بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » جاذبه های دیدنی بندر انزلی » پل غازیان بندر انزلی، اولین پل متحرک ایران
پل غازیان بندر انزلی
جاذبه های دیدنی بندر انزلی

پل غازیان بندر انزلی، اولین پل متحرک ایران

۴ تیر ۱۴۰۱ 24۰2,670

پل غازیان بندر انزلی جزو پل های تاریخی ایران محسوب می شود که در زمان خودش به عنوان یکی از پیشرفته ترین پل ها به شمار می رفته است. پل غازیان که در لیست مهمترین جاهای دیدنی بندر انزلی قرار دارد، بر روی رودخانه انزلی در سال ۱۳۱۷ ساخته شده است. اگر شما هم قصد سفر به بندر انزلی و بازدید از این پل شگفت انگیز را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه اقامت ۲۴ باشید. در این مقاله به معرفی جامع و کامل پل غازیان می پردازیم.

معرفی پل غازیان بندر انزلی

یکی از قدیمی ترین و در عین حال پیشرفته ترین پل های ایران پل غازیان نام دارد که در شهر زیبای بندر انزلی واقع شده است. این پل که اولین پل متحرک ایران نیز محسوب می شود دارای ۲۱۰ متر طول، ۱۰ متر عرض، ۸۵ متر ارتفاع و ۵ دهانه است. یکی از این دهانه ها که ۲۵ متر طول دارد به صورت متحرک طراحی شده تا قایق ها بتوانند از مسیر رودخانه به راحتی عبور کنند. البته امروزه این پل به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرد و دیگر بخش متحرک آن فعالیتی ندارد.

ساخت پل غازیان بندر انزلی توسط یک شرکت سوئدی صورت گرفته و به خاطر قرارگیری در مسیر تهران به رشت یکی از مهمترین پل های ارتباطی کشور محسوب می شود. برای ساخت این پل از بتن و فلز استفاده شده و بخش متحرک آن توسط چرخ دنده و نیرو انسانی قابلیت بالا و پایین آمدن دارد.

امروزه پل غازیان به عنوان یکی از جاذبه های اصلی بندر انزلی و تفرجگاه های مهم این شهر به شمار می رود که افراد زیادی برای تفریح، پیاده روی، ماهیگیری، دوچرخه سواری، پیاده روی و ثبت عکس های یادگاری از آن استفاده می کنند. چشم انداز زیبا و رویایی رو به دریا از بالای این پل گردشگران زیادی را جذب می کند و می توان منظره ای شگفت انگیز از کشتی ها و قایق های مختلف و رودخانه را تماشا نمود.

در نزدیکی این پل و در حاشیه رودخانه و خیابان های منتهی به آن امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی نظیر رستوران، چایخانه سنتی، کافی شاپ، پارک، محل استراحت، پارکینگ و … نیز در نظر گرفته شده است.

تاریخچه پل غازیان

تاریخچه پل غازیان بندر انزلی

این پل تاریخی در واپسین سال های حکومت پهلوی اول و رضاخان ساخته شد. در سال ۱۳۱۴ جهت سهولت رفت و آمد در مسیر رشت به تهران که یکی از مهمترین مسیرهای کشور بود، کار ساخت پل غازیان شروع شد. ساخت این پل بزرگ بعد از حدود ۴ سال کار بی وقفه توسط مهندسین سوئدی و نیروی کار ایرانی در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی پایان یافت.

پل غازیان بندر انزلی کجاست؟

پل تاریخی غازیان در مسیر رشت به انزلی و در حد فاصل منطقه میان پشته و غازیان بر روی رودخانه انزلی قرار دارد. برای دسترسی به این پل می توانید از خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. اگر در قسمت شرقی شهر بندر انزلی هستید می توانید از طریق بلوار آیت الله طالقانی و اگر در قسمت غربی حضور دارید می توانید از طریق بلوار تکاوران خود را به این پل برسانید.

دیدنی های نزدیک پل غازیان بندر انزلی

دیدنی های نزدیک

اگر قصد دارید پس از بازدید از این پل تماشایی دیگر جاذبه ها و اماکن مهم بندر انزلی را ببینید می توانید به سراغ تالاب معروف انزلی، کلیسای مریم مقدس، کاخ موزه نظامی، حافظیه یا ساختمان موزیک، خانه دهباشی انزلی، و موج شکن بندر انزلی بروید. همچنین این پل فاصله کمی تا دریای خزر دارد و می توانید تماشای امواج زیبای دریا به ساحل دوست داشتنی انزلی را در برنامه خود قرار دهید.

هتل های نزدیک

بندر انزلی به عنوان یکی از مقاصد توریستی شمال کشور دارای هتل های مختلفی است. هر کدام از این هتل ها از ویژگی ها، امکانات و خدمات مخصوص به خود برخوردار بوده و اقامتی دلنشین و خاطره انگیز را برای مهمانان فراهم می کنند. اگر قصد دارید از بین هتل های بندر انزلی، مواردی که با دسترسی مناسب به پل غازیان هستند را برای اقامتی راحت انتخاب کنید می توانید یکی از هتل های زیر را انتخاب نمایید:

  • هتل ۴ ستاره بهشت تالاب انزلی
  • هتل ۴ ستاره دنیز
  • هتل ۴ ستاره دلفین
  • هتل ۳ ستاره بزرگ کادوسان

هتل های نزدیک پل غازیان انزلی

پل غازیان با سازه ای شگفت انگیز و پیشرفته جزو مهمترین سازه های ایران قدیم محسوب می گردد که تاکنون پابرجا مانده است. این پل تاریخی یکی از نمادهای پیشرفت ایران محسوب می شود و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×