» دانستنی‌های سفر » معرفی انواع هواپیما های مسافربری در ایران (قسمت اول)
انواع هواپیمای مسافربری
دانستنی‌های سفر

معرفی انواع هواپیما های مسافربری در ایران (قسمت اول)

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ 8۰1,866

در این مقاله با مدل انواع هواپیما های مسافربری که در ایران پرواز می کنند، آشنا می شویم. هر کدام از انواع هواپیماها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که به آن ها خواهیم پرداخت.

مطالب بیشتر:

انواع هواپیمای مسافربری
انواع هواپیمای مسافربری

انواع هواپیماهای مسافربری ایران

به طور کلی انواع هواپیما هایی که در ایران هستند شامل:

  • انواع مدل های ایرباس
  • انواع مدل های بوئینگ
  • هواپیمای فوکر

انواع ایرباس

ایرباس از محبوب ترین هواپیماهای مسافربری در جهان است که در اکثر خطوط هوایی وجود دارد. ایرباس دارای انواع گوناگونی است و اغلب مسافران یفر با این هواپیما را ترجیح می دهند. انواع ایرباس شامل:

ایرباس A300

ایرباس A300

ایرباس A300 از هواپیماهای پهن پیکرِ است که در سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ میلادی تولید می شد. در حال حاضر از این نوع هواپیما در امریکا، آلمان و ایران استفاده می شود. این هواپیما برای سفرهای طولانی مناسب است و علاوه بر این، دارای امکانات دیگری از جمله تغییر کاربری نیز می باشد.

ایرباس A310

ایرباس A310 از  A300 کوچکتر بوده و شبیه بوئینگ ۷۶۷ است. در حال حاضر ۱۱۳ فروند ایرباس A310 در سراسر جهان فعال است. این هواپیما گنجایش ۲۲۰ مسافر دارد.

ایرباس A319

ایرباس A319، از هواپیماهای باریک پیکر و میان برد است. حداکثر ظرفیت آن، ۱۶۰ نفر است که از سال ۱۹۹۵ تا کنون استفاده می شده است.

ایرباس A320

یکی از مهم ترین تولیدات ایرباس، مدل A320 است. این هواپیما هم باریک پیکر است و رکورد بیشترین فروش در میان انواع دیگر هواپیما را داراست. ایرباس A320 به طور متوسط ۱۵۰ نفر ظرفیت مسافر دارد. از مهم ترین ویژگی‌های آن، کاهش قابل توجه مسیر طی شده در هنگام فرود است که موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید دی‌اکسید کربن می شود.

ایرباس A321

ایرباس A321 بزرگترین عضو خانواده A320 است. این ایرباس از نظر قیمت، مناسب ترین هواپیمای در میان خطوط هوایی بین‌المللی است. این هواپیما نسبت به اندازه اش در ظرفیت مسافر، بی رقیب است. ایرباس A321  می‌تواند ۱۸۵ نفر نفر ظرفیت دارد که می تواند تا ۲۲۰ نفر افزایش پیدا کند.

ایرباس A320 نئو
ایرباس A320 نئو

ایرباس A320  نئو

ایرباس A320 نئو، پرفروش‌ترین مجموعه در میان انواع هواپیماهای حال حاضر است. ایرباس از سال ۲۰۱۰ تولید و توسعه A320 نئو را آغاز کرد. از مهم ‌ترین ویژگی های ایرباس A320 نئو کاهش مصرف سوخت آن در مقایسه با مدل های دیگر است. A320  نئو ۱۹۵ نفر مسافر در یک کلاس پروازی و ۱۶۵ نفر در دو کلاس پروازی گنجایش دارد.

ایرباس A330 نئو

A330 نئو جدید ترین عضو خانواده A330 است. و به اعتقاد کمپانی ایرباس، این مدل نماینده‌ خوبی برای معرفی ارزش های مجموعه ایرباس است. این ارزش ها شامل بهره وری و آرامش بسیار برای مسافران است. در این هواپیمای پهن پیکر از امکانات ویژه ای در کابین استفاده شده است. نورپردازی فول ال‌. ای. دی، اتصال به وای فای، پنل پرواز به روز رسانی‌شده و کترینگ جدید بخشی از این امکانات است. این مدل هم در مقایسه با مدل های دیگر A330، دارای مصرف سوخت پایین تری است. ایرباس مدعی است که این مدل، کم‌هزینه ‌ترین هواپیمای میان برد در جهان است. A330  نئو در دو نمونه تولید می شود که ییک از آن ها ظرفیت ۲۵۷ نفر و دیگری ۲۸۷ مسافر را دارند.

ایرباس A350

ایرباس  A350پهن پیکرترین محصول ایرباس است که از سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیمای غول پیکر از محبوب ترین هواپیماها است و ظرفیت آن حداکثر ۴۴۰ نفر مسافر است.

ایرباس A380

ایرباسA380  هم هواپیمایی بسیار بزرگ است. در حال حاضر اکثر خطوط هوایی معتبر دنیا از جمله امارات، لوفتهانزا و ایرفرانس از این هواپیمای چهار موتوره دو طبقه استفاده می کنند. این محصول بزرگترین هواپیمای مسافری جهان در طول تاریخ هوانوردی بوده که هم از نظر حجم و هم از نظر تعداد مسافر بی نظیر است. این هواپیما به نام سوپر جامبو نیز شناخته می شود و ظرفیت ۵۴۴ نفر مسافر دارد.  

ایرباس A340-600

 A340 از انواع هواپیماهای مسافربری است که مهم ‌ترین ویژگی آن امکان جا به‌ جایی تعداد بالای مسافر در مسیرهای طولانی است. بنابراین اغلب مناسب سفرهای بین المللی است.

ایرباس A310-300

ایرباس A310 از A300  کوچکتر است و شباهت بسیاری به بوئینگ ۷۶۷ دارد. نخستین بار، شرکت هواپیمایی لوفتهانزا و سوئیس ایر، سفارش ساخت آن را به ایرباس دادند. در حال حاضر ۱۱۳ فروند ایرباس A310 در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت ایرباس  A310 بین ۱۷۵ تا ۱۹۳ نفر است.

ایرباس A300-600
ایرباس A300-600

ایرباس A300-600

ایرباس A300 هم از هواپیماهای پهن پیکرِ است که در حال حاضر شرکت های هواپیمایی امریکا، آلمان و ایران بیشترین استفاده را از این نوع ایرباس دارند. این سری از A300 مصرف سوخت پایین تری دارد و ۲۲۴ تا ۲۷۳ نفر  مسافر ظرفیت دارد.

ایرباس A340-300

ایرباس A340 از دیگر هواپیماهای پهن پیکر است که ظرفیت بالایی دارد و قابلیت جابجایی مسافران بسیار در مسیرهای طولانی دارد. بنابراین این هواپیما هم مناسب سفرهای بین‌المللی است. ایرباس A340-300 ظرفیت ۲۹۳ مسافر را دارد.

ادامه دارد….

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×