بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری رامسر » آیین های محلی رامسر » دودوشان رامسر، جشن شکر گذاری از نعمت های الهی
جشن دودوشان رامسر
آیین های محلی رامسر

دودوشان رامسر، جشن شکر گذاری از نعمت های الهی

۱۶ خرداد ۱۳۹۶ 12۰1,685

هر جایی تاریخی دارد و هر تاریخی، سرگذشتی. گذشته را باید پیش چشم داشت و دید، اما به آن تکیه نکرد. شادی هایش را با لبخند ورق زد و غم هایش را در گورستان تاریخ به خاک سپرد و هر از گاهی برای آرامش روحش، فاتحه ای خواند تا هیچگاه برنگردد.

تاریخ، ما را نمی سازد، ما بنایش می کنیم و شاید به همین دلیل، دست از آن نمی شوییم و هر از چند گاهی تکرارش می کنیم، انسان هیچگاه از چیزی که ساخته دست نمی کشد. آیین های سنتی و جشنواره ها نیز بخشی از تاریخی هستند که برای خودمان می سازیم و برای آیندگان به جا می گذاریم.

 

مقاله مرتبط : “با سفر به رامسر، وارد بهشت شوید

 

مقاله مرتبط : “لیست مکان های تفریحی رامسر

 

 

جشن دودوشان رامسر
جشنواره شیردوشان که به دودوشان معروف است

 

مانند هر ساله با فرا رسیدن خرداد ماه، صدای پای جشن شیردوشان رامسر، با به صدا درآمدن صدای زنگوله دامها، در مراتع این شهرستان به گوش می رسد. جشنواره شیردوشان که به دودوشان نیز معروف است، هرساله در اوایل ماه خرداد، همراه با جشن و شادی در ارتفاعات رامسر برگزار می گردد. مراسم شیردوشان در واقع، نوعی آیین شگرگزاری از نعمت هایی است که خدا در اختیار روستاییان قرار داده است.

 

جشن دودوشان رامسر
مراسم شیردوشان در واقع، نوعی آیین شگرگزاری از نعمت هاست

 

برای آشنایی بیشتر با این جشن و نحو برگزاری آن، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

تاریخچه و نحوه برگزاری

آبادی اشکورات از ارتفاعات زیبا و سرسبز رامسر محسوب می شود و اشکور علیا هرساله پذیرای افراد محلی و نیز گردشگرانی است که به دیدن این آیین کهن و سنتی می روند. روستا همیشه مظهر سادگی و پاکی بوده و مردمانش به خدا نزدیک تر. کسی چه می داند، زندگی در ارتفاعات، آن ها را به این مقام رسانده یا به سبب ذات بی آلایششان، برای زندگی در ارتفاعات برگزیده شده اند.

 

جشن دودوشان رامسر

 

جشن شیردوشان رامسر نیز یکی دیگر از مظاهر سادگی و شکرگزار بودن روستاییان است. دام ها و گله ها هرسال باید از اوایل خرداد، شروع به چرا در مراتع کنند، زیرا در این زمان، ۳۰ تا ۴۰ درصد علوفه موجود، گل می دهند و پیش از آن موقع، شیره گیاهی خام موجود در علوفه ها، باعث بیماری دام ها می گردد. همزمان با آغاز چرای دام ها در مراتع، جشنواره شیردوشان نیز شروع می شود.

 

جشن دودوشان رامسر
همزمان با آغاز چرای دام ها در مراتع، جشنواره شیردوشان نیز شروع می شود.

 

کسی که مسئولیت اصلی نگهداری از دام های گله داران را به عهده دارد، سرگالش خوانده می شود. او دام ها را به چرا برده و پس از بازگشت، دام ها دو بار دوشیده می شود. دلیل نام گذاری مراسم شیردوشان به نام “دودوشان” نیز همین است. پس از بار دوم، شیرها توزیع می شوند و سرگالش متعهد می شود که در ازای شیری که گرفته، در پایان فصل چرا، مقداری کره حیوانی، کشک، دوغ و ماست تحویل گله داران دهد.

 

جشن دودوشان رامسر

 

پس از پایان بخش اصلی مراسم شیردوشان، طبق معمول تمامی آیین های رامسر، مسابقات مختلفی از جمله طناب کشی و کشتی محلی برگزار می شود و به نفرات برتر جوایزی اهدا می شود و برنامه های شادی مانند ساز و آواز و رقص محلی نیز در پایان انجام می شود. جشنواره شیردوشان رامسر در اشکور، منطقه بکری در ۱۲۰ کیلومتری شهر رامسر و فاصله ای حدود سه ساعتی با این شهر، هر ساله با فرا رسیدن خرداد ماه برگزار می شود.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×