» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری نوشهر » تنگه دار نوشهر کجاست؟ راهنمای سفر، آدرس و عکس
تنگه دار نوشهر
جاذبه های گردشگری نوشهر

تنگه دار نوشهر کجاست؟ راهنمای سفر، آدرس و عکس

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ 43۰2,816

رودخانه‌نوردی در رودخانه‌ای پر آب با دیواره‌های سنگی مرتفع را تصور کنید. بالای سرتان شاخه‌های درختان سرسبز رخ می‌نمایند و صدای پرندگان با غرش آب در گوشتان می‌پیچید. حوضچه‌ها زلال و عمیق‌اند؛ طوری که دلتان می‌خواهد از صخره‌های بلند در آن‌ها شیرجه بزنید. نسیم خنکی گردنتان را نوازش می‌کند و چشمانتان در حال ثبت زیباترین منظره است. این مکان بی‌نظیر تنگه دار نوشهر، آمازونی کوچک در قلب جنگل‌های خانیکان، نام دارد و از جاهای دیدنی نوشهر است. برای اینکه با تنگ دار نوشهر آشنا شوید و درباره چگونگی سفر به آن بیشتر بدانید، در این مطلب از اقامت ۲۴ با من همراه باشید.

فهرست این مطلب

آشنایی با تنگه دار نوشهر

یکی از زیباترین مکان‌هایی که می‌توانید لذت حضور در آن را احساس کنید، در دل جنگل تنگ دار نوشهر و نزدیک به روستای کوشکسرا قرار دارد. تنگ دار خانیکان از دلپذیرترین جاذبه‌های گردشگری مازندران بوده که رودخانه‌ای آرام و گاهی وحشی دارد. عمق رودخانه در ابتدای مسیر حدود ۴۰۰ متر است و تا زانوی شما می‌آید، اما هرچه به دیوارهای تنگ نزدیک‌تر شوید، رودخانه عمیق‌تر می‌شود.

فصل‌ها نیز در میزان عمق این رودخانه تأثیرگذارند. مثلاً در فصل بهار به علت آب‌شدن برف‌های زمستانی رودخانه عمیق‌تر از فصل زمستان است و منظره فوق‌العاده آمازون ایران با درختان پوشیده از خزه، دیواره‌های بلند، خزندگان و دوزیستان کمیاب، و صداهای پرندگان زیبا اوقات خوشی برایتان می‌سازد.

چطور به تنگ دار نوشهر برویم؟

سفر به تنگه دار نوشهر از مهیج‌ترین سفرهایی است که می‌توانید در زندگی تجربه کنید! ابتدا باید بدانید که دو مسیر مختلف برای رسیدن به مقصدتان وجود دارد. اگر از جاده چالوس به سمت نوشهر می‌روید، باید در تقاطع چالوس و نوشهر به راست بپیچید و از جاده کوشکسرا عبور کنید. این جاده هشت کیلومتر قبل از این شهر آغاز می‌شود و تا نوشهر ادامه دارد. بعد از رسیدن به روستای کوشکسرا، باید از یک جاده خاکی بگذرید و به سمت رودخانه کرکو حرکت کنید. در این مکان باید خودروی خود را پارک و مسیر تنگه دار را پیاده طی کنید. مسیری که برای رسیدن به تنگ دار طی می‌کنید پر است از پرسیاوشان، سرخس، و خزه؛ همچنین در این مسیر  صدای رودخانه مدام گوش‌هایتان را نوازش می‌کند؛ گویی در رؤیا قدم برمی‌دارید!

اگر از جاده هراز به سمت مقصد حرکت می‌کنید، باید بعد از ورود به نوشهر به جاده ساحلی ۲۲ که سیاهکلرود نام دارد، بروید تا به تنگ دار برسید. تنگه دار در هشت‌کیلومتری جنوب نوشهر و در نزدیکی روستای کوشکسرا قرار دارد. اگر خودروی شخصی ندارید، می‌توانید با اتوبوس‌هایی که مسیر نوشهر – چالوس را طی می‌کنند به سمت مقصد بروید و در روستای کوشکسرا پیاده شوید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که با هواپیما به رامسر بروید و بعد با تاکسی به تنگ دار نوشهر برسید.

چرا باید تنگه دار را ببینیم؟

طبیعت زیبای تنگ دار
طبیعت زیبای تنگ دار

اگر بخواهم تنگه دار نوشهر را در یک کلمه خلاصه کنم، آن را “بهشت” می‌نامم! به همین علت است که تجربه سفر به این تنگ برای بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان منحصربه‌فرد است. در تنگه دار شما می‌توانید رودخانه‌نوردی را با دوستان و خانواده تجربه کنید و چه چیزی لذت‌بخش‌تر است از آب‌تنی، شنا، صخره‌نوردی، و تنگ‌پیمایی در مکانی که در دل یک جنگل قرار دارد؟ شما می‌توانید با گذراندن ۱۶۰۰ متر رودخانه‌نوردی به محوطه جنگل تنگ دار نوشهر برسید و اوقات خوشی در آن سپری کنید.

تنگه دار منطقه‌ای غنی از تنوع زیستی بوده و محل زندگی بسیاری از پرندگان، خزندگان، و دوزیستان است. با بازدید از این منطقه شما می‌توانید جانوران بی‌خطری مثل مار آبی، قورباغه، خرچنگ، و مارمولک را مشاهده کنید و از ماجراجویی در دل طبیعت لذت ببرید!

لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگ دار نوشهر

همان‌طور که گفتیم سفر به تنگ دار نوشهر یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که می‌توانید در طبیعت شمال کشور تجربه کنید؛ اما باید به لوازم و تجهیزات مورد نیاز هم توجه داشته باشید تا از سفرتان لذت ببرید. بعضی از این لوازم به شرح زیر است: 

لباس‌های مناسب

برای سفر به تنگ دار نوشهر باید لباس‌های راحت و سبک که خشک‌شدن آن‌ها زمان کمی طول بکشد، انتخاب کنید؛ زیرا در این سفر باید در رودخانه شنا و آب‌تنی کنید و لباس‌هایتان خیس خواهد شد. بنابراین، بهتر است از پوشیدن لباس‌های چسبان و پارچه‌های سنگین خودداری کنید. برای حفاظت از پوست خود در برابر آفتاب نیز بهتر است لباس‌های آستین‌بلند بپوشید.

کفش سازگار

 کفش نیز از مهم‌ترین لوازم برای سفر به تنگ دار است؛ چون شما باید در بستر رودخانه و صخره‌های تیز و لغزنده حرکت کنید و در این مسیر پای شما نباید آسیب ببیند. پس کفش یا دمپایی مناسب رودخانه نوردی و صخره‌نوردی را انتخاب کنید که جلوباز باشند و آب از آن‌ها خارج شود. همچنین بهتر است این کفش‌ها زیره‌ای نرم و لغزش‌گیر داشته باشند تا از لغزش روی صخره‌ها جلوگیری شود.

پوشش ضد آب

برای حفاظت از وسایل خود مثل موبایل، دوربین، پول و مدارک، بهتر است از پوشش‌های ضد آب استفاده کنید؛ برای این کار می‌توانید کوله‌پشتی ضد آب همراهتان ببرید. همچنین مطمئن شوید که وسایل خود را در جاهای قابل دسترس قرار داده‌اید تا در صورت نیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

جلیقه نجات

جلیقه نجات از لوازم اضطراری است که باید همراه خود در سفر به تنگ دار داشته باشید؛ زیرا عمق آب در این مکان متغیر است. 

طناب

طناب هم ابزار مفیدی است که در مسیر تنگ دار به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید با طناب از جاهای عمیق و صعب از عبور گذر کرده و به هم‌سفران‌تان کمک کنید.

تجهیزات دیگر

برای سفر به تنگ دار نوشهر به تجهیزات دیگری هم نیاز دارید. مثلاً اگر قصد خوابیدن در جنگل را دارید، باید چادر، کیسه‌خواب، پتو، بالش، چراغ‌قوه، فندک، و غذای خشک همراه خود داشته باشید. همچنین بسته کمک‌های اولیه را هم فراموش نکنید تا در صورت بروز هرگونه مصدومیت یا حادثه، بتوانید به خود یا هم‌سفران خود کمک کنید. عینک‌آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب، و حشره‌کش هم می‌توانند در حفظ سلامت شما مؤثر باشد.

جاهای دیدنی و تفریحی تنگه دار

دیدنی‌های حیرت‌انگیز تنگه دار خانیکان
دیدنی‌های حیرت‌انگیز تنگه دار خانیکان

تنگه دار نوشهر تفریحات مختلفی دارد. مثلاً یکی از آن‌ها شنا و آب‌تنی است. شما می‌توانید در رودخانه خنک و شفاف این تنگ قدم بردارید و در حوضچه‌هایش شنا کنید. از تماشای آبشاری که در این مکان وجود دارد لذت ببرید و در مناظر زیبای جنگل خانیکان، هوای تمیز و تازه تنفس کنید. در این تنگ با گل‌ها و بوته‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید و جانوران بی‌خطر زیادی می‌بینید. صخره‌نوردی نیز با صعود به صخره‌های بلند و مرتفع برای شما ممکن است. اگر می‌خواهید از سفر خود به تنگ دار لذت ببرید، بهتر است خود را برای چالش‌های مختلف صخره‌نوردی و دریانوردی آماده کنید! 

جاذبه‌های دیدنی اطراف تنگ دار

وقتی پا به این تنگ می‌گذارید، خودتان را برای مکان‌های هیجان‌انگیز دیگری که در اطراف آن قرار دارد هم آماده کنید! شما می‌توانید در سفر خود از جاذبه‌های دیگر گردشگری که در نزدیکی تنگ دار قرار دارد، بازدید کنید:

جنگل تنگ دار نوشهر

برای تجربه یک پیک نیک استثنایی در دل طبیعت، حتما به جنگل تنگ دار نوشهر بروید. بعد از رودخانه‌نوردی می‌توانید با همسفران خود کمی در این جنگل استراحت کنید و سپس به ماجراجویی در طبیعت بپردازید!

روستای کوشکسرا

بازدید از این روستا را از دست ندهید؛ زیرا در آن موزه مردم‌شناسی قرار دارد که به شما امکان تماشای انواع لباس و ابراز محلی مازندران را می‌دهد. همچنین دو امامزاده در این روستا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

دریاچه ممرز

این دریاچه که به آن دریاچه ارواح نوشهر هم گفته می‌شود، در ۵۲ کیلومتری تنگه دار قرار دارد و بازدید از آن فرصتی استثنایی برای عاشقان طبیعت است. شما می‌توانید در کنار این دریاچه با سکوت هیجان‌انگیزش چای بنوشید و از تماشای سرسبزی درختان کیف کنید!

پارک جنگلی سی‌سنگان

این پارک جنگلی ۳۷ کیلومتر با تنگ دار نوشهر فاصله دارد و مکانی مناسب برای کسانی است که به امکانات رفاهی مختلفی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، و وسایل بازی برای کودکان احتیاج دارند.

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری که ذکر شد، شما می‌توانید از جاهای دیدنی نوشهر مثل بازار سنتی، پارک‌های مختلف، یا رستوران‌های این شهر هم دیدن کنید و با تجربه‌های جدید از سفر خود لذت ببرید.

هتل‌های نزدیک به تنگه دار نوشهر

اگر می‌خواهید در نزدیکی تنگه دار اقامت داشته باشید، می‌توانید به هتل های نوشهر یا چالوس مراجعه کنید. هتل ملک چالوس، هتلی سه ستاره در نزدیکی تنگه دار است که فقط ۱۳ دقیقه با آن فاصله دارد. هتل صدف نوشهر نیز از هتل‌های مناسبی است که با داشتن سه ستاره میزبان مهمانان است. این هتل ۱۵ دقیقه با تنگ دار فاصله دارد.

هتل‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید باتوجه‌به نیازتان رزرو کنید. شما می‌توانید با اقامت ۲۴ به اطلاعات هتل‌های مختلف در نزدیکی تنگ دار نوشهر دسترسی داشته باشید، امکانات آن‌ها را بخوانید، و هر هتلی که می‌خواهید انتخاب کنید.

  • هتل ملک چالوس
  • هتل صدف نوشهر

سؤالات متداول

به غیر از کفش مخصوص به وسایل خاص دیگری هم نیاز هست؟ و اینکه میشه تنهایی هم ‏رفت یا حتما باید با گروه و دسته جمعی بریم؟

محفظه ضد آب برای وسایل الکترونیکی به خصوص گوشی خیلی مهمه. چیز دیگه‌ای خیلی مهم نیست. با توجه به این که این روزا اون‌جا شلوغه و افراد خیلی زیادی هستن اون‌جا، تنهایی هم اوکیه. اما در حالت کلی بهتره که تنها ‏نباشین تا اگر حادثه‌ای رخ داد بتونین کمک بگیرین. تیوپ داشته باشین اگه شنا بلد نیستین و یا نمیدونی از صخره ها بالا ‏برید. حتما با کتونی برید نه کفش های مخصوص آب چون اونا برای ساحل هستش نه محیط رودخونه که کفش سنگ ‏داره و پا اسیب میبینه و اذیت میشه. اونجا موبایل انتن نداره.‏

جای استراحت و چادر زدن برای شب امکان داره؟

فضا زیاده جنگل هم داره – در کنار تنگه دار چند تا دکه و یک روستاست که می توانید در آنجا چادر بزنید – خود تنگه دار ‏خیر اونجا فقط باید رودخانه نوردی کنید و از دیدن صخره های بلند و خزه ای و زیبایی فوق العاده مسیر لذت ببرید – در ‏دل رودخانه نه ولی اول مسیر یک روستا هستش میشه شب اونجا گذراند- خونه بگیرید بهتره چون از تنگه تا شهر خیلی فاصله ‏نیست‎.‎

با ماشین تا خود تنگه میشه رفت یا پیاده روی داره؟

با ماشین تا اول تنگه میشه رفت بعد باید داخل خود تنگه پیاده روی کنی حدود یک ساعت. کفش مخصوص آب استفاده ‏کنید. سلام .بله با ماشین میشود تا تنگه رفت .ماشین را داخل پارکینگ بگذارید و به تنگه بروید.داخل پارکینگ چایخانه و ‏سفره خانه موجوده .برای پیمودن تنگه حداقل ۲تا۳ساعت زمان رفت و برگشت لازمه‎.

به نظرتون از تنگه هلت بهتره؟ و اینکه چه وسایلی نیازه ببریم‎؟

کفش و لباس که داخل آب باید حرکت کرد. یه مسیری این دو تا تنگه شبیه به همدیگه هستند – هلت خشکه اینجا بهشته. ‏کتونی یا صندل مناسب هست. تنقلات ببرید و کیسه زباله واسه برگردوندن آشغال ها نیاز می شود. بعلت ساخت آب بند عبور از محوطه کارگاهی برای عموم مردم مجاز نمی باشد و اگر هم اجازه بدن ۱۰۰ متر مسیر بسیار ‏سخت و دشوار است مخصوصا اگر کمی باران باریده باشد ولی به نظرم باید کفش مخصوص داشته باشید.

اونایی که رفتن دچار بیماریهای ناشی از آب آلوده نشدن؟

آب جاری بیماری ندارد مخصوصا با شدت جریانی که در این تنگه و رودخانه وجود دارد.

سرچشمش از کجاست؟ و تا کجا ادامه داره؟

سرچشمش از رشته کوه البرز تهرانه و تا چندین کیلومتر پس از آن ادامه دارد.

من دو تا بچه دارم ۵ و ۱۱ ساله میشه با اونها مسیر رو رفت یا نمیشه؟

عالی هست اگه آخر هفته برید افراد بومی شمارو از جاهای پر عمق رد می کنند توجه داشته باشید بعضی از این قسمت ها ‏تا ۶ متر هم عمق دارند. بچه کوچیکتون نمیتونه بره. ۱۱ سال که مشکلی نداره فقط باید مراقب بود. بچه ۵ سال را باید ‏بغل کنید و ببرید. یکم سخته. اگه همراه هاتون کمک میکنند مشکلی نیست. اگر تصمیم به رفتن کردید توی تنگه هیچ چیز همراه نبرید که دست و پا گیر میشه.

وسط تابستون هوا چطوره اونجا؟ جای امن برای پارک ماشین هست؟ جاده آسفالته‎؟

هوا خوبه.جاده آسفالته. پارکینگ داره و در کل امنه. خیلی خوش میگذره (لباس و کفش کتونی اضافی هم ببرید. اول دره چند تا دکه هست پنج تومن حق پارکینگ میگیرن مراقب ماشین هستند.

گوشی و وسایل الکتریکی چی میشه؟

بزارید توی کیسه پلاستیکی.

ورودی پول میگیرن؟

بله برای چالوسی ها هم رایگان نیست!

برای خانواده که شنا بلد نیستیم و بچه های کوچک هم مناسبه‎؟

مکان مناسبی هستش فقط جهت پیمایش در طول دره حتما همراه بچه ها باشید چون بعضا عمق آب زیاد هست و اینکه ‏کف در پر از سنگ های کوچک و بزرگ هست. در کل در خرداد و تابستان جای نگرانی نیست.

این تنگه دار غار دیدنی هم داره؟

غار نداره فقط یه رودخونه آروم داره که توش میتونی چندین ساعت راه بری.

با خانواده میشه رفت؟‏ یا مجردی باید رفت؟

مسافت طولانی رو باید در آب پیاده طی کرد بهتر نیروی جوون و بچه های ۱۲ سال به بالا همراهی کنن. کلا تو فصل پاییز و زمستون احتمال طغیان زیاده و خطرناکه اما تو تابستون سطح آب پایینه و تنها هم میشه رفت.

۴.۳/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×