بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » باغ گیاه شناسی ملی
باغ ملی گیاه شناسی ایران
جاذبه های گردشگری تهران

باغ گیاه شناسی ملی

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ 17۰3,145

باغ گیاه‌ شناسی ملی، یکی از باغ های گیاه‌ شناسی ایران بوده که در نزدیکی تهران، در منطقه چیتگر و در محله آزادشهر واقع شده است. در باغ گیاه‌ شناسی، مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و یا در گلخانه ها کشت می شوند. این باغ، نقش بسیار مهمی در زمینه های مختلف پژوهشی به خصوص علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها بر عهده دارد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

مقاله مرتبط : “آشنایی با باغ های زیبای شیراز

مساحت باغ حدود ۱۴۵ هکتار می باشد، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۲۰ متر بوده و دارای آب و هوای نیمه خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود ۲۴۰ میلی متر است. حداکثر دمای هوا در ماه های تیر و مرداد به ۴۳-۴۲ درجه سانتیگراد و حداقل دمای هوا در زمستان به پائین تر از ۱۰ درجه سانتیگراد می رسد. طرح جامع باغ به نحوی پیش بینی گردیده است که نشان دهنده الگویی از باغ های ایران باشد. به این منظور، یک میدان در مرکز باغ پیش بینی شده که چهار بلوار، در چهار جهت آن متصل است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده، از رویشگاه های گوناگون ایران مانند منطقه کوهستانی البرز و زاگرس، جنگلی خزری و بیابان ها و همچنین رویشگاه های مهم جهان، نظیر اروپا، آمریکا، آسیا مانند هیمالیا، چین و ژاپن تشکیل شده است. علاوه بر آن در این باغ، قطعات تخصصی مثل گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی ـ نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشار ها و دریاچه‌ها موجود است. از دیگر بخش های مهم باغ گیاه شناسی ملی ایران، می توان به فضای سبز محوطه اداری، گلخانه ها و نهالستان، باغ سیستماتیک، جنگل تفریحی، باغ میوه، نهالستان، رویشگاه آذربایجان و قفقاز اشاره نمود.

مقاله مرتبط : “باغ گلها اصفهان

باغ ملی گیاه شناسی ایران

در باغ گیاه شناسی ملی ایران، یک هرباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه های گیاهان خشک شده است که جهت پژوهشگران گیاه‌شناسی، طبقه بندی و نگهداری می‌شود. این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشک است که در حال حاضر با داشتن ۲۴۷ هزار نمونه گیاهی، یکی از معتبرترین هرباریوم های منطقه خاورمیانه و بزرگ ترین و مجهزترین آنها در کشور به شمار می رود. علاوه بر این، تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای دنیا از طریق مبادله، در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می شود.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

علاوه بر انجام امور تحقیقاتی و علمی که در این باغ صورت می گیرد، هدف از احداث باغ گیاه شناسی، ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز یا در گلخانه ها است. باغ گیاه شناسی، نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها را عهده دار است.

مقاله مرتبط : “معرفی باغ ملی، از جاذبه های گردشگری مشهد

باغ گیاه شناسی ملی ایران

نکته جالب توجهی که بازدید از این باغ را برای مردم عادی جذاب می‌کند، بازسازی مناطقی چون چین، ژاپن، رشته کوه های البرز، زاگرس و… همراه با گیاهان اصلی آن است. به همین دلیل در قسمت‌های مختلف باغ که قدم می زنید، هر گوشه ای از آن، شما را به مکان،  اقلیم و گونه گیاهی خاصی می برد.

آدرس و ساعت کاری باغ گیاه شناسی ملی

باغ موزه گیاه شناسی ملی در سال ۱۳۴۷ افتتاح شد و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران قرار دارد. برای دسترسی با ماشین شخصی به آن باید از طریق اتوبان تهران به کرج، خروجی پیکانشهر را به سمت آزاد شهر بروید و وارد بیست متری سرو آزاد شوید. برای دسترسی به این مجموعه با مترو می‌توانید در ایستگاه مترو ایران خودرو پیاده شوید و با تاکسی به شهرک سروآزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی بروید.

ساعت کاری باغ گیاه شناسی ملی همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ و فروش بلیط تا ساعت ۱۶:۳۰ می باشد. قمیت بلیط این مجموعه در سال ۱۳۹۹، ۱۲,۵۰۰ هزار تومان است که در صورت خرید بلیط باغ گیاه شناسی از طریق سایت این مجموعه می‌توانید از تخفیف برخوردار شوید و آن را به بهای ۹,۵۰۰ تومان خریداری کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×