» جاذبه های گردشگری استان کرمان » ارگ راین بنای خشتی یادگار ساسانیان
rayn Citadel
جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان

ارگ راین بنای خشتی یادگار ساسانیان

۳ مهر ۱۳۹۷ 14۰1,812

استان کرمان دارای تاریخ و تمدن بسیار کهنی بوده و هر گوشه از این سرزمین را که بنگری، آثاری بجای مانده از گذشتگان را مشاهده کرده که هر کدام داستان تلخ و شیرینی را حکایت می کنند، ارگ راین کرمان یکی از آثار تاریخی این استان بوده که از مهمترین آثار بجای مانده از دوران ساسانی بشمار می آید. 

اگر می خواهید با ارگ تاریخی راین بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : ” باغ شاهزاده ماهان ، نگین انگشتری کویر کرمان

مقاله مرتبط : ” حمام گنجعلی خان کرمان : معرفی و تصاویر

 

ارگ راین
آدرس : در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب کرمان و بر بالای ارتفاعات شهری به نام راین

 

ارگ راین کجاست؟

در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب کرمان و بر بالای ارتفاعات شهری به نام راین، بنایی خشتی با نام ارگ راین وجود دارد. ارگ راین یکی از جاذبه های توریستی استان کرمان و واقع در جنوب شرقی ایران است.

این ارگ تاریخی با وسعتی برابر با ۲۲ هزار متر مربع، یکی از بزرگترین بناهای  خشتی جهان بوده و قدمت آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهند.

ارگ راین از چند قلعه در اطراف و حصاری ۱۰ متری در دور تا دور آن تشکیل شده و به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی و واقع شدن در مسیر کرمان به بندر عباس در روزگاران قدیم به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری و داد و ستد کالا بشمار می آمد.

تاریخچه بنا شدن این ارگ که بیش از هزار سال قدمت دارد، به پیش از اسلام و سلسله ساسانیان بازگشته و از بخش های مختلفی تشکیل شده که بهترین آن به فرماندار شهر اختصاص داشت.

 

ارگ راین
بنای خشتی ارگ راین یادگاری از دوران ساسانیان

 

مصالح بکار رفته در ساخت این ارگ تمام از خشت خام بوده و تنها یک راه ورودی به درون آن وجود داشته که در بخش شرقی ارگ قرار دارد.

ارگ راین بنایی مربعی داشته و مانند سایر ارگ ها، از دو بخش عامه و اعیان تشکیل شده و همچنین در این ارگ بخش هایی نظیر مکتب خانه، بارنداز، بازار، ساختمان قرنطینه، مسجد، سرباز خانه، زورخانه، انبار و اسطبل به چشم می خورد.

این ارگ در روزگاران قدیم اقامگاه مناسبی بشمار آمده و حدود ۱۵۰ سال پیش، بیش از ۵ هزار خانواده در ارگ راین زندگی می کردند.

در اطراف ارگ راین چندین برج نگهبانی وجود داشته که برای امن نگهداشتن منطقه، کاربردی نطامی و دیدبانی داشته.

این ارگ خشتی، شباهت زیادی به ارگ بم داشته و تنها تفاوت از نظر ابعاد با یکدیگر تفاوت داشته و ارگ راین از ارگ بم کوچکتر است.

در بخش جنوبی ارگ راین خندقی مصنوعی به چشم خورده که گفته می شود به منظور افزایش ایمنی ارگ ایجاد شده است.

 

ارگ راین
ارگ راین

 

این ارگ سالیان سال محلی امن بشمار آمده و به دلیل برخورداری از ایمنی بالا غیر قابل نفوذ بوده و همین موضوع سبب شده تا در طول تاریخ همچنان استوار و پا برجا باقی مانده باشد.

امروزه با گذشت زمان و فرسایش باد و باران، بسیاری از خانه های این ارگ ویران شده اما همچنان می توان چهره زیبا شهر را به خوبی تصور کرد.

با توجه به بلایای طبیعی بسیاری که ارگ راین بر خود در طول سالهای فراوان دیده، همچنان استوار و پا برجا مانده و تنها بخش هایی از بنا ها و ساختمان های داخلی آن به سبب فرسایش ویران شده که در حال مرمت و بازسازی هستند.

این ارگ همچون روزگاران قدیم همچنان زیبایی خود را داشته و همه روزه مسافران و گردشگران بسیاری برای بازدید از این بنا خشتی بزرگ جهان به آن سفر می کنند.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×