بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان کرمان » جاذبه های گردشگری کرمان » سفر یک روزه اطراف کرمان ۱۴۰۱ (عکس + راهنمای سفر)
didaninazdikkerman1
جاذبه های گردشگری کرمان

سفر یک روزه اطراف کرمان ۱۴۰۱ (عکس + راهنمای سفر)

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ 19۲6,865

جاهای دیدنی برای سفر یک روزه اطراف کرمان شامل آثار تاریخی، باغ‌ها و پدیده‌های طبیعی بسیار است. شاید شما هم استان کرمان را به عنوان یک منطقه کاملا کویری بشناسید اما واقعیت این است که در گوشه و کنار این استان چشمه‌های زلال، باغ‌های مصفا، کوهستان و دیگر پدیده‌های طبیعی علاوه بر کویر هم وجود دارند. شهر کرمان به تنهایی دارای جاهای دیدنی بسیاری است که برای بازدید از همه آن‌ها نیاز به چندین روز خواهید داشت. در این مطلب می‌خواهیم درباره جاهای دیدنی اطراف کرمان اطلاعاتی به شما ارائه بدهیم. برای بازدید از این جاهای دیدنی تنها به یک روز تعطیل نیاز خواهید داشت. در ادامه در دو دسته بندی اماکن تاریخی و طبیعت، جاهای دیدنی اطراف کرمان را معرفی خواهیم کرد.

اماکن تاریخی اطراف کرمان

از آنجایی که استان کرمان در دوران‌های مختلف از نظر سیاسی و اقصادی منطقه مهمی بوده، امروزه می‌توان اماکن تاریخی بسیاری را در آن مشاهده کرد. تعدادی از اماکن تاریخی که در نزدیکی شهر کرمان هستند در فاصله کوتاهی قرار دارند. در سفری یک روزه می‌توانید از این نقاط دیدن کنید.

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یکی از بزرگترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است. این باغ زیبا در نزدیکی شهر کرمان قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی برای سفر یک روزه اطراف کرمان است. باغ شاهزاده بسیار منحصر بفرد می‌باشد و تمام اصول ساخت باغ ایرانی در آن رعایت شده است. ارزش این بنای تاریخی باعث شد که در سال ۲۰۱۱ در میراث جهانی یونسکو ثبت گردد. می‌توانید صبح یک روز تعطیل از کرمان به سمت باغ شاهزاده ماهان حرکت کنید. به محض ورود به این باغ محسور زیبایی و انرژی مثبت آن خواهید شد. اگر در ورودی باغ شاهزاده بایستید می‌توانید چشم‌اندازی کامل از حوض‌ها، فواره‌ها و عمارت زیبای باغ تماشا کنید.

درختان و بوته‌های گل در باغ شاهزاده ماهان تقریبا در تمام فصل‌های سال سبز هستند. در‌ واقع باغ شاهزاده ماهان مانند نگین زمرد در میان کویر می‌درخشد. این باغ زیبا متعلق به دوران قاجار می‌باشد و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است. فاصله باغ شاهزاده ماهان تا شهر کرمان ۳۹ کیلومتر می‌باشد.

باغ شازده

مسیر دسترسی به باغ شاهزاده ماهان : کرمان، خیابان شهاب، به طرف جاده کرمان – بم

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. برای ساخت باغ شاهزاده ماهان از باغ فتح آباد الگو گرفته‌اند. در هنگام ورود به این باغ حوض و فواره‌هایی را مشاهده خواهید کرد که در ضلع شمالی حوض، یک عمارت دو طبقه قرار دارد. همچنین در ضلع شرقی عمارت چهار فصل واقع شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه فتح آباد این است که تمام اتاق‌های هر دو عمارت قابل رزرو می‌باشند.

مسیر دسترسی به باغ فتح آباد : کرمان، بلوار جمهوری،بلوار هوانیروز، اختیار آباد

باغ سنگی

باغ سنگی یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین مقاصد سفر یک روزه اطراف کرمان می‌باشد. داستان جالبی درباره به وجود آمدن این باغ سنگی وجود دارد. گفته می‌شود شخصی به نام درویش خان اسفندیارپور وقتی در سال ۱۳۴۰ به دنبال اصلاحات اراضی باغ‌های خود را از دست داد، باغ سنگی را ایجاد کرد. او در نشانه اعتراض به این اتفاق، باغ خود را آبیاری نکرد تا تمام درختان خشکیدند و از بین رفتند. سپس در زمین خالی درختان خشکیده را می‌کاشت و به وسیله سیم از آن‌ها قلوه سنگ‌ها را آویزان می‌کرد. حال این باغ ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و تمام درختان میوه‌های سنگی دارند. درویش خان در سن ۸۳ سالگی و در سال ۱۳۸۶ در گذشت. بازدید از باغ سنگی و شنیدن این داستان عجیب می‌تواند جالب باشد.

مسیر دسترسی به باغ سنگی : کرمان، سیرجان، دهستان بلورد، روستای میاندواب

باغ سنگی

آرامگاه شاه نعمت‌ الله ولی

یکی دیگر از مقاصد دیدنی و تاریخی برای سفر یک روزه اطراف کرمان آرامگاه شاه نعمت‌ الله ولی است که در فاصله ۳۷ کیلومتری کرمان و در جاده هفت باغ، خیابان ولایت قرار دارد. این آرامگاه دارای بناهای تاریخی مختلفی است که از دوران تیموریان تا قاجار ساخته شده‌اند. بنای آرامگاه اتاقی چهارگوش با طاق گنبدی شکل است و آن را در سال ۸۴۰ هجری قمری بنا کرده‌اند.

این مجموعه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، دارای تزیینات مختلفی از جمله نقاشی‌های روی گچ، کاشی‌کاری‌های لاجوردی و فیروزه‌ای و نقوش اسلیمی می‌باشد. سنگ قبر این آرامگاه از جنس سنگ مرمر است و نام ۱۲ امام و آیه‌هایی از قرآن روی آن حک شده‌اند. از بخش‌های دیگر آرامگاه شاه نعمت الله ولی می‌توان رواق شاه عباسی، کتابخانه، موزه و آرامگاه امیرنظام گروسی را نام برد.

ارگ راین

دومین بنای خشتی بزرگ جهان پس از ارگ بم و یکی از گزینه های جذاب برای سفر یک روزه اطراف کرمان که میزبان گردشگران زیادی است، ارگ راین می‌باشد که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد. این اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران، مساحتی بیش از ۲۲ هزار مترمربع دارد و روی تپه‌ای باستانی واقع شده است. قدمت این ارگ به دوران ساسانیان باز می‌گردد و ساختار آن شباهت‌هایی به ارگ بم دارد.

این قلعه را به نام ارگ میرزا حسین خان نیز می‌شناسند، زیرا ارگ راین از مهم‌ترین مراکز حکمرانی پادشاهان محبوب زندیه مانند میرزا حسن خان و پسرش محمد علی خان بوده است.

پلان ارگ راین مربع شکل می‌باشد و اطراف آن برج‌ها و حصاری به ارتفاع ۱۰ متر ساخته شده است. سردر زیبا و ورودی قلعه راین در سمت شرق این بنا قرار دارد و داخل آن را بخش‌هایی مانند اصطبل، زورخانه و محله‌های اعیانی و عامه نشین تشکیل می‌دهند.

 طبیعت گردی اطراف کرمان

در ابتدای مطلب گفتیم که کرمان یک استان کویری است. علاوه بر طبیعت کویر که زیبایی‌های خاص خود را دارد، در گوشه و کنار کرمان می‌توان طبیعتی متفاوت و سرسبز را هم جستجو کرد. جاهای دیدنی برای سفر یک روزه اطراف کرمان که شامل طبیعت گردی هم باشد به شرح زیر می‌باشند.

کلوت‌ های شهداد

قطعا یکی از زیباترین جاذبه های کرمان برای طبیعت گردی، کلوت‌های دشت لوت هستند. کلوت پدیده طبیعی شبیه یک کوه مکعبی شکل است که در اثر فرسایش‌های بادی و آبی به وجود می‌آیند. زیبا‌ترین و بزرگترین کلوت‌های دنیا در ایالات متحده، پرو و ایران دیده می‌شوند. بلند‌ترین کلوت‌های ایران هم کلوت شهداد است. کلوت‌ها حدود ۱۴۰ کیلومتر از شهر کرمان فاصله دارند. برای سفر یک روزه اطراف کرمان به مقصد کلوت‌ها باید صبح زود به طرف این نقطه حرکت کنید. شاید در اولین برخورد به نظر شما کلوت ها باقیمانده یک شهر باستانی باشند ولی واقعیت این است که کلوت یکی از شاهکارهای طبیعت است. در طبیعت کویری شهداد، از آرامش آن لذت ببرید و به تماشای کلوت‌ها بنشینید.

بهترین زمان برای بازدید از کلوت‌های شهداد، فصل پاییز و زمستان می‌باشد. می‌دانید که دمای هوا در تابستان کویر لوت بسیار زیاد است و تحمل آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. با استفاده از خودرو‌های شخصی و یا تور‌های گردشگری می‌توانید به سمت کلوت‌های شهداد حرکت کنید.

دسترسی به کلوت‌های شهداد : کرمان، جاده کرمان – بم، جاده کویر شهداد

کلوت شهداد

آبشارهای سیمک

در ۳۵ کیلومتری شهر کرمان، دره‌ای به نام سیمک وجود دارد که در آن آبشارهای متعددی دیده می‌شود. وجود آبشار‌ها باعث شده تا دره کاملا سبز باشد. آبشارهای سیمک جزو جاهای دیدنی سفر یک روزه اطراف کرمان برای طبیعت گردی هستند که برای پیک نیک خانوادگی به همراه گروه پیشنهاد می‌شوند. دیواره‌های دره برای افرادی که به طور حرفه‌ای به صخره‌نوردی و کوهنوردی می‌پردازند، بسیار مناسب می‌باشند. امکانات رفاهی در اطراف آبشار‌های سیمک قابل قبول است و می‌توانید به همراه تمام افراد خانواده به این نقطه سفر کوتاهی داشته باشید.

دسترسی به آبشارهای سیمک : کرمان، ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

جنگل پردیسان قائم

یکی از نزدیک‌ترین مقاصد برای سفر یک روزه اطراف کرمان، جنگل پردیسان قائم می‌باشد. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل‌های دست کاشت ایران می‌باشد. جنگل پردیسان در دامنه کوه صاحب‌الزمان قرار دارد و از فراز این کوه می‌توانید منظره‌ای از شهر مشاهده کنید. امکانات رفاهی مانند بوفه، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه و … در مجموعه پردیسان تعبیه شده‌اند.

دسترسی به جنگل پردیسان قائم: کرمان، بلوار قائم، حاشیه شرقی

دریاچه مخرگه از جاهای دیدنی خاص اطراف کرمان

یکی از زیباترین دریاچه های اطراف کرمان، دریاچه مخرگه است که به بزرگترین آینه طبیعی ایران مشهور است. این دریاچه در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر بابک قرار دارد. اگر قصد دارید از شهر کرمان به سمت مخرگه حرکت کنید باید صبح زود راه بیفتید. فاصله شهر بابک تا شهر کرمان حدود ۲۴۰ کیلومتر است. دریاچه مخرگه هم یک آبگیر فصلی است و تنها بعد از بارندگی پر آب می‌شود. اگر در زمان مناسبی به دریاچه برسید و هوا کاملا ساکن باشید، انعکاس آسمان را بر روی زمین مشاهده خواهید کرد. توصیه می‌کنیم برای دسترسی به دریاچه مخرگه با یک راهنمای محلی و یا تور‌های حرفه‌ای گردشگری همراه شوید.

دسترسی به دریاچه مخرگه : کرمان، شهر بابک، ۳۰ کیلومتری شهر

دره شنگستان

دره شنگستان در ۳۰ کیلومتری شهر کرمان و در نزدیکی آبشار‌های سیمک قرار دارد. آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز این منطقه باعث به یکی از مقصد‌های گردشگری اطراف کرمان تبدیل شود. اگر تصمیم گرفتید برای بازدید از جاهای دیدنی برای سفر یک روزه اطراف کرمان به دره شنگستان بروید، حتما وسایل ضروری و کفش مناسب به همراه داشته باشید. مسیر دره سنگلاخی است و پیاده روی در آن برای همه افراد آسان نیست.

دسترسی به دره شنگستان : کرمان، ۳۰ کیلومتری شمال، روستای کوهپایه

آبشارهای فوسک

در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرقی کرمان در روستای فوسک آبشارهای زیبایی به نام آبشارهای دره سختی و یا همان آبشارهای فوسک واقع شده‌اند که از جاهای دیدنی زیبا و معروف اطراف کرمان به شمار می‌روند. این آبشارها که در دامنه شمال شرقی کافر کوه قرار دارند بر اثر جریان رودخانه در فصل بهار تشکیل می‌شوند و ارتفاع انها به ۳ متر می‌رسد. آب این آبشارها و رودخانه دره سختی در پایین دست برای مصارف کشاورزی باغ‌های منطقه شهداد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای رسیدن به این آبشارها باید از روستای فوسک مسیری خاکی با شیب بالا را طی کنید. این مسیر دارای پیچ و خم زیاد است و پیمودن آن سخت است. برای رفتن به این منطقه و تماشای این آبشارهای زیبا بهتر است از راهنمایان محلی مناسب کمک بگیرید.

سخن آخر

امیدواریم در سفر خود به شهر کرمان به جاهای دیدنی اطراف آن هم سری بزنید و همچنین از غذاهای محلی کرمان هم استفاده کنید . این استان زیبا تنها محدود به کویر نیست بلکه در دل طبیعت سرسخت خود، شگفتی‌های بسیاری را نهان کرده است. در زمان سفر به کرمان برای رزرو هتل کرمان بهتر است ابتدا مقاله وبلاگ اقامت ۲۴ با عنوان ” بهترین هتل کرمان ” را مطالعه نمایید.

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. مهدی

    کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم

  2. الناز خدامی

    دریاچه مخرگه از جاهای دیدنی خاص اطراف کرمان رو پارسال رفتم واقعا فوق العاده و زیبا بود حتما پیشنهاد میکنم هر کسی به کرمان رفت و خواست جای دیدنی این شهر رو ببینه به این جاذبه گردشگری هم سفر کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×