» گوناگون » روز خلیج فارس، یادآوری اهمیت ثروتی ملی
روز خلیج فارس
گوناگون

روز خلیج فارس، یادآوری اهمیت ثروتی ملی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ 13۰1,605

امروز ۱۰ اردیبهشت، روز خلیج فارس و همزمان با خروج  پرتقالی ها از تنگه هرمز است. خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون، سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می آید. مساحت این خلیج حدود ۲۳۷۴۷۳ کیلومتر مربع است.

سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب ایران، چشم اندازی خاطره انگیز برای مسافران از ایران و سایر کشورها است. خلیج فارس به واسطه تنگه هرمز، به آب های آزاد و دریای عمان ارتباط پیدا می کند.

روز خلیج فارس
روز خلیج فارس

اهمیت خلیج فارس

روز ملی خلیج فارس شاید بهترین بهانه باشد برای یادآوری اهمیت این منطقه و تلاس برای حفاظت بیشتر از آن. وجود منابع عظیم نفت و گاز، امکان صیادی و همچنین دسترسی به آب های آزاد موجب شده، تا کشورهای ساحلی خلیج فارس، از موهبتی بی نظیر برخوردار شوند. از سوی دیگر پارک های ساحلی و مناطق حفاظت شده، از محبوب ترین جاذبه های دیدنی سواحل خلیج فارس است. سواحل صخره ای نیز از دیگر دیدنی هایی هستند که گردشگران بسیاری را مجذوب خود کرده است.

ماهیگیری در خلیج فارس
ماهیگیری در خلیج فارس

محافظت از خلیج فارس

روز خلیج فارس را بهانه می کنیم تا به خاطر آوریم مجاورت با این منطقه، ثروت عظیمی را در اختیار ما قرار داده که باید قدر آن را بدانیم و بیشتر از آن محافظت کنیم.

ورود آلاینده ها از کشتی های نفتی و تجاری و فاضلاب شهرهای ساحلی، خلیج فارس را تبدیل به یکی از آلوده ترین مناطق دریایی جهان کرده است.

حفاظت از محیط زیست خلیج فارس
حفاظت از محیط زیست خلیج فارس

امروزه یکی از اصلی ترین مباحث توسعه پایدار، حفظ محیط زیست است. خلیج فارس به عنوان منطقه ای ارزشمند و ثروتی ملی، نیازمند توجه بیشتری است. رفع این مسئله نیازمند گسترش روابط و همکاری های کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

مطالب بیشتر:

جایگاه اقتصادی خلیج فارس
جایگاه اقتصادی خلیج فارس

دیدنی ترین مناطق سواحل جنوبی ایران

جنوب ایران جاهای دیدنی، سواحل جذاب و مناطق حفاظت شده کم ندارد. در این بخش، به معرفی تعدادی از آن ها بسنده می کنیم:

۱- ساحل بندر امام حسن

این منطقه دیدنی، ساحلی ماسه‌ای – صخره‌ای دارد. این سواحل در  استان بوشهر و در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب دیلم قرار دارد. ساحل بندر امام حسن نیز مانند چابهار، به ساحل مریخی شهرت دارد و یکی از اندک سواحل بکر جنوب ایران است.

۲- ساحل بندر حماد

بندر تاریخی حماد، در شمال شهر دیلم قرار گرفته است. این بندر دارای پیشینه ای طولانی است که به دوره ساسانیان بازمی گردد. در سواحل این منطقه می توانید به راحتی جانورانی مانند خرچنگ های رنگی، صدف، گوش ماهی و حلزون را از نزدیک ببینید.

۳- منطقه حفاظت شده مند

مُند، منطقه ای جلگه ای و کویری است. این ساحل دیدنی، از مهم ترین زیستگاه های آهو به شمار می آید. همچنین حیوانات دیگری از جمله فلامینگو، چکاوک، خرگوش، روباه، گراز، گرگ، کفتار، زنبورخوار، دراج و پرستوی دریایی نیز در این ناحیه زندگی می کنند.

منطقه حفاظت شده نایبند
منطقه حفاظت شده نایبند

۴- ساحل حفاظت شده نایبند

پارک ملی نایبند اولین پارک ملی دریایی ایران و منطقه حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست است. این منطقه در دو استان بوشهر و هرمزگان واقع شده است. جنگل های حفاظت شده نایبند، جنگل های حرا در عسلویه، بساتین و هاله بخشی از این منطقه حفاظت شده هستند. نایبند دارای سواحل صخره ای، تپه های مرجانی و دشتی هموار است.

منطقه حفاظت شده حرا
منطقه حفاظت شده حرا

۵- منطقه حفاظت شده حرا و تالاب خور خوران

منطقه حفاظت شده حرا، در میان جزیره قشم و استان هرمزگان قرار گرفته است. این منطقه دارای درختانی است که خاصیت تصفیه آب دریا را دارند. این درختان آب دریا را جذب نموده و نمک آن را دفع می کنند. علاوه بر این، به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی، منطقه حرا زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان، نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان است. فعالیت‌های اکوتوریستی مانند ماهی گیری و قایق رانی از جذابیت های منطقه حرا است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×