» جاذبه های گردشگری استان کرمان » روستای سیرچ، ییلاقی در میان کویر
روستا سیرچ کرمان
جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان

روستای سیرچ، ییلاقی در میان کویر

۶ شهریور ۱۳۹۸ 20۰2,359

چه کسی باورش می شود که در دل منطقه کویری شهداد و نزدیک به کویر لوت، محل یکی از زیباترین روستاهای ایران و منطقه ای ییلاقی وجود داشته باشد که انبوهی از درختان آن را احاطه کرده اند. روستای سیرچ ۸۰ کیلومتر تا کرمان فاصله دارد. در کمال تعجب این روستا در فاصله نزدیکی از منطقه‌ شهداد، یعنی گرم ‌ترین نقطه‌ ایران به نام “گندم بریان”، قرار دارد. این منطقه، از مهم ترین قطب های گردشگری استان و جاذبه های توریستی کرمان است.

روستای سیرچ کرمان
روستای سیرچ کرمان

روستای سیرچ

روستای سیرچ در استان کرمان و بخش شهداد قرار دارد و از شگفت انگیز ترین مناطق ایران است. از گذشته، مجموعه ییلاق، بخش گرمسیرى و کویرى شهداد و آبادى هاى تابعهٔ آن بهارستان نامیده می شده است. روستای سیرچ دارای چشم اندازى زیبا و پوشش گیاهی انبوه است. در مرکز این روستا می توان درختانی قدیمی و کهنسال از سرو و چنار دید.

مطلب مرتبط: گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

این منطقه تلفیق جالبی از آب و هوای کویری کرمان و آب و هوای کوهستانی است. در ارتفاع ۱۵۵۰ متری و در دره، رودی به نام سیرچ قرار دارد. همچنین پوشش گیاهی سیرچ، انبوه درختان کهنسال سرو، چنار، صنوبر و باغ های انگور و انجیر و گیلاس و آلبالو در دامنه های کوهستانی است. در مناطق مسطح نیز کشتزار های گندم و جو قرار دارند. جالب است بدانید که میزان آب در این منطقه بسیار فراوان تر از سطح زمین های قابل کشت است.

دلیل اهمیت روستای سیرچ قرار داشتن منطقه ای سبز و پر آب، در دل کویر با هوایی مرطوب و خنک است. روستای سیرچ بر روی ارتفاعات زیبایی مانند کوهستان های آلپ در سوییس با همان جذابیت قرار گرفته است.

سرو هزار ساله سیرچ
سرو هزار ساله سیرچ

جاهای دیدنی سیرچ

روستای سیرچ، ناحیه ای شگفت انگیز است که با هوای خنک و کوهستانی خود، تنها نیم ساعت با کویر خشک لوت فاصله دارد. با وجود کوچک بودن این روستا، جاهای دیدنی سیرچ کم نیستند. با جاذبه های گردشگری این روستا پیش از سفر باید آشنا شوید تا جایی از قلم نیفتد.

درخت سرو ۲۰۰۰ ساله سیرچ، امامزاده سید جلال الدین نیز از جاهای دیدنی، گردشگری و زیارتی این روستا هستند.

رودخانه سیرچ هم از جاهای دیدنی کرمان است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. علاوه بر آن، چشمه‌ های آبگرم سیرچ هم از مکان هایی است که با داشتن خواص درمانی بالا از برای گردشگران جالب است.

تونل سنگی سیرچ، بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه است. اگر به این منطقه رفتید حتما به تونل سنگی هم سری بزنید.

در ارتفاعات جنوبی ییلاق سیرچ، چشمه آب گرم قرار دارد که دارای مواد معدنی با خواص درمانی است. مردم محلی عقیده دارند که این چشمه در رفع بیماری های مفصلی و پوستی موثر است.

محصولات و سوغات سیرچ

از محصولات کشاورزی روستای سیرچ می توان به انار، به، آلوچه، زرد آلو، قیصی، انگور، گردو، انجیر و شلیل اشاره کرد. به دلیل وجود رودخانه سیرچ و آب و هوای خنک، مراکز فراوان پرورش ماهی قزل آلا در این وجود دارد.

از دیگر سوغاتی ‌های این روستا کره، روغن حیوانی، خشکبار، قالیچه و حصیر بافی است.

امامزاده روستای سیرچ
امامزاده روستای سیرچ

دسترسی به روستای سیرچ

روستا سیرچ از دو جاده‌ قابل دسترسی است. هم از جاده کرمان و هم جاده شهداد، می توان به سیرچ دسترسی پیدا کرد. این روستا ۸۰ کلیومتر تا شهر کرمان و ۲۵ کیلومتر تا مرکز بخش شهداد فاصله دارد. کل این مسیر ها آسفالت است که دسترسی به روستا را آسان تر می کند.

برای سفر به روستا تقریبا در تمام فصول سال می توانید اقدام کنید. تابستان های روستا، خنک و سرسبز، پاییز رنگارنگ و زمستان آن پوشیده از برف و پیست خوبی برای دوستداران اسکی است.

زمستان روستا سیرچ
زمستان روستا سیرچ

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×