» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » جاذبه های دیدنی بندر انزلی » تالاب انزلی، معرفی تفریحات و بهترین فصل تالاب انزلی
تالاب بین المللی انزلی
جاذبه های دیدنی بندر انزلی

تالاب انزلی، معرفی تفریحات و بهترین فصل تالاب انزلی

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ 18۰2,484

بندر انزلی از شهر های استان گیلان است که بزرگ ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای مازندران محسوب می شود. از جاهای دیدنی گیلان، تالاب انزلی یا مرداب انزلی است که در جنوب غربی بندر انزلی قرار دارد. مرداب انزلی از سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی حفاظت شده قرار گرفت. بر اساس آمار سازمان هواشناسی، بندر انزلی، پر باران ترین شهر ایران است. بارش های زیاد و هوای مرطوب موجب شده تا چشم انداز طبیعی زیبایی در این منطقه ایجاد شود. این تالاب نه تنها زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران به حساب می آید، که به لحاظ اقتصادی هم جایگاه قابل ملاحظه ای دارد.

تالاب انزلی
تالاب انزلی

تالاب ها، خلیج هایی اند که با تیغه ماسه ای از دریا جدا شده اند و مرداب خلیجی نام دارند. تالاب ها زیستگاهی هستند که با ترکیب اکوسیستم خشکی و دریایی به وجود آمده اند. در تالاب ها با پدیده های طبیعی و گونه های زنده جالبی مواجه می شویم.

مطلب مرتبط: آکواریوم انزلی

تالاب بین المللی انزلی، از مهم ترین اکوسیستم های موجود در کشور است که حیات بیشتر از ۱۰۰ گونه کمیاب پرندگان و ۵۰ گونه از آبزیان، به آن وابسته است. بنابراین لازم است همه ما حداکثر تلاش خود را برای سالم نگه داشتن این منطقه به کار ببندیم.

مرداب انزلی
مرداب انزلی

تالاب انزلی کجاست؟

تالاب انزلی در استان گیلان و در جنوب غربی سواحل دریای مازندران و جنوب غربی بندر انزلی قرار دارد. بندر انزلی در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از مرکز استان گیلان جای دارد. این تالاب از سمت جنوب به شهرستان صومعه سرا، از سمت شرق به پیر بازار، از سمت شمال به شهرستان انزلی و از سمت غرب به کپورچال و آبکنار انزلی منتهی می شود.

مرداب انزلی از زیباترین و مهم ترین تالاب های کشور است. بنا به نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست، تالاب انزلی نه تنها در ایران، بلکه در جهان نمونه است و دارای تنوع زیستی متنوعی است. مرداب انزلی، از معدود تالاب های آب شیرین است که مناظر و چشم انداز منحصر به فردی دارد. به همین دلیل، این منطقه یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان گیلان است.

در تالاب انزلی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی جالب توجهی وجود دارد. نیلوفر های آبی از جذاب ترین پدیده های این تالاب هستند. همچنین از دیگر گونه های گیاهی این منطقه می توان به نیزار ها و لاله های دریایی اشاره کرد.

عمق تالاب انزلی

عمق تالاب انزلی با توجه به فصل، آب و هوا و نوسانات سطح آب دریای خزر در اثر جزر و مد متغیر است. حداکثر عمق آب تالاب در بهار و در نواحی غربی تالاب به ۵ متر می‌رسد؛ اما این عدد در فصول کم‌بارش سال، بسیار کمتر است.

این منطقه از تالاب های ساحلی است که ۱۱ رود اصلی به آن می ریزند. همچنین حدود ۳۰ رود کوچکتر دیگر هم به تالاب سرازیر می شوند.

قایقرانی در مرداب انزلی
قایقرانی در مرداب انزلی

تفریحات تالاب انزلی

  • تماشای کوچ پرندگان

تالاب انزلی، پناهگاه بسیاری از پرندگان مهاجر است که از سوی همسایگان شمالی به ایران می آیند. در این مکان، می توانید ساعت ها از تماشای پرنده ها لذت ببرید. مرغابی سر سفید، مرغابی بلوطی، مرغابی تاجدار، مرغابی چشم طلایی، مرغابی سیاه کاکل، مرغابی سر حنایی، مرغابی کله سیاه، مرغابی کله سبز، عروس غاز، غاز خاکستری (شلخت)، حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید، باکلان سیاه(دارغاز)، باکلان کوچک و باکلان مار گردن از جمله مهمترین پرندگان این تالاب به شمار می‌روند.

  • ماهیگیری در ساحل دریای خزر

در آرامش و سکوت تالاب و رود های انزلی ماهیگیری را تجربه کنید. البته به فصلی که قصد ماهیگیری دارید، توجه کنید. باید در فصل مناسب برای این منظور اقدام کنید تا حیات جانداران را به خطر نیندازید. اردک ماهی، کپور، سیم بزرگ، سبله (گربه ماهی)، شاه کولی، سیاه کولی، سوف ماهیان، سوف سفید، سوف حاجی طرخان، سس (زرد پر)، ماهی سفید، کفال، کولمه، فیتوفاک، بیگ هد، علفخوار (آمور وحشی)، ماهی آزاد، ماهیان خاویاری، ماهی ماش، سگ ماهی، کپور ماهی حوض، لای ماهی، سیم کوچک، سرخ پر، ماهی زیبا، زالون، شیشه ماهی، مار ماهی، آمور سفید و سس ماهی از ماهیانی هستند که در تالاب انزلی زندگی می‌کنند.

  • امکانات گردشگری منطقه

دسترسی به وسایل نقلیه در اطراف مرداب انزلی به راحتی امکان پذیر است و پارکینگ هم در قسمت ورودی تالاب وجود دارد. رستوران، هتل و اقامتگاه هم در این منطقه وجود دارد. همچنین چندین شرکت خدمات توریستی هم وجود دارد که به مسافران سرویس دهی می کنند.

  • قایق سواری

تالاب انزلی مکان خوبی برای قایق سواری است.

  • پناهگاه حیات وحش سلکه

از دیگر جذابیت های تالاب انزلی منطقه ای است که پناهگاه حیات وحش است و سلکه نام دارد. سلکه سالانه میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است. عروس غاز و قو و حتی غاز پا کوتاه از جمله پرندگانی هستند که در این منطقه می توان مشاهده کرد.

از جمله پرندگان تالاب انزلی می توان به حواصیل ‌­ها، اردک سانان، مرغابی ها، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک و کاکایی اشاره کرد. همچنین از پستانداران مرداب بندر انزلی هم شامل شنگ، گراز، خارپشت، راسو، فک و شغال هستند. البته بسیاری از گونه های جانوری در حال انقراض هستند که علت آن کوچک شدن زیستگاه وشکار بی ‌­رویه است. از دیگر جانوران تالاب انزلی، ماهیان هستند. از جمله ماهیان این منطقه ماهی سفید، اردک ماهی، گربه ماهی، کپور، سیم بزرگ، شاه کولی، سیاه کولی، سوف، زرد پر، کفال، کولمه و فیتوفاک هستند.

تالاب بین المللی انزلی
تالاب بین المللی انزلی

بهترین زمان سفر به تالاب انزلی

اگر دوست دارید، گل های تالاب بندر انزلی را ببینید، بهتر است در فصل بهار و در خرداد ماه به این منطقه سفر کنید. اگر چه که هر زمان که به این تالاب سفر کنید حتما اوقاتی خوش و به یاد ماندنی خواهید داشت.

به طور کلی مرداب انزلی تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدلی دارد و بهترین فصل سفر به تالاب بندر انزلی را می توان بهار و پاییز دانست.

بندر انزلی
بندر انزلی

در پایان…

یادمان باشد که این منطقه، ثروت ملی محسوب می شود که آلودگی آب تالاب، تهدیدی جدی برای آن محسوب می­‌شود. این آلودگی ها ناشی از تخلیه فاضلاب مناطق مسکونی یا کارگاه ‌های صنعتی است. افزایش سطح رسوبات هم موجب کاهش عمق تالاب شده است. محافظت از محیط زیست و تالاب ها از جمله تالاب انزلی، نیاز به همت ملی هم دارد. باید در یک حرکت عمومی، بیش از پیش از سرمایه های طبیعی کشورمان محافظت کنیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×