غار خودنمایی کرده و چشم مسافرانی که به دل این غار سفر کرده اند را محو تماشای خود می کند.

غار علیصدر همدان

 

همچنین از دیگر زیبایی های غار علیصدر می توان به شکل عجیب و حیرت آوری که در بخشی از غار دیده می شود اشاره کرد.

در قسمتی از غار و در سقف آن شکلی به صورت پنجه عقاب وجود دارد که به همین نام شهرت داشته و یکی از جاذبه های غار علیصدر بشمار می آید.

باید اشاره کرد که در این غار دیدنی های بسیار دیگری مانند تالار قندیل بزرگ، کلمه الله و تخت جمشید وجود دارد که تنها باید به غار علیصدر سفر کرده تا با آنها از نزدیک آشنا شد.

غار علیصدر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

پنجه عقاب غار علیصدر

 

مسیر رسیدن به غار علیصدر

برای دسترسی به این پدیده زیبا طبیعی، سه مسیر فراهم شده است. اولین مسیر که به دلیل اینکه به تازگی احداث شده مناسب تر بشمار می آید، مسیر همدان-لالجین به بیجار است.

مسیر دوم برای رسیدن به غار از طریق تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه واقع در جاده همدان رزن است .

از طریق مسیر همدان به صالح آباد نیز می توان به این غار زیبا دسترسی پیدا کرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×