» دانستنی‌های سفر » معرفی انواع هواپیما های مسافربری در ایران (قسمت دوم)
انواع بوئینگ
دانستنی‌های سفر

معرفی انواع هواپیما های مسافربری در ایران (قسمت دوم)

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 11۰1,812

در مطلب قبل معررفی انواع هواپیما های مسافربری در ایران را آغاز کردیم. در ادامه معرفی انواع مدل های هواپیما های مسافربری، می رسیم به بوئینگ و فوکر. این هواپیما ها هم مانند ایرباس دارای مدل های متفاوتی هستند.

مطالب بیشتر:

انواع بوئینگ
انواع بوئینگ

انواع بوئینگ

پس از معرفی انواع ایرباس، نوبت به بوئینگ آمریکایی است. انواع بوئینگ هم شامل موارد زیر هستند:

بوئینگ ۷۲۷

بوئینگ ۷۲۷ هواپیمایی باریک پیکر و با سایز متوسط است که تولید آن از اوائل دهه ۶۰ میلادی تا سال ۱۹۸۴ ادامه داشت. این مدل از بوئینگ ظرفیت ۱۴۹ تا ۱۸۹ نفر مسافر را دارد و می تواند تا ۵۰۰۰ کیلومتر بدون توقف پرواز کند. بوئینگ ۷۲۷ نیاز به باند فرود طولانی ندارد و به این دلیل برای فرودگاه های کوچک مناسب است.

بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ۷۳۷ هم مناسب مسافت های متوسط است. برای نخستین بار هواپیمایی لوفتهانزا در سال ۱۹۶۷ از این هواپیما در خطوط هوایی خود استفاده کرد. به نظر می رسد این هواپیما اصلی ترین رقیب ایرباس A320 است. ظرفیت این هواپیما ۱۴۹ تا ۱۸۹ مسافر ۷۳۷ است که به بچه بوئینگ هم شهرت دارد. به نظر می رسد این هواپیما از محبوبیت بالایی برخوردار است به طوری که تا کنون ایرلاین‌های بین‌المللی ۱۳ هزار فروند از آن را سفارش داده اند.

انواع هواپیما بوئینگ
انواع هواپیما بوئینگ

بوئینگ NG737

نسل جدید بویئنگ‌های ۷۳۷ به نام ۷۳۷ NG شهرت دارد. ظرفیت این هواپیما ۱۱۰ تا ۲۱۰ مسافر است. خطوط هوایی بین المللی از جمله سات وست ایرلاینز، رایان ایر و یونایتد ایرلاینز از مهم ترین خریداران این مدل هواپیما هستند.

بوئینگ MAX737

 بوئینگ MAX737 هم یکی از انواع هواپیماهای مسافربری است. این بوئینگ ۱۳۸ تا ۱۷۲ نفر گنجایش مسافر دارد. بر اساس ادعای تولیدکننده، این مدل تا ۴۰ درصد کم صدا تر از مدل های دیگر است.

هواپیمای بوئینگ
هواپیمای بوئینگ

بوئینگ ۷۴۷

یکی از پرآوازه ترین و شناخته شده ترین انواع بوئینگ، نوع ۷۴۷ آن است که به جامبوجت هم شهرت دارد. پس از ایرباس ای ۳۸۰، دارای بیشترین ظرفیت جابه‌جایی مسافر است.

بوئینگ ۷۵۷

بوئینگ۷۵۷  از دیگر هواپیماهای باریک پیکر است و بزرگ ترین هواپیمای مسافربری تک راهروئه در میان تولیدات شرکت بوئینگ است. این هواپیما هم بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ مسافر ظرفیت دارد.

بوئینگ ۷۷۷

بوئینگ ۷۷۷ هم در گروه هواپیماهای پهن پیکر قرار دارد. این مدل، رقیب سرسخت ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ است. همچنین طرفیت آن، در ۳ کلاس بین ۳۷۰ نفر و ۳۹۶ نفر است. البته ظرفیت آن حداکثر می تواند به ۵۵۰ نفر برسد.

هواپیما فوکر
هواپیما فوکر

انواع فوکر

نوع دیگر هواپیما، فوکر است. فوکر از انواع هواپیماهای هلندی است که مهم ‌ترین مدل آن فوکر ۱۰۰ است.

فوکر ۱۰۰

فوکر ۱۰۰ هواپیمایی متوسط و دوموتوره است. هزینه‌ اجرایی پایین این هواپیما موجب شده است تا این هواپیما در دهه هشتاد میلادی از رقابتی ترین محصولات در صنعت هوانوردی باشد. فوکر ۱۰۰ حداکثر ۱۲۲ مسافر ظرفیت دارد.

انواع مک دانل داگلاس

مک دانل داگلاس یک شرکت هوافضا و تولید کننده تجهیزات نظامی در ایالات متحده می‌باشد که هواپیماهای کوتاه برد و لوازم و ادوات نظامی تولید می‌نمود. این شرکت در سال ۱۹۷۷ توسط کمپانی بوئینگ خریداری شد و در ایران هواپیماهای آن با نام اختصاری MD شناخته می‌شوند.

ام دی ۸۰

مک دانل داگلاس ۸۰ یک هواپیمای باریک و کوتاه برد می‌باشد که دارای دو موتور و ظرفیت ۱۷۰ نفر است و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط سازمان هواپیمایی کشور سوئیس برای اهداف تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر ۱۱۹۱ فروند از این هواپیما در دنیا وجود دارد.

ام دی ۸۲

می‌توان گفت این هواپیما نسخه ارتقا داده شده ام دی ۸۰ است که دارای موتوری قوی تر و مخزن سوخت بزرگتری می‌باشد. به دلیل موتور بهتر سرعت ۸۱۱ کیلومتر در ساعت برای هواپیما ام دی ۸۲ ثبت شده است و ظرفیت جابجایی ۱۵۵ الی ۱۷۲ نفر طی دو نوع کلاس پروازی را دارد.

 

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×