» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » سد طرق مشهد، طبیعتی زیبا، چشم نواز و بی انتها
سد طرق مشهد، طبیعتی زیبا، چشم نواز و بی انتها
مشهد

سد طرق مشهد، طبیعتی زیبا، چشم نواز و بی انتها

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ 22۰2,616

احتمالا شما هم جزو افرادی باشید که در مسافرتتان به شهر مقدس مشهد، علاوه بر زیارت حرم مظهر رضوی، به دنبال جاذبه هایی با طبیعت عالی باشید تا برای لحظاتی هم که شده به دور از هیاهوی درون شهر، در آرامش کامل به سر ببرید. سد طرق مشهد یکی از بهترین جاهای دیدنی در نزدیکی مشهد است که مسافران نسبتا زیادی مخصوصا در فصول بهار و تابستان از آن بازدید می کنند. هم اکنون بیشتر از ۳۰ سال است که از تاسیس آن می گذرد و این سد هنوز هم منبع اصلی تامین آب مردم مشهد محسوب می شود.

قبل از افتتاح، یک آب بند زیبا در این منطقه وجود داشت که هنوز هم اگر به قسمت جنوبی سد طرق مشهد نگاه کنید، آن را خواهید دید. وجود این سد و آب سرشار ذخیره شده در آن در کنار طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا باعث شده است تا سد طرق یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد محسوب شود. اگر شما هم به طبیعت و حس آرامشی که به روح انسان می دهد، علاقمند هستید، توجه شما را به تصاویر سد طرق مشهد و اطلاعات کامل در خصوص آن جلب می کنیم.

تاریخچه سد طرق مشهد

همانطور که اشاره کردیم، حدودا ۳ دهه است که سد طرق یکی از اصلی ترین سدها و منابع تامین کننده آب شرب مردم مشهد است. آب این سد از رود طرق تامین می شود که این رود از کوه‌ بینالود و آبریز جنوبی کوه ‌های خلج سرچشمه می‌گیرد. جالب است بدانید که آب رود طرق با طی کردن مسافت کمتر از یک کیلومتر به سد طرق رسیده و در آنجا ذخیره می شود. هدف از احداث سد طرق مشهد جمع شدن این آب و ذخیره آن برای استفاده مردم منطقه بوده است. شما می توانید در انتهای مسیر سیدی و جاده مغان به رودخانه طرق برسید و آب خروشان و جاری آن را تماشا کنید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، قبل از سد طرق، یک آب بند تاریخی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال برای ذخیره آب رودخانه طرق ساخته شده بود. وجود همین آب بند سبب معروفیت این سد در بین سدهای اطراف مشهد شده است. بازدید کنندگان در کنار دیدن مناظر زیبای اطراف سد، می توانند به دیدن این آب بند معروف رفته و نگاه به تاریخ چندصد ساله آن بیندازند.

همانطور که می دانید شهر مشهد و هم چنین مناطق اطراف آن در دهه های اخیر بطور جدی توسعه داده شده اند و در نتیجه نیاز به تامین آب به صورت گسترده تر و در مقیاس بیشتر به صورت جدی احساس شده است. همین عامل مقدمه ای بر افتتاح سد دیدنی طرق در سال ۱۳۵۷ شمسی شد. متاسفانه وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله، باعث شد تا برای چندین سال پروژه ایجاد زیرساخت و تاسیس سد طرق مشهد به طور کامل متوقف شود. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، سد طرق در سال ۱۳۶۴ افتتاح شد.

با تاسیس این آب بند، سازه ای که قبل از این سد در مسیر رود طرق قرار گرفته بود، تخریب نشد و زیر آب نرفت و هنوز هم در کنار سد طرق کاملا قابل مشاهده است. جالب است که وزیر سلطان حسین بایقرا به نام امیرعلیشیر نوایی، ۴۰۰ سال پیش دستور داده بود تا آب بند رود طرق را بسازند. بنابراین در کنار طبیعت زیبا و گردشگری، یک جاذبه باستانی هم محسوب می شود.

تاریخچه بند طرق

سد طرق مشهد کجاست؟

مسیر سد طرق مشهد یکی از زیباترین مسیرها در فصل بهار و تابستان است. با همه تفاسیری که داشتیم، بدون شک دوست دارید بدانید بهترین مسیر کجاست؟ برای رسیدن به سد طرق و منطقه طرق مشهد، کافیست از سمت جنوب شرقی مشهد، تنها ۱۴ کیلومتر به سمت جاده مغان حرکت کنید.

چطور خودمان را به سد طرق برسانیم؟

برای دیدن آب بند تاریخی در کنار سد هم کافیست تا مسیر جلویی سد طرق را در پیش بگیرید. اگر بخواهیم آدرس جزئی تر و دقیق تر سد طرق خراسان رضوی مشهد را بررسی کنیم، بعد از نزدیک به ۳ کیلومتر که در جاده خلج جلو رفتید به یک دو راهی می ‌رسید. مسیر سمت چپ در این دو راهی را به سمت هفت حوض جلو بروید و بعد از رسیدن به هفت حوض باید حدودا ۱۰ کیلومتر دیگر هم جلوتر بروید.

در حین رانندگی به سمت سد طرق، می توانید از سرسبزی محیط اطراف و آب و هوای خنکی که وجود دارد هم استفاده کنید. البته به شرطی که در فصل بهار و در اردیبهشت ماه به بازدید از سد طرق بپردازید. البته گرمای تابستان هم زیاد شما را در اطراف سد طرق اذیت نخواهد کرد. در صورتیکه به تماشای پرندگان مختلف مخصوصا مرغابی ها هم علاقه زیادی دارید، می توانید در اواخر پاییز و زمستان به این مکان بیایید.

آدرس سد طرق مشهد: خراسان رضوی، ۱۴‌کیلومتری جنوب شرقی مشهد، سد و منطقه گردشگری طرق

بهترین زمان بازدید از سد طرق

بهترین زمان بازدید تا اواسط اردیبهشت هست که حوض های این سد پر از آب هستند. مرداد و شهریور زمان مناسبی از لحاظ سطح آب و لذت بردن از آن نیست اما باز هم مسیر و سرسبزی های اطراف خالی از لطف نیستند. پیشنهاد می کنیم با رزرو تور مشهد سفری راحت و بدون دغدغه داشته باشید و برای سفر نیم روزی بازدید از این سد و طبیعت اطراف آن را در برنامه بگذارید.

معماری و نحوه ساخت سد طرق مشهد

به منظور ساخت بدنه اصلی سد طرق مشهد مانند اکثر سدهای دیگر ایران، از بتن استفاده شده است. سد طرق در کنار این که یکی از اولین سدهایی بود که در مشهد ساخته شد، جزو بزرگترین سدهای مشهد هم به حساب می‌ آید. نزدیک به ۱۶۵ هزار متر مکعب برای نهایی سازی ساخت این آب بند به کار برده شده است. برای پایه های سد از ۲۲ بلوک با عرض حدودا ۱۴ متر استفاده کرده اند.

ارتفاع این پایه ها به بیش از ۸۰ متر هم می رسند و ضخامت کل سد در حدود ۸۰ متر است. پی‌های این سد نیز با ۸۲ متر ضخامت، استحکام این سازه را بر عهده دارند. مهم ترین قسمت این آب بند، تاج آن است که نزدیک به ۳۲۰ متر طول دارد. معماران برای قسمت سرریز این سد از طراحی شکل نیلوفری بهره گرفته ‌اند.

بخاطر همین ویژگی ها، سدی که در طرق بنا شده است، یک مخزن آبی پایدار را برای اهالی منطقه اطراف فراهم می‌کند. وجود این سد و آب سرشار آن، باعث سرسبزی ناحیه اطراف طرق شده است که جاذبه گردشگری زیبایی برای توریست ها فراهم کرده است. بعد از سد دوستی، سد طرق بزرگترین سد مشهد به حساب آمده و آب بخش های بسیاری از این شهر را تامین می کند.

معماری و نحوه ساخت سد طرق مشهد

امکانات تفریحی و گردشگری

با اینکه طبیعت اطراف سد طرق مشهد، یکی از بهترین ها در بین سدهای مختلف کشور است، اما متاسفانه امکانات تفریحی خاصی در اطراف این سد قرار داده نشده است. اما خبر خوب اینکه شهرک طرق هم بسیار نزدیک به سد قرار دارد و شما می توانید انواع وسایل لازم برای کمپ زدن در محوطه اطراف این سد را از این شهرک تهیه کنید. با روشن کردن آتش در هنگام غروب آفتاب، می توانید لحظات خوشی از بازدید از سد طرق و طبیعت زیبای آن تجربه کنید. در نزدیکی آنجا نیز دریاچه سد طرق منظره زیبا و خیره کننده ای ایجاد کرده است. از مناظر زیبای دریاچه لذت ببرید و شاید بد نباشد کمی هم ماهیگیری را امتحان کنید. زیرا یکی از بهترین سدها برای ماهیگیری مشهد، سد طرق است.

ویژگی های موقعیت مکانی و طبیعت زیبای سد طرق

سد طرق مشهد استان خراسان رضوی جزو بزرگترین سدها در شمال شرقی کشور است که نزدیک به ۱۳ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد. همین ویژگی در این سد باعث شده است تا شما شاهد ظرفیت زیاد از آب جاری در این سد باشید که به خودی خود برای شما جالب خواهد بود. نزدیک سد که بشوید، یک باد خنک از جانب آب بر صورت شما می زند که مایه طراوت و نشاط روحتان خواهد بود.

به لطف وجود آب سرشار سد طرق در خراسان رضوی، در اطراف آن زیستگاه های حیوانات مختلف به وجود آمده اند که همین موضوع هم بر جذابیت طبیعت سرسبز اطراف سد طرق افزوده است. هم چنین ماهی های بسیار زیادی هم در آب سد طرق وجود دارند که شما می توانید با تهیه قلاب ماهیگیری و نشستن در کنار دوستان یا خانواده خود، به صید آن‌ها اقدام کنید.

بیشتر کسانی که به اینجا آمده اند، موافق هستند که بهترین سد برای ماهیگیری مشهد، سد طرق مشهد است. به لطف وجود این مناظر و موقعیت مکانی سد، تفریح و ماهیگیری به یکی از بهترین خاطراتتان در این شهر تبدیل خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که متاسفانه در سالهای اخیر چندین مورد غرق شدگی شهروندان بر اثر اقدام به آب تنی و شنا در آب سد طرق گزارش داده شده است. بنابراین اصلا خودتان را به جریان پرسرعت و بسیار تند آب زیاد این سد نسپارید!

بهترین راه دسترسی به سد طرق مشهد

وضعیت سد طرق مشهد

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۱، وضعیت سد بحرانی بوده و تنها ۳۲ درصد ذخیره آب در آن باقی مانده است. طی سالیان گذشته به دلیل کمبود بارش و حضور مسافران زیاد، ذخیره آب پشت سد کاهش پیدا کرده و از زیبایی سد طرق و دریاچه پشت آن کاسته شده. اگر می خواهید از آن دیدن کنید، قبل از خشک شدن آن یک سفر به آنجا ترتیب دهید. بدون شک هنوز می توانید از آن لذت ببرید.

ظرفیت بالای سد

جاهای دیدنی نزدیک

قطعا شاخص ترین جاذبه گردشگری در اطراف سد طرق، پارک جنگلی طرق است که دقیقا در نزدیکی این سد قرار دارد. در این پارک جنگلی زیستگاه های جانوری و گونه های گیاهی مختلف وجود دارند که تماشای آنها بسیار جذاب است. وجود آلاچیق های مختلف در این پارک و آبی که از کنار خرده سنگ های رنگی در میان چمن های سرسبز عبور می کند، یک خاطره خوش از رفتن به سد طرق برای شما به وجود می آورد.

 همچنین چندین جاذبه گردشگری زیبا هم مانند

  • پارک ریحانه،
  • منطقه حفاظت شده هفت حوض،
  • غار روستای زکریا،
  • آبشار کوه پارک،
  • پارک هفت سنگ،
  • تک درخت برناباد،
  • مصلی قدیمی مشهد،
  • دره ارغوان،
  • خانه ملک،
  • غار پروانه ها،
  • موزه قرآن،
  • بند گلستان مشهد،
  • موزه بزرگ خراسان و
  • کاروانسرای تحت حفاظت

در نزدیکی سد طرق مشهد و نزدیک به شهر واقع شده اند. پارک گیاه شناسی و پارک غدیر هم نزدیکترین جاهای دیدنی است.

لازم به ذکر است که از حرم مطهر رضوی تا کنار سد طرق، حدود ۲۳.۹ کیلومتر و معادل ۳۵ دقیقه رانندگی دقیقه فاصله دارید که فاصله نسبتا کمی محسوب می شود. بنابراین شاید رزرو هتل های نزدیک حرم ایده بدی نباشد تا دسترسی بهتری داشته باشید. فاصله مشهد تا سد طرق نیز ۲۸.۹ کیلومتر و معادل ۳۸ دقیقه رانندگی است. پارک طبیعی هفت حوض مشهد نیز در فاصله ۲۷.۸ کیلومتری از سد طرق قرار دارد.

هتل های نزدیک

متاسفانه در شهرک طرق و اطراف سد طرق خراسان رضوی مشهد اقامتگاه و تفرجگاه خاصی برای استقرار وجود ندارد و اما خبر خوب اینکه شما می توانید با رزرو هتل های مشهد در قسمت جنوب شرقی شهر، هم به سد طرق نزدیک ترین فاصله را داشته باشید و هم به حرم نزدیک باشید (لیست هتل های نزدیک حرم را در این مقاله بخوانید). اقامت در هتل هایی مانند هتل درویشی مشهد، هتل فرهنگ و هنر، هتل ایران، هتل جواد، هتل آپارتمان نیکا، هتل بین المللی قصر طلایی مشهد، هتل پردیسان و هتل پارسیس باعث خواهد شد تا کمترین فاصله را داشته باشید.

سؤالات متداول

سد طرق مشهد کجاست؟

این سد در ۱۴‌ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و نزدیک به پارک طبیعی هفت حوض قرار دارد.

فاصله سد طرق تا مشهد چقدر است؟

سد طرق تا مشهد بخش مرکزی آن، حدود ۲۸.۹ کیلومتر معادل ۳۸ دقیقه رانندگی فاصله دارد. فاصله سد طرق تا حرم نیز حدود ۲۳.۹ کیلومتر و معادل ۳۵ دقیقه رانندگی است.

معروفترین سدهای اطراف مشهد کدامند؟

علاوه بر سد طرق، سدهای فریمان، کارده، تبارک، چالیدره و بند گلستان از سدهای اطراف مشهد هستند.

بهترین سد برای ماهیگیری مشهد کدام است؟

سد طرق یکی از بهترین سدهای مشهد برای ماهیگیری است. با این حال سدهای کارده، تبارک قوچان، شیروان، چری، دوستی، یعقوبی، ارداک و فریمان هم گزینه های خوبی هستند.

بزرگترین سد مشهد چه نام دارد؟

بزرگترین سد مشهد، سد دوستی است با این حال سد طرق هم یکی از بزرگترین سدهای این شهر محسوب می شود.

مسیر هفت حوض تا سد طرق چند کیلومتر است؟

پارک طبیعی هفت حوض معروفترین پارک نزدیک دریاچه و سد طرق محسوب می شود که حدود ۲۷.۸ کیلومتر معادل ۵۲ دقیقه رانندگی با آن فاصله دارد.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×