بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » چرا برای مبارزه با کرونا، نباید سفر کنیم و باید در خانه بمانیم؟
در خانه بمانیم
گوناگون

چرا برای مبارزه با کرونا، نباید سفر کنیم و باید در خانه بمانیم؟

۲۱ اسفند ۱۳۹۸ 9۰1,488

این روزها بسیار می شنویم که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و جلوگیری از گسترش آن، باید در خانه بمانیم و به ویژه از سفر رفتن اجتناب کنیم. اما چرا خانه امن ترین جاست و چرا نباید سفر کرد. شاید اگر دقیق تر به این موضوع پرداخته شود و دلایل آن گفته شود، افراد بیشتری این موضوع را رعایت کنند.

در خانه بمانیم
در خانه بمانیم

در خانه ماندن، تنها راه جلوگیری از انتشار ویروس کرونا

آن چه که این روزها باید به شدت به آن اهمیت داد، زنجیره شیوع این بیماری است. یعنی هر کسی می تواند عامل انتقال کرونا به دیگران باشد و اگر همه ما اصول بهداشتی را رعایت کینم، در واقع هم به سلامت خودمان و هم به سلامت دیگران کمک کرده ایم. نکته مهم این است که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، همه ما باید برای آن تلاش کنیم و مهار این بیماری نیاز به همکاری و همت همه مردم دارد. مهم است که برای مدتی از هر گونه بی احتیاطی پرهیز کنیم.

دلیل این که چرا در این مدت باید در خانه بمانیم، به نظر می رسد که واضح باشد. اما علت این که به شدت با سفر رفتن مخالفت می شود و انقدر متخصصان توصیه می کنند که در شهر خود بمانید و سفر نروید چیست؟

پرهیز از سفر برای کنترل کرونا
پرهیز از سفر برای کنترل کرونا

چرا برای کنترل کرونا، برای مدتی سفر نکنیم؟

سفر کردن همیشه فواید بسیاری دارد. خروج از روزمرگی، رفتن به جاهای دیدنی و طبیعت گردی، خوردن غذاهای محلی، خرید کردن و بازدید از بازارهای صنایع دستی و غیره موجب می شود تا برای مدتی فکرمان آزادتر باشد و این زمان را به خودمان اختصاص دهیم. به این ترتیب با گردش و تفریح، توان جسمی و روانی خود را بازیابی کنیم. و اما پیامد های منفی سفر چیست؟

تضعیف سیستم ایمنی در سفر
تضعیف سیستم ایمنی در سفر

آب به آب شدن و تاثیر آن بر سیستم ایمنی بدن!

سفر هم مانند هر فعالیت دیگری، عوارضی دارد. حتما اصطلاح “آب به آب” شدن را شنیده اید. این اصطلاح اشاره به همین موضوع دارد که سفر گاهی برای برخی از ما، عوارضی به دنبال خواهد داشت. این عوارض فرد به فرد می تواند متفاوت باشد. سفر کردن ممکن است دارای عوارضی از جمله علائمی مانند حالت تهوع، مسمومیت، اختلال در خواب، جا به جایی عادت ماهانه، مشکلات تنفسی، یبوست و غیره باشد. همچنین علاوه بر این ها، در طول سفر نوع تغذیه، زمان استراحت، تاثیرات تغییر آب و هوا و غیره نیز می توانند عوارض سفر را تشدید کنند.

اما این موارد در کنار احوالاتی که به صورت طبیعی در طول سفر تجربه می کنیم، همگی موجب می شوند تا عملکرد سیستم ایمنی بدن، دچار تغییر شود. این تغییر عملکرد می تواند موجب حساس تر شدن بدن و زمینه ساز ابتلا به بیماری ها باشد. بنابراین با خروج از شهر خود، آمادگی این را دارید تا به دلیل تغییر در شرایط روزمره، در خطر ابتلا به بیماری های گوناگون باشید.

مراقبت های پزشکی
مراقبت های پزشکی

دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی

شما وقتی در شهر خودتان هستید، کاملا آگاه هستید که در صورت بروز مشکل، باید به کجا مراجعه کنید و از چه کسی کمک بگیرید. دوستان و اطرافیان شما آماده حمایت از شما هستند و شما در شهری هستید که کاملا می شناسید و می دانید در صورت نیاز و به ویژه در شرایط اورژانسی، به کجا باید مراجعه کنید.

اما هنگامی که در سفر هستید، نه آشنایی دارید و نه از نحوه دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی آگاهید. این موضوع قطعا در شرایط اضطراری مشکل ساز خواهد بود. در این شرایط ممکن است برای دسترسی به خدمات پزشکی زمان زیادی را از دست بدهید و استرس فراوانی را تحمل کنید. در صورتی که اگر در شهر خودتان بودید، با مشکلات کمتری مواجه می شدید.

امکانات و ظرفیت های درمانی محدود در هر شهر

باید توجه داشت که هر شهر متناسب با جمعیت خودش، امکانات درمانی و بیمارستانی دارد. قطعا شهری مانند تهران، با توجه به جمعیت بالا، بیمارستان های بیشتر و امکان سرویس دهی به افراد بیشتری در مقایسه با شهرستان های کوچک دارد.

هنگامی که گروه زیادی از مردم در شرایطی بحرانی به شهرهای کوچک سفر می کنند، در واقع موجب می شوند تا مردم محلی از دسترسی به خدمات درمانی به موقع و کافی محروم شوند. ما با سفر کردن موجب خواهیم شد تا حقوق بومیان شهرهای دیگر ضایع شود و جان افراد زیادی به خطر افتد. به این ترتیب مسافران هم در مرگ شهروندان شهرهای کوچک، مقصر خواهند بود.

امکانات بهداشتی در خانه
امکانات بهداشتی در خانه

دسترسی آسان تر به وسایل ضروری در خانه

این روزها بر روی در و دیوارهای شهر، در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، دائما می بینیم که باید “در خانه بمانیم” و “خانه امن ترین مکان است”. اما در خانه ماندن چه فایده ای دارد. قطعا در خانه ماندن یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند موجب شکستن زنجیره شیوع بیماری کرونا باشد. ارتباطات کمتر و کاهش تردد، اصلی ترین وسیله برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

اما در خانه ماندن فایده دیگری هم دارد. وقتی در خانه هستید، همه وسایل مورد نیاز در دسترستان است و به راحتی می توانید از خود مراقبت کنید. مواد ضدعفونی کننده، داروها، مواد غذایی، لوازم بهداشتی، امکان شستشوی دست ها در هر زمان که نیاز باشد و غیره، از جمله مواردی هستند که در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر هستند.

همچنین یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری، کنترل استرس است. قطعا زمانی که در خانه هستید و جریان عادی زندگی برقرار است، شرایط کم هیجان تر و امن تری دارید. اما سفر همیشه ریسک ها و استرس هایی دارد که اجتناب ناپذیر هستند.

بنابراین در خانه بمانیم و نه به خودمان آسیب بزنیم و نه به دیگران. خروج از خانه ممکن است موجب شود، ما ناقل ویروس کرونا شویم و نه تنها خودمان بیمار شویم، که دیگران را نیز بیمار کنیم. یادمان باشد که عملکرد سیستم ایمنی بدن همه ما یکسان نیست و مقاومت هر کدام از ما در برابر ویروس کرونا متفاوت است. زنجیره شیوع را با ماندن در خانه بشکنیم و بیشتر مراقب خودمان و اطرافیانمان باشیم. شاید امروز بزرگترین محک برای سنجش میزان مسئولیت پذیری ما باشد.

به امید روزهایی پر از سلامتی…

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×