» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » پارک طالقانی تهران، امکانات و تفریحات و راه دسترسی
پارک طالقانی تهران، فضایی دنج و آرام برای استراحت
تهران

پارک طالقانی تهران، امکانات و تفریحات و راه دسترسی

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ 25۰2,553

پارک طالقانی، یکی از معروف ‌ترین پارک‌ های جنگلی در شهر تهران است که پایتخت ‌نشینان برای گشت‌ و گذار چند ساعته به آن مراجعه می ‌‌کنند. این پارک خوش آب و هوا، در منطقه تپه ‌‌های عباس آباد قرار گرفته است. اگر شما هم اهل تهران هستید یا به تهران سفر کرده اید، بهترین گزینه برای رهایی از شلوغی و آلودگی و ازدحام در سطح شهر، رفتن به پارک طالقانی تهران است. شما می ‌توانید از فضای سبز و پوشش گیاهی زیبای پارک طالقانی نهایت استفاده را کرده و لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن مشاهده عکس های پارک طالقانی تهران، این بوستان را بیشتر خدمتتان معرفی کنیم و شما را با جذابیت‌های گوناگون و امکانات گسترده جاهای دیدنی تهران برای مهمانان گرامی آشنا کنیم.

فضای کلی پارک طالقانی تهران چگونه است؟

به جرات می توان گفت بیشترین مساحت پارک طالقانی تهران را فضای سبز به خود اختصاص داده است. با چندین تنفس عمیق، شما می توانید اکسیژن تازه ای که درختان این پارک تولید می کنند استشمام کنید و برای یکبار هم که شده در شهر تهران، هوای پاک تنفس کنید. فضای این پارک بسیار بزرگ است؛ بنابراین برای پیاده روی و ورزش های صبحگاهی دسته جمعی هم گزینه خوبی محسوب می‌شود. در قسمتی از این پارک، پلکان طولانی را می‌بینید که از هر دو طرف به وسیله درختان سرسبز محاصره شده است. قدم زدن در این پلکان، آرامش خاصی به شما خواهد داد.

 شنیده شدن صدای دلپسند سنگ ریزه ها وقتی قدم روی آن‌ها می‌گذارید هم بسیار لذت ‌بخش است. چندین تخت و آلاچیق هم در فضای پارک، میان درختان وجود دارد که می‌توانید برای استراحت و دورهمی خانوادگی استفاده کنید. هنوز به زیباترین ماجراجویی در این پارک نرسیده ایم؛ وجود پل طبیعت به نوعی زینت پارک جنگلی طالقانی محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم حتما از این پل هم بازدید کنید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

تاریخچه پارک طالقانی تهران

این پارک که قبلا با نام پارک جنگلی عباس آباد یا پارک داوودیه هم خطاب می‌شد، در ابتدا جزو اراضی بانک کشاورزی بوده است. بعدها زمین این پارک به وسیله شرکت نوسازی عباس آباد خریداری و قطعنامه نوسازی آن در سال ۱۳۵۰ تصویب شد. طراحی اولیه این پارک توسط یک معمار و مشاور انگلیسی به نام لوئیس دیویس انجام شده است. البته چندین سال بعد، پروژه نوسازی، آبیاری و طراحی جدید این پارک توسط شرکتی اسپانیایی کلید خورد و در سال ۱۳۶۰ تمام شد. عمده ترین تغییرات در طراحی فضای این پارک در دهه ۹۰ شمسی انجام شده است؛ مخصوصا پروژه احداث پل زیبای طبیعت که پارک جنگلی طالقانی تهران را به پارک آب و آتش هم متصل می‌ کند.

تاریخچه ای بر پارک طالقانی تهران

مکان دقیق پارک طالقانی تهران کجاست؟

همانطور که اشاره کردیم، این پارک جنگلی، بر روی تپه های عباس آباد واقع شده است. در واقع مکان دقیق پارک جنگلی طالقانی، در کنار بزرگراه های همت، حقانی و مدرس می‌باشد. پارک آب و آتش نزدیکترین مکان به پارک طالقانی به حساب می ‌آید و دقیقا کنار این پارک قرار دارد.

راه های دسترسی و اطلاعات تماس پارک طالقانی

طبق آدرس پارک طالقانی تهران، برای رفتن به پارک جنگلی طالقانی شما چندین انتخاب پیش رو خواهید داشت.

مترو: با توجه به ازدحام و شلوغی پایتخت، بهترین گزینه استفاده از نزدیکترین ایستگاه مترو پارک طالقانی تهران است. شما می توانید سوار خط ۱ متروی تهران شده و در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید. از ایستگاه پارک طالقانی تهران حقانی با پای پیاده، بیشتر از ۱۰ دقیقه تا ورودی پارک طالقانی تهران از بخش شرقی، فاصله نخواهید داشت. البته اگر بخواهید از قسمت جنوب پارک طالقانی وارد شوید، ایستگاه شهید همت هم مناسب است؛ یادتان باشد که از ایستگاه شهید همت تا مرکز پارک فاصله زیادی است و به نظر می رسد ایستگاه حقانی گزینه بهتری خواهد بود.

 تاکسی: اگر قصد دارید با تاکسی خودتان را برسانید، پارک طالقانی تهران چهارراه جهان کودک که از سمت میدان ونک راه پیدا می کند مسیر خوبی است. سپس از این مسیر خودتان را به بزرگراه شهید حقانی برسانید. از این قسمت تاکسی ها می توانند شما را به ورودی اصلی پارک طالقانی ببرند.

خودرو شخصی: شما می توانید خودروی شخصی خودتان را در پارکینگ بزرگی که در خروجی پارک از طرف بزرگراه شهید حقانی قرار دارد، پارک کنید و وارد بوستان طالقانی شوید.

اتوبوس: اگر قصد داشتید با اتوبوس های عمومی به این پارک بروید، در ایستگاه های میدان صنعت، بلوار ارتش، ایستگاه اوشان و اختیاریه سوار اتوبوس شده و در مقصد ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید.

شماره تلفن پارک طالقانی تهران: ۸۸۱۹۴۵۷۴-۰۲۱

بهترین زمان بازدید و عکاسی در پارک طالقانی تهران

طبیعت بکر و زیبای پارک طالقانی تهران گردشگری مهمی در همه فصل ها به شمار می رود؛ اما دیدن این پارک در فصل پاییز، لذت دیگری خواهد داشت. چرا که گونه های متنوع از پوشش گیاهی و درختان در این پارک وجود دارند که در فصل پاییز به رنگ های مختلف در می آیند. اینجاست که جلوه ای از بهشت در این پارک نمایان می شود. تعداد عکس هایی که می توانید از پارک طالقانی در پاییز بگیرید، دو برابر دیگر فصل هاست. حس هوای تازه و لمس شبنم روی برگ های رنگی درختان پاییزی پارک طالقانی، حس آرامش مطلق را به شما هدیه می دهد. بازدید از کل پارک نیز بین ۱ تا ۴ ساعت طول می کشد.

امکانات و گزینه های تفریحی

امکانات پارک طالقانی تهران بسیار فراوان است. به همین دلیل است که این پارک، یکی از محتمل‌ ترین گزینه‌ های پایتخت نشینان برای سپری کردن چند ساعت در کنار خانواده مخصوصا در روزهای آخر هفته محسوب می‌شود و از جمله محبوب ترین پارک های تهران به حساب می آید. پارک طالقانی تهران جزو پارک هایی است که همه افراد با هر رده سنی از کودک و نوجوان تا جوان و پیر می توانند به نحوی در آن سرگرم شوند. از امکانات این پارک جنگلی زیبا می توان به موزه دفاع مقدس، بخش ورزشی، زمین بازی کودکان، باربیکیو، بوفه، پارکینگ، کافه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و آلاچیق های آن اشاره کرد. در ادامه جذاب ترین امکانات بوستان طالقانی را خدمتتان معرفی می کنیم.

  • تخت و آلاچیق های دنج و زیبا

می توان گفت وجود آلاچیق های چوبی و راحت، هم جلوه خاصی به پارک جنگلی طالقانی تهران بخشیده است و هم باعث ایجاد فضای مناسب برای استراحت و لذت ‌بردن از طبیعت توسط افراد شده است. شما می‌توانید با خیال راحت، یک پیک نیک روزانه را هم در آلاچیق های پارک طالقانی تهران سپری کنید.

تخت و آلاچیق های دنج و زیبا

  • پیاده روی چوبی

مسیر چوبی پارک طالقانی، یکی از پرطرفدارترین قسمت های این پارک است. کافیست به سمت غرب پارک جنگلی طالقانی بروید تا این مسیر پرتردد را پیدا کنید. احتمالا شما هم مثل بقیه دلتان می خواهد که عکس های زیبایی از خودتان و خانواده در مسیر چوبی پارک بیندازید.

  • امکانات و دستگاه های ورزشی

بخش ورزشی پارک طالقانی تهران همواره مورد توجه ورزشکاران رشته های مختلف و ورزش دوستان بوده است. در نقاط مختلف پارک طالقانی بخش هایی برای فعالیت های ورزشی تعبیه شده است. علاوه بر پیاده روی در فضای پر از آرامش پارک، می توانید به انجام ورزش ها و بازی های مختلف هم در این پارک فکر کنید. انواع وسایل ورزشی در کنار زمین مناسب برای والیبال، گل کوچیک، شطرنج، ورزش های زورخانه ای، زمین بسکتبال پارک طالقانی تهران و تنیس روی میز بسیار معروف هستند. هم‌چنین چندین میز شطرنج مجهز هم در بهترین قسمت پارک برای مراجعین قرار داده شده است.

  •  پرافتخارترین پرچم کشور

یکی دیگر از جذابیت های بوستان طالقانی، وجود بزرگترین و با عظمت‌ترین پرچم ایران در این پارک است. طول میله این پرچم حدودا ۱۴۸ متر و وزن آن بالغ بر ۲۵۰ تن است. قرار گرفتن در زیر این پرچم که از نظر مساحت اولین پرچم دنیا و از نظر ارتفاع سومین پرچم بلند دنیا است به انسان احساس غرور خاصی می دهد. جنس این پرچم از پارچه مقاوم می باشد و وقتی که باد با سرعت هفت متر در ثانیه بوزد به اهتزاز در می آید. تجهیزات به کار رفته در این پرچم باشکوه شامل سامانه بالابر و نگهدارنده پرچم، دستگاه هواسنج، چراغ هشدار هواپیما، دوربین ضد لغزش و صاعقه گیر اشاره کرد.

وجود سرویس‌های بهداشتی تمیز و نمازخانه هم از دیگر امکانات پارک جنگلی طالقانی است. همچنین مسجد خرمشهر با معماری و گنبد فوق العاده زیبا در نزدیکی موزه دفاع مقدس در این پارک قرار دارد.

راحت ترین راه دسترسی به پارک طالقانی

  • شکم گردی در پارک طالقانی تهران

پارک طالقانی تهران جزو محبوب ترین پارک ها در زمینه فعالیت های ورزشی و پیاده روی در تهران می باشد. پس از یک فعالیت ورزشی یک لیوان نوشیدنی یا یک وعده غذایی ساده و لذیذ در فضای دلنشین پارک خستگی را از تن به در می کند. از جمله امکانات غذایی پارک طالقانی می توان به استریت میلز موجود در آن اشاره کرد. استریت میلز مینی بوس ها و کاروان هایی هستند که غذا، نوشیدنی های مختلف، قهوه و انواع خوراکی ها در آنجا سرو می شود.

وقتی حرف از خوراکی زده می شود نمی توان به بلال های معروف و خوشمزه سمت شرق این پارک که در تمام فصول سال موجود است، اشاره نکرد. همچنین در پارک طالقانی تهران صبحانه خوردن حال و هوای عجیبی دارد. زیرا هر روز صبح تعداد زیادی از مردم با شور و شوق یا به صورت پیک نیک یا برای فعالیت های ورزشی راهی این پارک زیبا می شوند. نزدیک ترین رستوران پارک طالقانی تهران ،با نام کافه رستوران VIP در سمت شرق پارک در ابتدای پل طبیعت قرار گرفته است. در کافه رستوران وی آی پی صبحانه، نهار و شام سرو می شود و از عمده دلایل جذابیت این کافه رستوران می توان به قرار گرفتن در محیط خوش منظره و جذاب آن اشاره کرد.

  • موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس که در ابتدای این پارک قرار گرفته یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین موزه های ایران می باشد. در این موزه قدیمی باقی مانده های آثار جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته شده است. با بازدید از این موزه می توانید ماشین های جنگی، ادوات جنگی، تانک ها و با ابزار جنگی به طور کلی آشنا شوید و از نزدیک ببینید. در این موزه تعدادی عکس نیز از زمان جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته شده است.

  • عکاسی در پارک طالقانی تهران

از تفریحات پارک طالقانی تهران می توان به طبیعت گیاهی جذاب، فضای عکاسی از طبیعت و همچنین فضای عکاسی از بخش های دیدنی این پارک اشاره کرد. گیاهان پارک طالقانی تهران با داشتن گونه های متنوع فضای مناسبی برای عکاسی ایجاد کرده است. از این پارک ۳۱ هکتاری به دلیل داشتن پوشش گیاهی متنوع به عنوان ریه تهران نیز یاد می شود. در این پارک ۷۵ گونه گیاهی متنوع همچون درختان اقاقیا، کاج، درخت توت سپیدار، چنار، نارون، ارغوان، افرا و درختچه هایی همچون یاس زرد و توری وجود دارند.

بلوط همیشه سبز که گونه ای نادر گیاهی است در این پارک نگهداری و حفظ می شود. در قسمتی از پارک که به صورت حلزونی طراحی شده است درختان زیبای بلوط ایتالیایی خودنمایی می کند. یکی دیگر از علل محبوبیت این پارک راه چوبی زیبای آن می باشد که می توان عکس های زیبا و به یاد ماندنی در این مسیر جذاب و چشم نواز  خصوصا در فصل پاییز گرفت. چشم انداز این پارک زیبا به دلیل قرار گرفتن روی تپه های داوودیه مشرف به شهر تهران است که در شب حال و هوای خوبی برای عکاسی ایجاد می کند. بنابراین توصیه می کنیم پوشش گیاهی پارک طالقانی تهران را از دست ندهید.

همچنین برکه کوچک سنگی موجود در ابتدای این پارک که هر ساله با شروع شدن سال جدید از ماهی های قرمز پر می شود، را برای عکاسی های خود از دست ندهید. به طور کلی تمامی این موارد باعث می شوند که یک قاب زیبا برای عکاسی در پارک طالقانی تهران به وجود بیاید.

عکاسی در پارک طالقانی تهران

جاهای دیدنی نزدیک

از جاهای دیدنی نزدیک به بوستان طالقانی، پل طبیعت است چرا که این پارک را به بوستان آب و آتش متصل می کند. از دیگر جاهای دیدنی نزدیک می توان به باغ کتاب، بوستان گفت و گو، کتابخانه ملی ایران، بوستان ملت، موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، موزه عروسک های ملل، آسمان نمای گنبد مینا و بوستان بهشت مادران اشاره نمود. توصیه می کنیم حتما پارک و بوستان ها و همچنین موزه های دیدنی اطراف این جاذبه طبیعی را هم تجربه کنید.

هتل های نزدیک

بوستان طالقانی تهران یکی از بهترین مکان ها برای دورهمی و لذت بردن از یک جاذبه طبیعی بسیار زیباست. شما می توانید با رزرو هتل تهران نزدیک به این مکان گردشگری زیبا، ضمن دسترسی راحتتر به این بوستان پارک، به سایر جاذبه های دیدنی اطراف هم دسترسی خوبی داشته باشید. هتل های نزدیک پارک طالقانی استان تهران شامل هتل سیمرغ، هتل ارم، هتل پاریز، مهمانپذیر آران، هتل پردیس، هتل کوروش، هتل پارسیان، هتل بزرگ تهران، هتل آپارتمان ملل، هتل آپارتمان ونوس و هتل نیلو می باشند.

سؤالات متداول

پارک طالقانی کجای تهران است؟

تهران، بزرگراه حقانی جنوبی، بعد از پل بزرگراه مدرس

پارک طالقانی تهران چه روزهایی باز است؟

شهروندان تهرانی و مسافران در زمان های مختلف می توانند از پارک بازدید کنند و از فضای آن لذت ببرند بنابراین باید بدانند که پارک طالقانی تهران چه ساعتی باز است؟ بازدید از این پارک به صورت ۲۴ ساعته امکان پذیر است.

قیمت بلیط پارک طالقانی تهران چقدر است؟

بازدید و گشت و گذار در پارک طالقانی و استفاده از امکانات آن رایگان است.

پارک طالقانی تهران چه نام دارد؟

در بین مردم به این پارک، تپه های داوودیه، پارک جهان کودک و پارک جنگلی عباس آباد می گویند.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×