بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان قزوین » جاذبه های گردشگری قزوین » جاهای دیدنی قزوین » دره گرماگلو | در سفر به قزوین فراموشش نکنید!
جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین - جاذبه های گردشگری قزوین

دره گرماگلو | در سفر به قزوین فراموشش نکنید!

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ 18۰2,116

استان قزوین یکی از پرماجراترین و زیباترین استان های ایران است. این استان در تمام طول سال میزبان گردشگرانی است که به شوق بازدید از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی قصد سفر به قزوین را می کنند. از میان جاهای دیدنی قزوین می توان به دره گرماگلو اشاره کرد. دره گرماگلو یکی از جاذبه های طبیعی قزوین است که می تواند تجربه ای متفاوت از طبیعت گردی باشد.

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

برای رزرو هتل قزوین به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

دره گرما گلو در استان قزوین

الموت با عنوان قلعه تاریخی آن که در برابر مغولان دفاع سرسختانه ‌ای از خود نشان داد شناخته می‌شود. اما در این منطقه دره ای وجود دارد به نام دره گرماگلو.

دره گرماگلو در مسیر قلعه الموت قزوین است که بر روی آن یک پل فلزی قرار دارد. این دره در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهت شمال شرقی – جنوب غربی دارد. دره دارای دو بخش با عرض بسیار کم و بخشی دیگر با عرض بیشتر در میان این دو بخش تشکیل شده است. طول دره حدود ۶۰۰ متر است و کف آن یک رودخانه جاریست. آب شرب مردم روستا از چشمه‌ های اطراف روستا تامین می شود و رودخانه ‌های فصلی که از کوه ‌های هودکان و شاتان سرچشمه می گیرند.

قلعه الموت
قلعه الموت
روستای گازرخان
روستای گازرخان

روستای گازرخان

گازرخان نزدیک ‌ترین روستا به قلعه الموت است که در رشته کوه البرز در فاصله ۱۵ کیلومتری معلم کلایه و ۱۱۰ کیلومتری شمال شرق قزوین قرار دارد. قلعه تاریخی حسن صباح معروف به قلعه الموت نیز در این روستا واقع است. این روستا از سمت شمال شرقی به قلعه حسن صباح، از سمت شمال به کوه هودکان، از شمال غربی به روستای خشکچال، از سمت غرب به تپه لیز، از جنوب غربی به چپان و از سمت جنوب شرقی به گله چالی سر و گرما گلو منتهی می شود..

گازرخان روستایی کوهستانی است که در شیب تند قرار گرفته است. اگر از فاصله ای دور به منطقه نگاه کنید، روستایی خواهید دید که در میان صخره های سنگی محاصره شده است.

اما آن چه که مسافران و گردشگران بسیاری را به این منطقه فرا می خواند، آب و هوای معتدل و لطیف روستا است. اغلب ساکنان روستا به باغداری و دامداری مشغولند و محصولات اصلی روستا گازرخان گیلاس، گردو، لبنیات است. از صنایع دستی روستا هم می توان به گلیم ‌بافی، چادر شب‌ بافی و جاجیم‌ بافی اشاره کرد.

در روستای گازرخان علاوه بر جاذبه های طبیعی، آثار تاریخی گوناگونی نیز وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. از جمله دیدنی های روستای گازرخان می توان به مقبره امامزاده محمود، امامزاده محمد حنیفیه و مقبره هیجده تن اشاره کرد. همچنین بناهای قدیمی روستا عبارتند از خانه های منصوری، رشیدنایبی، سمیعی، زین العابدین و صفری.

دره گرماگلو قزوین
دره گرماگلو قزوین

اقامت در گرماگلو

برای اقامت در سفر به منطقه الموت و دره گرماگلو می‌توانید در طبیعت زیبای منطقه و یا در کنار دریاچه اوان کمپ بزنید و شبی خاطره انگیز را تجربه نمایید. همچنین می‌توانید در خانه‌های محلی روستای معلم کلایه اقامت داشته باشید. اگر به‌دنبال جایی خلوت و ساکت هستید، معلم‌کلایه گزینه خوبی محسوب می‌شود.

اگر قصد دارید در نزدیکترین نقطه به الموت اقامت داشته باشید می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌ها و خانه‌های محلی روستای گازرخان بروید. همچنین اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در روستاهای مختلف منطقه الموت احداث شده که با انتخاب آن‌ها می‌توانید علاوه بر تجربه اقامتی شیرین، از طعم غذاهای لذیذ محلی نیز بهره‌مند شوید. اگر هم به‌دنبال اقامت در هتل هستید، می‌توانید تنها هتل نزدیک به منطقه الموت به نام هتل نویذر واقع در روستای گرمارود سینا را انتخاب نمایید.

دره اندج رود

دره اندج رود منطقه ای زیبا و سرسبز، در بخش رودبار الموت قزوین است که از ارتفاعات کوه خرم ور آغاز می شود و تا روستای شهرک امتداد می یابد. این منطقه قابلیت های زیست محیطی فراوان، غار های طبیعی و کوه‌ هایی با بافت منحصر به فرد، همواره از بهترین گزینه ها برای سکونت بوده است. همچنین حیات وحش آن شامل حیواناتی از جمله کل، بز و خوک‌ وحشی است.

آبشار گرمارود

آبشار گرمارود یکی دیگر از جاذبه‌ های طبیعی منطقه است. آبشار زیبای گرمارود با ارتفاع حدود ۱۵۰ متر در فصل بهار جریان پیدا می کند.

مقصد سفر بعدی تان کجاست؟ 😉

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×