بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کیش » جاهای دیدنی کیش » کشتی یونانی کیش (چرا به گل نشست؟) + عکس و ویدیو از کشتی
کشتی یونانی در کیش
جاهای دیدنی کیش - جاذبه های گردشگری کیش

کشتی یونانی کیش (چرا به گل نشست؟) + عکس و ویدیو از کشتی

۱۷ آذر ۱۳۹۵ 28۰4,278

در خیابان غروب کیش و در غرب جزیره مرجانی، کشتی قدیمی و عظیم الجثه ای ، کناره سواحل نیلگون کیش جا خوش کرده که به کشتی یونانی کیش معروف است. صبح روز ۴ مرداد سال ۱۳۴۵ بود که ساکنین جزیره کیش ، ناگهان کشتی عظیم‌الجثه‌ای را به طول ۱۳۶ متر دیدند که در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته و توان خارج شدن ندارد.

هنوز پس از گذشت سال‌ها، دلیل به گل نشستن این کشتی به طور واضح اعلام نشده اما گفته می شود مه آلود بودن هوا و نیز نبود فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش دلیل اصلی بروز این اتفاق بوده است.همچنین طبق داستانهایی که مردم منطقه تعریف می‌کنند گویی ناخدای کشتی عاشق دختری از جزیره کیش بوده و به او قول داده که با کشتی به ساحل کیش می آید و او را با خود می‌برد که کشتی داخل گل گیر کرده و این امر محقق نشده است.

روایت دیگری نیز برای دلیل به گل نشستن این کشتی وجود دارد. ذکر شده که صاحب کشتی به خاطر ورشکستگی عمدا این اتفاق را رقم زده است. گفته می‌شود صاحب یونانی کشتی با همکاری ناخدا و ملوانان به عمد کشتی را به این منطقه آورده‌اند تا گیر کند و از بیمه خسارت بگیرند. بعضی از بومیان منطقه هم بر این اعتقادند که ناخدای کشتی تحت تاثیر مشروبات الکلی کنترل کشتی را از دست داده است.

کشتی یونانی در جزیره کیش
کشتی یونانی یکی از مهمترین مکان ها برای گردشگران در کیش

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون در بندر گلاسکو اسکاتلند، به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر ساخته شد. این کشتی روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ و در هنگام بازگشت به کشور یونان، در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست. بعد از گذشت هشتاد روز تلاش، یدک‌کش هلندی اورینوکو نتوانست این کشتی یونانی را بیرون کشد. تلاش های بسیاری برای بیرون کشیدن این کشتی غول پیکر انجام گرفت ولی هیچ کدام از این تلاش ها مثمر ثمر واقع نشد و به دلیل اینکه عملیات بیرون کشیدن کشتی ، هزینه اقتصادی بسیار زیادی را متحمل می کرد و مقرون به صرفه نبود، به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار موجود در آن تخلیه شد.

براساس اطلاعاتی که توسط شرکت بیمه لویدز لندن منتشر گردیده، این کشتی در زمان به گل نشستن ، متعلق به کشور یونان و مالک آن شخصی به نام کولااف بوده است. این کشتی در ابتدا با نام «شیپور امپراتور» سپس «ناتورالیست» و در سال های بین ۱۳۳۸ تا یکسال قبل از توقف و در زمان مالکیت خطوط کشتیرانی ایران بر این کشتی با نام‌های «سیروس فارس»‌ و «همدان» در تردد بوده است.

بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی کیش

کشتی یونانی در کیش

کشتی یونانی با این که قدمت چندانی ندارد ولی طی همین مدت زمان کم توانسته به یکی از مهمترین مکان ها برای گردشگران تبدیل شود به طوری که آن ها، در مدت زمان اقامت خود در جزیره کیش به غرب این جزیره می‌روند و عکس یادگاری خود را با کشتی می‌گیرند. عکسی که در غروب آفتاب در این مکان گرفته شود زیبایی بسیار زیادی داشته و به عکسی فراموش نشدنی تبدیل می گردد.

بیشتر بخوانید : “لیست بازار کیش با عکس

تماشای خورشید که به آرامی از پشت کشتی یونانی در آب های نیلگون خلیج فارس غروب می‌کند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی و بسیار زیبا است. درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، منظره ای زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می آورد که نظیر آن را کمتر می توان مشاهده نمود.

کشتی یونانی در کیش

در سال های اخیر به علت فرسوده شدن و انجام نشدن اقداماتی برای حفظ کشتی، این کشتی رو به نابودی است و اصلا جای تعجب نیست که تا چند مدت دیگر اثری از این کشتی وجود نداشته باشد. البته یک لنج به گل نشسته نیز در نزدیکی کلبه هور وجود دارد که می توانید از این لنج نیز در جزیره کیش دیدن کنید.

کشتی یونانی در جزیره کیش

بیشتر بخوانید : بهترین زمان سفر به کیش

پارک ساحلی کشتی یونانی کیش، در نزدیکی همین کشتی و در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع، دارای امکانات مختلفی مانند اسکیت، دوچرخه سواری، کافی شاپ، آمفی‌تئاتر، کافی شاپ، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه های فروش تنقلات و فروش محصولات ورزشی در محیط پیرامون کشتی یونانی در حال احداث می باشد. همچنین لازم به ذکر است که مسیر دوچرخه سواری کیش هم از پارک ساحلی کشتی یونانی رد می شود.

در صورتی که تمایل دارید به جزیره کیش سفر کنید ، در برنامه سفر خود در مدت زمان اقامت در این جزیره زیبا ، از این مکان جالب توجه نیز بازدید نمایید. و همچنین می توانید از طریق اقامت ۲۴ و صفحه رزرو هتل کیش , هتل مورد نظر خود را قبل سفر انتخاب کنید و با خیال راحت یک سفر عالی را پشت سر بگذارید .

۴.۹/۵ - (۴۰۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×