» دانستنی‌های سفر » نوسانات قیمت بلیط هواپیما، به چه دلیل است؟
رزرو آنلاین بلیط هواپیما
دانستنی‌های سفر

نوسانات قیمت بلیط هواپیما، به چه دلیل است؟

۲۳ دی ۱۳۹۸ 13۰1,965

سفر با هواپیما، راحت ترین و سریع ترین روش سفر کردن است. گاهی وقتی قصد دارید رزرو آنلاین بلیط هواپیما انجام دهید، متوجه می شوید که در یک مسیر، چقدر تفاوت نرخ وجود دارد. اما این تفاوت قیمت بلیط هواپیما ناشی از چیست؟

رزرو آنلاین بلیط هواپیما
رزرو آنلاین بلیط هواپیما

تفاوت قیمت بلیط هواپیما، می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و عوامل متفاوتی بر آن موثر باشند. در این مقاله جزییات بیشتری را در این رابطه برایتان مطرح می کنیم. همراهمان باشید:

مطلب مرتبط: چرا نباید از تلفن همراه هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما استفاده کنیم؟

مطلب مرتبط: همه چیز درباره جعبه سیاه هواپیما

دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما چیست؟

معیارهای متفاوتی بر این تفاوت قیمت تاثیرگذار هستند. کلاس پروازی، شرکت هواپیمایی، سیستمی یا چارتری بودن بلیط، زمان سفر، تعداد پروازها به مقصد مورد نظر و عواملی از این دست در قیمت بلیط هواپیما موثر اند. اما هر کدام از این عوامل چطور بر نرخ بلیط هواپیما تاثیر می گذارند؟

مطلب مرتبط: همه چیز درباره ی کنسل کردن هتل و بلیط هواپیما

مطلب مرتبط: قوانین بار مسافر در هواپیما

رزرو اینترنتی
رزرو اینترنتی

عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما کدامند؟

۱- کلاس پروازی

بلیط‌ های هواپیما اغلب در ۳ کلاس پروازی عادی، بیزنس و فرست کلاس به فروش می‌ رسند که به ترتیب ارزان ‌ترین و گران ‌ترین صندلی های هواپیما هستند. این تفاوت قیمت ناشی از کلاس پروازی، بیش ‌ترین تاثیر را در چگونگی قیمت بلیط دارند.

انواع کلاس پروازی
انواع کلاس پروازی

انواع کلاس‌های پروازی

اما کلاس ‌بندی صندلی ها در بلیط هواپیما چگونه مشخص می شود؟ ممکن است در بلیط خود موارد زیر را دیده باشید اما معنی آن را ندانید. کلاس بندی های پروازی به صورت زیر مشخص می شوند:

F : کلاس درجه‌ یک یا فِرست ‌کلاس  (First class)

C : کلاس تجاری یا بیزینس  (Business Class)

Y  : کلاس معمولی یا اکونومی  (Economy Class)

پرواز فرست کلاس
پرواز فرست کلاس

۲- ایرلاین

هرچه دامنه فعالیت و مسیر های تحت پوشش یک شرکت هواپیمایی گسترده تر باشد، هزینه رزرو بلیط هواپیما بیشتر خواهد شد و بلیط های آن ایرلاین گران تر است. برای مثال بلیط های شرکت هایی مانند ماهان، ایران ایر و آسمان در مقایسه با شرکت های دیگر گران تر هستند و دلیل آن پروازهای زیاد و پوشش اغلب مسیرهای هوایی است.

۳- سیستمی یا چارتری

از دیگر موارد موثر بر قیمت بلیط هواپیما، سیستمی یا چارتری بودن بلیط است. نرخ بلیط‌ های سیستمی در تمام طول سال ثابت است و تنها امکان دارد گاهی تغییری جزئی ایجاد شود. اما پروازهای چارتری، نوسان قیمت و تغییرات بالایی دارند. اما معمولا بلیط چارتری ارزان تر از بلیط سیستمی است.

پروازهای چارتری توسط آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری به صورت کامل از قبل رزرو می‌شود که ممکن است به هر دلیل، تا فرا رسیدن زمان موعد پرواز، صندلی‌ها خالی بماند. از همین رو ممکن است آژانس هواپیمایی به دلیل زیان کمتر، حتی بلیط را تا ۵۰ درصد زیر قیمت عرضه کند. کنسل کردن، لغو،  استرداد یا تغییر زمان بلیط‌های سیستمی از بلیط‌های چارتری آسان‌تراست. چرا که به بلیط‌های چارتری جریمه زیادتری تعلق می‌گیرد و بخش قابل توجهی از مبلغ اصلی به شما برگردانده نمی‌شود.

۴- زمان سفر

به طور معمول در طول تعطیلات و یا فصل سفر مانند تابستان، قیمت ها تغییرات بیشتری دارند. در این شرایط خطوط هوایی که تقاضای بیشتری دارند، گران تر و خطوط کم رفت آمد تر، ارزان تر می شوند. همچنین روز های هفته و ساعت پرواز هم در قیمت بلیط ها تاثیر دارند.

۵- مسافران خاص

معلولین و جانبازان،کودکان، نوزادان و بیمارانی که نیاز به شرایطی خاص دارند دارای بلیط‌هایی با قیمت‌های متفاوت هستند. این موضوع یکی دیگر از علت‌های نوسان قیمت بلیط‌های یک پرواز در یک مسیر مشخص بین شرکت های مختلف است.

۶- میزان تقاضا

موضوع دیگری که باعث می‌شود برخی از بلیط‌ها در زمان‌های مختلف دارای قیمت شناور باشند، میزان تقاضاهای مقعطی است. مثلا در یک کشوری به دلیل یک رویداد مقطعی مثل ورزش یا مسائل سیاسی اجتماعی، ناگهان تقاضای سفر افزایش می‌یابد. این موضوع باعث نوسان قیمت بلیط و همچنین سایر خدمات گردشگری در آن مقطع و سفر می شود.

۷- قیمت ارز

یکی از دلایل مهم نوسانات قیمت بلیط هواپیما تغییر قیمت ارز است. در ایران به دلیل مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، تحریم‌ها و … نرخ ارز بسیار متغیر است. این تغییر در نرخ ارز تاثیر زیادی بروی نرخ بلیط هواپیما دارد و باعث افزایش یا کاهش آن می‌شود.

از آنجایی که قطعات هواپیما، سوخت و دیگر موارد لازم برای سرویس و نگهداری هواپیماهای شرکت‌های مختلف هواپیمایی ایرانی از خارج کشور و با ارز تهیه می‌شود، در نتیجه تغییرات قیمت ارز موجب نوسان در نرخ بلیط هواپیما مخصوصا مسیرهای داخلی می‌گردد.

همچنین پروازهایی که با شرکت‌های هواپیمایی خارجی انجام می‌شوند بخاطر ارزش بیشتر پول آن کشورها نسبت به ایران، از نرخ بلیط و قیمت بیشتری برای سفرهای هوایی برخوردارند.

نکات مهم خرید بلیط هواپیما

  • پیش از رزرو آنلاین بلیط، سایت ها و ایرلاین های مختلف را بررسی کنید.
  • برخی شبکه ‌های اجتماعی هم منبع خوبی برای مقایسه قیمت ها هستند.
  • معمولا خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل، بیمه مسافرتی و غیره به صورت همزمان، به صرفه ‌تر است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×