بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان کرمان » معرفی انواع غذاهای محلی کرمان ( آبگوشت های ویژه + آش کرمانی + زیره پلو )
kermanfood1
جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان

معرفی انواع غذاهای محلی کرمان ( آبگوشت های ویژه + آش کرمانی + زیره پلو )

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 14۰2,013

غذاهای محلی کرمان با طبیعت کویری این استان هماهنگ هستند. همان‌ طور که می‌دانید زمستان کویر بسیار سرد و طاقت فرسا است بنابراین در گذشته غذاهایی در فصل سرما طبخ می‌شدند که بتوانند گرمای بدن را تأمین کنند. از طرفی تابستان گرم کویر در کنار غذاهایی با طبع خنک می‌توانست قابل تحمل شود. استان کرمان در جنوب شرقی کشورمان قرار دارد و به مردمان خونگرم و باغ‌های مصفا در میان کویر مشهور است. از جمله مهم‌ترین ادویه‌های به کار رفته در غذاهای محلی کرمان زیره می‌باشد. همچنین دوغ و کشک هم در تهیه غذاهای محلی کرمانی نقش اساسی دارند. در مطلب پیش رو می‌خواهیم تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای کرمان را به شما معرفی کنیم. علاوه بر این به طور خلاصه درباره طرز تهیه این غذاها صحبت خواهیم کرد.

مطلب مرتبط: سوغات کرمان ( معروف ترین سوغاتی ها ) راهنمای خرید سوغاتی

انواع آبگوشت کرمانی ویژه

اگر از اهالی کرمان درباره غذاهای این شهر و استان سؤال کنید حتما به انواع آبگوشت اشاره خواهند کرد. از آنجایی که آبگوشت غذای بسیار مقوی و کامل است در مناطق کویری از گذشته‌های دور مورد توجه می‌باشد. در استان کرمان انواع مختلفی آبگوشت طبخ می‌شوند که در مواد اولیه با هم متفاوت دارند. در این بخش به معرفی انواع آبگوشت‌های کرمانی می‌پردازیم.

آبگوشت بزقورمه

آبگوشت بزقورمه یکی از قدیمی‌ترین غذا‌های محلی کرمان است. این غذا در بین عشایر استان کرمان جایگاه ویژه‌ای دارد. در گذشته که دسترسی به یخچال وجود نداشت، گوشت بزغاله را به شکل مخصوصی می‌پختند و درون مشک در محلی خنک قرار می‌دادند تا در فصل زمستان مصرف کنند. توجه داشته باشید که بزغاله‌های بهاره گوشت لذیذی دارند و به همین دلیل قورمه کردن گوشت آن اهمیت ویژه‌ای داشت. در حال حاضر این روش تنها در بین عشایر رواج دارد. با این حال آبگوشت بزقورمه با همان مواد اولیه اما به شکل جدید همچنان طبخ می‌گردد.

آبگوشت کرمانی

مواد لازم برای آبگوشت بزقورمه

گوشت بزغاله یا گوسفند، نخود، آب، نمک و ادویه‌، پیاز، سیر، نعناع داغ، زغفران

طرز تهیه آبگوشت بزقورمه

تمام مواد را با هم می‌پزند. می‌توان به شکل کوبیده و یا خورش این غذا را سرو کرد.

آبگوشت متنجنه

یکی دیگر از غذاهای محلی کرمان که بسیار لذیذ است آبگوشت متنجنه می‌باشد. این آبگوشت غذای محلی مختص شهر رفسنجان بوده که پیشینه طولانی دارد. معمولا آبگوشت متنجنه را در روزهای عاشورا و تاسوعا برای پذیرایی از عزاداران طبخ می‌کنند. این آبگوشت روش پخت ساده‌ای دارد ولی مواد اولیه آن کمی متفاوت می‌باشند.

مواد لازم آبگوشت متنجنه

گوشت گوسفندی، آب ، نمک، نخود، لوبیا سفید، زیره، خرما، میوه‌های خشک مانند زردآلو و هلو، سبزیجات معطر، لیمو عمانی، پیاز، گردو

طرز تهیه آبگوشت متنجنه

تمام مواد ذکر شده با هم پخته می‌شوند. باید چندین ساعت ظرف روی اجاق باشد تا آبگوشت طعم مطبوعی بگیرد.

آبگوشت کشک و بادمجان

در ابتدای این بخش اشاره کردیم که کشک در غذاهای محلی کرمان اهمیت ویژه‌ای دارد. کشک سرشار از کلسیم و کالری است که در گذشته مصرف آن در بین اهالی کویر رواج داشت. یکی از آبگوشت‌های لذیذ کرمانی که با کشک پخته می‌شود، آبگوشت کشک و بادمجان می‌باشد. این غذا تقریبا شبیه کال جوش اصفهان است ولی مواد اولیه بیشتری نیاز دارد.

مواد لازم برای آبگوشت کشک و بادمجان

کشک ساییده شده، گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا، نعناع داغ، پیاز، سیر، بادمجان، چغندر، نمک و ادویه‌

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان

تمام این مواد با یکدیگر در آب پخته می‌شوند. توجه داشته باشید که زمان پخت بادمجان کوتاه است بنابراین ۲ ساعت پیش از سرو غذا آن را به آبگوشت در حال پخت اضافه کنید.

آبگوشت زیره

یکی از انواع آبگوشت در استان کرمان که متفاوت‌ترین نوع آبگوشت نیز محسوب می‌شود، آبگوشت زیره است. در این آبگوشت از حبوبات و سیب زمینی استفاده نمی‌شود و ماده اصلی آن زیره به همراه گوشت، پیاز، رب گوجه و ادویه می‌باشد. آبگوشت زیره با عطر و طعم بی‌نظیر خود یکی از غذاهای اصیل و محبوب کرمانی‌ها به شمار می‌رود.

مواد لازم برای آبگوشت زیره

گوشت آبگوشتی، پیاز، سیر، زیره سیاه، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، زردچوبه و نان خشک محلی هنگام سرو کردن و خوردن.

طرز تهیه آبگوشت زیره

در ابتدا گوشت و پیاز را با هم روی شعله کم تفت داده و سپس باقی مواد را اضافه می‌کنند و چندین دقیقه همه را با هم مخلوط نموده و تفت می‌دهند. سپس چند لیوان آب به آن اضافه نموده تا به مدت ۳ الی ۴ ساعت بپزد.

انواع آش کرمانی

آش یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که شباهت‌های زیادی با سوپ دارد. بر خلاف سوپ، آش به عنوان یک وعده کامل غذایی مصرف می‌شود. در مناطق کویری مانند کرمان، از مواد اولیه متنوع و مغذی برای تهیه انواع آش استفاده می‌کنند. پیشینه انواع آش در کرمان می‌تواند به اندازه قدمت تمدن در این منطقه باشد. در بخش آش کرمانی می‌خواهیم چند آش لذیذ و محبوب کرمانی را نام ببریم.

آش اوماج

آش اوماج یک آش سبک و مقوی از غذاهای محلی کرمان است که پخت در بسیاری از مناطق کویری ایران  رایج می‌باشد. انواع اوماج در منطق گرم اصفهان، یزد و کرمان طبخ می‌شوند. این آش معمولا در شب‌های سرد زمستان طبخ و سرو می‌گردد. چاشنی آش اوماج قره قورت است.

مواد لازم برای آش اوماج

آرد گندم، عدس، چغندر، پیاز، نعناع داغ، نمک و ادویه‌، زنیان، تخم شوید، سیاه دانه، پیاز، برگ چغندر یا اسفناج

طرز تهیه آش اوماج

آرد گندم را در آب حل می‌کنند و به آن نمک و ادویه اضافه می‌نمایند. سپس تمام موادی که نام بردیم درون این مخلوط می‌ریزند و اجازه می‌دهند برای ساعتی روی اجاق پخته شود. در زمان سرو اوماج به میزان دلخواه به آن قره قورت اضافه می‌کنند.

آش رشته کرمانی

آش رشته یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین نوع آش است که در تمام مناطق کشور طبخ می‌گردد. این آش دارای میزان قابل توجهی کربوهیدرات می‌باشد که می‌تواند کالری لازم برای یک روز پرفعالیت را فراهم کند. در کرمان هم آش رشته طبخ می‌شده اما یک ماده اضافه در آن وجود دارد. در آش رشته کرمان علاوه بر رشته، حبوبات و سبزیجات، کوفته قلقلی هم مشاهده خواهید کرد. کوفته‌ها از گوشت و سبزیجات معطر درست می‌شوند. با این حساب می‌توان گفت آش رشته کرمانی از هر نظر یک غذای کامل است.

آش گندم شیر

یکی دیگر از انواع آش کرمانی که طعمی لذیذ و خوشمزه دارد آش گندم شیر است. این آش مقوی در ماه مبارک رمضان از غذاهای اصلی سفره افطار و سحری مردم کرمان محسوب می‌شود. همچنین در دیگر ایام سال نیز این آش را به عنوان ناهار یا شام می‌توان میل نمود و از طعم خوب آن لذت برد.

مواد لازم برای آش گندم شیر

گندم شیر، گوشت قرمز با استخوان، نخود، پیاز، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، زنجبیل، زعفران، زیره و سیاه دانه)، کشک سابیده شده، نعنا داغ، رشته آش و سیر داغ.

طرز تهیه آش گندم شیر

تهیه این آش کمی زمان‌بر می‌باشد. در ابتدا گندم را آسیاب نموده تا بصورت بلغور درآید و آن را الک می‌کنند تا آرد آن جدا شود. سپس گندم را با شیر در حال جوشیدن ترکیب می‌کنند و ادویه ها را اضافه می‌نمایند تا به خوبی بپزد و شیر به خورد گندم برود. سپس در مرحله بعد نخود، گوشت و پیاز را با هم می‌پزند و گندم شیر را به آن اضافه می‌کنند. در مرحله آخر رشته آش اضافه می‌گردد و از نعنا داغ و سیر داغ نیز برای تزیین آن استفاده می‌شود.

غذاهای کرمانی دیگر

غذاهای محلی کرمان بسیار متنوع هستند و معرفی همه آن‌ها نیاز به یک یا چند مطلب طولانی دارد. در این بخش می‌خواهیم به غذاهایی از کرمان بپردازیم که بیش از بقیه محبوب می‌باشند و در رستوران‌ها هم سرو می‌شوند.

زیره پلو

زیره یکی از گیاهان دارویی و ادویه‌های مهم ایرانی است که در کرمان یافت می‌شود. حتما ضرب‌المثل مشهور زیره کرمان را شنیده‌اید. برای پخت زیره پلو نیاز به مواد اولیه زیادی ندارید همچنین پخت این پلو بسیار آسان است. اگر به عِطر زیره در غذا علاقه دارید حتما زیره پلو کرمان را می‌پسندید.

مواد لازم برای زیره پلو

برنج آبکش شده، زیره، نمک و ادویه‌ها، گوشت قرمز یا گوشت مرغ، زعفران

طرز تهیه زیره پلو

برنج را برای ساعتی بخیسانید و سپس آبکش کنید. گوشت قرمز یا مرغ را بپزید و ریش ریش نمایید. همچنین می‌توانید از گوشته قلقلی هم برای این پلو استفاده کنید. قابلمه مناسبی را روی اجاق قرار دهید. ته‌دیگ مورد علاقه را در آن بگذارید و یک لایه برنج، یک لایه گوشت و زیره را در قابلمه بریزید. این لایه‌ها را تکرار کنید. زیره پلو باید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی اجاق بماند تا دم بکشد. نهایتا می‌توانید پلو را با زعفران تزیین نمایید.

غذاهای محلی کرمان

اشکنه کرمانی

اشکنه یکی از غذاهای ساده و سریع ایرانی است. این غذا در استان کرمان هم طبخ می‌گردد. مواد لازم و طرز تهیه این غذا مانند اشکنه‌های دیگر است با این تفاوت که در آن از سبزیجات معطری مثل ترخون استفاده می‌شود. همچنین برای عِطر بیشتر لازم است از روغن حیوانی برای طبخ اشکنه کرمانی استفاده کرد.

سخن آخر

غذاهای کرمانی تنوع زیادی دارند که در دسته بندی انواع غذای کامل، میان وعده، دسر، غذاهای اعیاد و مناسبت‌های خاص و… قرار می‌گیرند. امیدواریم به این خطه زیبا از کشورمان سفر کنید و در ضمن بازدید از جاهای دیدنی کرمان غذاهای محلی آن را هم امتحان نموده لذت ببرید. شناخت غذاهای محلی کرمان شما را با حال و هوای باستانی و پر از صفای کرمان بیشتر آشنا خواهد کرد. به یاد داشته باشید که غذاهای محلی کرمان در خانه عِطر و طعم بهتری نسبت به رستوران دارند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تعدادی از این غذاها را در خانه امتحان کنید.
و حتما در فرصتی مناسب به استان کرمان سفر کنید و از جاهای دیدنی کرمان و جاذبه های گردشگری این شهر هم دیدن فرمایید .

۴.۷/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×