» گوناگون » ویروس کرونا| آیا هیولائی ترسناک در کمین است؟
coronavirus
گوناگون

ویروس کرونا| آیا هیولائی ترسناک در کمین است؟

۷ بهمن ۱۳۹۸ 8۰1,632

یکی از ناخوشایندترین اتفاقات، بروز بیماری در سفر است. این روز ها همه نگران ویروس کرونا هستند، به ویژه مسافرانی که قصد سفر به چین دارند. علاوه بر این اخباری از موارد ابتلاء به این ویروس در کشور های دیگر هم انتشار یافته که موجب نگرانی های بیشتر شده است. اما ابتلاء به ویروس کرونا هم مانند انواع دیگر بیماری ها، شرایط خاصی دارد. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم:

ویروس کرونا
ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست؟

کرونا نوعی ویروس است که موجب بروز مشکلات تنفسی می گردد. این ویروس موجب عفونت در بینی، سینوس ها یا ناحیه گلو می شود. از ابتدا شیوع ویروس تاکنون، صدها نفر در سرتاسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده اند که تعدادی از آن ها جان خود را از دست داده اند.

مطلب مرتبط: بیماری در سفر

مطلب مرتبط: بهداشت سفر ، مروری بر آلوده‌ترین سطوحی که طی سفر به آنها بر می‌خوریم!

پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا
پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا

اولین نشانه های انتشار بیماری در چین

این ویروس نخستین بار، اواخر دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهرهای چین گزارش شد و به سرعت انتشار پیدا کرد. چینی هایی که به کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده سفر کرده بودند، باعث انتقال ویروس کرونا در کشورهای دیگر شدند.

از ۳۱ دسامبر تا ۲۲ ژانویه، مسئولین چینی خبر از شناسایی بیش از ۴۰۰ مورد ابتلاء به این بیماری را داده اند. همچنین مواردی از ابتلاء به این ویروس در کشورهای تایلند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان گزارش شده است.

اولین نشانه های انتشار کرونا، در میان کارگران و یا مشتریان یک بازار عمده فروشی غذاهای دریایی محلی بود. گوشت های فرآوری شده و حیوانات زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش، جوجه تیغی و خزندگان از جمله مواردی بودند که به عنوان منبع این ویروس گزارش شدند.

انتقال ویروس کرونا
انتقال ویروس کرونا

راه های انتقال ویروس کرونا

انتقال ویروس کرونا از طریق تماس دست فرد آلوده اتفاق می افتد. گزارش ها حامی از ان است که در برخی موارد پرستاران بیمارستان ها هم به این ویروس آلوده شده اند.

نشانه های خطر!

این ویروس‌ در ابتدا، موجب بروز مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی می شود و علائمی مانند سرماخوردگی دارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مثل سالمندان و کودکان، احتمال این که ویروس موجب ایجاد مشکلات تنفسی جدی تری مانند ذات الریه یا برونشیت شود هم وجود دارد.

علائم ابتلاء به ویروس کرونا

دوره کمون بیماری، حدود هفت روز طول می کشد و علائم اصلی آن شامل: تب، سرفه، گلو درد، آب ریزش پبینی، درد عضلانی، سر درد و بدن درد است که در مواردی هم اسهال و تهوع گزارش شده است.

درمان ویروس کرونا

برای ویروس کرونا هنوز درمان خاصی وجود ندارد، اما محققان در حال بررسی این موضوع هستند. همچنین در برخی موارد علائم بیماری به خودی خود بهبود پیدا می کند اما اگر علائمی شدیدتر مشاهده شود، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

برای این بیماری تنها داروهای مسکن جهت کاهش علائم بیماری وجود دارد. داروهای تب بر، دستگاه بخور یا دوش گرم مواردی هستند که در بهبود گلو درد یا سرفه موثر هستند. استفاده زیاد از مایعات و استراحت کافی می تواند تاثیر زیادی در بهبودی کامل داشته باشد.

علائم ویروس کرونا
علائم ویروس کرونا

راه های پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا

هنوز واکسنی جهت پیشگری از ابتلاء به ویروس کرونا وجود ندارد. تنها راه پیشگیری از انتشار و ابتلاء به ویروس دوری از فرد بیمار است. همچنین از تماس دست ها با چشم، دهان و بینی جدا پرهیز کنید. شستن دست ها با صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه از دیگر توصیه های موکد جهت پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا است.

اگر سرحال نیستید و احتمال می دهید به این ویروس مبتلا شده اید، هر چه سریع تر خود را به مراکز درمانی برسانید. رسیدگی زود هنگام به این موضوع، می تواند شما را از خطر نجات دهد. علاوه بر این، هنگام سرفه یا عطسه، حتما دهان و بینی خود را بپوشانید. به این منظور می توانید از ماسک استفاده کنید.

همچنین اشیائی که توسط بیمار لمس می شوند را باید ضد عفونی کنید.

توصیه هایی برای سفر به چین

اما اگر قصد سفر به چین را دارید، ضمن آگاهی از علائم ویروس کرونا و راه های انتقال آن، در صورت بروز علائم مشکوک، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از رفتن به بازار حیوانات زنده جدا خودداری کنید. شستشوی مکرر دست ها و فاصله گرفتن از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند از دیگر مواردی است که باید حتما رعایت شود.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×